forums

בעלי חיים בבית אבות מאריכים את חיי הקשישים

בעל-חיים הוא התרופה טובה לכל גיל ולקשיש במיוחד: בעה"ח הוא חבר שמפצה על בדידות, מעניק חום ואהבה חסרת פניות וכבונוס יוצר תעסוקה ומפעיל.
 
בעלי חיים בבית אבות מאריכים את חיי הקשישים
בעל-חיים הוא התרופה הטובה ביותר לקשיש: בין אם הוא חי בבית או בבית אבות. בעל החיים מפצה את הקשיש על בדידותו, ומציע לו תעסוקה, חום, נצרכות ואהבה חסרת פניות. כך גורס ד"ר צדוק כראוז, יוזם ומיישם פרויקט "בעלי-חיים למען הקשישים". הניסיון הראשון מסוגו בארץ לשלב גידול בעלי חיים עם הטיפול בקשישים המאושפזים בבתי אבות, כמו לדוגמה במחלקת תשושי נפש במרכז הסיעודי מטעם רשת משען ובחברת מעונות הורים ברמת-חן,  והוכח כהצלחה גדולה, והתרחב לממדים ארציים במטרה לעודד קשישים המתגוררים בבתי אבות ודיור מוגן לאמץ בעלי חיים.

זו לא המצאה שלי. כחובב חיות מושבע, נחשפתי לרעיון בתקופת לימודי המחקר שלי בארצות הברית. בבתי-האבות שם מקובל לאמץ אגודת צער בעלי-חיים כלשהי, כשהקשישים מטפלים בחיות החמד לפי בחירתם. נוכחתי לדעת ששני הצדדים מפיקים מכך תועלת רבה, סיפר ד"ר כראוז ליפה בן-מנחם מהמקומון רובע בני דן בתל אביב. לימים, ייבאתי את הרעיון ארצה. כאן בחרתי בחיות הנוחות להתיידד, שאינן תוקפניות, אלא מרגיעות ונעימות למגע יד. כאלה שקל להאכילן ולשמור על ניקיונן. תכונה חשובה נוספת: אלה הן חיות שאין נקשרים אליהן מידית.

זה דבר חשוב, מאחר שתנאי האשפוז ומצב המאושפז במחלקה לא מאפשרים לו טיפול רציף ומתמסר באופן מוחלט לבעל החיים, כך שהוא גם עם החיה וגם בנפרד ממנה ואין העדר רציפות הקשר מזיקה לחיה או לאדם. במאות רבות של מחקרים, שעקבו אחרי הקשר בין בעלי-חיים לבין החולים נמצא, לדוגמה, ששיעור התמותה של חולים ששכבו בטיפול נמרץ לאחר התקף לב ובילו בחברת בעלי-חיים היה נמוך בצורה משמעותית מזה שבקרב חולים אחרים. 

עוד אומר ד"ר כראוזה, שמחקרים אחרים הצביעו על ירידה ואיזון בערכי לחץ הדם, ברמת המתח והכולסטרול בדם והאטת קצב פעימות הלב אצל החולים שטופלו בבעלי-חיים, או ששהו במחיצתם. בארצות הברית, ישנן חברות ביטוח רבות שמפחיתות את הפרמיה לביטוח חיים לקשישים שחיים בחברת בעלי-חיים - לעומת החיים בגפם, מגלה ד"ר כראוזה.  

על פי ממצאיו של ד"ר כראוזה, ליטוף בעל-חיים משחרר אנדרופינים, חומרים דמויי אופיום, שנמצאים במוח ומורידים את רמת החרדה. ממצא אחר הוכיח שחברות פעילה עם כלב מסייעת לחולים להחלים. קשישה אחת ספרה לי שכשהיה לה כלב והיא חשה התקררות בעורפה, נהגה לכרוך את הכלב סביב הצוואר בלילה, ובדרך זו החלימה, מספר ד"ר כראוזה. מאחר שכלב זקוק בקביעות לתרגול, הוא גם גורר את הקשיש לצאת מהבית וללכת באוויר הצח. 

ד"ר כראוזה אומר שאף פעם לא מאוחר להתחיל ולגדל בעלי-חיים, אך בבחירת בעל-חיים יש להתחשב במגבלות בריאותיות ותקציביות. לעולם אין לקחת הביתה גור או כלב בוגר מתוך דחף רגעי – מזהיר ד"ר כראוזה – שכן כל הכלבים, אפילו האהובים והחמודים ביותר, יהפכו למטרד אם הבעלים אינו מתאים לאמצו. למשל, קשיש שנאלץ לשכב במיטה, אינו יכול לגדל כלב. קשיש שמחויב בטיפולים של שעות רבות מחוץ לכותלי ביתו – גם אינו יכול לגדל כלב. לקשיש שעמידתו אינה יציבה, לא מומלץ לגדל חתול, הנוטה להתחכך ברגליים. לקשיש שחי על קצבה דלה, לא מומלץ לגדל כלב שיטיל מעמסה על ההכנסה שלו.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ייבוא אישי של תרופות מצילות חיים
תרופות אינן משמשות אותנו רק בעת קירור קל, כאב ראש או צינון. לעיתים התרופות הן הדרך היחידה שלנו להישאר בחיים. אך מה עושים כשהתרופות הדרושות אינן זמינות לרכישה בארץ? כאן שיטת הייבוא האישי נלחצת לעזרתנו ומאפשרת לנו להזמין ארצה תרופות מצילות חיים במחירים שפויים ואף זולים יותר.
לקריאה
חקירות אישות בגיל השלישי
אנשים רבים בני הגיל השלישי מעוניינים להתגרש, או חושדים בהצטרפותה של צלע שלישית למערכת היחסים שלהם. במאמר הבא נפרט כל מה שאתם צריכים לדעת בטרם ביצוע חקירות אישות בגיל השלישי.
לקריאה
כיצד הטכנולוגיה מקלה על החיים בגיל השלישי?
רובנו יודעים כי בהלוך הזמן, החיים עלולים שלא להקל עלינו כלל, בדגש על בהגיעו של האדם לגיל השלישי.
לקריאה
תחושת בדידות מוגברת בקשישים
קשישים שסובלים מירידה בשמיעה, בראייה או מבעיות הליכה ושיווי משקל מדווחים על תחושת בדידות מוגברת
לקריאה
המזרונים הטובים ביותר לבעיות בגב
בעיות גב הינן שכיחות בקרב האוכלוסייה ובכל הגילאים. מי שסובל מבעיות אלו, יודע עד כמה קשה היא השינה בלילות ועוד יותר מכך, הקימה בבוקר שהופכת להיות בלתי נסבלת עם כאבים נוראיים שאף מורגשים לאורך כל היום.
לקריאה
כמה טיפים בטיפול בהרטבת לילה
הרטבת לילה היא סיטואציה רפואית ופסיכולוגית לא נעימה כלל וכלל, אבל ברת טיפול
לקריאה
טיפול באלצהיימר באמצעות בובות
פרויקט חדש שמפעילה לאחרונה עמותת עמדא לחולי אלצהיימר בשלבים מתקדמים של המחלה
לקריאה
יום השואה הבינלאומי: על פוסט טראומה של ניצולי השואה
יום השואה הבינלאומי חל היום, זהו זמן טוב לנסות ולהבין את ההתמודדות של הניצולים עם החוויה הטראומתית שבשואה
לקריאה
התמודדות עם הבדידות בעקבות פטירת בן / בת הזוג
לקריאה
מלחמת כלות בחמות
במערכת היחסים בין כלות לחמות, טמונים מוקשים רבים. אולם את רובם ניתן לנטרל אם מבינים את המצבים שיוצרים אותם.
לקריאה
 
1 2 3
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.