forums

הנחות, הטבות וזכויות מיוחדות לקשישים

מאגר הנחות הטבות ושירותים בתחומים מגוונים לקשישים.
 
הנחות, הטבות וזכויות מיוחדות לקשישים
שירותים וההטבות לקשישים ניתנים בארץ בשלשה מישורים שונים:
1. במישור הממלכתי מספקת המדינה, באמצעות משרדיה ומוסדותיה שירותים והטבות מיוחדים לקשישים, בדרך כלל בצורת חוקים או תקנות.
2. במישור המוניציפאלי פועלות הרשויות המקומיות למען הקשישים, בעיקר באמצעות הלשכות לשירותים חברתיים ולשרותי רווחה. הרשות מחוקקת גם חוקי עזר שונים למתן הקלות והנחות לקשישים ואוכלוסיה מיוחדת.
3. במישור הוולונטרי והפרטי מעניקים אותם גופים הטבות והנחות לקשישים על בסיס החלטה פנימית של הגוף. כיום פועלים גופים רבים במתכונת של עמותות למען הקשישים בישראל.


רשויות מקומיות
הנחות בארנונה לקשישים:
א. 4% הנחה למשלמי מיסי ארנונה.
ב. %3 הנחה למשלמים ארנונה בהוראת קבע.
בנוסף, בחלק גדול של הרשויות המקומיות נחקקים חוקי עזר עירוניים המעניקים הנחות בתשלום ארנונה לתושביהן הקשישים. רצוי לעיין בתחילת כל שנה בצו המיסים שמוציאה הרשות על מנת להתעדכן.

פעולות למען כלל האוכלוסייה הקשישה - בחלק מהרשויות, בעיקר בגדולות שבהן, קיים אגף מיוחד המטפל בקשישים במסגרת המחלקה לשרותי רווחה. פעולות אלו מתבטאות במגוון של שירותים כמו מועדונים וחוגים לקשישים, קיום מסיבות בחגים, טיולים ואירועים חגיגיים, קיום סדר פסח ציבורי ועוד.
חלק מהרשויות מפעילות מוקדי מידע לקשישים, בהם ניתן לקבל פרטים ומידע לגבי מכלול שירותי הבריאות, הדיור (בבתי אבות למשל) והרווחה הקיימים. יש רשויות מקומיות שמעניקות הנחות לכל הקשישים בשירותים שהעירייה מספקת לכלל האוכלוסייה, בלא התחשבות במצבו הכלכלי של הקשיש. לדוגמה: הנחה בדמי כניסה למועדונים קהילתיים, לחוגים ולספריה.


 המוסד לבטוח לאומי

המוסד לבטוח לאומי מפעיל תחנות יעוץ לקשישים. השירות ניתן ללא תשלום. הייעוץ ניתן בנושאים הבאים:
ייעוץ במיצוי זכויות בביטוח הלאומי ובקרנות הפנסיה.
1. ייעוץ בעניינים משפטיים ובתעסוקה.
2. מתן מידע על בתי אבות ומוסדות לקשישים.
3. ייעוץ לאלמנות ולאלמנים במיצוי זכויותיהם.
4. ביקורי בית לקשישים המרותקים למיטתם.

בזק
עם הקמת חברת בזק, בשנת 1984, בוטלה סמכותו של גוף זה להעניק הנחות בתשלומים עבור שרותיו. יש קבוצות אוכלוסיה שעדין מקבלות הנחות - כגון נכים או עיוורים. אבל הקשישים כשלעצמם אינם זכאים. בין השירותים שבזק מספקת תמורת תשלום: שירות אל-חיוג - לקשיש שמעונין בקשר רצוף עם קרובי משפחה. מתאים גם לחולים ומוגבלים המתקשים בהפעלת טלפון. מכשירים מיוחדים לכבדי שמיעה.

תחבורה ציבורית 
אגד: ניתנת הנחה בשיעור אחיד ממחיר נסיעה רגיל (עירוני ובין- עירוני) בתנאי שהמחיר אינו עולה על סכום מסוים לכל כיוון (התעריף מתעדכן עם העלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית), באמצעות כרטיסיות בלבד. פרטים במרכז מידע של אגד. 

דן: הנחה בשיעור אחיד של 50% בכל תעריפי הנסיעה, באמצעות כרטיסיה מיוחדת לקשישים הניתנת לרכישה בדוכנים ואצל הנהגים. 

רכבת ישראל: נשים וגברים בגיל פרישה זכאים להנחה של 50% בדמי הנסיעה ברכבת. 

חברות תעופה: רוב חברות התעופה מעניקות הנחות לקשישים במחירי הטיסה.
 
ארקיע: הנחה בטיסות לאילת, לגליל ולים המלח (מהמחירון המלא). 

אל-על: גברים ונשים בגיל פרישה זכאים להנחה בקווי אל-על לארה"ב ולקנדה. יש לברר פרטים בחברה. קשישים רשאים להזמין שרותי דייל/ת מלווה בטיסה וכן שירות של כסא-גלגלים או טיפול רפואי במהלך הטיסה.
חברות תעופה זרות מעניקות הנחות לקשישים. פרטים אצל סוכני הנסיעות.

משטרת ישראל
משטרת ישראל בשיתוף עם היחידה לקשרי קהילה משטרה (ילק"ם) הצמודה לתחנות המשמר האזרחי, הוציאה לאור עלון מיוחד ובו עצות שימושיות לקשישים. ניתן לקבל את העלון בתחנות המשמר האזרחי בכל מקום בישוב. העלון מופץ בעברית, אנגלית, ספרדית, רוסית ואמהרית. משטרת ישראל, באמצעות המשמר האזרחי, גם מעניקה כשירות:
1. הרצאות בנושא "הגנה עצמית ומיגון". פרטים בטלפון 03-5644444.
2. סימון מקצועי מזהה על חפצים בבית - שירות חינם.

מאגר מידע
ג'וינט ישראל, בשיתוף עם אגודת יד-שרה ואשל, מקימים מאגר מידע מקיף ארצי ממוחשב, ובו מידע מקיף על שירותים העוסקים ברווחת הקשיש ובריאותו. המאגר יכלול מידע על שירותים בתחומים כגון דיור מוגן, שרותי בריאות (גוף ונפש), ושרותי סיוע והכוון. בשלב זה המאגר פועל באזור ירושלים בלבד. השרות ניתן ללא תשלום.
שי"ל- שרות ייעוץ לאזרח פועל במסגרת משרד הרווחה בשיתוף עם הרשויות המקומיות. המשרד הראשי, יד החרוצים 10 ירושלים טל' 02-6297144 .
ער"ן - עזרה ראשונה נפשית בטלפון, בכל ימות השנה, 24 שעות ביממה, ללא תשלום, טלפון 1202 *.

קניות
המשביר לצרכן - גמלאים זכאים ל-5% הנחה ברשת המשביר לצרכן, במעמד הקנייה בקופה, עם הצגת תעודת גמלאי או תעודת "אזרח ותיק". ההנחה ניתנת על כל הפריטים, למעט מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מציאון ומוצרים הנמכרים במבצע.
שקם - הנחה של 5% לגמלאים על סכום רכישה מינימאלי מסוים במזומן. לגמלאי ההסתדרות (בעלי כרטיס מגנטי) שירכשו תווי קניה בחנויות השקם - %7 הנחה. לגמלאים שאינם חברי הסתדרות יש תנאים שונים.
קו-אופ - רשת הקו-אופ מעניקה הנחה לקניות לחברי הסתדרות בעלי כרטיס מגנטי של הקו-אופ, על קניות בסניף הקו-אופ בו הוצא הכרטיס בלבד. חברים בעלי מניה בקו-אופ נהנים מהנחה נוספת של 2% בעת תשלום במזומן.

שרותים
משען - למשען יש בתי אבות במקומות שונים בארץ, חלקם סיעודיים. לבתי אבות אלו מתקבלים חברי ההסתדרות בגיל מתאים, או הוריהם. כמו כן יש למשען רשת מועדונים לגמלאים ובהם פעילות תרבותית וחברתית

יד שרה - האגודה מעניקה לציבור, כולל קשישים, שירותים שחלקם ללא תשלום - אך תמורת פיקדון ואחרים בתשלום מינימאלי בתחום: השאלת ציוד רפואי; משדרי מצוקה, הפעלת מרכזי תעסוקה לקשישים עולים ובתי מלאכה שיקומיים, מוקד לאיתור קשישים בודדים, שרותי הובלה למוגבלים במחיר סמלי, שרותי כביסה לחולים שאינם שולטים בצרכיהם, מרכז יום לקשיש לשירותים רפואיים חיוניים חינם, ניידת לתיקוני בית בעלות מינימאלית של חלקי חילוף, כולל מעקים באמבטיה ועינית הצצה בדלת הכנסה, מרפאת שיניים ועוד. 

עזרה למרפא - אגודה שמטפלת, בעזרת אנשי קשר במרכזים רפואיים בארץ ובחו"ל, ללא תשלום בסדורים הקשורים בהטסת חולים לחו"ל ומסייעת ביבוא תרופות. לרשותה מכון רנטגן וסי.טי (בתשלום סמלי), שרותי אמבולנס בכל הארץ, כרטסת של תורמי-דם כולל סוגי דם נדירים. ביקור חולים על ידי מתנדבים, קורסים לעזרה ראשונה והחייאה על ידי מוסמכי מד"א. 

בני ברית - ארגון מתנדבים שמפעיל מועדוני קשישים בכל הארץ. במועדונים פעילות חברתית תרבותית. 

רעות - שרות נשים סוציאלי. מטרת העמותה: הבטחת קורת גג לקשישים, דאגה לרווחתם וצרכיהם החברתיים-תרבותיים ומתן שרותי בסיסיים. 
ברשותה בית חולים לחולים כרוניים ובית הורים בתל-אביב, מרכז לדיור ותרבות בירושלים, דיור מוגן, קבוצת בתים לנצרכים וקשישים במחיר סמלי, מסעדות ומועדונים קהילתיים. 

אשל - אגודה לתכנון ולפתוח שירותים למען הזקן בישראל. פרטים בעמותה או במחלקה לשירותים חברתיים, המדור לזקן בכל רשות מקומית. 

מילב"ת - המרכז הישראלי לאביזרי עזר, בינוי ותחבורה לנכה. מסייע במידע והדרכה בכל הקשור לאביזרים ומכשור במטרה לעזור בתפקוד היומיומי (אביזרים לאמבטיה, אביזרים לעזרה בהלבשה, במטבח, בעיות ניידות ועוד). מילבת אינו מוכר או משאיל ציוד, אלא מאפשר התנסות במגוון של אביזרים הנמצאים באולם התצוגה, כולל מתן מידע היכן לרכוש את הציוד או לקבלו בהשאלה. מילבת, המרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל השומר 

יד ריבה - עמותה המסייעת לקשישים בירושלים בלבד להכרת זכותיותיהם בתחומי משפחה, צוואות וירושות, דיור, צרכנות, פנסיה, בטוח לאומי ועוד. היעוץ חינם. סיוע משפטי וייצוג בבתי משפט יינתן תמורת השתתפות בהוצאות. 

מטב - עמותה לשרותי טיפול בבית, נותנת שירותים לזכאי חוק ביטוח סיעוד בשיתוף עם מחלקות הרווחה של הרשויות המקומיות, קופות חולים וכדומה. השרות כולל טיפול אישי, כגון טפול בפצעי לחץ, האכלת החולה ומתן תרופות. ניהול משק הבית (כביסה, ניקיון, קניות ובישול), שרותי לווי והשגחה. 

השכלה גבוהה
אין הוראות בחוק או תקנות בנושא חינוך ותרבות לקשישים בארץ. עם זאת קיימות מספר תכניות מיוחדות לקשישים:
1. אוניברסיטת "בר-אילן תכנית בר אילן-ברוקדייל.
2. מרכז מרטין בובר ללמודי חוץ ולחינוך מבוגרים באוניברסיטה העברית בירושלים. 
3. אוניברסיטת תל-אביב, היחידה ללמודי חוץ, תכנית "גיל הזהב".
4. אוניברסיטת חיפה
5. אוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, בית הספר ללמודי המשך. 
6. האוניברסיטה הפתוחה, למודי חוץ, בית איילה שד' בן-גוריון 13. 
7. האוניברסיטה העממית.
8. ספרית שער ציון, בית אריאלה תל-אביב. הרצאות, סדנאות וחוגים.
מרכזי לימוד:
בית התפוצות.
מכללת תל-חי .
מכללת בית ברל, היחידה למבוגרים.

תיאטראות, קונצרטים ומוזיאונים
תיאטראות -
מעניקים הנחות לקשישים בשיעורים שבין 25-50 אחוז ממחיר הכרטיסים והמנויים. כמו כן, רוב התיאטראות מציעים הצגות אחר-הצהרים במחיר מוזל. נדרשת הצגת תעודת זיהוי או תעודת גמלאי לצורך קבלת ההנחה.
התזמורת הפילהרמונית מעניקה הנחה של 3% ממחיר המינוי ו-10% למנויים ותיקים כן מתאפשרת כניסה מוזלת לחזרות. התזמורת הפילהרמונית רשות השידור ירושלים מעניקה 10% הנחה מהמחיר המלא. 

מוזאונים - רוב המוזאונים בארץ מעניקים הנחות במחירי הכניסה, עם הצגת כרטיס גמלאי.
עתונים וספרים - רוב העיתונים היומיים מעניקים לקשישים הנחה ברכישת מינויים. חלק מהוצאות הספרים מעניקות הנחה לגמלאים, הן בפנייה ישירה של הקשיש, הן באמצעות מקומות עבודה גדולים. 

תיור ונופש - על פי חוק הגנים הלאומיים זכאים גמלאים להנחה של 25% בדמי הכניסה לאתרים ולחניונים של רשות הגנים הלאומיים. ענף ההבראה של קופת חולים הכללית מעניק 20% הנחה לגמלאי פנסיה. חלק מחברות התיור מעניקות מחירים מיוחדים לגיל הזהב בתכניות מיוחדות.
שירותים בנקאיים - מספר בנקים נותנים הטבות לגמלאים, ניירות ערך ומטבע זר וכדומה. הקשישים צריכים לבקש את ההטבה מהבנק, היא לא ניתנת אוטומטית.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  הדפסת הכתבה
שלום לכם, מקובל לתת אפשרות להדפיס כתבות/מאמרים, ואצלכם זה חסר. ידוע לי שניתן להדפיס כל דבר ע"י לחיצה על "Ctrl +p" אבל עדיף שאפשרות ההדפסה תהייה מובנית . בברכה, דוד גרוסמן
דוד גרוסמן (30.10.11)
2.  הנחות מיוחדות במכון אורטופדי
במכון בני באלאנס - מכון אורטופדי למדרסים, הנחות גבוהות לגמלאים בהזמנת מדרסים בולמי זעזועים וכן אפשר להשתמש גם בזכויות החברים בקופות החולים. 077-5516501 - בני בר לוי
בני באלאנס (26.7.14)
אולי יעניין אתכם גם :
עובדות ניקיון מטעם ביטוח לאומי בגיל השלישי
כולנו אוהבים לחיות בסביבה נעימה, נקייה ומטופחת, ואנחנו גם מקפידים לנקות ולסדר את הבית עד כמה שאפשר. עם זאת, בגילאים מבוגרים יותר מדובר באתגר של ממש, לפחות בהיבט הפיזי.
לקריאה
הוצאת תעודת אזרח ותיק
רבים אינם יודעים מה הן הזכויות הניתנות להם בהגיעם לגיל הפרישה. זכויות אלו ניתנות ליישום בקלות באמצעות שימוש בתעודת אזרח ותיק. במאמר הבא נפרט מה היא תעודה זו, מה הן הזכויות אשר היא מקנה והיכן מנפיקים אותה.
לקריאה
החזר מס במספר דקות
הגיע הזמו שכולנו נתחיל לחשוש פחות מרשויות המס, מאחר שלא תמיד הם אלו שגובים את התשלום.
לקריאה
יום מכירות לאזרחים ותיקים ב – 9.6.2015
רשת אופטיקה הלפרין ומועדון ותיקים ונהנים יוזמים יום מכירות לאזרחים ותיקים
לקריאה
כיצד לעשות תכנון פיננסי נכון לגיל השלישי?
תכנון פיננסי טוב יכול לפתור ולמנוע המון כאבי ראש בעתיד. אמנם הדבר נראה מרוחק, אבל ככל שתדאגו לכך מוקדם יותר, תסדרו לעצמכם את העתיד באופן איכותי וטוב יותר – כמובן שעל בסיס חקירה ובחירת התכנית הטובה ביותר עבורכם באופן פרטני.
לקריאה
היכן ניתן לרכוש מכשירי שמיעה בעלי תו תקן?
אחד מכל עשרה ישראלים סובל מלקות שמיעה, מתוכם שני אחוזים מרכיבים מכשירי שמיעה. מדובר במספרים לא נמוכים,
לקריאה
הסכם המורים יפגע בגמלאים
חשש בארגונים החברתיים כי ההסדר שהתגבש עם המורים העל יסודיים כולל פגיעה במורים שיצאו לגמלאות
לקריאה
הרפורמות פוגעות משמעותית בפנסיונרים
גזירות משמעותיות ורבות בתחום החיסכון פנסיוני והטבות המס
לקריאה
גמלה חודשית לאומנים הקשישים
משרד הגמלאים בעזרת האומנים הקשישים
לקריאה
פטור ממס שבח
עצות מעורכת דין לגבי פטור ממס שבח לקשישים, במכירת דירה כדי לרכוש זכות בבית אבות או בדיור מוגן.
לקריאה
 
1 2
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.