forums

תכנון הצד המשפטי שבזקנה

חשוב לערוך "תכנון משפטי לזקנה" על ידי יצירת מסמכים משפטיים שמאפשרים לאדם להתכונן בצורה המיטבית לזקנה, לאובדן כשירות, או למוות
 
תכנון הצד המשפטי שבזקנה
חשוב לערוך "תכנון משפטי לזקנה" על ידי יצירת מסמכים משפטיים שמאפשרים לאדם להתכונן בצורה המיטבית לזקנה, לאובדן כשירות, או למוות. כך ממליצה עו"ד כרמית שי, יו"ר עמותת המשפט בשירות הזקנה. לרגל יום הזקן הבינלאומי, שהתקיים ב-1 באוקטובר,  אומרת עו"ד שי: "רובנו רוצים להזדקן, ובהעדר תאונה או מחלה קשה - רובנו גם נזדקן בפועל. אולם למרות מצב דברים טבעי זה, רובינו לא ממש מתכוננים לכך מבחינה משפטית לזקנתנו". 

עו"ד שי מסבירה שמטרת המסמכים המשפטיים היא להתמודד עם מצבים עתידיים, שבהם אדם כבר לא מסוגל להביע את דעתו בנוגע לטיפול הרפואי בו, בנוגע לניהול כספיו במקרה הצורך ובנוגע לחלוקת רכושו אחרי מותו. מטרת התכנון המשפטי היא להסדיר את מירב תחומי החיים: החל מכתיבת צוואה, ועד לתרומת איברים, מפרטת עו"ד שי. 

"תכנון משפטי בתחום הרפואי, למשל, יכול לשמש כחלופה לאפוטרופסות וככלי להבטחת הזכות למות בכבוד ואי מינוי אפוטרופוס ולהבטיח שלא יינתן לנו טיפול רפואי שלא רוצים בו. בתחום הרכוש, בחירת מיופה כוח או נאמן יכולה למנוע מצבים של ניצול כלכלי של זקנים שאיבדו מכשירותם.
 "התכנון נוגע גם למצבים לאחר המוות. לדוגמה: כתיבת צוואה מבטיחה לאדם את חלוקת רכושו על פי רצונו, קבורה בהתאם להשקפת עולמו ואף תכנון מוקדם ומסודר מראש של תרומת איברים למדע או לאדם אחר. החוק בישראל מאפשר לאדם להביע את רצונו מבעוד מועד, בזמן שהוא עדיין בחיים, בריא וצלול. היתרון של התכנון מראש לקראת הגיל המבוגר והזקן, הוא בכך שניתן למנוע מראש בעיות משפטיות שהכרוכות בהוצאות כספיות ובהליכים ארוכים, וניתן להבטיח שרצון האדם הזקן והעדפותיו אכן יקוימו." 

עו"ד שי מציגה כדוגמאות למסמכי תכנון משפטי בתחום הרפואי את ייפוי הכוח מכוח סעיף 16 לחוק זכויות החולה התשנ"ה והנחיות רפואיות מקדימות מכוח חוק החולה נוטה למות 2005, מסמכים משפטיים שמבטיחים לנו שגם במצב של אי כשירות או בחולי קשה, עדיין יכבדו את רצונותינו והעדפותינו. בתכנון משפטי בתחום הרכוש, ייפוי כוח כלכלי, הסדרי נאמנות וכדומה, מבטיחים לנו שבמצב של אי כשירות הרכוש שלנו יתנהל על פי העדפותינו ורצונותינו. 

גם את הצד הזוגי יש לכלכל בתכנון משפטי באמצעות מסמכים כמו הסכם יחסי ממון, והסכם לחיים משותפים בזוגיות שנייה בזקנה. התכנון המשפטי בטיפול הסיעודי והמוסדי כולל הוצאת ביטוח סיעודי פרטי, מסמך חוזי-משפטי שמאפשר לנו לתכנן את מערך התמיכה הסיעודי שלו נזכה במקרה שנהפוך להיות תלויים בזולת בתפקוד היום-יומי. תכנון משפטי לאחר המוות כולל עריכת צוואות, הקדשים, מילוי טפסים לשם תרומת איברים למדע ולזולת, בחירת הסדרי קבורה וכדומה. 

עו"ד שי סבורה שחשוב להטמיע את התכנון המשפטי המוקדם בקרב המבוגרים, הזקנים ובני משפחתם וכן לפתח את הידע והמומחיות בקרב אנשי המקצוע העוסקים בזקנה ובמיוחד בקרב עורכי דין. הנושא אף יראה אור בחוברת שמופקת בימים אלה על ידי עמותת המשפט בשרות הזקנה .


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
מיצוי זכויות ניצולי שואה
העוולות שכוונו נגד יהודים במדינות אירופה לא יישכחו לנצח - ובעזרת מיצוי זכויות ניצולי שואה יש אפשרות להקל על החיים של הניצולים, לעזור להם להזדקן בכבוד ולקבל טיפול רפואי מתאים ללא שיקולים של מימון.
לקריאה
מימוש זכויות רפואיות בגיל השלישי
רבים מאתנו אינם מודעים לזכויות אשר מגיעות לנו, בין אם זה בעבודה ובין אם במצבים שונים בחיים. בפרט, הגיל השלישי – שאינו נגיש למידע בהשוואה לצעירים שהכל זמין להם לבדיקה. במאמר זה נדון אודות מימוש זכויות רפואיות בקרב הגיל השלישי.
לקריאה
איתור נכסים בחו"ל לניצולי שואה
רבים לא יודעים, אך עד היום ניתן לאתר נכסים בחו"ל של ניצולי שואה. כיצד עושים זאת ולמי פונים? כל התשובות במאמר הבא לפניכם. מביצוע השבת הנכס ועד השבתו.
לקריאה
ניצול כלכלי של קשישים
רוצים לשמור על ההורים שלכם להימנע ממצב שבו הם מנוצלים כלכלית? ניצול כלכלי של קשישים זו מגפה של ממש, ויש מה לעשות בעניין. כך תפעלו במידה ועולים חשדות לניצול שכזה.
לקריאה
פיטורי עובד לפני גיל פרישה
הידעתם שפיטורי עובד לפני גיל פרישה יכול להיחשב לאפליה בשל גיל? דעו לכם שיש מה לעשות במקרה כזה. כך תפעלו במידה ופוטרתם מעבודתכם רגע לפני היציאה לגמלאות.
לקריאה
קבלת תשלומי פנסיה מארה"ב
תושבי ישראל שהגיעו לגיל פרישה ועבדו בעברם אצל מעסיק אמריקאי בארה"ב שהפריש להם כספים לפנסיה ייתכן וזכאים להחזרי מס של אלפי דולרים, סקרנים? קראו את השורות הבאות ופנו להתייעץ עם רואה חשבון למיסוי אמריקאי למימוש זכאותכם.
לקריאה
השלכות משפטיות של זוגיות בגיל השלישי
העלייה בתוחלת ואיכות החיים יצרה שפע של זוגיות חדשות בקרב בני הגיל השלישי. זוגיות זו לרוב מפיחה חיים חדשים בקרב כל אחד מבני הזוג, יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון את ההשלכות של זוגיות זו בכדי להימנע מסכסוכים ובעיות משפטיות.
לקריאה
זכויות ביטוח לאומי בגיל השלישי
גיל הזהב, עבור מרבית האנשים המבוגרים בישראל, הינו גיל בו הם נמצאים בשלב בחייהם בו הם אינם עובדים ואינם משתכרים לפרנסתם – מאידך זקוקים הם לכספים עבור ניהול חייהם השוטפים, כאשר בגיל זה ישנם צרכים שונים שמקורם לרוב בבעיות בריאות ובעיות זקנה.
לקריאה
זכויות עובדים זרים לסיעוד
עובד זר בישראל זכאי לאותם תנאי עבודה שעובד ישראלי זכאי להם. נוסף על זכויות בסיסיות אלו מעסיקים חייבים לספק לעובדיהם הזרים הסכם עבודה בכתב, ביטוח בריאות פרטי ומגורים הולמים.
לקריאה
תג נכה לגיל השלישי
ישנו מגוון רחב של זכויות בעבור אזרחים ותיקים חלקן ניתנות לכל אזרח ותיק וחלקן מותנות. קבלת תג נכה הינה זכות השמורה לכל אדם העומד בחוק הקבוע עבור חניה לנכים.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.