forums

דרושה אבחנת גיל חדשה

יש לקיים הבחנה בין בני 'גיל שני' - מגילאי החמישים ועד לשלוש הספרות - שמבחנם ההגדרתי הוא בשימור תפקודם הפיזי והמנטאלי, לבין בני הגיל השלישי - הקשישים, שהזקנה כבר נתנה בהם את אותותיה המלאים.
 
דרושה אבחנת גיל חדשה
יש לקיים הבחנה בין בני 'גיל שני' - מגילאי החמישים ועד לשלוש הספרות - שמבחנם ההגדרתי הוא בשימור תפקודם הפיזי והמנטאלי, לבין בני הגיל השלישי - הקשישים, שהזקנה כבר נתנה בהם את אותותיה המלאים. כך מציע יעקב בן שאול, במסגרת הרצאות שהוא מקיים בנושא "מגה חיים".

בן שאול, שכתב, בין השאר, את הספר "מחזור החיים השני - החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה", סבור שההיגיון לפיו מושג הזקנה מוצמד למצב הפיזי והמנטאלי - היה צריך להכתיב הגדרה גמישה למתבגרים החדשים, על פי העלייה בתוחלת החיים. אולם מועד היציאה האוניברסאלי לגמלאות, של 65, הידוע כגיל הפנסיה, קיבע גם את הגדרת גיל הזקנה.

 "מועד היציאה לפנסיה לשכירים על 65 שנה, שנקבע בימי הקנצלר ביסמרק לפני למעלה ממאה, ארע כאשר תוחלת החיים הממוצעת הייתה 46 שנה בלבד לגברים ו- 48 שנה לנשים, כ- 30 שנה פחות מהמצב כיום", מזכיר בן שאול. "כתוצאה מכך, קיימת בעייתיות כאשר גופים שונים מתייחסים לכלל האוכלוסייה המתבגרת כמקשה אחת, חלקם כבר מגיל חמישים פלוס, ואילו המדינה בדוחותיה הרשמיים מציגה יחדיו את כל גילאי ה"65+".

בן שאול טוען שהמציאות התפקודית של הזקנים הצעירים אינה מאפשרת להגדרה להישאר רלוונטית. "ארגון הבריאות הבינלאומי יצר פשרה, לפיה זקנים הם אמנם מגילאי 60 - 74 שנה, אך הם מובחנים מהזקנים מאד, הקשישים במובנם הסטריאוטיפי של זקנה, ונסיגה ביכולתם עד הפיכתם לחסרי יכולת של תפקוד עצמאי", מסביר בן שאול ונותן דוגמאות מהמציאות הישראלית:

"די אם נדגים בעזרת שר הביטחון אהוד ברק כזקן לפי ההגדרה הנוכחית ואת נשיא המדינה כזקן מאד - כדי שנבין את הבעייתיות בהצמדת התואר זקן לפי הגישה המקובלת - במיוחד כש70%  מבני השבעים כיום עדיין פעילים גם במובן התעסוקתי. לכן קיים צורך בהצגת תואר שיאבחן מול המצב התפקודי. הוא קיים כאשר אנו מבחינים בין תינוק, ילד או נער והא קיים, גם אצל קשישים, אלא שרק במצבם הנסוג".

בספרו "מחזור החיים השני", מציע בן שאול הגדרה גילאית שונה שמותאמת למצב תוחלת החיים המתקרב אלינו והמכונה על ידו מגה חיים.


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.