forums

סגירת מעונות קשישים בלתי מורשים

מחלקת השירותים לאזרח במשרד הבריאות, פרסמה לאחרונה דו"ח פעילות בנושא הפיקוח על מעונות לקשישים, וסגירת מוסדות בלתי מורשים שאינם עומדים בדרישות
 
סגירת מעונות קשישים בלתי מורשים
מחלקת השירותים לאזרח במשרד הבריאות, פרסמה לאחרונה דו"ח פעילות בנושא הפיקוח על מעונות לקשישים, וסגירת מוסדות בלתי מורשים שאינם עומדים בדרישות. לפי פרסום זה קשישים שתפקודם מדורג כעצמאים או תשושים, מופנים למעונות שמיועדים עבורם, ברישוי ובפיקוח משרד העבודה והרווחה. 

קשישים שתפקודם מדורג כסיעודיים או תשושי נפש, מופנים למוסדות מיועדים עבורם, ברישוי ובפיקוח משרד הבריאות. קשישים עם בעיות רפואיות פעילות שתפקודם מדורג כסיעודי מורכב, מופנים למוסדות הייעודיים עבור חולים אלו, אף הם ברישוי ובפיקוח משרד הבריאות.
מוסד ברישוי הוא מוסד שעומד בתנאי הרישוי, הן מבחינת תפקוד הקשישים שגרים בו, הן מבחינת דרישות המשרד בתחום הנהלים, כוח האדם והתנאים הפיזיים של המקום. 

קיום הפיקוח משפיע ישירות על איכות הטיפול בקשיש, לדוגמה:
* הקפדה על מתן השגחה וטיפול מקצועי מתאים בתחום הרפואי, הסיעודי והפרה-רפואי.
* הקפדה על מתן התרופות לפי הנהלים אשר מונעים טעויות ונזקים אפשריים.
* הבטחת איכות חיים ופעילות פנאי בהתאם לתפקוד הקשיש. בסיעודיים, לדוגמא, הפעלה על ידי אנשי פיזיותרפיה ואנשי תעסוקה תוך הקפדה על מבנה המוסד לפי תנאי הרישוי.
* בניית החדרים לרווחת הקשישים שזה ביתם.
* הבטחת תנאי בטיחות עם רישוי מכבי אש וכדומה.
* הבטחת תנאי תברואה, היגיינה ותזונה שראויים לקשישים.

מהו היקף תופעת מוסדות ללא רישוי? 

המספר המדויק לא ידוע, אולם ההערכה היא שהוא מקיף 500 עד 2000 קשישים. הערכה זו מבוססת על הערכות השירות לזקן במשרד העו"ר, מידע מלשכות הבריאות ותלונות על מוסדות כאלו שמגיעות לאגף לגריאטריה. הערכות אלו מתעדכנות אחת למספר חודשים וסה"כ ידוע היום שבהיקף ארצי ישנם כ- 67 מעונות שפועלים ללא רישוי.

הסיבות לקשיי האכיפה במוסדות ללא רישוי הן קשיים בתהליכי אכיפה, כגון החלטות בית המשפט ללא הרשעות, או עונשים קלים מדי לדעת המשרדים, שאינם גורמים הרתעה לבעלי מוסדות אלו. גם במערכת המשטרתית לעתים קרובות נסגרות תלונות פליליות שהגישו המשרדים, מ"חוסר עניין לציבור".

גם חוסר שיתוף פעולה מצד בני המשפחה תורם למצב. חוסר שיתוף פעולה כזה נובע, בין השאר, מחוסר מודעות, מחשש שיצטרכו מימון גבוה יותר באשפוז ברישוי, מהקושי לבן המשפחה להגיע למענה המתאים בין הגופים המטפלים השונים ולעיתים מהזנחה וחוסר אכפתיות.

מה המדינה ומשרד הבריאות עשו עד כה?

הוקם צוות בין - משרדי מהאגף לגריאטריה ומשרה"ב וכן מהשרות לזקן במשרד העבודה והרווחה. במסגרת זו נעשו כבר הפעולות הבאות:
- בנית מודל המרכז את איסוף המידע על מוסדות אלו.

- בנית כלים להערכת חומרת הפגיעה באיכות החיים ותחלואה לקשישים במוסדות ללא רישוי, ויישומם במיפוי.

- לאחר המיפוי כ-15 עד 40 אחוז ממוסדות אלו נסגרו, ונפתחו הליכים משפטיים כנגד הגרועים שבהם.

הפעולות המתוכננות לעתיד:

- המשך פעילות ההסברה לקשישים ולמשפחות. פניות חוזרות לערוצי התקשורת השונים ופרסום באתר משרד הבריאות.

- העלאת מודעות המערכת המשטרתית והמשפטית, לצורך בשיתוף פעולה במהלך יישום התהליכים המשפטיים, תוך בניית דרכי העבודה עם הגורמים הרלבנטיים.

- הגשת כתבי אישום פליליים לבית המשפט. תחילה למוסדות שדורגו ברמת החומרה C (הגרועים ביותר) לאחר אי ההיענות למכתבי ההתראה.

- בסיכום עם רופא המחוז מוגשים צווי סגירה מנהליים למוסדות שבעדיפות לסגירה מהירה, ובהמשך מוגשים כתבי אישום פליליים.
- יישום והטמעה של תהליכי עבודת הצוות, כולל הכלים וחלוקה לדרגות חומרה, בשני המשרדים.

- הצעות לשינוי במדיניות המשרדים, שיביאו לצמצום הדרישה של קשישים ומשפחותיהם למוסדות ללא רישוי, כמו פתיחת מוסדות קטנים משפחתיים בעיקר לתשושי-נפש, פתיחת מוסדות קטנים משפחתיים, משולבים (משרה"ב ועו"ר) לתשושים קשים וסיעודיים קלים ללא עדות לירידה קוגניטיבית.

- סיכום ואימוץ תהליכי אכיפת החוק (שיבנו בפרויקט), הצעות לחקיקה ותקנות עזר חדשות.


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  רמי מאוד מערעיך
את כל מה שעושים שם  (3.6.10)
אולי יעניין אתכם גם :
השפעות הקורונה על הבדידות בבתי-אבות
הדרך להתמודד עם השפעות הבדידות בבתי אבות היא לייצר פעילויות עבור קשישים בגילאים שונים ובעיקר להיות קשובים לצרכים שלהם. גם כיום שהתחלנו לחזור לשגרה, עדיין יש לשמור על כללי הבטיחות.
לקריאה
איך מקבלים טיפול פליאטיבי בבית?
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות מתן טיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על ההתמודדות של המטופל והקרובים לו עם מחלה מסכנת חיים תוך דגש על הפחתת התסמינים שקשורים למחלה ולטיפולים שניתנים לחולים אלה. הטיפול הינו הוליסטי ומשלב טיפול סיעודי, רפואי ורגשי כדי לסייע למטופל ולבני משפחתו בהתמודדות עם המחלה.
לקריאה
מהם הסימנים לירידה בשמיעה אצל מבוגרים?
ירידה בשמיעה היא תופעה שכיחה בקרב בני ובנות הגיל השלישי, ופוגעת ב-30% מן המבוגרים לאחר גיל 65. הסיבות לירידה בשמיעה הן רבות ומגוונות, החל מסיבות גנטיות, סביבתיות דוגמת חשיפה ממושכת לרעשים חזקים, בריאותיות- עקב מחלה או פגיעה, כתוצאה מטיפול תרופתי מתמשך וסיבות נוספות.
לקריאה
איך להתמגן מווירוס הקורונה בגיל מבוגר?
וירוס הקורונה תקף את כולנו בחודשים האחרונים, אם בבידוד, בהשבתת העסק ועוד – אך כיצד לשמור על סבא וסבתא או כיצד להתמגן מפניו בגיל מבוגר רבים מאיתנו עוד שואלים.
לקריאה
בית אבות סיעודי
בתי אבות סיעודיים יכולים לשנות את איכות חייו של אהוב לבכם. אם אתם כבר לא מצליחים לעזור לו ויש גורמים רפואיים שממליצים לו להיות בבית אבות סיעודי כדאי לשקול זאת היטב. זה בדיוק הזמן להבין מהו, כיצד אפשר לבחור אותו נכון ולמה הוא כל כך חשוב לאיכות חיי המבוגר.
לקריאה
התנדבות בסיעוד לגיל השלישי
אם אתם נמצאים במצב שבו אתם מחפשים כיצד אפשר לתרום ולתת מעצמכם אז התנדבות לשירותי סיעוד לגיל השלישי יתאימו לכם, התנדבות כזו לגיל השלישי יאפשרו למטופלים לנהל את החיים בצורה הרבה יותר טובה, אז יהיה כדאי לכם לחשוב היטב על הבחירה שלכם ולשים לב שאתם עושים כל מה שאתם יכולים.
לקריאה
סימנים לסרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס הוא שם גולל לגידולים במעי הגס, ברקטום או בתוספתן. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם והשני בשכיחותו בישראל כשבכל שנה מתגלים בארץ כ-3500 חולים חדשים. במאמר הבא ננסה להבין את גורמי הסיכון והסימנים לזיהוי מוקדם שלו.
לקריאה
תכנית הסיעוד החדשה
חוק הסיעוד האחרון, אשר נחקק ב-2018 הביא עמו בשורה של ממש עבור האוכלוסייה הקשישה המדינה. הרפורמה כוללת שורה של תקנות שנועדו להיטיב עם אוכלוסייה זו הן מבחינת גובה הקצבאות והן מבחינת הגדלת מספר שעות הטיפולים הסיעודיים.
לקריאה
העסקת עובד סיעודי ישראלי או זר
כאשר אתם או בני משפחתכם זקוקים לטיפול סיעודי, ואתם זכאים לסיוע לפי חוק הסיעוד, אתם צריכים לבחור בין מטפל ישראלי למטפל זר. ההבדלים ביניהם גדולים מאוד, הן במחיר והן במאפיינים של המטפל, ובמאמר זה ננסה להציג כמה שיותר מידע שיעזור לכם לבחור בין העסקתם.
לקריאה
אפוטרופוס – על הכשרות המשפטית והליך המינוי
אנשים בקרב האוכלוסייה המבוגרת שבינינו, מבוגרים, קשישים, סיעודיים ואחרים עם מוגבלויות פיזיות ו/או נפשיות שונות נדרשים במרבית המקרים לקבל עזרה ותמיכה צמודה שתסייע להם בהתנהלות יומיומית השוטפת.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.