forums

מעמד הגימלאים נחלש

“המרכז הארצי למיצוי זכויות הגמלאים” מבשר, לכאורה, על פתח לשיפור במצבם של עשרות אלפי גמלאים שאינם ממצים כיום את זכויותיהם. למעשה עלול המרכז לתרום להמשך החלשות מעמדם של הקשישים והטיפול בהם.
 
מעמד הגימלאים נחלש
“המרכז הארצי למיצוי זכויות הגמלאים” מבשר, לכאורה, על פתח לשיפור במצבם של עשרות אלפי גמלאים שאינם ממצים כיום את זכויותיהם. למעשה עלול המרכז לתרום להמשך החלשות מעמדם של הקשישים והטיפול בהם. כך סבורה דנה שני עצמון, עובדת סוציאלית במקצועה. 

עצמון טוענת שמחקרים במדיניות חברתית מראים כי מיצוי זכויות נעשה בצורה הטובה ביותר כאשר החוק הוא אוניברסאלי. חקיקת חוקי הטבות, שתלויות בפניה יזומה של הזכאי, מכוונת פעמים רבות ליצירת מצב של מיצוי חסר של זכויות, בדרך כלל באמתלה ש”אנחנו לא רוצים שמי שכבר יש לו ממילא – יקבל”. כאשר החוקים המיטיבים עם הקשישים דורשים תביעת זכויות אקטיבית על ידי הקשיש, אמורה להיות למוסד המעניק את ההטבה חובה ליישוג (reaching out) . 

יצירת “המרכז למיצוי זכויות הגמלאים”, סבורה עצמון, מורידה מכל המוסדות האלה את האחריות – החל מלשכת הרווחה העירונית ועד למוסד לביטוח הלאומי. "עתה, באופן רשמי אין זה מתפקידם לדאוג לזכאים, כי מישהו אחר עושה את זה – המשרד לענייני גמלאים", היא מסבירה. "אבל המרכז אינו מחפש את הגמלאים ומסייע להם להבין מה הם זכויותיהם. הוא אינו מעסיק עובדים המגיעים אל בית הקשיש ומבררים איתו את מצבו. במה טובה שיחת טלפון למרכז החדש - משיחת טלפון לביטוח הלאומי? ואם היא טובה יותר, יעילה יותר, מסבירת פנים יותר, מדוע לא יפנה השר רפי איתן למשרדים הרלוונטיים וישתף איתם פעולה לשיפור השירות הציבורי לאזרח הקשיש?"

 מוסיפה עצמון: "למשרד לענייני גמלאים יש פטנט אחר: מיקור חוץ. משום מה נראה אולי למשרד שאנשים שעובדים במיקור חוץ יהיו מסורים יותר או מקצוענים יותר. אבל דובר המשרד עצמו מודה שהם מגייסים עובדים במיוחד לפרויקט זה. אם כך – מדוע לא יגויסו העובדים כעובדי מדינה? אולי כי אז יצטרכו לתת להם זכויות – רחמנא לצלן - ואולי כי המשרד לא מתכוון להפעיל את המרכז עוד שנים רבות, כפי שראוי אם מדובר בשירות נחוץ. כי אם כך – למה לו הכאב ראש של הקמת מערכת שהידע בה הוא שלו – כלומר של המדינה?"

עצמון סבורה שכך מפסידה המדינה את ההזדמנות ללמוד מהמרכז מהן הבעיות המרכזיות של הקשישים, מהם צרכיהם, להציע ולהטמיע פתרונות מוסדיים, של המדינה ועל ידי המדינה.


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  הגמלאים מבריאים את בכלכלה !
מעניין שממשיכים לנכות מהפנסייה העלובה 1.75% בסעיף " התוכנית לכלכלת ישראל , מעניין שאף אחד במשרד האוצר לא מתבייש !
עודד פ. (4.2.10)
אולי יעניין אתכם גם :
מהפכת הסיעוד נדחתה
וועדת הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי דחתה את בקשתו של שר הרווחה, יצחק הרצוג להוציא לדרך את "מהפכת הסיעוד".
לקריאה
הסכם המורים יפגע בגמלאים
חשש בארגונים החברתיים כי ההסדר שהתגבש עם המורים העל יסודיים כולל פגיעה במורים שיצאו לגמלאות
לקריאה
הרפורמות פוגעות משמעותית בפנסיונרים
גזירות משמעותיות ורבות בתחום החיסכון פנסיוני והטבות המס
לקריאה
גמלאים מליונרים
היקף ההון הפרטי הממוצע של כל אחד מ-800.000 גמלאים בישראל שעבדו כשכירים או כעצמאים 25- 35 שנים מסתכם כיום ב 5-3 מיליון שקל
לקריאה
קרן לעידוד עסקים של גמלאים
עידוד גמלאים לפתוח עסקים קטנים
לקריאה
ביטוח חיים לכולם ובפשטות
עולם הביטוח מחפש מוצרים פשוטים שיאפשרו לאוכלוסיות גדולות להצטרף לביטוח בפשטות, בביטחון, שיהיו מכוסים ובלי בירוקרטיה מיותרת
לקריאה
מדינת ישראל בפשיטת רגל חברתית
המצב החברתי של הקשישים בישראל מתדרדר
לקריאה
גמלה חודשית לאומנים הקשישים
משרד הגמלאים בעזרת האומנים הקשישים
לקריאה
פטור ממס שבח
עצות מעורכת דין לגבי פטור ממס שבח לקשישים, במכירת דירה כדי לרכוש זכות בבית אבות או בדיור מוגן.
לקריאה
פינוי קשישים במצב חירום
פיקוד העורף מנסה למצוא פתרון לפינוי קשישים ובעלי צרכים מיוחדים במצבי חירום.
לקריאה
 
1 2 3 4 5
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.