forums

50% מגמלאי ישראל הם חדשני פנאי

מתברר מתוך מחקר חדש שכמחצית מהישראלים מתנסים בפעילויות פנאי חדשות לחלוטין לאחר הפרישה
 
50% מגמלאי ישראל הם חדשני פנאי
למרות האמונה הרווחת שמבוגרים נוטים לשמרנות ושונאים סיכונים, מתברר שכמחצית מהישראלים מתנסים בפעילויות פנאי חדשות לחלוטין לאחר הפרישה, ושיש קשר מובהק בין הנטייה לחדשנות לבין שביעות רצון מהחיים. ממצאים אלה עולים ממחקר שערכה ד"ר גלית נמרוד מהמחלקה לניהול תיירות ומלונאות בבית הספר לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

על פי מחקרים שנערכו ברחבי העולם, חדשנות בפעילויות פנאי נחשבת לתופעה נדירה בקרב מבוגרים. לפי אותם מחקרים הנטייה העיקרית של אנשים מבוגרים היא להמשכיות, והשינויים העיקריים המאפיינים את דפוסי הפעילות שלהם, הם צמצום מספר הפעילויות שבהן הם משתתפים ומעבר מפעילויות הדורשות מאמץ פיזי רב לפעילויות פחות תובעניות ופנים-ביתיות. 

אבל בקרב הישראלים, מתברר, חדשנות אינה תופעה נדירה כלל וכלל. מחצית מהישראלים מתנסים בפעילות פנאי חדשה לחלוטין לאחר הפרישה, כזו שהם לא התנסו בה מעולם קודם לכן, אפילו לא בגיל צעיר מאוד. יתרה מכך, מתברר שיש קשר מובהק בין הנטייה לחדשנות לשביעות רצון מהחיים. 

ד"ר נמרוד חוקרת היבטים פסיכולוגיים וסוציולוגיים של פנאי ותיירות בגיל השלישי. היא מתמקדת במעברי חיים בגיל מבוגר (פרישה, אלמנות, אבדנים בריאותיים וכד'), ובאופן שבו פנאי משמש כאמצעי להתמודדות עם השינויים ולהסתגלות אליהם. המחקר הישראלי התפרסם גם בכתב העת החשוב Aging and Society, היוצא לאור על ידי אוניברסיטת קיימברידג' שבבריטניה. 

המחקר נערך באמצעות מדגם מייצג של 400 מרואיינים, שנדגמו באופן אקראי מתוך אוכלוסייה של יהודים שנהגו לעבוד במשרה מלאה או חלקית באופן קבוע ופרשו לגמלאות בחמש השנים שקדמו לסקר. הראיונות נערכו פנים אל פנים ותואמו טלפונית מראש. כלי המחקר היה שאלון מובנה שבו התייחסות לדפוסי הפעילות לפני הפרישה ולאחריה, למשמעויות הפנאי, לעמדות כלפי עבודה ופנאי, לשביעות רצון מהחיים, וכן לשורה ארוכה של משתני רקע. 

כ"חדשן" סווג כל מי שדיווח על כך שלפחות פעילות פנאי אחת, שבה הוא משתתף כיום, היא פעילות שהחל להשתתף בה לראשונה רק לאחר הפרישה. נמצא, ש-50% מהגמלאים בישראל הם חדשניים, ושמתוכם 27% התחילו להשתתף בפעילות חדשה אחת, 14% התחילו להשתתף בשתי פעילויות חדשות, ו-9% התחילו להשתתף בשלוש פעילויות חדשות ויותר. הפעילויות החדשות השכיחות ביותר בקרב החדשנים קשורות לפעילות גופנית או להתנדבות, ולאחריהן פעילויות הקשורות לתחביבים, לימודים וחוגים.

משתני רקע שנמצאו במחקר כמנבאים חדשנות, הם: היקף התעסוקה לפני הפרישה, תפיסת הבריאות, סוג הפרישה, מוצא ומשך הפרישה. מתברר שהנטייה לחדשנות מאפיינת אנשים שפרשו מעיסוק במשרה מלאה, שתופסים את בריאותם כטובה, שפרשו לגמלאות מבחירה, ממוצא מערבי, ושמשך הפרישה שלהם ארוך יותר. ד"ר נמרוד אומרת שממצאים אלו מלמדים על כך שיותר מאשר משתנים סוציו-דמוגרפיים, המשתנים המסבירים החזקים ביותר של חדשנות הם היסטוריית התעסוקה והפרישה. למי שפרש ממשרה מלאה, יש חלל גדול יותר למלא והוא נדרש לשם כך לחדשנות. 

למי שפרש מרצונו (ולא נכפתה עליו פרישה) יש, כנראה, עמדות חיוביות יותר כלפי הפרישה. ייתכן אפילו שהוא פרש על מנת להתחיל לעסוק באותן פעילויות חדשות שלא היה לו זמן אליהן עד כה. העובדה שחדשנות קשורה למשך הפרישה, מלמדת על כך שחדשנות היא, כנראה, תוצאה של תהליך. קודם מנסים "להסתדר עם מה שיש", ורק אם מגלים שפעילויות הפנאי הקיימות אינן מספיקות כדי למלא את החיים בתוכן ומשמעות, מנסים לעשות משהו חדש.

מהשוואה בין החדשנים ללא חדשנים, מתברר שהחדשנים נהנים משביעות רצון גבוהה מהחיים במובהק משביעות הרצון של הלא-חדשנים. יתרה מכך, נמצא שהיגדי שביעות הרצון מהחיים, בהם נמצאו ההבדלים המשמעותיים ביותר, היו כאלה שקשורים לפעילויות יום-יום, כגון: "הדברים שאני עושה מעניינים אותי כפי שעניינו אותי מאז ומעולם" ו"הדברים שאני עושה משעממים או מונוטוניים". בנוסף נמצא שאין הבדלים בשביעות הרצון מהחיים בין חדשנים שהתחילו להשתתף בפעילות גופנית חדשה, לחדשנים שהתחילו להשתתף בפעילות התנדבותית חדשה.

ממצאים אלו הביאו לתמיכה ראשונית ב"תיאורית החדשנות" (Innovation Theory) שפורסמה על ידי ד"ר נמרוד ושותפה האמריקאי, פרופסור דאגלס קליבר, שאחד מעקרונות המפתח שלה הוא, שחדשנות בפנאי יכולה לתרום לתחושת רווחה אישית בגיל מבוגר. עם זה מודה ד"ר נמרוד, שעדיין רב הנסתר על הגלוי. לא ברור אם חדשנות שכיחה כל כך רק בישראל, או שהיא הופכת לשכיחה יותר ויותר גם במדינות אחרות; ואם זו תופעה ישראלית, מה מסביר אותה?

ישנן עוד הרבה שאלות שיש להשיב עליהן כמו: כיצד תורמת החדשנות לסיפוק מהחיים? מה המשקל שיש לסוג הפעילות? מהי השפעת החדשנות על הדימוי העצמי ועת הזהות של האדם המבוגר? האם היא מאפשרת לאדם המבוגר "להמציא את עצמו" מחדש, או שאולי, בעצם, היא מאפשר שמירה על רכיבים מרכזיים ומשמעותיים בזהות שלו? חלק מהתשובות יגיעו ממחקרים על פנאי ותיירות של מבוגרים שד"ר נמרוד ממשיכה לערוך בימים אלה.

ניתן לפנות לד"ר גלית נמרוד בכתובת: או בכתובת. 
 


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  ד"ר גלית נמרוד
שלום רב, האם ניתן לקבל את כתובת המייל של ד"ר נמרוד גלית? תודה נחמה
נחמה (6.12.10)
2.  כתבות ומחקרים
לצערי מעיון במאמרים בכתבות בעצות ובכל ההצעות אין תאריכי מחקר,ותאריכי ארוע, אין נתונים (מחירים) ויש יותר מדי סטטיסטיקה, או משפט כמו" ניתן לפנות לד"ר גלית נמרוד בכתובת" ואיפה הכתובת? מאתר כזה מושקע צפיתי ליותר, או שאתם בתחילת הדרך? או משפט כמו"
מרים (7.11.11)
3.  שאלה בנוגע לתקציר
האם ד"ר גלית נמרוד היא גם מי שכתבה את התקציר הזה? תודה, מעניין.
טל (5.11.16)
אולי יעניין אתכם גם :
ייבוא אישי של תרופות מצילות חיים
תרופות אינן משמשות אותנו רק בעת קירור קל, כאב ראש או צינון. לעיתים התרופות הן הדרך היחידה שלנו להישאר בחיים. אך מה עושים כשהתרופות הדרושות אינן זמינות לרכישה בארץ? כאן שיטת הייבוא האישי נלחצת לעזרתנו ומאפשרת לנו להזמין ארצה תרופות מצילות חיים במחירים שפויים ואף זולים יותר.
לקריאה
חקירות אישות בגיל השלישי
אנשים רבים בני הגיל השלישי מעוניינים להתגרש, או חושדים בהצטרפותה של צלע שלישית למערכת היחסים שלהם. במאמר הבא נפרט כל מה שאתם צריכים לדעת בטרם ביצוע חקירות אישות בגיל השלישי.
לקריאה
כיצד הטכנולוגיה מקלה על החיים בגיל השלישי?
רובנו יודעים כי בהלוך הזמן, החיים עלולים שלא להקל עלינו כלל, בדגש על בהגיעו של האדם לגיל השלישי.
לקריאה
תחושת בדידות מוגברת בקשישים
קשישים שסובלים מירידה בשמיעה, בראייה או מבעיות הליכה ושיווי משקל מדווחים על תחושת בדידות מוגברת
לקריאה
המזרונים הטובים ביותר לבעיות בגב
בעיות גב הינן שכיחות בקרב האוכלוסייה ובכל הגילאים. מי שסובל מבעיות אלו, יודע עד כמה קשה היא השינה בלילות ועוד יותר מכך, הקימה בבוקר שהופכת להיות בלתי נסבלת עם כאבים נוראיים שאף מורגשים לאורך כל היום.
לקריאה
כמה טיפים בטיפול בהרטבת לילה
הרטבת לילה היא סיטואציה רפואית ופסיכולוגית לא נעימה כלל וכלל, אבל ברת טיפול
לקריאה
טיפול באלצהיימר באמצעות בובות
פרויקט חדש שמפעילה לאחרונה עמותת עמדא לחולי אלצהיימר בשלבים מתקדמים של המחלה
לקריאה
יום השואה הבינלאומי: על פוסט טראומה של ניצולי השואה
יום השואה הבינלאומי חל היום, זהו זמן טוב לנסות ולהבין את ההתמודדות של הניצולים עם החוויה הטראומתית שבשואה
לקריאה
התמודדות עם הבדידות בעקבות פטירת בן / בת הזוג
לקריאה
מלחמת כלות בחמות
במערכת היחסים בין כלות לחמות, טמונים מוקשים רבים. אולם את רובם ניתן לנטרל אם מבינים את המצבים שיוצרים אותם.
לקריאה
 
1 2 3
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.