forums

איך לסייע לקשיש לעבור את החורף בשלום

חיסונים בזמן, בית מחומם, בגדים מתאימים, תזונה נכונה, חשיפה לאור יום ועוד ישמרו על הקשישים בחורף
 
איך לסייע לקשיש לעבור את החורף בשלום
חיסונים בזמן, בית מחומם, בגדים מתאימים, תזונה נכונה, חשיפה לאור יום ועוד ישמרו על הקשישים בחורף. נעם ברקן מביא באתר www.ynet.co.il המלצות של מומחים לרפואה גריאטרית:

חיסונים
"לקראת החורף מומלץ לקשישים להתחסן נגד שפעת," אומר ד"ר יוסי ברגמן, מנהל תחום הגריאטריה הארצי במכבי שירותי בריאות. "המחלה באוכלוסייה הקשישה מסוכנת יותר, הם מתאשפזים יותר, סיבוכי המחלה קשים יותר ושיעורי התמותה גבוהים יותר. רצוי לדאוג לחיסון גם נגד דלקת ריאות אחת לחמש שנים מעל גיל 65 ולהימנע מלשהות בקרבת חולים."

פרופסור מרק קלרפילד, מנהל המחלקה הגריאטרית בבית החולים האוניברסיטאי סורוקה, מוסיף בהקשר הזה שרצוי שגם בני משפחתו של הקשיש יתחסנו נגד שפעת. "הקשיש יהיה חשוף פחות לנגיפי השפעת אם בני משפחתו שאיתם הוא בא במגע יחוסנו גם כן".

חימום הבית
רצוי לדאוג לחימום הדירה באמצעים המקובלים – תנור חימום או מזגן – אך חובה לשמור על כמה כללי זהירות. כך למשל אם משתמשים בתנור גז או נפט, חובה לדאוג לאוורור מתאים כדי שהדירה לא תתמלא בגזים רעילים ובעשן. "צריך לשמור על לפחות חלון אחד פתוח," אומר ד"ר ברגמן. בנוסף יש להקפיד להרחיק חפצים דליקים ממקור החום או האש, וכדאי גם להשתמש במכשיר אדים קר כדי להוסיף לחות לאוויר.

 אופציות נוספות לחימום הן כריות חימום שמכילות זרעי פשתן, שניתנות לחימום במיקרוגל ומשמרות את החום למשך כמה שעות. כריות החום האלה וכריות שמכילות ג'ל ומתחממות במיקרוגל בטוחות לשימוש והן יכולות גם לחמם וגם להקל כאבים טראומטיים.

לבוש חם
לדברי ד"ר ברגמן, "קשישים צריכים להתלבש בהתאם לטמפרטורה. כשקר כדאי ללבוש כמה שכבות, אך רצוי להימנע מחבישה של כיסוי ראש שמסתיר את העיניים ומפריע לראייה. אוכלוסיית הקשישים נמצאת בחורף בסכנה מוגברת להיפותרמיה – תת טמפרטורה – הן בשל נטילת תרופות שחלקן מרחיבות את כלי הדם וגורמות לאיבוד חום, והן בשל נטילת תרופות שינה, שעלולות לגרום לשינה עמוקה שבמהלכה עלול הקשיש שלא להשגיח שהשמיכה נפלה ושקר לו".

תזונה נכונה
"בחורף יש נטייה לשתות פחות מפני שפחות חם. עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על שתיית שש עד שמונה כוסות מים ביום גם בחורף," אומרת ליאורה ולינסקי, מקדמת בריאות ארצית במכבי שירותי בריאות. סימונה אבירם, דיאטנית קלינית ורכזת גריאטריה במחוז מרכז של שירותי בריאות כללית, מוסיפה שרצוי שלא לרדת במשקל לפני החורף.

"קשישים צריכים להגיע לעונת החורף חזקים מבחינה פיזית. לכן לא כדאי לעשות דיאטה קיצונית לפני החורף. ככלל, קשישים צריכים לדאוג לרזרבות גם בגוף וגם במזווה. קשישים שחיים לבד נוטים להימנע מיציאה מהבית בימים קרים וגשומים וכך מוותרים על קניית מצרכים. כדי להימנע ממחסור רצוי שידאגו למאגר מזון בבית. בנוסף חשוב לקשישים לאכול הרבה פירות וירקות, אבל אם קר ולא נעים להם ללעוס ירקות מהמקרר - אפשר לרסק עגבנייה טרייה, להוסיף לה שמן זית ומעט מלח וכך נוצרת אנטיביוטיקה טבעית. מרק קטניות חם יכול להיות פתרון מצוין לארוחה חמה עתירה בחלבון," אומרת אבירם.

מה עוד כדאי לקשישים לאכול בחורף? "בחורף כיף יותר לאכול מאכלים חמים. מאכלי קדירה הם קלים להכנה ויכולים להוות ארוחה שמכילה את כל אבות המזון," אומרת אבירם. "בשר שמתבשל עם תפוחי אדמה ומעט ירקות הוא פתרון מצוין. רצוי גם להוסיף חצי כוס מיץ תפוזים – תוספת ויטמין C שגם מסייעת לספיגת הברזל".

מניעת נפילות
בחורף יש נטייה לפרוש שטיחים בבית, ונעשה שימוש רב יותר במכשירי חשמל כמו תנורי חימום. "צריך להקפיד שלא יהיו מכשולים בבית כמו קצוות של שטיחים וחוטי חשמל במסלול ההליכה של הקשיש בביתו כדי שלא ייפול," אומר ד"ר ברגמן. "יש לזכור שנפילות בגיל המבוגר מסכנות את הקשישים – גם אם הקשיש לא שובר עצם, כל נפילה מכאיבה וגוררת הגבלה בתנועה. מחוץ לבית יש להיזהר יותר מפני נפילות והחלקה בשלוליות ובירידה מהמדרכה לכביש. רצוי להקפיד על סוליות שלא מחליקות."

כמו כן כדאי להתקין מוט אחיזה בשירותים ובמקלחת ולבצע פעילות גופנית קבועה ותרגילי חיזוק על בסיס יומיומי למניעת מחלות ולשיפור שיווי המשקל. פרופסור קלרפילד מדגיש שיש חשיבות רבה לחשיפה מספקת לוויטמין ,D שתורם לחיזוק העצמות. "ויטמין D משפיע גם על השרירים, וקשישים שלא סובלים מחסר של הוויטמין הזה נוטים פחות לנפילות. אם בכל זאת הם נופלים, עצמותיהם חזקות יותר והם סובלים פחות מאוסטיאופורוזיס. כדי לקבל ויטמין D מומלץ לקשישים להיחשף מדי יום במשך 15-10 דקות לשמש, גם בחורף."

 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
הרמת עפעפיים ללא ניתוח למבוגרות
אם צניחת העפעפיים והעור הנפול והמקומט סביב העיניים מטרידים אותך, יש גם כמה שיטות לא כירורגיות שיכולות לגרום לעינייך להיות הרבה יותר צעירות ורעננות. אם כי הפלסטיקאים ימליצו בדרך כלל על ניתוח שיפתור את הבעיה לאורך זמן.
לקריאה
סוגי רמפות ומעלונים בגיל השלישי
מגבלות קשות בגיל השלישי, ירידה בתפקוד והצורך במתן מענה הופכים את הדרישה ואת הביקוש לרמפות ולמעלונים לחלק בלתי נפרד מאביזרי העזר החיוניים לגיל זה.
לקריאה
איטום קירות בסנפלינג בבתי אבות
איטום קירות בסנפלינג היא אחת משיטות האיטום שבוודאי תתלהבו מאוד לראות
לקריאה
טיפולים אסתטיים ללא ניתוח בגיל השלישי
הפנים שלכם הם כרטיס הביקור שלכם בכל גיל ובפרט בגיל השלישי, קבלו מידע ועצות לטיפולים אסתטיים.
לקריאה
אימוץ חיית מחמד בגיל השלישי
כל וטרינר ימליץ: אימוץ חיית מחמד מעולה לאנשים מבוגרים
לקריאה
אולם אירועים כבר יש? חוגגים חתונת זהב
זה שהגעתם לגיל השלישי לא אומר שהחגיגות הגדולות בחייכם נגמרו – להיפך, יש הישגים נפלאים שראויים לציון ולמסיבה: חתונת הכסף והזהב למשל. אז קדימה, זמן לחגוג!
לקריאה
עבודות יצירה למבוגרים
מבוגרים בגיל הזהב עוסקים במגוון רחב של עבודות יצירה על מנת לפתח יכולות מוטוריות, קוגניטיביות ורגשיות. העבודות נבחרות בקפידה והן מתאימות לגברים ונשים בגילאים שונים. הנה כמה מהן
לקריאה
רכב חדש מהחנות לבני הגיל השלישי
הגיל השלישי הוא גיל עם הרבה אתגרים אך יש בו דבר אחד שאין עליו עוררין: החופש! לכן ברור מדוע זה הזמן הטוב ביותר לקנות רכב חדש, אז למה שלא תחפשו לכם גם אתם מימון רכב חדש לבני הגיל השלישי?
לקריאה
קלנועית סולארית לבני הגיל השלישי
האנרגיה הסולארית מתפשטת בחיינו ומתחילה להגיע לתחומים שבהם, עד לא מזמן, שלטו שלטון מוחלט החשמל והסוללות בכל הספקיהן. מדוד השמש המיתולוגי ועד לקלנועית המיועדת לבני הגיל השלישי, קרני השמש מגיעות לכל מקום.
לקריאה
טיפול זוגי בגיל הזהב
טיפול זוגי וייעוץ זוגי בגיל מתקדם הם לפעמים דבר בלתי נמנע. אחרי כל כך הרבה שנים מערכת היחסים מתערערת בעקבות מגוון סיבות, אך חשוב לדעת שיש פתרונות ויש מי שיסייע. אך מי באמת מוסמך למתן טיפול זוגי מקצועי?
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.