forums

הומואים על הבמה

בתל אביב התאספה קבוצת פנסיונרים הומואים כדי להרים הצגה על חייהם.
 
הומואים על הבמה

גיי בגיל השלישי: על הבמה ובחיים

בתל אביב התאספה קבוצת פנסיונרים הומואים כדי להרים הצגה על חייהם. הזיכרונות הקשים מהמנדט הבריטי, היציאה מהארון בפני ילדים ונכדים, וההרגשה שהקהילה הצעירה נטשה אותם. רק אל תקראו להם זקנים מסכנים

"קדימה פוסטמות!", צועק רוני לעבר חבריו העייפים. "להזיז את התחת!". והמופע מתחיל. לכאורה, עוד קבוצת תיאטרון-חובבים לפנסיונרים. אבל ל"קשת מזהב", שתעלה בסוף השבוע את "גיי-ריאטריה" יש טוויסט: היא אמנם קבוצת חובבים פנסיונרים, אבל חבריה הם הומוסקסואלים שעברו את גיל 60, שנפגשים כבר כמה חודשים ב"מרכז הגאה" בגן מאיר בתל אביב, במסגרת שחלקה קבוצת תמיכה, חלקה מועדון חברתי וחלקה - כמובן - להקת תיאטרון. וכל זה - במימון העיריה, שאפילו הקצתה לעניין עובדת סוציאלית. קבוצת קשת מזהב צילום: יהונתן שאול

השבוע, רגע לפני מופע שיעלו בפני הקהל הרחב, שמבוסס על חייהם האישיים והסיפורים שהביאו אותם עד הלום, הם נרגשים במיוחד. "התחלנו מקבוצת תמיכה", משחזר דניאל, 63, בעברו עובד מדינה והיום אחד החברים הבולטים בקבוצה.

"נפגשנו כל שבוע במעגל, וכל אחד סיפר על הקשיים שלו, התלאות. ענייניים שייחודיים לנו, להיות גיי בגיל השלישי. הבן של אחד מאיתנו, עודד, התחתן, והייתה במשפחה דילמה אם להזמין את אבא לחתונה או לא. הבנים לא מכירים בו מאז שיצא מהארון, והוא כמובן לא רצה לקלקל את השמחה למרות שרצה להיות נוכח. אחיו של אחר, הדר, נישל אותו מהירושה המשפחתית בגלל נטיותיו, וכן הלאה. בהצגה רואים מערכות יחסים מאוד קשות ועצובות".

דניאל חי רוב חייו בארון, עם אישה, ויש לו ילדים ונכדים. "אשתי והילדים תמיד ידעו עלי והכל היה פתוח. בני ובתי חזרו בתשובה, אבל עדיין אנחנו מדברים, נפגשים, מקבלים אחד את השני. בנקודה מסוימת החלטתי שאני רוצה לחיות את החיים שלי כמו שאני רוצה לחיות אותם. כבר לא הייתי צעיר, והבנתי שלא נשארו לי הרבה שנים להיות עצמאי. אני חושב שהיה לי המון מזל. אשתי נכנסה לא מזמן לבית אבות, ופתאום התחלתי לחשוב שכשאני, או מישהו אחר מהקבוצה, נצטרך שידאגו לנו, לא יהיה לנו לאן ללכת. לא יהיה לנו בית אבות שמתאים לנו. והקבוצה הזאת היא מקום שבו אפשר לדבר עליו".

ההצגה מתחילה בהקרנת וידאו של הפגנת ההומואים הגדולה הראשונה מ-1979, וצילום של ניצן, אחד מחברי הקבוצה, שהתראיין בזמנו לערוץ הראשון, ראיון שבעקבותיו נודה ממשפחתו. עודד, מורה להיסטוריה, חגג שישים לפני שבוע, והוא הצעיר בקבוצה. "אני מבלה הרבה עם צעירים, מזל שיש אינטרנט", הוא אומר. "אבל בכל זאת חשבתי שאני רוצה לעשות סוג של הכנה לגיל השלישי. אני גם די חדש בתל אביב, וכמובן שאני לבד. משפחתי לא מוכנה להיות איתי בקשר מאז שיצאתי מהארון".

אל תשליכונו
כל המשתתפים תרמו מסיפורי החיים שלהם להצגה: פגישות "אני עוד זוכר את חיילי המנדט בתל אביב", מספר רוני. "מכים אותנו, רודפים אחרינו, כי היה חוק מנדטורי נגד מגעים בין גברים, והם אכפו אותו באותה התלהבות שבה הם לקחו אותנו לעמדות שלהם בתור ילדים ונערים, ונגעו בנו. יש קטע כזה שאני מראה בהצגה".

מה היו הרגעים המשמעותיים ביותר מבחינתכם בהצגה?
"חייתי עם בן זוג במשך 43 שנה", מספר רוני, בן 77. "הוא נפטר, וקיבלתי הכרה מביטוח לאומי כידוע שלו בציבור, והאפשרות להראות כאן, על הבמה, את רגע הפגישה שלנו, לשחזר אותו כמו שאני זוכר אותו, זה היה מאוד מרגש".

המחזה איפשר להם לאוורר גם כעסים ישנים. כך גם דני, 63, שעבד בביטוח לאומי עד שפוטר, לדבריו, על רקע נטיותיו. "פשוט זרקו אותי לכלבים כשגילו שאני חי עם בן זוג", הוא מספר. "מאוד ריגש אותי להגיד את זה במסגרת ההצגה, בקול רם. כשאני מספר את זה פה, אני מרגיש שהם לא ניצחו אותי".

עודד מאמין שעצם קיום הקבוצה מייצג משהו לדור הבא, הצעיר, ומהווה גם קריאה אליהם - שלא ינטשו את קשישי הקהילה לעת זקנה. "שיראו שאם הגענו לפה, למרות כל הקשיים, אז גם הם יכולים לעשות את זה. היום העולם הרבה יותר פתוח ומקבל. אולי עצם קיומנו יכול לעזור למישהו שסובל היום בארון".

אתם באמת מאמינים שהקהילה הצעירה נטשה אתכם?
ניצן: "הם נטשו אותנו בדיוק כמו שצעירים בקהילות סטרייטיות שונות נוטשים את הקשישים שלהם. זאת תופעה קיימת, היא לא ייחודית להומואים".

הדר (80): "אנחנו נותנים לצעירים טעימה מאיך שהדברים נראו פעם, ומאיך שהם נראים היום ממרומי גילנו. זה החיבור הכי חשוב, מבחינתנו. אנחנו פונים לדור שלא ידע את יוסף. תרתי משמע".

דניאל: "יש היום המון חופש. גם היום יש אפליה ודעות קדומות, אבל הרבה פחות. בזמננו היו חוקים נגד הומואים. יכולת ללכת לכלא, לקבל מכות משוטרים, לא להתקבל לצבא לעבודה. זה הבדל גדול".

בנוסף לעובדת הסוציאלית,

מלווים את הקבוצה שני אנשי תיאטרון, חיים טל (33) ויואב בן ארצי (48). " אני חושב שהעבודה עם החבר'ה האלה הכינה אותי באיזה שהוא מקום לגיל השלישי שלי, שבו אהיה כמותם, גיי ופנסיונר", אומר בן ארצי.

לקראת סוף החזרות, והקשישים מתחילים לנמנם. גייז או לא גייז, הגיל נותן את אותותיו. הם רק מבקשים דבר אחד: שאף אחד לא יסתכל עליהם כזקנים מסכנים ונזקקים. להפך. הדבר היחיד שכולם מסכימים עליו הוא שעם הבריאות המתרופפת והגיל המגביל, מבחינת יחסיהם עם עצמם ועם האמת הפנימית שלהם - מצבם מעולם לא היה טוב יותר.

"גיי-ריאטריה", המרכז הגאה בגן מאיר בתל אביב, שבת וראשון, 21:00, 20 שקל
מאת: יונתן אסתרין 11.6.09 (באדיבות מעריב מדור חדשות)
קבוצת קשת מזהב צילום: יהונתן שאול



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  מחזות קצרים
מוכן להציע לכם - ללא תמורה - מחזות קצרים שלי. תודה יאיר פקר yapack@gmail.com
יאיר פקר (1.2.12)
אולי יעניין אתכם גם :
האם חדרי בריחה מומלצים לקבוצות בגיל מבוגר?
חדרי בריחה הם טרנד חדש ומצליח בעולם הבילויים, חדרי הבריחה מציעים משימה נגד הזמן, האם תספיקו לצאת מהחדר בפחות מהזמן שניתן לכם. אנשים רבים בוחרים לבלות בחדרי בריחה והם ללא ספק סחפו אחריהם את כל חובבי המשחקים בכל גיל, גם בגיל מבוגר.
לקריאה
מופע בידור טלפתיה לגיל הזהב
יש כאלה שחושבים שאחרי גיל 70 החיים נגמרים אבל מי שבאמת מבין עניין ובאמת אוהב לצחוק וליהנות מבין שזה בדיוק הגיל שבו החיים מתחילים להיות מהנים במיוחד. במאמר זה נציג בפניכם אופציה מעניינת ולא שגרתית לבילוי הבא שלכם.
לקריאה
נופש ואירועים ייחודיים לגיל השלישי
גם בני הגיל השלישי רוצים ליהנות, לנוח, ולנפוש לפעמים, ועל כן יש צורך בהפקת נופשים ואירועים אשר מתאימים בדיוק ליכולותיהם ולצרכיהם של בני הגיל השלישי. מאחר ובני גיל הזהב כבר ראו וחוו הרבה מאוד דברים לאורך חייהם צריך לנסות למצוא דרכים להפתיע ולרגש אותם מחדש.
לקריאה
סטנד אפ לגיל הזהב
בטוחים שכבר מיציתם את כל אפשרויות התעסוקה והפנאי לגיל הזהב? ראיתם כבר מספיק הצגות ואתם מכירים את כל הסרטים? או שאולי אתם עייפים מחוג אנגלית ותפירה? מסתבר שגם בגיל הזהב אפשר ליהנות, ואפילו בגדול. מופעי סטנד אפ מיוחדים לבני גיל הזהב מגלים את כל החלקים המצחיקים שאחרי גיל 80.
לקריאה
ארגון כנסים לבני גיל הזהב
ארגון תערוכות וכנסים הוא תמיד הפקה מורכבת, שצריכה להתבצע ביד מאוד בטוחה ומדויקת. זה נכון כשמדובר בתערוכות בינלאומיות גדולות, וזה נכון גם כשמדובר בתערוכות ובהפקות הרבה יותר קטנות. אז מה עושים ואיך מוודאים שהכנס או התערוכה יצאו לפועל כמתוכנן? את כל התשובות תמצאו כאן.
לקריאה
הטבות בשלייקס לבני הגיל השלישי
שלישי בשלייקס היא יוזמה חדשה ומבורכת במיוחד של השר אורי אורבך ז"ל שעמד בראש המשרד לאזרחים ותיקים. החברה המוציאה לפועל את היוזמה היא לא אחרת מחברת "סטייל – ניהול והפעלת מועדוני לקוחות בע"מ", המפעילה את מועדון "ותיקים ונהנים". במאמר שלפניכם נפרט אודות הטבות שלישי בשלייקס לבני הגיל השלישי המגיעות להם מדי שבוע ושבוע.
לקריאה
בילוי במוזיאונים עם הנכדים
אם אתם מחפשים דרך מיוחדת במינה לבלות עם הנכדים, בילוי במוזיאונים יכול להיות בחירה מצוינת – עבורם ועבורכם. אולי במחשבה ראשונה זה ייראה לכם מוזר, כי איזה ילד היום מתעניין במה שקרה פעם ורוצה לבקר במוזיאון, אבל תתפלאו לשמוע, שהרבה מהם רוצים. אחרי הכול – תלוי באיזה מוזיאון בוחרים ולא פחות חשוב – עם מי הולכים. הנה מספר רעיונות לבילוי קצת אחר.
לקריאה
שירה בציבור לגיל הזהב
אין ספק כי אחת מהפעילויות החברתיות המהנות ביותר בגיל הזהב הינה ערבי שירה בציבור. ערבים אלו מתקיימים בתדירות גבוהה יחסית בבתי גיל הזהב, במתנסים מקומיים ועוד.
לקריאה
בידורית - פתרון הגברה מצויין לדיור מוגן
חושבים לערוך מסיבה בתוך בית האבות? כדאי שתכירו את הבידורית ואת כל היתרונות שלה בדרך למסיבה יוצאת מן הכלל!
לקריאה
יום העצמאות למבוגרים
מסיבת קריוקי לבני הגיל השלישי
לקריאה
 
1 2 3 4
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.