forums

לימודים לשם הנאה

כדי לשמור על היכולת השכלית שלנו, עלינו להתאמץ באופן מודע ומכוון, ממש כשם שרבים מאיתנו שומרים על כושר גופני. כתבת המשך בנושא לימוד כהתעמלות אירובית מנטאלית למוח.
 
לימודים לשם הנאה
כדי לשמור על היכולת השכלית שלנו, עלינו להתאמץ באופן מודע ומכוון, ממש כשם שרבים מאיתנו שומרים על כושר גופני
"עת ללמוד, שיפור יכולת הלמידה של מבוגרים", אחד הסיפרונים מסדרת "אשל" שיצא לאור בהוצאת מודן - גורס שההיסטוריה האנושית רצופה דוגמאות של אנשים שהמשיכו ללמוד, ליצור ולתרום לאנושות בגיל מבוגר. צ'ארלס דארווין פרסם את ספרו על תורת האבולוציה, כאשר היה בן חמישים. קאטו הרומי החל ללמוד יוונית בגיל שמונים. רבי עקיבא החל ללמוד בגיל ארבעים.

מחקרים העוקבים אחר אנשים הלומדים במשך שנים, מצביעים על ממצא מעניין: רמת התפקוד שלנו בתחום הגופני, הנפשי, המקצועי והחברתי, מותנית לא רק בפוטנציאל שלנו, אלא גם - ואולי יותר - במה שעשינו עם היכולת הזו לאורך השנים. נשמע מובן מאיליו? אם כן, מתי בפעם האחרונה למדנו מידע חדש או התאמצנו ממש, כדי להבין משהו שהרגשנו שלא קל לרדת לעומקו? מתי קראנו ספר בתחום מקצועי זר לחלוטין? מתי פתחנו לאחרונה מילון או אנציקלופדיה? מתי כתבנו לאחרונה עבודה, או נבחנו?

כדי לשמור על היכולת השכלית שלנו, עלינו להתאמץ באופן מודע ומכוון, ממש כשם שרבים מאיתנו שומרים על הגיזרה או על כושר גופני, באמצעות תרגילי התעמלות ומטר תזונה. בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בעולם חוזרים ללמוד בגיל המבוגר, על מנת לחזק את התפקוד השכלי ואת ההרגשה החיובית שלהם. בארץ החלו לפתח תוכניות לימוד לגיל המבוגר בסוף שנות השבעים. מכון ברוקדייל באוניברסיטת בר אילן, למשל, החל להפעיל תוכנית לגיל המבוגר בשנת 1978 ושנה לאחר מכן החל מרכז בובר לגבש תוכניות מיוחדות לבני חמישים ויותר. כיום קיימות תוכניות דומות באוניברסיטאות בכל הארץ. לצדן צצות מסגרות רבות ומגוונות המציעות לגיל המבוגר קורסים ותוכניות העשרה .

לימוד הכולל בתוכו יצירתיות, עשוי לבסס את תחושת הביטחון ולעזור בהתמודדות עם רגשות שליליים
ככל שאנו משכילים יותר, כן גדל הסיכוי שנלמד בזקנתנו. בעלי יכולת כלכלית גבוהה, מגלים עניין רב יותר בלימודים. גורם ההנאה חשוב אף הוא: ככל שאדם למד יותר בעברו ונהנה מלימודיו, רב הסיכי שירצה לשוב לספסל הלימודים בבגרותו.

במחצית השנייה של החיים, רבים מאתנו עוסקים בלימוד לשמו - ולא משום שעליהם לקבל ציון גבוה בבחינה, לענות על תנאי כניסה לאוניברסיטה, או להתקבל למקום עבודה. הלימוד בא מתוך רצון לספק סקרנות, להעמיק הבנה, להרחיב אופקים או לרכוש כישורים חדשים. אלא הן המטרות הבאות מתוך מניעים פנימיים. כלומר: לענות על צרכים פנימיים ולא על דרישות של העולם החיצון.

במסגרת הלימודים הללו אנו עשויים להיחשף לתחומים חדשים ומרתקים, ולתת ביטוי לצרכים יצירתיים שלא באו לידי ביטוי בעבר בשל העדר פנאי, העדר מודעות או עייפות. לימוד הכולל בתוכו יצירתיות, עשוי לבסס את תחושת הביטחון, לעזור בהתמודדות עם רגשות שליליים - כמו חידלון, כעס או אשמה - לסייע לנו להתגבר על מצבי משבר ולספק סקרנות שלא מוצתה לגבי נושאים שלא הכרנו עד כה.
הלימוד מסייע לנו לפתח כלים לשימור הזיכרון ולשיפורו ויש לו השפעה חיובית על תאי המוח ועל הקשרים הבין עצביים. לימודים אקדמאים ולימודים בכלל שמעלים את רמת ההשכלה, מגדילים את עתודות הקשרים המועלים בין התאים במוחו. קשרים אלה מסייעים לנו להתמודד עם התהליך הטבעי של הירידה בזיכרון במהלך ההזדקנות. הלימוד מסייע לנו גם להתמודד עם השינויים החלים בחיינו ובעולם הסובב ונוכל להבין טוב יותר את השינויים הבריאותיים החלים בנו וכיצד להיערך לקראתם.
בעזרת הידע נוכל להתמודד עם שינויים תרבותיים וטכנולוגיים. נלמד, למשל, להשתמש במחשב ונתחבר בעזרתו למעגלים רחבים יותר של החברה ולדורות הצעירים במשפחה. כך יוכלו הסבתא והנכדה לשוטט יחד במרחבי האינטרנט, להפיק הנאה ולמצוא שפה משותפת חדשה. הלימוד יכול לענות גם על הרצון האלטרואיסטי שלנו להקדיש זמן ודאגה לאחרים. השתתפות בקורסים לעזרה ראשונה של מגן דוד אדום, למשל, יכולה לענת על הצורך הזה.

לצורך הבנת חומר הלימוד, קליטתו וזכירתו, חשוב לעבד אותו בבית באופן מעמיק ופעיל
הדימוי על פיו האדם המבוגר ניחן בחשיבה מעורפלת, זיכרונו בוגד בו ויכולתו לקלוט ולהבין חומר חדש פגועה - פשוט אינו נכון. אם הבריאות הגופנית תקינה, השינויים ביכולת הלמידה, הזכירה והחשיבה בגיל המבוגר - מעטים. במחקרים שונים אף נמצא כי רוב האנשים שומרים על כישוריהם האינטלקטואליים לפחות עד גיל שמונים. עם זאת מתרחשים שינויים התפתחותיים נורמלים עם השנים גם בכל הנוגע ליכולת הלמידה. היקף שינויים אלה שונה מאחד לשני ומושפע מגורמים כמו מצב בריאות, מצב נפשי, השכלה קודמת והסביבה שבה אנו חיים.

ישנן שיטות שונות להתמודד עם השינויים הללו, ועם העובדה שמבוגרים זקוקים ליותר זמן כדי לרכוש מידע, לאחסן אותו בזיכרון ולהזכר בו. ריכוז - הוא תנאי בסיסי ללמידה ולזכירה. אם לא מתרכזים ברכישת המידע, הוא לא ימצא את דרכו למאגרי הזיכרון. בגיל המבוגר אנו עשויים להתמודד עם מצבים הגורמים למתח ולאי שקט: מחלות, כאבים גופניים, יציאה לגמלאות, מעבר למקום מגורים חדש, אובדנים כגון התאלמנות ועוד. המחשבות נודדות בקלות רבה יחסית.

מבוגרים יכולים ללמוד רק מה שמעניין אותם, ללא כל הדרישות והחובות האקדמאים הנדרשים מסטודנטים צעירים
אנשים מבוגרים מתקשים להקשיב לכמה גירויים בעת ובעונה אחת ומתקשים להפריד בין מידע חשוב למיותר. אם, למשל, נשמע בו-זמנית מילים שונות בכל אחת מאוזנינו, נתקשה לקלוט אותו יותר מאשר צעירים מאיתנו. השינוי בסף הקליטה של החושים שלנו, חל כבר באמצע החיים ואנו רואים, שומעים, חשים ומריחים פחות טוב מבעבר. לעיתים יכולת הלמידה משתבשת משום שלא קלטנו, בגלל הירידה בחושים, את המידע החשוב.

בגיל המבוגר אנו עלולים להיות חולים ועייפים יותר, וגם שינוי זה עשוי להקשות על הריכוז, על הקשב ועל רכישת חומר חדש. לצד מגרעת זו חל שינוי ביעילות שבה אנו מאחסנים את המידע החדש. אנו מטפלים בו באופן הרבה יותר שטחי ומשקיעים פחות בעיבוד שלו. לכן, ככל שהשימוש בשיטות למידה אלה רב יותר, יכולת הלימוד מתחזקת, הזיכרון טוב יותר וההנאה גדולה יותר.

יש לזכור שלכל אדם קצב למידה משלו, המואט עם הגיל
אם כן, הלמידה אינה תהליך המתרחש רק בראש. למידה היא תוצר משולב של הלומד, של הסביבה ושל המידע. לצורך לימוד בגיל המבוגר עלינו להתגבר על עכבות פנימיות ועל חששות המרחיקים אותנו מהלימודים. בנוסף כדאי לנו לשפר את תנאי הלמידה בבית ובכיתה. אם נגדיר לעצמנו את המטרות, נוכל לתעל את מאמצנו באופן יעיל.

בבואנו להחליט מה ללמוד, כדאי להתחיל מתחום שבו יש לנו עניין מיוחד, או ידע קודם. אם המידע מעניין אותנו, נהייה מוכנים להשקיע מאמץ רב בקליטתו ובשמירתו בזיכרון. בנוסף לכך, המידע החדש יתקשר טוב יותר למידע הקודם שרכשנו, או לתפקידי חיים החשובים בשבילנו. אם לא למדנו בשלושים השנים האחרונות, רצוי להכנס ללימודים בקצב נינוח, גם אם הרצון ללמוד בוער בעצמותינו. נפתח בקורס אחד או שניים ובמשך הזמן, אם נרצה בכך, נגדיל את ההיקף. חשוב שהלימוד יהיה בקצב שגורם לנו הנאה וסיפוק, ולא הופך את הלימודים למטלה עמוסה ומלחיצה.

לבחור מסגרת בקפידה 
את מסגרת הלימוד יש לבחור בקפידה, תוך מודעות לחסרונות וליתרונות שלה. בין השאר כדאי להתייחס לגורמים הבאים:
* האם ברצוננו ללמוד במסגרת המיועדת לגיל המבוגר, או במסגרת רב-גילית?
* המסגרות המיועדות ללומד המבוגר, מותאמות לגיל המבוגר ונפגשים בהן עם בני אותו גיל. לעומת זאת, במסגרות הרב-גילייות נפגשים עם מגוון רחב יותר של נושאים ועם אוכלוסיה מגוונת.
* כמה עולה הקורס?
* מה מרחק מקום הלמידה ממקום המגורים שלנו?
* האם שמענו המלצות על המרצה בקורס? ממולץ להצטרף לקורס שבו המרצה מצטיין בשיטות ההוראה, לוודא שהוא מלמש באופן מאורגן ומסודר, חוזר על נושאים מרכזיים בתום השיעור, מדגיש נושאים חשובים ומעודד את הסטודנטים. תכונות אלה מסייעותלכל הלומדים, ולמבוגרים שבהם במיוחד.
* מהן דרישות הקורס? כאשר הולכים לקורסים של לימוד לשם השגת תעודה, כדאי לבחור בכאלה שבהם המבחנים הם בשיטת המבחן האמריקאי.
מתכונת זו עדיפה ללומד המבוגר, המתקשה לשלוף מזכרונו באופן אקטיבי, אך מתפקד היטב כאשר לפניו משימות זיהוי.
* איזה חומר לימודי כתוב כלול בקורס? רצוי להשתתף בקורס שבו חומר הקריאה הוא ידידותי. כלומר: הספרים ערוכים היטב וכוללים ראשי פרקים, הדגשות, דיאגרמותוסיכומי ביניים. יתכן שנעדיף חומר קריאה בעברית על פני אנגלית.
* מה המדיניות אם נחליט לבטל את השתתפותנו בקורס?

השיבה לספסל הלימודים עשוייה להיות חוויה מענגת אולם היא עלולה גם להפוך - לפחות בשלביה הראשונים - לקשה ומאיימת.
לצורך התמודדות יעילה כדאי שנעזר באנשים הקרובים אלינו, כגון חברים ובני משפחה. רצוי לשתף אותם בתוכניותנו , לגייס מהם אהדה וסובלנות ולקבל מהם חיזוקים חיוביים.

אולם כדאי שלא נצפה לחיזוקים ממקורות חיצוניים בלבד, אלא גם נעניק אותם לעצמנו.למשל: נצא לשתות ספל קפה במקום נעים לאחר יום לימודים מאומץ, נרכוש לעצמנו מתנה קטנה לאחר שסיימנו מבחן בהצלחה ואולי אפילו נפנק את עצמנו בחופשה לאחר סיום הקורס. אגב, מוטב שנקבע פרקי זמן קבועים ללימוד. הרגלי זמן מסודרים הם תנאי ללימוד מאלף ומהנה אצל הלומד המבוגר.

הלימוד בכיתה ובבית
בכל גיל יש לסביבת הלמידה השפעה על איכות הלמידה. כאשר סביבת הלימוד חמה מדי או קרה מדי, כאשר היא רועשת או אינה מוארת מספיק - נתקשה ללמוד מידע חדש. אפשר לבקש מהמרצה או מהנהלת המוסד שבו אנו לומדים, לשפר את התנאים הללו כאשר אינם טובים דיים. השפעתנו תהייה רבה יותר בכיתות שבהן מרבית הלומדים הם מבוגרים. אולם גם בכיתות מעורבות חשוב שנפעל.

כמו כן עלינו לראות ולשמוע היטב ולשם כך נרכיב את המשקפים או את מכשיר השמיעה לפני תחילת הלימודים, ונשב קרוב למרצה וללוח. אפשר לבקש מהמרצה לדבר באיטיות או בקול רם יותר, או לכתוב על הלוח באותיות גדולות יותר. בקשות כאלה יענו, על פי רוב ברצון.

עם זאת, תנאים חיצוניים בלבד אינם מספיקים ללמידה יעילה ונדרשים גם תנאים פנימיים מסויימים, כמו שקט נפשי ריכוז. אם אנו מתוחים, דואגים, או שרויים במצב רוח דיכאוני, קרוב לוודאי שנתקשה לקלוט מידע חדש. לא משום שהראש חלוד - אלא משום שהוא טרוד במחשבות אחרות. אם באמצע השיעור עולה במוחנו מחשבה על דבר מה שעלינו לעשותו - רצוי לרשום מיד בפתק, וכך לפנותו מהראש ולחזור ולהתרכז בלימוד. כמו כן חשוב לא לסבול מצמא או רעב בשיעור. רבע מצריכת הקלוריות היומית שלנו מנוצלת על ידי המוח וברור שמחסור במזון ובנוזלים יפגמו ביכולת החשיבה.

בתום כל הרצאה יש לסכם אותה בכתב, באופן ברור ומאורגן. סיכום טוב מדגיש עובדות חשובות, טיעונים ופרשנויות מרכזיות. ממולץ לכתוב את הסיכום באופן מרווח ולהשאיר מקום בשולי הדף בין שורה לשורה. רצוי להשתמש בכמה עטים צבעוניים כדי להדגיש את העניינים החשובים. מי שיכול להקליט את השיעור, יקל עליו לסכמו מאוחר יותר בבית.השתתפות ומעורבות בזמן הלימוד, תורמות להבנת החומר, הן לרמת העניין של התלמיד. זה כולל הצגת שאלות, נגיעה בסוגיה מרכזית והעלאת הצעות.

גם בבואנו ללמוד בבית, עלינו לדאוג לכך שסביבת הלימוד תהיה נוחה ונעימה. מוטב להקדיש ללימודים איזור מיוחד שבו נרכז את חומר הלימוד. רצוי שכמות האור תהיה מספקת, שרמת הרעש לא תהייה גבוהה מדי ושהעיצוב יהיה נעים ומרגיע. יש לזכור שלכל אדם קצב למידה משלו, המואט עם הגיל. לכן חשוב שלא נאיץ בעצמנו ולא נצפה שההספק יהיה כמו בשנים קודמות.

לימוד במסגרת לימודית הדורשת הגשת עבודות או מבחנים, מחייבת אותנו לערוך לוח זמנים של החומר. נסמן בלוח השנה את המטלות הנדרשות ונתכנן את לוח הזמנים בהתאם. גם אם אין מבחנים אנו יכולים להציב לעצמנו יעדי ביניים. מסגרת זמן מעורפלת וחסרת תכנון, עלולה להקשות עלינו בלימודים.

במהלך הלימודים בבית רצוי לפצל את השעות ולצאת להפסקות קצובות. לכל אחד יש פרק זמן שבו הוא בשיאו. חשוב לבדוק מהו פרק זמן זה ולהקפיד לנוח כאשר הוא מגיע לקיצו. כמו כן כל אחד מאתנו ערני בשעות אחרות. ישנם אנשים המתרכזים טוב יותר בשעות הבוקר. אחרים בשעות הערב. רצוי שכל אחד ילמד בשעות שבהן ערנותו בשיאה.

פעמים רבות מומלץ ללמוד בחברת לומדים נוספים, שכן הלימוד המשותף עשוי להיות מעניין יותר, פורה יותר ומובן יותר.

מאת דוד גלנץ ז"ל לשעבר מנהל תוכנית ברוקדייל באוניברסיטת בר אילן - התוכנית מיועדת ומותאמת למבוגרים.


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
אפשרויות לימוד תואר ראשון למבוגרים
אנשים מבוגרים שנשארים פעילים מנטלית עשויים לשמור על חדות המחשבה לאורך זמן רב ואף כל החיים. כשמדובר בכוח המוח, בדומה לשרירי הגוף, יש משפט שאומר ׳השתמשו בו או שתאבדו אותו׳.
לקריאה
עבודה בגיל השלישי – מהן זכויות גמלאים ועובדים מבוגרים?
לא מעט עובדים שמגיעים לגיל הפרישה, מעוניינים להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה או לעבוד במקום עבודה חדש, בו יש תנאי העסקה שמתאימים לגילם המתקדם
לקריאה
בחינות למבוגרים שרוצים ללמוד ולשלוט טוב באנגלית
לימודים אקדמיים הם חוויה מעשירה בכל גיל, ואף פעם לא מאוחר ללמוד תחום חדש ומעניין – אפילו אם מדובר בקרב בני הגיל השלישי. בחלק מהמסלולים המרתקים באמת ישנן דרישות סף ובפרט רמה מינימלית באנגלית.
לקריאה
קורס הכשרת גימלאים להוראה באנגלית
אנשים רבים, בייחוד לאחר היציאה לפנסיה ובגיל השלישי, מחפשים דרכים בהן יוכלו להשתלב בחיים הציבוריים וכן לתרום את חלקם לחברה בצורה כזו או אחרת.
לקריאה
יזמות בגיל השלישי - על השקעה בנדל"ן כבר חשבתם?
אחד מהיתרונות בגיל השלישי הוא שכל עיתותיכם נתונות בידיכם. לעיתים, את כל מה שרציתם לעשות לאורך כל השנים בהן עבדתם ולא היה לכם זמן לנשום, תוכלו להגשים עכשיו. על השקעה בנדל"ן, כבר חשבתם?
לקריאה
לא מפסיקים לגדול וללמוד גם בבתי הדיור המוגן
גם בבתי הדיור המוגן המבוגרים שבחבורה ממשיכים ללמוד ולהחכים במגוון נושאי הנדל"ן ועוד. היכנסו למאמר הבא והעשירו ידע רב איך גם בגיל השלישי אפשר ללמוד נדל"ן לבד.
לקריאה
קורס גינון לבני הגיל השלישי
מבוגרים בגיל הזהב מחפשים תעסוקה למילוי שעות הפנאי. אחד הפתרונות הטובים הוא קורס גינון אחת. את קורס הגינון ניתן לעבור בטווח רחב של גילאים ובמגוון מוסדות הפזורים ברחבי הארץ. הקורס לא דורש ידע קודם והוא מתאים לגברים ונשים כאחד.
לקריאה
לימודים בגיל הזהב– הסבת מקצוע לעבודה
לימודים אקדמאים או לימודי תעודה? בדרך כלל אנשים צעירים אשר סיימו צבא מתחבטים בסוגיה הזאת, אולם בשנים האחרונות אנו רואים כי ישנה היענות מרשימה מאוד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי ללימודים – הרחבת האופקים ומציאת עבודה גם בגיל הזהב.
לקריאה
אסקייפ רום - פעילות חברתית בגיל הזהב
אז נכון, מזמן עברתם את גיל עלילות הבלשים וסיפורי הרפתקה כאלה ואחרים לא תופסים נוכחות רבה על המדפים בספרייה האישית שלכם. אבל כשאתם בעצמכם מתמזגים עם העלילה והופכים לחלק בלתי נפרד ממנה, כשאתם נדרשים להפעיל את מיטב הכישורים במטרה להיחלץ מתסריט אימים כזה או אחר, וכשאתם נדרשים להיות הבלשים בכבודם ובעצמם – זה כבר סיפור אחר לגמרי.
לקריאה
תכניות בריאות בטלוויזיה עבור הגיל השלישי
ערוצי הטלוויזיה השונים מספקים כיום מגוון תכני בריאות. במסגרת תכנים אלו ניתן למצוא מגוו טיפים ומידע בריאותי חשוב עבור בני הגיל השלישי.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.