forums

אימון לפרישה מעבודה

פרישה מעבודה ותקופת הגמלאות, מהוות צומת משמעותי בחייו של האדם המבוגר. דליה נקר, עובדת סוציאלית בתחום הזקנה, ממליצה על אימון ככלי וכדרך חיים יעילים במיוחד להתמודדות עם תקופה זו של החיים.
 
אימון לפרישה מעבודה
פרישה מעבודה הוגדרה בעבר כ"הפסקת עבודה בגיל 65 ונהוג היה לקשור אותה עם הזקנה ועם פרישה מתחומי חיים אחרים, כמו מעמד וזהות תעסוקתיים, חיי חברה, וכל פעילות שהיא. אדם שיצא לגמלאות — יצא "כדי לנוח" וחש כאילו זו "ההתחלה של הסוף".

כיום המושג של פרישה מעבודה קיבל הגדרות חדשות והתייחסות חברתית אחרת. גיל הפרישה הפורמאלי אמנם עלה ל 67- אך חברות רבות בחרו להתייעל ולמצוא פתרונות זולים כמו "פרישה מוקדמת", שפרושה הוא יציאה לגמלאות בגילאי55-50 , לעיתים באופן כפוי. פתרון שכזה יצר מצבי אבטלה מלווים במתח, לחץ ודיכאון, ללא כל הכנה מוקדמת לשינויים הרבים המתחוללים בתקופה זו.

מהם השינויים העיקריים שמתרחשים ביציאה לגמלאות?
1.
סדר היום משתנה לחלוטין וכעת יש לארגן את הזמן באופן אחר. 

2. הזהות האישית, זו שנבנתה במהלך עשרות שנות עבודה, משתנה והפורש מקבל זהות חדשה — פנסיונר, גמלאי. 
    לרובנו המושגים הללו נקשרים  מייד עם "זקנה". על הפורש ללמוד לוותר על תפקיד העובד ועל תפישת ה'אני' הקשורה אליו. 

3. ההערכה העצמית שנבנתה במשך שנות העבודה והיוותה מקור לביטוי היכולות והפוטנציאל האישי, משתנה. נוצר מעין חלל ריק ואובדן הערך    
    העצמי. אדם שאינו יצרני עוד והופך להיות עובד ב"דימוס".

4. רמת ההכנסה נפגעת אצל מרבית הפורשים. עליהם ללמוד כעת כיצד לארגן ולתכנן אחרת את החיים בהתאם ליכולות הכספיות החדשות. 

5. בריאות גופנית ונפשית הייתה מקור לחוסן, סימן לנעורים. עקב השינוי הדרמטי עלול לחול מפנה במצב הבריאותי ומערכת של חששות, לחצים 
     ומתחים עלולה להשפיע על הגוף והנפש כאחד. גם הגיל המתקדם נותן אותותיו בירידה בראייה, בשמיעה, בכושר הגופני ובמיניות. על הגמלאי 
     הטרי לאמץ לעצמו — יותר מבעבר — אורח חיים שנועד לשמור על שלמותו ובריאותו.

6.
שינוי בקשר הזוגי והמשפחתי הוא בלתי נמנע. גמלאים מבלים יותר בבית והקשר הופך להיות יותר  אינטנסיבי ומשמעותי. זוהי תקופת הסתגלות
    מחודשת לזוגיות ובה נבחנים גם התפקידים המסורתיים כהורים, סבים-סבתות ובמקרים רבים — אף כילדים להורים הזקנים.

7.
המעמד החברתי משתנה אף הוא. מקום העבודה מהווה לרוב מסגרת השתייכות. הקשרים הבינאישיים שהתפתחו במשך השנים, מתרופפים     
    לאחר הפרישה ויוצרים לעיתים תחושה של דחייה ונטישה על ידי החברים הותיקים. רבים מתקשים למצוא תחליף לקשרים החברתיים שאבדו.    
    בתקופה זו, בנוסף לכל המשברים, על הפורש לגייס כוחות ומיומנויות חבויים על מנת לפתח קשרים חדשים, או לחדש קשרים ישנים. 

פרישה מעבודה ותקופת הגמלאות, מהווים אם כן צומת משמעותי, נקודת מפנה בחייו של האדם המבוגר.

אימון לפרישה מציע לראות את התקופה הזו כ"התחלה" ולא כ"סוף". האימון מציע לבחון את ההזדמנויות החדשות והמרתקות שתקופת
הגמלאות מספקת.

כיצד אימון יכול לקדם?
אימון הוא מקצוע חדש יחסית ומתפתח והוא מתייחס לכל מישורי החיים האישיים: משפחה, חברים, לימודים ועסקים. הוא מיועד לאנשים שרוצים לעשות משהו משמעותי בחייהם, להביא לתוצאות בלתי רגילות, ליצור מציאות חדשה ולעצב את עתידם. זהו מסע לגילוי עצמי המתקיים באמצעות
דו-שיח בין המאמן למתאמן. במסע נפגש המתאמן עם כל העוצמות הקיימות בו ומפתח אותן על מנת שיוכלו לשרת אותו להפקת התוצאות הרצויות לו .
האימון גם פותח אפשרות לבחירות, מתוך תובנה כי פרק זה בחיים חב להיות המרתק והמעניין מכל. בשלב זה של גמלאות, ניתנת לאדם ההזדמנות להיות מעורב יותר בחייו, להוסיף חיים לשנים ושנים לחיים. הפורש של היום משוחרר מהלחץ של טיפוס במעלה סולם ההצלחה. הוא חופשי יותר לשאול את עצמו: מה אני רוצה לעשות? מי אני רוצה להיות? מהי מטרת חיי? החופש הוא מקור של כח ועוצמה בתקופה זו. הפורש אינו צריך להוכיח לאף אחד ממה הוא בנוי. זה הזמן לנער את שמיכת הציפיות שאחרים כיסו אותנו בה. זוהי הזדמנות פז לתת מענה לצרכים, לדחפים, לתשוקות ולשליחות שלו. הזדמנות לחוות "התחדשות" תוך מיצוי השאיפות, החלומות והמטרות שלו ולא של אף אחד אחר.


האימון נועד לאנשים השוקלים אפשרות של פרישה, או שזה עתה יצאו לגמלאות ומוכנים לצעוד קדימה
אף פעם אינו מוקדם מדי לתכנן את שארית החיים, את שנות הגמלאות. מותר להעז לחלום ולהאמין באפשרויות החדשות הנפתחות בתקופה נפלאה זו של החיים. פרישה המתרחשת בגיל +55 , מהווה פלטפורמה והזדמנות לבניית קריירה חדשה. פרישה כשלב מחודש בחיים, מהווה קרקע פורייה לצמיחה ולהתפתחות אישית. באימון מוזמנים הגמלאים לחולל אפשרויות שונות ליצירת חיים מהנים, מספקים ומוגשמים. באימון לפרישה עובדים על:

אבחון המוכנות לפרישה.
הגדרות ברורות לאדם שאתם רוצים להיות ולחיים שאתם שואפים אליהם.
חקירה, יצירה והרחבה של אפשרויות חדשות.
יצירת סדר יום ברור ומאפשר.
קביעת הצרכים בהווה והצבת מטרות לעתיד.
זיהוי הכוחות החבויים והגלויים למלא אחר השאיפות.
חקירה ועיצוב מחדש של הקשרים המשפחתיים והחברתיים.
יצירת מעבר חלק מחיי עבודה לגמלאות.
עיצוב תכנית אישית, ייחודית, מספקת ויעילה, למען העתיד.
לקיחת אחריות על הבריאות הנפשית, הגופנית, הרגשית והרוחנית.
תרגול יומיומי של משימות הנבחרות על ידי המתאמן והמאמן כאחד.

תפקיד המאמן הוא להביא בהירות, מיקוד ויעילות ולהוביל ולהניע לחיים אותם אדם רוצה לחיות. תפקיד המתאמן, לעומת זאת, הוא להתמיד, להיות מחויב לעצמו ולחייו העתידיים, להיות מוכן לחקור את הנחות היסוד שמעצבות את השקפת עולמו ולחולל הזדמנויות ואפשרויות חדשות לחיים מוגשמים.
ההמלצה למתאמנים: השתתפו בעיצוב חייכם. כוונות אינן מספיקות, אך הן מזמנות אפשרויות מימוש. צרו לעצמכם את המרחב הנכון להיות מי שתמיד רציתם להיות ולעשות דברים שבאמצעותם תחושו מוגשמים. לכל אדם, בכל גיל יש משמעות. אדם יכול לחיות חיים מלאים, מועשרים ומהנים אם רק ישכיל לקבל עליו את המחויבות הגדולה באשר לחייו בכלל, ובתקופת הגמלאות בפרט.

 כתבה: דליה נקר
מאמנת לפרישה ולצמיחה בגיל המבוגר, עובדת סוציאלית, מנהלת פורום 'פרישה בynet-  ומייסדת "גיל מהות"  -  מרכז לייעוץ ואימון לאוכלוסיה המבוגרת ובני משפחתם.

 

 


 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
היערכות ביטוחית לגיל הזהב
בני הגיל השלישי וגיל הזהב, כך תוכלו להבטיח את עתידכם הבריאותי, הרפואי והסיעודי באופן נבון ומושכל באמצעות הערכות מקדימה ותכנית ביטוחית כוללת המשלבת מספר פוליסות ביטוח – וגם לצעירים יותר, כך תתכנו העתיד הרחוק בצורה אחראית ונכונה.
לקריאה
חשיבות כתיבת ייפוי כוח מתמשך בגיל השלישי
ייפוי כוח יכול להישמע לכם כמו תהליך מסובך מאוד אך הוא פשוט מאוד, בעיקר נוכח החשיבות שלו להמשך חייכם. ייפוי כוח יכול להיות חשוב מאוד בכל מיני תחומים כמו למשל ייצוג במס הכנסה או בייצוג משפטי, אך הוא חשוב עוד יותר לבני הגיל השלישי. זה הזמן להבין עד כמה ייפוי הכוח חשוב.
לקריאה
יתרונות בהסכם לחיים משותפים בגיל השלישי
מי שרוצה לחתום על הסכם לחיים משותפים יכול לעשות זאת די בקלות, כל מה שהוא צריך זה לפנות לעורך דין משפחה ולדבר איתו על כל הסעיפים. התהליך גם ככה נחשב לפשוט אוד אך הוא עוד יותר פשוט אם מדובר על בני הגיל השלישי. מדוע יש הבדל ביניהם לבין זוגות צעירים ומהם היתרונות?
לקריאה
סוגי צוואות בקרב הגיל השלישי
יכול להיות שאתם בכוונה לא חושבים עלה צוואה כי אתם לא מעוניינים לחשוב על נושא כל כך עצוב, אך אם אתם מתקרבים לגיל 50 כדאי שכבר תתחילו לחשוב על זה. למעשה גם אם אתם צעירים יותר ויש לכם ילדים ורכוש קרב, כדאי שתתחילו לנסח את הצוואה שלכם.
לקריאה
הלוואות לגיל הזהב – איך עושים את זה?
כולנו, לא משנה באיזה גיל, זקוקים להלוואה מפעם לפעם ומתקופה לתקופה, בין אם לקראת הטיול של אחרי הצבא, לצורך מימון לימודי התואר, רכישת רכב או לרגל רכישת דירה חדשה.
לקריאה
התנהלות כלכלית בגיל הזהב
גיל הזהב הוא תקופה המזמינה את האדם ליהנות משפע זמן פנוי שיוכל לבלות אותו בחברת מכרים, חברים ובני משפחה, בעיסוק בתחביבים ישנים ואף בהיכרות עם עיסוקים ועם תחומי עניין חדשים. למצב הפיננסי יש השפעה ישירה על איכות החיים בגיל הזהב, ולכן כדאי להכין את עצמכם מראש לימי הפנסיה.
לקריאה
יתרונות יועץ פנסיוני או סוכן פנסיוני מומלצים בגיל הזהב
יועצים פנסיוניים מומלצים הם לא דבר פשוט למצוא בימינו. יש הרבה אנשי מקצוע שמספקים ייעוץ פנסיוני לא מקצועי, ולכן חשוב לדעת עם מי ליצור קשר ועל מי לסמוך.
לקריאה
ניהול כספים בגיל הזהב
העלייה בתוחלת החיים והיוקר במחייה, הופכים את קצבאות הפנסיה ללא רלוונטיות, מכיוון שלא בטוח שהם יספיקו על מנת שנוכל לחיות בכבוד כאשר נצא לפרישה מהעבודה.
לקריאה
הלוואה לכל מטרה – לגיל הזהב
מבוגרים רבים בגיל הזהב זקוקים לקבלת הלוואה לכל מטרה עבור מספר מטרות כמו למשל תרופות יקרות, דיור מוגן, מטפלים אישיים, בתי אבות ואפילו חופשות ארוכות טווח. הבנקים וחברות האשראי החוץ בנקאיות, מעניקים לגיל הזהב מספר הטבות להלוואות במיוחד עבור אותן מטרות שהוצגו קודם.
לקריאה
הלוואות שמומלץ לקחת עד שנפתחות תוכניות חיסכון
בגיל השלישי, עת היציאה לפנסיה, נפתחת האפשרות המחודשת לעשות דברים שזמן כה רב חלמתם עליהם ולא היה לכם מתי לבצע אותם. נסיעות לחו"ל, טיפוח הבית, חוגים שונים, פעילויות פנאי או מעבר לדיור מוגן הם מעטים מהדברים שיתאפשרו לכם עם ההגעה לגיל הנכסף.
לקריאה
 
1 2 3 4 5
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.