forums

הילדים עוזבים את הקן

אימון אישי להורים שילדיהם עוזבים את הבית. אימון אישי הינו כלי נוסף להתמודדות עם שלב ה"קן המתרוקן". המאמר מתאר את עבודת האימון בהתמודדות עם סוגיות העולות בשלב זה של מעגל החיים ואת מעלותיו של האימון האישי במפגש עם ה"קן המתרוקן".
 
הילדים עוזבים את הקן
לידתו של בני הבכור, לפני כ- 21 שנים, הפכה אותי  לראשונה לאם, ובמשך השנים הוא ושני ילדי הנוספים לימדו אותי את מלאכת ההורות המרתקת והמורכבת, שלעולם תמשך. אומרים שילד לא נולד עם ספר הוראות, ואני ארחיב ואומר שלא באות אתו גם ההוראות המנחות אותנו כיצד אנו צריכים להשתנות כהורים, לאורך שנות גדילתו. המחסור בהוראות כאלו   בולט כל פעם מחדש, וכך גם עכשיו כשאני צופה בשינויים החלים בבני הבכור שמזה שנה וחצי משרת בצה"ל ורוב הזמן איננו בבית. השינויים  בו מאלצים אותי  ללמד ולהתרגל לכך שבני הופך לגבר עצמאי  שסולל את דרכו שלו ובסופו של דבר גם יעביר את מרכז חייו   מחוץ לבית. נדמה, שמכיוון שתהליך זה נורמטיבי וצפוי הוא גם ברור ומובן ואפילו קל לבצוע. אני מגלה שלא כך הוא. עם התפתחות עצמאותו של בני, אני מוצאת את עצמי שואלת שאלות על תפקידי כאם  לבן בוגר, בוחנת מחדש הנחות הוריות שהיו נכונות לילד ונער אבל לא לגבר הצעיר שעומד מולי ואף מתמודדת עם המחשבה שיום אחד הוא וילדי הצעירים יותר לא יהיו חלק ממשק ביתי הקבוע. אני מוצאת עצמי נאלצת להסתגל לשלב חדש בחיי בו כל ההנחות המוכרות, הכללים ויחסי הילד- הורה, צריכים להשתנות ולהתאים עצמן לילדים שהופכים למבוגרים צעירים. 

אין ספק שאני בתחילתו של שלב חדש במעגל החיים, שלב שנהוג לכנותו לרוב כ"קן המתרוקן". הספרות המקצועית רואה את תחילתו של שלב זה עם התגייסותו של הילד הבכור לצבא וסיומו ביציאת כל הילדים מהבית. גם שלב זה כמו כל שלב אחר במעגל החיים דורש  שינוי והתאמה מחודשת, עם המעבר אליו. אכן, כשהילדים יוצאים מהבית לדרכם העצמאית, זהו שלב נורמטיבי וצפוי במעגל החיים.  יחד עם זה למרות  שהוא צפוי מרגע היוולדם, הוא יוצר שינויים במשפחה  שמצריכים בחינה של הסוגיות העומדות עכשיו על הפרק והסתגלות  למצב החדש. לא מעט הורים נכנסים לשלב זה כשאין מחשבה מוקדמת על כך או איזה שהיא היערכות לקראתו, מכיוון שהוא נראה רחוק מידי או מכיוון שהם עסוקים וטרודים מידי בגידול הילדים, ניהול קריירה ושאר דברים האופייניים לעידן המודרני. אך, לא פעם נשארים הורים בשלב זה עם התהייה: "אז מה עכשיו ?"

 אחד הכלים המתאימים להתמודדות עם שלב זה של החיים הוא האימון האישי, או במילים אחרות, קואצ'ינג. האימון האישי  יכול למנף את המעבר לשלב זה של החיים שכן הוא עובד עם אוריינטציה לעתיד ועל קביעת מטרות ויעדים. בכך הוא הופך לכלי אטרקטיבי ויעיל היכול לסייע להורים להסתכל על עתידם בשלב זה ולהחליט איך הם רוצים לראות עצמם במציאות החדשה.

על מנת להגיע לעתיד המיטבי הרצוי,  מתחיל האימון  בדרך כלל בקביעת חזון. החזון מאפשר להורים לפנטז מה הם רוצים להיות ולעשות שלא נעשה קודם. הורים מגיעים לשלב זה עם  משאבים לא מבוטלים: פרנסה קבועה, פנאי גדל והולך, בריאות, ניסיון חיים וכד' דבר ההופך את הזמן הזה לאידיאלי לקביעת חזון ומטרות חדשות לחיים. זה יכול להיות הזמן המתאים להוציא מאמתחתם את כל החלומות שהושמו בצד בגלל מחויבויות וטרדות החיים, או לפתח חזון חדש שיקל דווקא עכשיו להגשימו.  אימון אישי אינו מסתפק ברקימת חלום ללא עשייה, אלא  מהווה כלי ממשי להעמדת תוכנית פעולה. הורים שיבחרו באימון אישי יקבעו מטרות, יעדים ודרכי פעולה על מנת לראות את חלומם קורם עור וגידים ואף מתממש.

עבודה אימונית כזו יעילה בהתייחסות שבה לאחת הסוגיות המרכזיות שעולה בשלב זה, והיא ניהול הזמן שהתרוקן מהתפקידים שקשורים בילדים. לא תמיד מתמלא הזמן הפנוי בתכנים חדשים, מה שמעורר לעיתים חוסר שקט, שעמום או אפילו בדידות. לא בכדי מכנה הספרות שלב זה גם כגיל מרד ההתבגרות השני. כמו המתבגרים הצעירים, גם ההורים בשלב זה עומדים בפני צומת דרכים בה הם צריכים לרכוש זהות הורית שונה ממה שהורגלו אליה עד כה. כתוצאה הם מורדים במוכר ומאמצים  תפקידים חדשים המתאימים לשלב אליו הגיעו.

אכן, אין ספק שאימון בשלב זה כורך בתוכו גם עבודה על שינוי התפקיד ההורי בשלב בו הילדים בוגרים ועצמאיים וחלקם אפילו חיים כבר מחוץ לבית. אין ספק שהתעקשות על הכללים הישנים שהכתיבו את החיים יעמידו קשיים בתוך המשפחה ונבון יותר למצוא כללים המתאימים למציאות החדשה. כיצד נעשות החלטות במשפחה, מי מנהל את החיים במשק הבית, מי עושה מה בבית ומחוצה לו, מה האחריות של כל אחד מחברי המשפחה על חייו, איך צריכה להיות התקשורת עכשיו בין קבוצת מבוגרים ועוד, הם החלטות חדשות שבבסיסן צריך להיעשות שינוי בתפיסת התפקיד ההורי לגבי ילדים בוגרים. לא תמיד קל להורים לשנות פרדיגמות ישנות לגבי מקומם המכריע והמעורב בחיי הילדים ואחריותם על חייהם לכאלו התופסות יותר תפקיד  של צופה, תומך ומסייע רק בשעת הצורך. האימון, כמאתגר פרדיגמות קיימות, יכול להיות אפקטיבי ביותר מבחינת מעבר לתפקידים ההוריים החדשים, מה שיאפשר הורות חדשה הנהנית מהיתרונות שבאים אתה.

אימון יכול להיות יעיל גם בשינוי החשיבה והתפיסה לגבי שלב זה של החיים. הגישה הקוגניטיבית מצביעה על כך שהמחשבה היא הבסיס לרגשות ולמחשבות שלנו. שאנחנו חושבים חיובי, אנו חשים טוב ומתנהגים באופן שמקדם אותנו בחיים. כך גם באופן הפוך, כשאנחנו חושבים שלילי, נחוש ברע ונעמיד מחסומים שונים בדרכינו אל המקום הרצוי לנו.
היבט זה בא לידי ביטוי גם בהסתכלות על הקן המשנה את צורתו. כשהורה מתמקד בהתרוקנות הקן, ובפרידה מהמבנה המוכר של משפחה, מן הסתם יעלו תחושות פחות נעימות כמו כאב או עצב. יתכן שכתוצאה מכך, יבואו לידי ביטוי  התנהגויות שמשרתות פחות טוב את ההורה. ייתכנו התנהגויות שקשורות  בוורקוהוליזם, ניסיון לשלוט מרחוק בילדים הבוגרים, והתנהגויות שונות אחרות שגורמות לחוסר נחת בקרב ההורים וילדיהם. באימון אנו רוצים למצוא התייחסות שונה, תפיסה חדשה לשלב הזה שבאה ממקום חיובי ואוהד. התייחסות שבאה ממקום אמיתי, ממקום בו יכול ההורה להאמין. הורה שמדקלם אמירות מקובלות של "זה הזמן שלי להתפתח ולעשות לעצמי" עוד לא בהכרח עשה את השינוי המדובר. ההורה שאכן רואה זאת כאמת שלו, רואה בזה חלק מההוויה החדשה שלו, ישקיע ויעשה לעצמו ולא יסתפק בדבורים בעלמא. כשהתפיסה באה ממקום אמיתי היא תביא אתה תחושות טובות ועשייה שאכן תשרת את ההורה במבנה החדש של המשפחה.

לסיכום, האימון ככלי זמין, קצר טווח, יעיל וממוקד יכול להועיל  גם להורים שילדיהם
עוזבים את הבית, לדרכם העצמאית. בעזרת אימון אישי הם יכולים לחשוב מחדש מה הם רוצים מחייהם, איפה הם רוצים להתחדש, מה הם רוצים להמציא מחדש וכיצד להוציא הכל אל הפועל.

כתבה:  דורית קיף MSW, מאמנת אישית לחיים, ועובדת סוציאלית מזה 21 שנים. מאמנת לקוחות פרטיים, עסקים וסטודנטים לאימון. מעבירה הרצאות על אימון ושינוי בחוגי בית, מתנ"סים ומעגלי נשים.
 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
השפעות הקורונה על הבדידות בבתי-אבות
הדרך להתמודד עם השפעות הבדידות בבתי אבות היא לייצר פעילויות עבור קשישים בגילאים שונים ובעיקר להיות קשובים לצרכים שלהם. גם כיום שהתחלנו לחזור לשגרה, עדיין יש לשמור על כללי הבטיחות.
לקריאה
איך מקבלים טיפול פליאטיבי בבית?
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות מתן טיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על ההתמודדות של המטופל והקרובים לו עם מחלה מסכנת חיים תוך דגש על הפחתת התסמינים שקשורים למחלה ולטיפולים שניתנים לחולים אלה. הטיפול הינו הוליסטי ומשלב טיפול סיעודי, רפואי ורגשי כדי לסייע למטופל ולבני משפחתו בהתמודדות עם המחלה.
לקריאה
מהם הסימנים לירידה בשמיעה אצל מבוגרים?
ירידה בשמיעה היא תופעה שכיחה בקרב בני ובנות הגיל השלישי, ופוגעת ב-30% מן המבוגרים לאחר גיל 65. הסיבות לירידה בשמיעה הן רבות ומגוונות, החל מסיבות גנטיות, סביבתיות דוגמת חשיפה ממושכת לרעשים חזקים, בריאותיות- עקב מחלה או פגיעה, כתוצאה מטיפול תרופתי מתמשך וסיבות נוספות.
לקריאה
איך להתמגן מווירוס הקורונה בגיל מבוגר?
וירוס הקורונה תקף את כולנו בחודשים האחרונים, אם בבידוד, בהשבתת העסק ועוד – אך כיצד לשמור על סבא וסבתא או כיצד להתמגן מפניו בגיל מבוגר רבים מאיתנו עוד שואלים.
לקריאה
בית אבות סיעודי
בתי אבות סיעודיים יכולים לשנות את איכות חייו של אהוב לבכם. אם אתם כבר לא מצליחים לעזור לו ויש גורמים רפואיים שממליצים לו להיות בבית אבות סיעודי כדאי לשקול זאת היטב. זה בדיוק הזמן להבין מהו, כיצד אפשר לבחור אותו נכון ולמה הוא כל כך חשוב לאיכות חיי המבוגר.
לקריאה
התנדבות בסיעוד לגיל השלישי
אם אתם נמצאים במצב שבו אתם מחפשים כיצד אפשר לתרום ולתת מעצמכם אז התנדבות לשירותי סיעוד לגיל השלישי יתאימו לכם, התנדבות כזו לגיל השלישי יאפשרו למטופלים לנהל את החיים בצורה הרבה יותר טובה, אז יהיה כדאי לכם לחשוב היטב על הבחירה שלכם ולשים לב שאתם עושים כל מה שאתם יכולים.
לקריאה
סימנים לסרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס הוא שם גולל לגידולים במעי הגס, ברקטום או בתוספתן. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם והשני בשכיחותו בישראל כשבכל שנה מתגלים בארץ כ-3500 חולים חדשים. במאמר הבא ננסה להבין את גורמי הסיכון והסימנים לזיהוי מוקדם שלו.
לקריאה
תכנית הסיעוד החדשה
חוק הסיעוד האחרון, אשר נחקק ב-2018 הביא עמו בשורה של ממש עבור האוכלוסייה הקשישה המדינה. הרפורמה כוללת שורה של תקנות שנועדו להיטיב עם אוכלוסייה זו הן מבחינת גובה הקצבאות והן מבחינת הגדלת מספר שעות הטיפולים הסיעודיים.
לקריאה
העסקת עובד סיעודי ישראלי או זר
כאשר אתם או בני משפחתכם זקוקים לטיפול סיעודי, ואתם זכאים לסיוע לפי חוק הסיעוד, אתם צריכים לבחור בין מטפל ישראלי למטפל זר. ההבדלים ביניהם גדולים מאוד, הן במחיר והן במאפיינים של המטפל, ובמאמר זה ננסה להציג כמה שיותר מידע שיעזור לכם לבחור בין העסקתם.
לקריאה
אפוטרופוס – על הכשרות המשפטית והליך המינוי
אנשים בקרב האוכלוסייה המבוגרת שבינינו, מבוגרים, קשישים, סיעודיים ואחרים עם מוגבלויות פיזיות ו/או נפשיות שונות נדרשים במרבית המקרים לקבל עזרה ותמיכה צמודה שתסייע להם בהתנהלות יומיומית השוטפת.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.