forums

בעיות שינה

לפעמים יש קושי בהשגת שינה איכותית, אולם ישנן מספיק דרכים כדי להקל על השגת מטרה החיונית הזו. אריה אוקסנברג ויוספה בן משה כתבו על כך ספר: "חולמים על שינה"
 
בעיות שינה
אנשים מבוגרים מתארים, בדרך כלל, את שנתם כ"שינה קלה" וטוענים שהם מתעוררים לעתים תכופות במהלך הלילה. עם העלייה בגיל, יותר ויותר אנשים קובלים: "אני לא ישן כל הלילה", "אני מנמנם בקלות מול הטלוויזיה, אבל כשאני מגיע למיטה אני לא מצליח להירדם", "אני מפחדת לישון. אני שוקעת במחשבות ולבסוף קמה עייפה", "כל רעש קטן מעיר אותי", "אני מרגיש רדום", "בעלי בוכה וצועק בשנתו" ועוד ועוד. מי שחווה ולו אחת מהתופעות המתוארות לעיל, בוודאי גם תהה מה גורם לשנויים בהרגלי השינה והאם הם נובעים מהגיל, או שהם ביטוי להפרעות כלשהן בשינה. יאמר מיד: המידע שיש בידי המדענים על השינה, אינו שלם. אולם חשיבותה בחיינו אינה מוטלת בספק. רק אורכה החיוני משתנה. בעוד שתינוק שזה נולד זקוק לכ 16- שעות שינה ביממה, הרי שמגיל 17 ומעלה אין צורך ביותר מכ 7- שעות שינה ביממה, ומה שמשתנה באופן משמעותי הוא רק איכות השינה.


קיימים שני סוגים עיקריים של שינה:
במינוח REM) שינה שבמהלכה מופיעות בתדירות גבוהה תנועות עיניים מהירות המקצועי), והיא נקראת 'שלב החלימה'. במינוח המקצועי) והיא נקראת NREM) שינה שבמהלכה אין תנועות עיניים מהירות השינה השקטה. לפי רישום גלי החשמל במוח, מקובל לחלק את השינה לכמה שלבים:
שלב מקדים — השלב הסמוך להרדמות, שבו השרירים מתרפים בהדרגה, גלי המוח מואטים וחלה האטה גם בתנועות העיניים. גם אופן החשיבה משתנה, מחשיבה ממוקדת האופיינית לזמן ערות — לחשיבה קופצנית, מפוזרת ואסוציאטיבית. זהו השלב שקיימים בו יסודות של שינה .(REM) שלב שינה 1 — שלב השינה הפעילה וערות בו זמנית ובאופן מפליא השינה בשלב זה עמוקה לא פחות מהשינה בשלבים 3 ו- 4.
שלב שינה 2 — בשלב זה השינה שטחית ומהווה מעבר לשלב הבא. גלי המוח  (Amptitude)  שלבי שינה 3 ו 4- — בשלבים אלה גלי המוח איטיים ומשרעת עולה. בשלבים אלה השינה היא עמוקה. בשנתו של אדם בוגר יש שלושה עד חמישה מחזורים במהלך הלילה, הכוללים את שני סוגי השינה העיקריים ואת ארבעת השלבים, כאשר כל מחזור נמשך עד 9 דקות.

על חלומות ונחירות
מבוגרים רבים סובלים מתופעות גופניות שונות, שאינן בגדר מחלות בהכרח, אולם הן קוטעות את השינה ופוגעות באיכותה. בכל לילה אנו חולמים, אולם לא תמיד אנו זוכרים את החלומות. זאת משום שזכירת החלומות תלויה בכמה גורמים:
זמן היקיצה — בדרך כלל קל יותר לזכור חלום ברגע שמקיצים ממנו.
עומק השינה — אנשים ששנתם עמוקה זוכרים פחות חלומות מאלו ששנתם קלה.
תוכן החלום — ככל שהחלום רגשי וחזק יותר, בין אם הוא נעים ובין אם הוא מחריד, גדול יותר הסיכוי לזכור אותו.
עם הגיל מתרחשים בדרך כלל שלושה שינויים עיקריים בתבנית השינה: עד להעלמותו NREM- ירידה באורכה של השינה העמוקה, ובעיקר התקצרות שלב ההמלאה. התארכות משך זמן ההרדמות. גידול במספר היקיצות, הגורם להתארכות זמן העירות בלילה ולקושי בשמירה על רצף השינה. הירידה ביעילות השינה מסבירה את הנטייה לנמנם במשך היום, בעיקר בשעות של חוסר פעילות. באופן טבעי שנת הלילה של אנשים מבוגרים מקוטעת יותר, בעיקר משום שהיא פחות עמוקה והם נוטים להתעורר בקלות גם מגירוי קולי קל יחסית. אך לעתים הפגיעה ברצף השינה נובעת מסיבות בריאות שונות, ולכן כדאי תמיד להתייעץ עם רופא. להלן כמה הפרעות שינה שבהן ניתן לטפל, או לפחות לצמצם אותן.


נדודי שינה (insomnia)
הפרעה המתבטאת באי יכולת להירדם ויש לה סיבות שונות, חלקן חיצוניות (רעש בחוץ, מוסיקה מחדר סמוך...) וחלקן נובעות ממצב נפשי (דאגות, צרות, זיכרונות...), או ממצב גופני (אי-נוחות, כאבים וכדומה). אם בעיית נדודי שינה נמשכת יותר משבועיים, יש לפנות לייעוץ רפואי.
הדרך הטובה ביותר להבטחת שנת לילה טובה, היא פעילות בכל תחום שהוא: גופני, אינטלקטואלי וחברתי.

דום נשימה (Sleep Apnea Syndrome)
אם אנו נוטים להירדם במשך היום בעת קריאת עיתון או צפייה בטלוויזיה, ואם גם אומרים לנו שאנו נוחרים בשנתנו — קרוב לוודאי שאנו סובלים מתסמונת דום נשימה במהלך השינה. תסמונת דום נשימה מאופיינת בהפסקות נשימה חוזרות ונשנות למשך 10 שניות או יותר, העלולות לגרום להפחתת רמת החמצן בדם ולמספר רב של התעוררויות קצרות. דום נשימה מלווה לעתים קרובות בנחרות, הנובעות מחסימת הלוע על ידי החיך, הענבל, או הלשון. חסימה זו מתפתחת לרטיטה ומכאן נשמעת הנחירה. זוהי תופעה שכיחה ביותר בקרב מבוגרים וזקנים. אחרי גיל 60 נוחרים כ 60-  אחוז מהגברים וכ 40- אחוז מהנשים. אם אנו יודעים, או חושדים, ששנתנו אינה תקינה ורצופת הפרעות, מומלץ לפנות לאבחון במעבדת שינה. למרות שאין פתרון לבעיית דום נשימה ולבעיית נחירה, הרי שניתן להפחית את עוצמתם על ידי שנויים מסוימים המשפיעים על היווצרותן: תנוחת השינה. עוצמת הנחירה גבוהה יותר בשכיבה על הגב ולכן יש להימנע מלישון בתנוחה זו. עודף משקל. עלייה מתמדת במשקל, תחמיר את תופעת הנחירה. לכן יש לשמור על משקל גוף תקין. אלכוהול ותרופות מדכאות נשימה. לכן כדאי להימנע משתיית אלכוהול, ומנטילת תרופות מדכאות נשימה או מכילות קפאין. מתקני פה מיוחדים. ישנם מתקנים מיוחדים שמטרתם להזיז את הלסת התחתונה קדימה, כדי להקל על מעבר האוויר בחלל הפה. שימוש במתקן כזה מחייב המלצה של רופא. 

ניתוח
רופא אף-אוזן-גרון יכול להמליץ על טיפול בניתוח, כדי להסיר חסימות, למשל — על ידי הוצאת ה'שקדים'. כוס יין עוזרת מבוגרים רבים סובלים מתופעות גופניות שונות, שאינן בגדר מחלות בהכרח, אולם הן קוטעות את השינה ופוגעות באיכותה. אחת מהן היא תנועות גפיים מחזורית, שמאופיינת במתיחה קצבית חוזרת של הבוהן כלפי מעלה, כאשר הברך או הקרסול מתקפלים כלפי הגוף. תנועות אלה מלוות ביקיצות קצרות, לפעמים עד 500 פעם בלילה. יש טיפול תרופתי בתופעה זו וכדאי להתייעץ עם רופא. תופעה אחרת היא הרגשת אי נוחות ברגליים, בעיקר בשעות הערב המאוחרות, לפני ההרדמות. תחושות אלה מתוארות כ"נמלים עולות ויורדות בתוך הרגליים", דקירות מחטים, או סתם תחושה לא נעימה. כדי להקל תופעות אלה אפשר למתוח את הרגליים, לצעוד במקום, לתרגל כפיפות ברכיים ולעיתים אף עוזרת... שתייה של כוס יין.

תופעה מוכרת נוספת היא עוויתות לילה. דהיינו: התכווצות פתאומית ולא רצונית של שרירי הרגליים, העלולה לגרום לכאבים קשים. הסיבה לתופעה זו אינה ידועה אך יש הקושרים אותה לאובדן מלחים כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות. מכל מקום, ניתן לצמצם עוויתות אלה בעזרת תרגילי התעמלות של מתיחות פרקים לפני הכניסה למיטה. תופעה מציקה נוספת היא הצורך להטיל שתן בלילה. הסיבות לתופעה זו הן שונות ואלה כמה מהשכיחות שבהן: בלוטת ערמונית מוגדלת אצל גברים, מונעת משלפוחית השתן להתרחב ולהכיל כמות מספקת של נוזלים. סוכרת היא סיבה נוספת לצורך להטיל שתן בכל שעות היממה. התרופפות שריר השליטה על הסוגרים. שימוש בתרופות להגברת ההשתנה, השכיחות מאד בטיפול במחלות לב כליליות. כדי לטפל בדחף להטיל שתן בלילה, יש לפנות לרופא שיאבחן את הסיבה לבעיה ויקבע טיפול מתאים. בינתיים אפשר לווסת את נטילת התרופות להשתנה, כך שהשפעתן לא תתרחש בשעות הלילה. בעניין קשיים בהרדמות, כדאי להזכיר גם את המלטונין, אותו הורמון המופרש מבלוטת האצטרובל שבמוח, והאחראי על השינה האיכותית. אגב, לאור יש השפעה על הכמות המופרשת של המלטונין, וניתן להביא לאיזון הנכון של רמתו בדם, על ידי תוספת חיצונית. פתרון זה מתאים בעיקר לאנשים מבוגרים, שאצלם רמת המלטונין בדם היא נמוכה. 

מזרן, כרית ושמיכה
השהייה במיטה צריכה לשמש לשינה בלבד ולא רצוי לשכב במיטה רק משום שמרגישים משועממים. ישנם אנשים המדווחים כי צרבת היא אצלם הגורם לנדודי שינה. כאן הדרכים להקלה יותר פשוטות. בערב יש לאכול ארוחה קלה ולא סמוך מדי לשינה.
יש להימנע מאכלים עתירי שומן לפני השינה. יש להפחית צריכת קפה, אלכוהול ומיצי הדר לפני השינה.
להימנע מעישון לפני השינה. אין ליטול אספירין בשעות הערב. בעלי משקל יתר חייבים להפחית ממשקלם. ולבסוף: גלולות השינה, שהשפעתן מוכרת גם בהפחתת חרדות. גלולות שינה אינן מרפאות, הן רק עשויות להעניק הקלה זמנית. לכן בנטילת גלולות שינה יש לזכור: מותר ליטול גלולות שינה רק לפי מרשם רופא! מותר ליטול גלולות שינה רק לפרק זמן מוגבל. מינון התרופה למבוגרים קטן יותר מזה של צעירים, משום שבגיל מבוגר תהליך התנקות הגוף מהשפעת התרופה הוא איטי יותר והצטברותה גורמת דווקא לעייפות, לטשטוש, להפרעות בראייה ולבלבול. לסיום כדאי לזכור שבכוח אי אפשר לגרום לשינה. לכן, ככל שנהיה רגועים יותר, יקל עלינו להירדם ולשמור על איכות השינה. הדרך הטובה ביותר להבטחת שנת לילה טובה,
היא פעילות בכל תחום שהוא: פעילות גופנית סדירה, פעילות אינטלקטואלית ופעילות חברתית. השהייה במיטה צריכה לשמש לשינה בלבד ולא רצוי לשכב במיטה רק משום שמרגישים משועממים, או מכיוון שאין משהו טוב יותר לעשות באותה שעה. חשוב שחדר השינה יתאים לתכליתו: שיהיה המקום השקט ביותר בבית, שלא יהיה מואר מדי, שיהיה מאוורר היטב ושדרגת החום בו תהייה נעימה. מזרן טוב, כרית נוחה ושמיכה מתאימה — מסייעים להשגת איכות שינה טובה.

 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.