forums

פנסיה: חיים חדשים

אימון ליוצאים לפנסיה: מהי הדרך הנכונה לפרישה ולחיים מספקים בגיל השלישי?
 
פנסיה: חיים חדשים
מאת: ד"ר משה (מושי) בן אליעזר

בישראל מתגוררים כמיליון איש בגילאי 50-67. כמחצית מהם אינם מועסקים, אף ש-70% מהם היו ממשיכים לעבוד אילו היו יכולים. זאת על פי סקרים שנערכו בישראל ועל פי נתונים דומים מארה"ב. היציאה לפנסיה מלווה באופן טבעי בחששות ובקשיים רבים, שניתן ללמוד להתמודד עמם ביומיום, ובכך להקל על תהליך הפרישה ולחיות חיים מלאים גם בפרק זה של החיים. 

מה מאפיין את בני הגיל השלישי? 

• חיפוש משמעות - תוחלת החיים של בני 65+ היא עשרים שנה ויותר, מה שמותיר להם פרק זמן ניכר לבניית חזון עתידי וזמן למימושו. 

• מציאת עיסוק -  חלק לא מבוטל מן הגמלאים, מבחירה או מצורך, מחפשים קריירה או עיסוק במשרה מלאה או חלקית.

• פעילות פנאי -  במקרים רבים, האתגר הגדול שעומד היום בפני גמלאים איננו שיפור מצבם הכלכלי, אלא בניית סדר יום חדש ומספק המושתת על 

פעילויות פנאי מגוונות, במתווה אישי, זוגי ומשפחתי או חברתי המביאות לידי ביטוי את היצירתיות והערכים. 

בני הגיל השלישי עוברים אירועים משמעותיים שמשפיעים על חייהם: בהתחלה הקן המתרוקן - הילדים עוזבים את הבית, ולאחר מכן הם הופכים לסבים ומטפלים בנכדים. פעמים רבות מתווסף לכך במקביל טיפול בהורים זקנים ואולי סיעודיים. בנוסף, הזמן עושה את שלו - מורגשת ירידה בתפקודי גוף -  אנו כבר לא צעירים כפי שהיינו, לעתים דור החברים והמכרים מידלדל. עם הפרישה מחפשים קריירה חדשה או פעילויות שונות למלא את הזמן הפנוי. חיי המשפחה והזוגיות עשויים גם הם להשתנות פניהם בעקבות הפרישה.

מבחינה נפשית, הזהות האישית, לפחות זו המעוגנת בעבודה, מתערערת לחלוטין. המעמד החברתי משתנה, ועמו גם מסגרת ההשתייכות העיקרית שהיא העבודה. גם אלמנטים של ההערכה ותחושת ביטחון שהיו קשורים לתחום העיסוק משתנים.

למנף את הפרישה

אז מה צריך לעשות כדי להסתגל למצב החדש, וכיצד ניתן להפוך אותו לתקופה היצירתית והפורה בחיינו?

• לא "להיתקע" בעבר - הפרידה מן העבר היא תנאי הכרחי לצעידה לעבר העתיד. הגמלאי מעריך ומוקיר את התקופה שהייתה, מתאבל על הפרידה ממנה, שואב ממנה עוצמות ודפוסי פעילות אבל מותיר אותה אחריו בדרכו ליצירת עתיד שונה. 

• לבנות סדר יום מוגדר - לאדם עובד, עצמאי או שכיר יש סדר יום המוכתב על ידו או על ידי אחרים. לפתע פתאום, אין סדר יום. היעדר המסגרת, לצד ההנאה הראשונית עלול להיות מעיק ביותר עבור הגמלאי. במסגרת האימון הגמלאי לומד להגדיר ולבנות לעצמו סדר יום חדש, תעסוקתי או לא - המושתת על אותם דברים שהוא בוחר בהם. במסגרת זו ישנו תכנון של חיי פנאי ועיסוקי פנאי.

• להגדיר יעדים ומטרות לגבי העתיד, אם צריך - עבודה מלאה או חלקית.

• לאתגר ולבחון אמונות יסוד המקשות על המעבר לפרישה מוצלחת. האמונות הבסיסיות שלנו עשויות להיות מקדמות או מעכבות, ייתכן שהתאימו לעבר והגיע הזמן לרענן אותן. מהו אדם עובד? מה זה אדם לא עובד? מהי אחריות ומהם היבטיה הכלכליים? מה מקומו של בן הזוג ותפקידו הכלכלי וכדומה. התפיסה העצמית שלנו מוגדרת במידה רבה על ידי היבטים כלכליים וחיצוניים, ופתאום - יוק. תהליך הבחינה נותן לגיטימציה לאמונות ולפרדיגמות חדשות המתאימות למצבו החדש של הפורש ומקדמות אותו בדרכו החדשה. בתהליך זה נחשפים פעמים רבות כישורים שנותרו "חבויים"  בחיים הקודמים ועתה מקבלים הזדמנות ולגיטימציה לצוץ ולבלוט.

• לבחון את מערכות היחסים הקיימות - לאחר הפרישה נבחנות אמונות לגבי זוגיות, הנאה אישית, משפחתיות, חברות ועוד. זוגיות שבה שני בני הזוג עובדים מבוקר עד ערב שונה מזו שבה שניהם נמצאים בבית מרבית היום. זוגיות שבה הבילוי הזוגי הוא צפייה מנומנמת מול הטלוויזיה שונה מזוגיות שיש לה זמן להתפתח לכיוונים חדשים. זוגיות היא לא דבר של מה בכך, אלא מערכת, כמו זו המשפחתית המחייבת תכנון, הגדרת שאיפות ומטרות והשקעה. לצד זאת יש להוסיף את מה שהגדרנו קודם כאמונות ופרדיגמות. למשל אם תפקידו של הגבר עד כה היה לפרנס, מה תפקידו עתה כאשר פרש? תפקידה של האישה היה אולי לגדל את הילדים ולחנכם, אך מה קורה עתה כשהם בגרו ועפו מן הקן? 

באשר לחברים, אם בשנות העבודה חלק לא מבוטל מן המעגל החברתי נסמך על חברים מהעבודה, עם הפרישה, למרות השאיפה לשמור על הקשרים, מעגל החברים הולך ומידלדל ובכל מקרה מקבל צביון חדש.  מה קורה עם חברים ישנים? איך משיגים חברים חדשים? כיצד מגדירים את המעגל החברתי? מה חשיבותו ומיקומו במצב החדש?

מגשימים את החלומות שזנחנו

בעבר, לשאול גמלאי מה היה רוצה להשיג בעוד 20 שנה היה נראה קצת מוזר, אך היום זה לא המצב. הגמלאות היא הזדמנות נפלאה, להגשים את הייעוד ואת החזון שבעבר לא היה לנו זמן, כלים או רצון לשבת ולתכנן אותם. עכשיו זה בדיוק הזמן.


ד"ר משה (מושי) בן אליעזר, מאמן בכיר באיק"א הדרכות



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  מכון הדס
הכנה למבחני מיון http://www.machon-hadas.co.il/
נלי  (14.3.13)
2.  ממש עושה סדר
תודה רבה על הכתבה המעניינת. הסוד לשירותים נעימים : http://www.airotech.co.il/
יגאל (8.12.13)
3.  שוקלים מעבר לדיור מוגן או בית אבות? יש לכם הזדמנות לרווח כספי
יש לכם ציוד או פריטים שאין לכם עוד צורך בהם?אספן קונה ירושות, עיזבונות, תכולות דירה, אוספים וכל חפץ ישן או עתיק שברשותכם. קונה ספרים ישנים וניירת, קופות, צעצועים, יודאיקה, תקליטים, ועל חפץ מעניין שברשותכם. חפשו בגוגל: יוסף האוסף
יוסף האוסף (27.3.15)
4.  שוקלים מעבר לדיור מוגן או בית אבות? יש לכם הזדמנות לרווח כספי
יש לכם ציוד או פריטים שאין לכם עוד צורך בהם?אספן קונה ירושות, עיזבונות, תכולות דירה, אוספים וכל חפץ ישן או עתיק שברשותכם. קונה ספרים ישנים וניירת, קופות, צעצועים, יודאיקה, תקליטים, ועל חפץ מעניין שברשותכם. חפשו בגוגל: יוסף האוסף
יוסף האוסף (27.3.15)
5.  שוקלים לעבור לדיור מוגן או דירה קטנה יותר
צברתם עם השנים חפצים ישנים שמעלים כיום אבק? אם אתם שוקלים למכור את החפצים הישנים שלכם, אספן של פריטים ישראלים ויהודים מגוונים ישמח לתת לכם הצעת מחיר עבורם, אנא בדקו באתר מה עשוי לעניין אותי. http://www.yosefus.com/
יוסף האוסף (28.8.15)
אולי יעניין אתכם גם :
הרמת עפעפיים ללא ניתוח למבוגרות
אם צניחת העפעפיים והעור הנפול והמקומט סביב העיניים מטרידים אותך, יש גם כמה שיטות לא כירורגיות שיכולות לגרום לעינייך להיות הרבה יותר צעירות ורעננות. אם כי הפלסטיקאים ימליצו בדרך כלל על ניתוח שיפתור את הבעיה לאורך זמן.
לקריאה
סוגי רמפות ומעלונים בגיל השלישי
מגבלות קשות בגיל השלישי, ירידה בתפקוד והצורך במתן מענה הופכים את הדרישה ואת הביקוש לרמפות ולמעלונים לחלק בלתי נפרד מאביזרי העזר החיוניים לגיל זה.
לקריאה
איטום קירות בסנפלינג בבתי אבות
איטום קירות בסנפלינג היא אחת משיטות האיטום שבוודאי תתלהבו מאוד לראות
לקריאה
טיפולים אסתטיים ללא ניתוח בגיל השלישי
הפנים שלכם הם כרטיס הביקור שלכם בכל גיל ובפרט בגיל השלישי, קבלו מידע ועצות לטיפולים אסתטיים.
לקריאה
אימוץ חיית מחמד בגיל השלישי
כל וטרינר ימליץ: אימוץ חיית מחמד מעולה לאנשים מבוגרים
לקריאה
אולם אירועים כבר יש? חוגגים חתונת זהב
זה שהגעתם לגיל השלישי לא אומר שהחגיגות הגדולות בחייכם נגמרו – להיפך, יש הישגים נפלאים שראויים לציון ולמסיבה: חתונת הכסף והזהב למשל. אז קדימה, זמן לחגוג!
לקריאה
עבודות יצירה למבוגרים
מבוגרים בגיל הזהב עוסקים במגוון רחב של עבודות יצירה על מנת לפתח יכולות מוטוריות, קוגניטיביות ורגשיות. העבודות נבחרות בקפידה והן מתאימות לגברים ונשים בגילאים שונים. הנה כמה מהן
לקריאה
רכב חדש מהחנות לבני הגיל השלישי
הגיל השלישי הוא גיל עם הרבה אתגרים אך יש בו דבר אחד שאין עליו עוררין: החופש! לכן ברור מדוע זה הזמן הטוב ביותר לקנות רכב חדש, אז למה שלא תחפשו לכם גם אתם מימון רכב חדש לבני הגיל השלישי?
לקריאה
קלנועית סולארית לבני הגיל השלישי
האנרגיה הסולארית מתפשטת בחיינו ומתחילה להגיע לתחומים שבהם, עד לא מזמן, שלטו שלטון מוחלט החשמל והסוללות בכל הספקיהן. מדוד השמש המיתולוגי ועד לקלנועית המיועדת לבני הגיל השלישי, קרני השמש מגיעות לכל מקום.
לקריאה
טיפול זוגי בגיל הזהב
טיפול זוגי וייעוץ זוגי בגיל מתקדם הם לפעמים דבר בלתי נמנע. אחרי כל כך הרבה שנים מערכת היחסים מתערערת בעקבות מגוון סיבות, אך חשוב לדעת שיש פתרונות ויש מי שיסייע. אך מי באמת מוסמך למתן טיפול זוגי מקצועי?
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.