forums

דמנציה – חשיבות האבחון בשלב מוקדם

כל המידע אודות דמנציה
 
דמנציה – חשיבות האבחון בשלב מוקדם
דמנציה גורמת למגוון רחב של תופעות רגשיות ומנטליות אשר פוגעות באופן ניכר בתפקוד היומיומי של הקשישים. קיים קשר בינה לבין דיכאון, אלצהיימר ומחלות קשות אחרות. לכן, חשוב מאוד לאבחן אותה בהקדם האפשרי, כדי להאט את התפתחותה ולסייע לחולה ככל הניתן.

דמנציה היא מחלה אשר גורמת לירידה קוגניטיבית ותפקודית משמעותית. היא אף גורמת לתנודות במצב הרוח ולטלטלה נפשית. מחלה זו ידועה גם בשם שיטיון, כיוון שפעם היה נהוג לחשוב שהיא משטה ומהתלת בחולה. ישנן סיבות רבות אשר עלולות לגרום לדמנציה להופיע, אך הסיבה המרכזית היא פגיעה אורגנית בקליפת המוח. הסבירות ללקות במחלה זו עולה עם הגיל, ולכן היא אופיינית במיוחד לבני גיל הזהב. 

האם ניתן לטפל בדמנציה?

כרגע דמנציה מוגדת כמחלה חשוכת-מרפא. עם זאת, בהחלט ניתן להקל על חייו של החולה באמצעות אבחון מוקדם וטיפול אשר עוזר להאט את השפעתה באופן משמעותי. לשם כך, חשוב לאבחן את המחלה מוקדם ככל הניתן. 

תהליך אבחון המחלה 

1. בדרך כלל קרובי המשפחה הם אלו שמבקרים את הקשיש לעתים קרובות, ולכן יש להם תפקיד מפתח באבחון המוקדם של המחלה. ישנם כמה תסמינים שהם בולטים מאוד בקרב מי שלוקה בדמנציה, כגון: 
• אובדן זיכרון לטווח קצר 
• קשיי שפה ותקשורת 
• קושי או חוסר יכולת לזהות אנשים וחפצים מוכרים 
• קושי להתמצא בזמן ובמרחב 
• קושי בחשיבה מופשטת 
• שיפוט לקוי 
• שינויים בדפוסי אישיות 

אם אתם מבקרים את הוריכם ושמים לב שהתסמינים הנ"ל מאפיינים את הוריכם, עליכם לפנות בהקדם האפשרי לפסיכוגריאטר – פסיכולוג שהתמחותו היא אבחון תסמינים האופייניים למחלות בגיל הזקנה.

 2. בפגישה עם הפסיכוגריאטר, המטופל עובר כמה שלבי אבחון. הראשון שביניהם הוא מבחן מיני-מנטל (Mini Mental). מדובר בשאלון אשר מורכב משאלות הבודקות תפקודי זיכרון, הבנה, יכולת התמצאות במרחב ויכולת קשב וריכוז. מבחן זה מסייע להבין האם הנבדק אכן סובל מדמנציה או שמא הוא סובל ממחלה כלשהי שהתסמינים שלה דומים. 

3. במידה והשאלון אינו מספיק לצורך אבחון מדויק, המטופל נשלח לנוירולוג, לצורך ביצוע בדיקות מקיפות יותר, כמו MRI, FMRI וכדומה, שבהן בודקים את תפקודיו השונים של המוח. 

הטיפול 

הטיפול בדמנציה הינו טיפול תרופתי שנועד להקל על התסמינים הקיימים ולמנוע מהמחלה להחמיר. אבל חשוב שהטיפול יהיה מלווה גם בעזרה של משפחתו הקרובה. פעמים רבות המטופל זקוק לטיפול צמוד, בשל תסמיניה של המחלה. הוא עלול לשכוח לקחת תרופות, וזהו דבר שעלול להחמיץ את המטרה של האבחון המוקדם. כמו כן, חשוב ללוות את המטופל לביקורים לרופא, בשל חוסר יכולתו להתמצא בזמן ובמרחב. 

כמובן שהכי חשוב להמשיך להעניק לו סביבה תומכת ולהיות סבלניים כלפיו. מדובר במטלה לא פשוטה ולכן חשוב שתמצאו גם לכם את התמיכה שאתם זקוקים לה: פנייה לקבוצות תמיכה, השתתפות בפורומים באינטרנט וכדומה, יכולים לעזור לכם למצוא את הכוחות כדי להמשיך ולטפל באנשים היקרים לכם. 

מניעת דמנציה – האם זה אפשרי? 

לא חייבים לחכות עד לרגע שיקירכם יפתחו תסמיני דמנציה. כיום קיימים קורסים המיועדים לבני גיל הזהב, שבהם המשתתפים מקבלים שיטות וכלים המסייעים להם לשמור ולחזק את תפקודי הזיכרון שלהם. למשל, הם לומדים שיטות לזכירת מספרים, פנים ושמות, מלמדים אותם כיצד ניתן לשפר את יכולות הקשב והריכוז, כיצד ניתן לשלוף מהזיכרון את אותן המילים שעומדות להם על קצה הלשון וכן הם לומדים על הקשר שבין זיכרון, תזונה ופעילות גופנית. במהלך הקורסים הם גם פוגשים אנשים בני גילם והרבה פעמים מתפתחות חברויות אשר מסייעות לשמור על תפקודם החברתי. לכן, כדאי מאוד לברר על קורסים מסוג זה ולרשום את הוריכם אליהם, על מנת להקדים תרופה למכה. 

המאמר נכתב באדיבות מרפאות מרחב



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.