forums

סוגי טיפול בנדודי שינה

 
סוגי טיפול בנדודי שינה
 
נדודי שינה יתקפו כמעט כל אדם ללא קשר למינו או גילו אך עבור חלק מהאנשים מדובר בתופעה כרונית אשר פוגעת באיכות החיים לאורך זמן, הן מבחינה נפשית והן מבחינה בריאותית. טיפול בנדודי שינה מותאם לכל מטופל בהתאם לסוג מופע האינסומניה (נדודי השינה), המצב הבריאותי ויכולת ההיענות לטיפול. להלן סקירת כל הטיפולים שתמצאו כיום במרפאות ומכוני השינה המובילים.

 

הטיפול ההתנהגותי

מקרים רבים של נדודי שינה מתרחשים עקב התנהגויות לא רצויות אשר מחבלות בסיכוי לישון את שנת הלילה באופן מלא כגון יקיצה מוקדמת, קשיי הירדמות, יקיצות תכופות במהלך הלילה ועוד. טיפול בנדודי שינה כאלו יכול לכלול את אחת או יותר משיטות הטיפול ההתנהגותיות הבאות :

·         היגיינת שינה – מטרת טיפול זה היא להרגיל את המטופל לדרך התנהגות מסוימת אשר תבטיח את "סטריליות" השינה כגון הימנעות משתיית אלכוהול או צריכת מזונות מסוימים (שוקולד למשל) לפני השינה, להימנע מעישון בשעות הערב או מנמנום במהלך היום, ביצוע פעילות ספורטיבית 4 שעות לפני השינה ועוד.

·         שיטות הרפייה והירגעות - טיפול בנדודי שינה עשוי לכלול למידה של שיטות הרפייה (רלקסציה) כדרך חיים. מדיטציה, דמיון מודרך ונשימה מעגלית- כל אלה יכולים לעזור לגוף להתכונן לשינה טוב יותר.

·         הגבלת שינה – מניעה עצמית של שינה לאורך שעות היום על מנת למקד את הגוף בשינה בשעות הלילה.

·         טיפולים אחרים – מעולם הפסיכולוגיה כגון טיפולים קוגניטיביים, התנהגותיים ועוד.

 

כל אחד מהטיפולים הנזכרים לעיל, יכול לעשות פלאים גם במקרים של נדודי שינה קשים, ולמנוע שימוש בתרופות שעלולות לגרום לתופעות לוואי במידה כזאת או אחרת.

 

טיפול בנדודי שינה באמצעות תרופות

ניתן למצוא תרופות רבות אשר משמשות לטיפול בנדודי שינה כאשר כל תרופה נועדה לטפל בסוג אינסומניה שונה בהתאם לתלונות המטופל והממצאים הקליניים. טיפולים בנדודי שינה באמצעות תרופות נחלקים לתרופות אשר באופן כללי מטפלות בחרדה (כגון הוולריאן) עבור אלו המתקשים לישון עקב מחשבות טורדניות ותחושות לחץ, או תרופות אחרות אשר פועלות על המוח בזמנים שונים מבחינת משך ותחילת ההשפעה. עבור יקיצה מוקדמת יש צורך בתרופות אשר מתחילות לפעול מאוחר ומשפיעות זמן רב יותר. עבור קשיי הירדמות יש צורך בתרופה המתחילה להשפיע תוך זמן קצר מרגע נטילתה. כל אדם אשר משתמש בתרופות אלו צריך לקחת בחשבון את האפקט המרדים, במידה ונוהגים או מבצעים פעולות מורכבות ו/או מסוכנות. טיפול בנדודי שינה עשוי לכלול גם את השימוש במשפחות התרופות הבאות – בנזודיאזפינים, נון-בנזודיאזפינים, אגוניסטים למלטונין (הורמון השינה), ברביטוראטים, נוגדי דיכאון, אנטיהיסטמינים ועוד.

 

רפואה משלימה

חשוב לקבל טיפול בנדודי שינה שמתאים לאישיות של כל מטופל ובו בעת שלא יתנגש עם הטיפול הרפואי, אם ישנו כזה. ניתן אף להשלים את הטיפול הניתן ע"י רופא המשפחה בעזרת, איך לא, הרפואה האלטרנטיבית ומספר האפשרויות גדול וכולל בין היתר שימוש בצמחי מרפא סיניים, פרחי באך, רפלקסולוגיה, הומיאופטיה, שיטות המגע כגון הרייקי והטווינה.

 

בנוסף, ניתן לפנות לאפיק של אימון אישי על מנת לעבור תהליך של העצמה ושיפור מיומנויות השליטה העצמית.

 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
השפעות הקורונה על הבדידות בבתי-אבות
הדרך להתמודד עם השפעות הבדידות בבתי אבות היא לייצר פעילויות עבור קשישים בגילאים שונים ובעיקר להיות קשובים לצרכים שלהם. גם כיום שהתחלנו לחזור לשגרה, עדיין יש לשמור על כללי הבטיחות.
לקריאה
איך מקבלים טיפול פליאטיבי בבית?
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות מתן טיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על ההתמודדות של המטופל והקרובים לו עם מחלה מסכנת חיים תוך דגש על הפחתת התסמינים שקשורים למחלה ולטיפולים שניתנים לחולים אלה. הטיפול הינו הוליסטי ומשלב טיפול סיעודי, רפואי ורגשי כדי לסייע למטופל ולבני משפחתו בהתמודדות עם המחלה.
לקריאה
מהם הסימנים לירידה בשמיעה אצל מבוגרים?
ירידה בשמיעה היא תופעה שכיחה בקרב בני ובנות הגיל השלישי, ופוגעת ב-30% מן המבוגרים לאחר גיל 65. הסיבות לירידה בשמיעה הן רבות ומגוונות, החל מסיבות גנטיות, סביבתיות דוגמת חשיפה ממושכת לרעשים חזקים, בריאותיות- עקב מחלה או פגיעה, כתוצאה מטיפול תרופתי מתמשך וסיבות נוספות.
לקריאה
איך להתמגן מווירוס הקורונה בגיל מבוגר?
וירוס הקורונה תקף את כולנו בחודשים האחרונים, אם בבידוד, בהשבתת העסק ועוד – אך כיצד לשמור על סבא וסבתא או כיצד להתמגן מפניו בגיל מבוגר רבים מאיתנו עוד שואלים.
לקריאה
בית אבות סיעודי
בתי אבות סיעודיים יכולים לשנות את איכות חייו של אהוב לבכם. אם אתם כבר לא מצליחים לעזור לו ויש גורמים רפואיים שממליצים לו להיות בבית אבות סיעודי כדאי לשקול זאת היטב. זה בדיוק הזמן להבין מהו, כיצד אפשר לבחור אותו נכון ולמה הוא כל כך חשוב לאיכות חיי המבוגר.
לקריאה
התנדבות בסיעוד לגיל השלישי
אם אתם נמצאים במצב שבו אתם מחפשים כיצד אפשר לתרום ולתת מעצמכם אז התנדבות לשירותי סיעוד לגיל השלישי יתאימו לכם, התנדבות כזו לגיל השלישי יאפשרו למטופלים לנהל את החיים בצורה הרבה יותר טובה, אז יהיה כדאי לכם לחשוב היטב על הבחירה שלכם ולשים לב שאתם עושים כל מה שאתם יכולים.
לקריאה
סימנים לסרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס הוא שם גולל לגידולים במעי הגס, ברקטום או בתוספתן. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם והשני בשכיחותו בישראל כשבכל שנה מתגלים בארץ כ-3500 חולים חדשים. במאמר הבא ננסה להבין את גורמי הסיכון והסימנים לזיהוי מוקדם שלו.
לקריאה
תכנית הסיעוד החדשה
חוק הסיעוד האחרון, אשר נחקק ב-2018 הביא עמו בשורה של ממש עבור האוכלוסייה הקשישה המדינה. הרפורמה כוללת שורה של תקנות שנועדו להיטיב עם אוכלוסייה זו הן מבחינת גובה הקצבאות והן מבחינת הגדלת מספר שעות הטיפולים הסיעודיים.
לקריאה
העסקת עובד סיעודי ישראלי או זר
כאשר אתם או בני משפחתכם זקוקים לטיפול סיעודי, ואתם זכאים לסיוע לפי חוק הסיעוד, אתם צריכים לבחור בין מטפל ישראלי למטפל זר. ההבדלים ביניהם גדולים מאוד, הן במחיר והן במאפיינים של המטפל, ובמאמר זה ננסה להציג כמה שיותר מידע שיעזור לכם לבחור בין העסקתם.
לקריאה
אפוטרופוס – על הכשרות המשפטית והליך המינוי
אנשים בקרב האוכלוסייה המבוגרת שבינינו, מבוגרים, קשישים, סיעודיים ואחרים עם מוגבלויות פיזיות ו/או נפשיות שונות נדרשים במרבית המקרים לקבל עזרה ותמיכה צמודה שתסייע להם בהתנהלות יומיומית השוטפת.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.