forums

ללמוד שפה שלישית בגיל השלישי

אם בודקים מה הם הסטראוטיפים המקובלים לגבי הגיל השלישי, אחד הסטראוטיפים המקובלים נוגע לירידה ביכולות הקוגניטיביות. ירידה בכישורי החשיבה, הזיכרון, הקשב לצד ירידה כללית ביכולות גופניות.
 
ללמוד שפה שלישית בגיל השלישי
ללמוד שפה שלישית בגיל השלישי
אם בודקים מה הם הסטראוטיפים המקובלים לגבי הגיל השלישי, אחד הסטראוטיפים המקובלים נוגע לירידה ביכולות הקוגניטיביות. ירידה בכישורי החשיבה, הזיכרון, הקשב לצד ירידה כללית ביכולות גופניות. נוסף על ירידה בכושר הגופני והשכלי, גם מגבלות אחרות מתחילות לתת את השפעתן על החיים, לדוגמה חיי החברה מצטמצמים עם הופעתן של מחלות המגבילות את היכולת להיפגש ולנהל חיים חברתיים מלאים. ישנן דרכים להילחם בתופעות ההזדקנות, "מכוני כושר" למוח הן אחת מהדרכים בהם ניתן לעכב את תהליכי הזקנה ואף לדחות השפעת מחלות דוגמת אלצהיימר. 

על קשרים ותאים עצביים
אומרים שמוח האדם מפסיק לייצר תאי מוח חדשים לאחר גיל שנתיים. לאחר גיל זה, תאי המוח מתחילים למות לאט לאט ולמעשה תהליך ההזדקנות מתחיל. כישורים מוחיים אינם פונקציה של מספר תאי המוח בלבד אלא גם, ובעיקר, של מספר הקשרים הנוצרים בין תאי המוח השונים. 

תחומי עיסוק שונים מפתחים קשרים בין תאים באזורים שונים של המוח. שחקני כדורגל, לדוגמה, מפתחים קשרים מורכבים הנוגעים לתפיסה מרחבית ותכנון אסטרטגיה מרחבית. נגינה על פסנתר ופעילות מתמטית עובדים על חלקים דומים במוח ומפתחים קשרים רבים באונה השמאלית ובאזורי המוח הקשורים גם לשפה. 

גם לימוד שפה שניה מפתח אזורים במוח. איזורים אלו ייחודיים ללימוד שפות נוספות על שפת אם שמטרתם לאפשר חשיבה נפרדת בשפות שונות. באמצעות מנגנון זה, המוח יוצר למעשה כפילות ידע ומידע בשפות שונות.
גם כאשר תאי המוח מתחילים להצטמצם, ריבוי הקשרים מחפה על חוסרים אלו. גם לאחר פגיעה מוחית נקודתית, למשל בעקבות שבץ או תאונה, השיקום מתרכז ביצירת קשרים חדשים שיאפשרו תפקוד תאים שנותרו ללא פגע על ידי יצירת קישורים חדשים לתאים אלו אל תאים ואזורים נוספים במוח. 

לא רק הגיל, גם התרגיל
כדי לשמור על כושר גופני, יש לדאוג לבצע פעילות גופנית קבועה. הדבר נכון לא רק לגבי הגוף אלא גם לגבי המוח. שמירה על כושר מוחי נוצרת כאשר המוח נמצא בפעולה, והקישורים בין התאים במוח מתורגלים על בסיס קבוע. לימוד שפה זרה, למשל לימודי אנגלית או לימודי צרפתית, דואג להשאיר את המוח מאומן. המוח נדרש לזכור מילים חדשות, כללי דקדוק חדשים, לאמן את מרכז השפה ואת ההפרדה משפות נוספות ידועות.
כל הכושר הזה עוזר להשאיר את המוח חי ותפקודי, להאט תהליכי איבוד קשב וזכרון, ואפילו למזער תסמיני אלצהיימר מוקדמים. כמו ששמירה על כושר גופני היא פעילות מתמשכת והפסקת הפעילות תביא לניוון הגוף, הדבר נכון גם לגבי שמירה על כושר מוחי. 

לא רק המוח, גם חיי החברה נהנים
בעיה נוספת הקיימת עם ההזדקנות היא ההידלדלות במאגר החיים החברתיים. הפרישה ממסגרת עבודה, חברים שהופכים יותר ויותר סגורים בבתיהם, מעגל החברים מצטמצם, וגם למשפחה לעיתים יש עיסוקים נוספים. צמצום זה יכול להביא לתחושות של בדידות ודיכאון. הצטרפות לחוגים בהם בני הגיל השלישי לומדים יחד עם בני גילם נושאים חדשים, עוזר לא רק לשמור על מוחם בכושר אלא גם עוזר לשפר את חיי החברה, להכיר חברים חדשים ולשמור על מסגרות פגישה עם אנשים נוספים.

חוגי שפה זרה לגיל השלישי נוחים כיוון שלרוב בני הגיל השלישי זמן פנוי, והיתרונות שהם מציעים בשמירה על כושר מוחי והצגת הזדמנויות חברתיות חדשות הם רבות.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
אפשרויות לימוד תואר ראשון למבוגרים
אנשים מבוגרים שנשארים פעילים מנטלית עשויים לשמור על חדות המחשבה לאורך זמן רב ואף כל החיים. כשמדובר בכוח המוח, בדומה לשרירי הגוף, יש משפט שאומר ׳השתמשו בו או שתאבדו אותו׳.
לקריאה
עבודה בגיל השלישי – מהן זכויות גמלאים ועובדים מבוגרים?
לא מעט עובדים שמגיעים לגיל הפרישה, מעוניינים להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה או לעבוד במקום עבודה חדש, בו יש תנאי העסקה שמתאימים לגילם המתקדם
לקריאה
בחינות למבוגרים שרוצים ללמוד ולשלוט טוב באנגלית
לימודים אקדמיים הם חוויה מעשירה בכל גיל, ואף פעם לא מאוחר ללמוד תחום חדש ומעניין – אפילו אם מדובר בקרב בני הגיל השלישי. בחלק מהמסלולים המרתקים באמת ישנן דרישות סף ובפרט רמה מינימלית באנגלית.
לקריאה
קורס הכשרת גימלאים להוראה באנגלית
אנשים רבים, בייחוד לאחר היציאה לפנסיה ובגיל השלישי, מחפשים דרכים בהן יוכלו להשתלב בחיים הציבוריים וכן לתרום את חלקם לחברה בצורה כזו או אחרת.
לקריאה
יזמות בגיל השלישי - על השקעה בנדל"ן כבר חשבתם?
אחד מהיתרונות בגיל השלישי הוא שכל עיתותיכם נתונות בידיכם. לעיתים, את כל מה שרציתם לעשות לאורך כל השנים בהן עבדתם ולא היה לכם זמן לנשום, תוכלו להגשים עכשיו. על השקעה בנדל"ן, כבר חשבתם?
לקריאה
לא מפסיקים לגדול וללמוד גם בבתי הדיור המוגן
גם בבתי הדיור המוגן המבוגרים שבחבורה ממשיכים ללמוד ולהחכים במגוון נושאי הנדל"ן ועוד. היכנסו למאמר הבא והעשירו ידע רב איך גם בגיל השלישי אפשר ללמוד נדל"ן לבד.
לקריאה
קורס גינון לבני הגיל השלישי
מבוגרים בגיל הזהב מחפשים תעסוקה למילוי שעות הפנאי. אחד הפתרונות הטובים הוא קורס גינון אחת. את קורס הגינון ניתן לעבור בטווח רחב של גילאים ובמגוון מוסדות הפזורים ברחבי הארץ. הקורס לא דורש ידע קודם והוא מתאים לגברים ונשים כאחד.
לקריאה
לימודים בגיל הזהב– הסבת מקצוע לעבודה
לימודים אקדמאים או לימודי תעודה? בדרך כלל אנשים צעירים אשר סיימו צבא מתחבטים בסוגיה הזאת, אולם בשנים האחרונות אנו רואים כי ישנה היענות מרשימה מאוד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי ללימודים – הרחבת האופקים ומציאת עבודה גם בגיל הזהב.
לקריאה
אסקייפ רום - פעילות חברתית בגיל הזהב
אז נכון, מזמן עברתם את גיל עלילות הבלשים וסיפורי הרפתקה כאלה ואחרים לא תופסים נוכחות רבה על המדפים בספרייה האישית שלכם. אבל כשאתם בעצמכם מתמזגים עם העלילה והופכים לחלק בלתי נפרד ממנה, כשאתם נדרשים להפעיל את מיטב הכישורים במטרה להיחלץ מתסריט אימים כזה או אחר, וכשאתם נדרשים להיות הבלשים בכבודם ובעצמם – זה כבר סיפור אחר לגמרי.
לקריאה
תכניות בריאות בטלוויזיה עבור הגיל השלישי
ערוצי הטלוויזיה השונים מספקים כיום מגוון תכני בריאות. במסגרת תכנים אלו ניתן למצוא מגוו טיפים ומידע בריאותי חשוב עבור בני הגיל השלישי.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.