forums

גוש או כאבים בשד - מה המשמעות ומה צריך לעשות?

ההתבגרות והזקנה מביאים אתם לא רק יותר חכמת חיים וניסיון, אלא גם יותר סיכון לתחלואה. זה מתחיל בכך שאת חשה כאב קל בשד, או ממששת גוש זעיר שלא היה שם קודם- אומנם קטן, אבל מטריד ולא נעלם לשום מקום.
 
גוש או כאבים בשד - מה המשמעות ומה צריך לעשות?

לגלות עירנות

המחשבות שלך ישר רצות אל התרחיש הגרוע מכל- סרטן השד. החששות אינן מופרכות, הרי אחת משמונה נשים תאובחן במהלך חייה כחולה בסרטן השד, ובגיל מבוגר (מעל גיל 40 ) וסיכון לחלות במחלה רק עולה. יחד עם זאת, חשוב לדעת גם שבמקרים רבים מדובר באזעקת שווא או בגוש שמתגלה כשפיר. בכל מקרה, מומלץ לא להתעלם מהחשדות העולות בלבך ולפנות לבדיקה רפואית, מכוון שהערנות שלך יכולה בסופו של דבר להציל את חייך.

 

החשיבות של מידע מקצועי בנושא

המידע במאמר זה מתבסס על ראיון שנערך עם רופאה מומחית בתחום סרטן השד- ד"ר אסנת גבעון, מנתחת ומלווה נשים במסע אישי  של ריפוי, בחודשים שלאחר הניתוח. הראיון שופך אור על כיצד יראה מסע זה, מרגע שמתחילות החשדות לסרטן השד ועד להחלמה המלאה. לדברי ד"ר אסנת גבעון, ישנה חשיבות רבה לאינפורמציה שנשים מקבלות על התהליך העומד בפניהן, מכוון שזה יכול להסב יותר שקט נפשי ובטחון בהמשך הדרך.

 

מאיזה גיל מומלץ להתחיל לבצע בדיקות שד תקופתיות?

בארץ ההמלצה היא לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים וכמו כן בדיקה ידנית פעם בשנה בין גיל 50 לגיל 74. במידה ואת נמצאת בקבוצת סיכון בעקבות הרקע המשפחתי שלך, ההמלצה היא לעבור בדיקת ממוגרפיה פעם בשנה החל מגיל 40.

 

האם כאב בשד מצביע על להתפתחות סרטן השד?

לא בהכרח. במקרים רבים סרטן השד אינו מתבטא בכאב. אך במידה ומופיע כאב שחוזר על עצמו ומטריד, מומלץ לא להתעלם אלא לפנות לבדיקה רפואית, רצוי אצל כירורג/ית שד.

 

מדוע כדאי להיבדק ע"י כירורג\ית שד כאשר קיים חשד לגוש בשד?

כאשר את פונה לבדיקה אצל רופאה המתמחה בכירורגיה של השד, מובטחת לך בדיקה ידנית שמתבצעת בצורה מיומנת וכמו כן מובטח לך שתקבלי את המידע העדכני ביותר בנוגע לתהליך שאת עומדת לעבור, בהתאם לתוצאות הבדיקות שיגיעו בהמשך לתלונות מחשידות (אולטראסואנד, ממוגרפיה וביופסיה).

 

מהי ממוגרפיה ומדוע לא כדאי להסתמך על הבדיקה הידנית בלבד?

בבדיקת ממוגרפיה נעשה שימוש בטכנולוגיה של קרינת רנטגן , במטרה לזהות ממצא חשוד כגון גוש בשדיים. הבדיקה מאפשרת גילוי מוקדם של גידולים בשדיים, בשלב שהבדיקה הידנית התה מתקשה לזהות. הגילוי המוקדם הוא משמעותי, מכוון שהוא משפר את סיכויי ההחלמה ויכול להציל חיים.

 

מה הסיכון שקיים בבדיקת ממוגרפיה?

בחשיפה לקרינת רנטגן קיים סיכון, אך בבדיקת ממוגרפיה עוצמת הקרינה אינה גבוהה. בסופו של דבר, הסיכוי שהבדיקה תציל חיים באמצעות גילוי מוקדם של גידול בשד גבוה בהרבה מהסיכון שייגרם נזק בעקבות הקרינה.

 

מהו ההבדל בין בדיקת ממוגרפיה לבדיקת אולטראסאונד ?

בדיקת האולטראסאונד נחשבת לפחות מהימנה מבדיקת ממוגרפיה בגילוי מוקדם של גושים בשד. פענוח האולטראסאונד תלוי במידה רבה במיומנות הבודק, והצילומים שימסרו למטופלת אינם בהכרח באיכות מספיקה כך שרופא אחר יסתמך עליהם בפענוח הממצאים. לכן, נהוג להשתמש באולטראסאונד כבדיקה משלימה לממוגרפיה ולא כתחליף לה, או כבדיקה בקרב נשים מתחת לגיל 40.

 

האם יש בהכרח צורך לכרות את השד במידה ואובחן סרטן השד?

בהחלט לא. כיום משתדלים לבצע ניתוחים אשר משמרים את השד, מוציאים את הגידול תוך פגיעה מזערית ככל שניתן בשלמות השד. כמובן שהדבר תלוי האם הגידול נמצא בשלבים מוקדים או בשלב מתקדם בו ישנן גרורות.

 

האם בהכרח יש צורך בטיפולים כימותרפיים כחלק מהטיפול בסרטן השד?

לא בהכרח. הדבר תלוי בפתולוגית הגידול ובמעורבות של הבלוטות בבית השחי. טיפולים כימותרפיים נהוגים כיום כטיפול משלים אחרי ניתוח משמר שד, ומטרת הטיפול להפחית את הסיכון לחזרת הגידול. בקבלת ההחלטה נלקחים בחשבון מספר שיקולים כגון גיל המטופלת והסיכוי לחזרה של הגידול. למשל, אם כבר עברת את גיל 70 הסיכון לחזרה של הגידול נמוך יותר. לכל אישה תקבע תכנית טיפולית אישית, בהתאם למצבה.

 

מה בנוגע לטיפול הורמונלי משלים?

ההחלטה האם יש צורך בטיפול הורמונלי תקבע לפי התוצאות של הדו"ח הפתולוגי, אשר בודק בין היתר האם ישנו חוסר או נוכחות של קולטנים הורמונליים.

 

כמה זמן נמשך הניתוח החלקי של השד ומה אורך האשפוז בבית-חולים?

הניתוח שנחשב לנפוץ ביותר נמשך לרוב כשעה או שעה וחצי. במרבית המקרים המטופלת תשתחרר הביתה במהלך היממה (24 שעות) שלאחר הניתוח.

 

חשיבות בדיקת ממוגרפיה בגיל מבוגר

ד"ר אסנת גבעון ליוותה נשים רבות במהלך ה-15 שנה האחרונות, במסע הגילוי של סרטן השד, הטיפול והריפוי מהמחלה. חשוב לה להדגיש כי בשלבים המוקדמים של המחלה עדיין לא ניתן לגלות את הגוש באמצעות בדיקת מישוש ידנית, ומכאן החשיבות של ביצוע בדיקות ממוגרפיה שגרתיות בגיל מבוגר (מעל 50), גם אם אין תלונות מחשידות. במידה והגידול התגלה בשלב מוקדם, הסיכוי להחלמה מלאה הוא מעל 90% . גילוי "בזמן" נחשב כאשר הגוש קטן בקוטרו ובלוטת הלימפה שבאזור הגידול אינה מעורבת.

 

ליווי רוחני

כפי שכירורג/ית שד תלווה אותך בצורה מקצועית מבחינה רפואית, מלווה רוחנית תהווה עבורך דמות תומכת מבחינה רגשית ונפשית. מלווים רוחניים מתמחים בתמיכה וליווי אנשים במצב של מחלה קשה, התמודדות עם זיקנה, פחד מהמוות ותהליכי פרדה לקראת סוף החיים. עבודה בתחום זה תתמוך גם בתהליך הריפוי הפיזי, היות וישנם קשרים הדוקים בין הגוף והנפש. עבור נשים רבות מחלת הסרטן מתגלה גם כהזדמנות לצמיחה אישית ורוחנית ומנוף לשינויים באורח החיים. המחלה מעודדת אותנו להתבוננות פנימית וחשבון נפש- האם אני מצליחה לחיות את החיים בצורה מלאה ואלו חלומות אני רוצה להגשים בשארית חיי.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.