forums

אמנות ככלי טיפולי בבית דיור מוגן

בשנים האחרונות אפשר למצוא לא מעט בתי דיור מוגן ומסגרות המיועדות לקשישים, המציעות להם חוגים ופעילויות שונות הקשורות לאמנות, כחלק מטיפול אישי או קבוצתי וכמובן גם כמענה לצרכים חברתיים.
 
אמנות ככלי טיפולי בבית דיור מוגן
אמנות ככלי טיפולי בגיל השלישי

 

טיפול באמנות הוא כלי טיפולי ידוע מאד ברחבי העולם וגם בארץ, המשלב טכניקות אמנות שונות, כגון ציור, פיסול, מוסיקה וגם צילום.
 

באמצעות טכניקות אלו יכול המטופל להביע את עצמו, לעבור תהליכים טיפוליים, וללמוד מהן על עצמו במרחב נוח ונעים. הדבר נכון גם כשמדובר בבני הגיל השלישי. 

 

 

מה מציע הטיפול באמנות

 

הטיפול באמנות יכול להיעשות בדרכים שונות. הוא יכול להיעשות באמצעות מוסיקה, תנועה, מחול וגם באמצעות אמנות חזותית. השימוש בשיטת טיפול זו מאפשר למטופל להביא לידי ביטוי תכנים שונים, הנמצאים אצלו בתת מודע, מה שיכול לסייע לו להתמודד עם מצוקות או בעיות נפשיות שונות, האופייניות לבני הגיל השלישי.
 

הטיפול באמנות מאפשר למטופל למצוא את הכוחות הטמונים בו ולהשתמש במיומנויות שונות שרכש עם השנים. באמצעות האמנות הוא מרגיש חזק יותר, משוחרר יותר וגם שלו יותר. יותר ויותר מרכזי דיור מוגן בוחרים לשלב, במסגרת שלל הפעילויות המוצעות לקשישים השוהים בהם, טיפולים שונים באמנות, כמו טיפול במוסיקה, הנחשב לכזה המסייע לקשישים לשמור על רמה קוגניטיבית גבוהה וכן גם על מצב רוח טוב ומצב נפשי חיובי, וזאת לצד תחושה של רוגע. טיפול באמצעות ציור או רישום מאפשר לקשישים להביע את עצמם ולחוש משוחררים יותר.
 

 

עצם העיסוק באמנות, ולא משנה באיזה תחום של אמנות מדובר, משרה על הקשישים הלוקחים בכך חלק, בדומה גם לאחרים בגילאים שונים, תחושה של רוגע ולכן גם הפחתה משמעותית ברמת הלחצים והחרדה. כל אלה משפיעים ישירות על מצב בריאותם של הקשישים וגם על תחושת הביטחון שלהם. הטיפול באמנות או העיסוק באמנות עצמה משלב, במסגרתו, מגוון רחב מאד של כלים שונים וטכניקות שונות של אמנות המותאמות באופן ישיר אל המטופל, או אל הקשיש הלוקח בכך חלק.
 

המנחה או המטפל, שהינו בעל הכשרה בתחום הטיפולי וגם בתחום האמנות, מסייע למטופל להביע את עצמו באמצעות הכלים השונים שברשותו, אולם איננו מתערב בכך. הוא בוחן, לאחר מכן, ויחד אתו, את היצירה שהתקבלה ודן אתו עליה. הדיון על היצירה, על התוצאה הסופית, משמש ככלי טיפולי בפני עצמו, המאפשר חשיפה קלה הרבה יותר והזדמנות להעלות קשיים, חוויות שונות, חרדות או כל תחושה שהיא.

 

 

חשיבותם של החוגים והפעילויות בבתי דיור מוגן לקשישים

 

הפעילויות השונות מספקות מענה לצרכים רבים, מעבר לפן הטיפולי. הן מאפשרות לקשישים המשתתפים בהן לקחת חלק מקבוצה, לקבל מענה לצרכיהם החברתיים, להיות פעילות יותר וכמובן גם מונעות את הבדידות. בעוד שבעבר הגיעו הקשישים לבתי הדיור מוגן בגלל הטיפול הרפואי וההשגחה שסביב השעון, הרי שכיום הסיפור הוא אחר.

בתי הדיור המוגן מספקים לקשישים הרבה יותר מבית להתגורר בו. הם מציעים חיי תרבות מגוונים ועשירים מאד, מבחר נהדר של פעילויות וגם חוגים, בריכות שחיה, ספא וכמובן דירות נינוחות, מרווחות ונעימות מאד.
 

 

כדי למצוא בית דיור מוגן איכותי חשוב לבדוק אילו פעילויות וחוגים מוצעים במקום ועד כמה הם אכן מתאימים לקשיש. המודעות הרבה לכך כיום וההבנה שמדובר בפעילויות התורמות לא מעט לקשישים, הן בהיבט הנפשי והן בהיבט הפיסי בסופו של דבר, הובילה בתי דיור מוגן רבים לשלב, במהלך היום יום, מגוון של פעילויות שונות, הקשורות לאמנות ולתחומים נוספים. חוגי האמנות, המציעים גם את הפן הטיפולי, הופכים את האמנות עצמה לאמצעי טיפולי חשוב מאד, שיכול לסייע לרבים ובעיקר בדרכים יצירתיות, מיוחדות יותר.
 

 

לסיכום

אין ספק שלאמנות כוח רב ויכולת להשפיע על כל אחד ובכל גיל. בית דיור מוגן איכותי, כזה המציע לקשישים המתגוררים בו פעילויות וגם חוגי אמנות הוא המקום הנכון והמרחב המתאים עבור כל קשיש וקשיש. מקום עם אווירה מחבקת הרבה יותר, ביטחון ותחושת שייכות.

 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
אפשרויות לימוד תואר ראשון למבוגרים
אנשים מבוגרים שנשארים פעילים מנטלית עשויים לשמור על חדות המחשבה לאורך זמן רב ואף כל החיים. כשמדובר בכוח המוח, בדומה לשרירי הגוף, יש משפט שאומר ׳השתמשו בו או שתאבדו אותו׳.
לקריאה
עבודה בגיל השלישי – מהן זכויות גמלאים ועובדים מבוגרים?
לא מעט עובדים שמגיעים לגיל הפרישה, מעוניינים להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה או לעבוד במקום עבודה חדש, בו יש תנאי העסקה שמתאימים לגילם המתקדם
לקריאה
בחינות למבוגרים שרוצים ללמוד ולשלוט טוב באנגלית
לימודים אקדמיים הם חוויה מעשירה בכל גיל, ואף פעם לא מאוחר ללמוד תחום חדש ומעניין – אפילו אם מדובר בקרב בני הגיל השלישי. בחלק מהמסלולים המרתקים באמת ישנן דרישות סף ובפרט רמה מינימלית באנגלית.
לקריאה
קורס הכשרת גימלאים להוראה באנגלית
אנשים רבים, בייחוד לאחר היציאה לפנסיה ובגיל השלישי, מחפשים דרכים בהן יוכלו להשתלב בחיים הציבוריים וכן לתרום את חלקם לחברה בצורה כזו או אחרת.
לקריאה
יזמות בגיל השלישי - על השקעה בנדל"ן כבר חשבתם?
אחד מהיתרונות בגיל השלישי הוא שכל עיתותיכם נתונות בידיכם. לעיתים, את כל מה שרציתם לעשות לאורך כל השנים בהן עבדתם ולא היה לכם זמן לנשום, תוכלו להגשים עכשיו. על השקעה בנדל"ן, כבר חשבתם?
לקריאה
לא מפסיקים לגדול וללמוד גם בבתי הדיור המוגן
גם בבתי הדיור המוגן המבוגרים שבחבורה ממשיכים ללמוד ולהחכים במגוון נושאי הנדל"ן ועוד. היכנסו למאמר הבא והעשירו ידע רב איך גם בגיל השלישי אפשר ללמוד נדל"ן לבד.
לקריאה
קורס גינון לבני הגיל השלישי
מבוגרים בגיל הזהב מחפשים תעסוקה למילוי שעות הפנאי. אחד הפתרונות הטובים הוא קורס גינון אחת. את קורס הגינון ניתן לעבור בטווח רחב של גילאים ובמגוון מוסדות הפזורים ברחבי הארץ. הקורס לא דורש ידע קודם והוא מתאים לגברים ונשים כאחד.
לקריאה
לימודים בגיל הזהב– הסבת מקצוע לעבודה
לימודים אקדמאים או לימודי תעודה? בדרך כלל אנשים צעירים אשר סיימו צבא מתחבטים בסוגיה הזאת, אולם בשנים האחרונות אנו רואים כי ישנה היענות מרשימה מאוד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי ללימודים – הרחבת האופקים ומציאת עבודה גם בגיל הזהב.
לקריאה
אסקייפ רום - פעילות חברתית בגיל הזהב
אז נכון, מזמן עברתם את גיל עלילות הבלשים וסיפורי הרפתקה כאלה ואחרים לא תופסים נוכחות רבה על המדפים בספרייה האישית שלכם. אבל כשאתם בעצמכם מתמזגים עם העלילה והופכים לחלק בלתי נפרד ממנה, כשאתם נדרשים להפעיל את מיטב הכישורים במטרה להיחלץ מתסריט אימים כזה או אחר, וכשאתם נדרשים להיות הבלשים בכבודם ובעצמם – זה כבר סיפור אחר לגמרי.
לקריאה
תכניות בריאות בטלוויזיה עבור הגיל השלישי
ערוצי הטלוויזיה השונים מספקים כיום מגוון תכני בריאות. במסגרת תכנים אלו ניתן למצוא מגוו טיפים ומידע בריאותי חשוב עבור בני הגיל השלישי.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.