forums

דום נשימה בשינה בגיל מבוגר

תסמונת דום נשימה בשינה היא הפרעת שינה הבאה לידי ביטוי בהפסקות נשימה במהלך השינה. ככל שהגיל עולה, עולה הסיכוי לדום נשימה והגיל השלישי נחשב לאוכלוסייה ברמת הסיכון הגבוהה ביותר.
 
דום נשימה בשינה בגיל מבוגר
כאשר תסמונת דום נשימה חוזרת על עצמה שוב ושוב במהלך השינה, היא גורמת לפגיעה משמעותית באיכות השינה וכתוצאה מכך הסובלים מתופעה זו עלולים לחוש עייפות חמורה במהלך שעות היום. במקרים החמורים ביותר הלוקים בתופעה זו נמצאים בסיכון להירדמות תוך כדי נהיגה או תפעול של מכשור כבד מסוגים שונים.

 

מהם הגורמים המובילים להתפתחות של דום נשימה בשינה?

  • דום נשימה חסימתי – דום נשימה בשינה ממקור חסימתי נגרם כתוצאה מצניחת החך הרך ובסיס הלשון במהלך השינה, הגורמת לחסימת נתיבי האוויר. חסימת מעבר האוויר גורמת להפסקת הנשימה ובעקבות זאת רמת החמצן בדם יורדת במהירות ובסופו של דבר החולה מתעורר. היקיצה הקצרה מסייעת לחידוש הנשימה שכן היא גורמת לפתיחת מעברי האוויר. בדרך כלל מדובר בהפסקות נשימה הנמשכות בין עשר שניות לחצי דקה לכל היותר, אם כי במקרים חריגים במיוחד, אין זה מן הנמנע שהנשימה תופסק למשך שתי דקות.
  • דום נשימה מרכזי – דום נשימה מרכזי מופיע על רקע היעדר גירוי חשמלי מהמוח לשרירי הנשימה. מדובר בסוג נדיר יחסית של דום נשימה שיכול להיגרם כתוצאה מחוסר התפתחות של אזור זה במוח (גורם השכיח בעיקר בקרב תינוקות) או על רקע פגיעה מוחית (נפוץ יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת).
  • דום נשימה משולב – במקרים מסוימים ההפרעה נוצרת על רקע גורם חסימתי וגורם מרכזי, המופיעים במקביל.
 

מהם התסמינים של דום נשימה בשינה?

לתסמונת דום נשימה בשינה ישנן השפעות רבות ביותר על הסובלים ממנה, כשבין היתר התסמונת באה לידי ביטוי בתחושה של יובש בפה, נחירות רמות, עייפות ואף ישנוניות במהלך היום, יקיצות תכופות במהלך הלילה ועוד בעיות שסובלים מהם לרוב בגיל מבוגר. חשוב לציין כי בחלק ניכר מהמקרים הסובל מהתסמונת לא מודע לכך שהוא מקיץ משנתו במהלך הלילה, גם במקרים שבהם מדובר בעשרות עד מאות יקיצות מדי לילה.

התסמונת גם מגדילה את הסיכוי לסבול מיתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ואם לא די בכך, הרי שהסובלים מדום נשימה בשינה נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בדיכאון ובהפרעות קשב וריכוז.

 

כיצד ניתן לטפל בסובלים מדום נשימה בשינה?

הטיפול בתסמונת דום נשימה בשינה ניתן לכל מטופל ומטופל באופן אישי, שכן מדובר בטיפול המשתנה בהתאם למספר פרמטרים אינדיבידואליים. כך, לדוגמה, אם מדובר בתסמונת שהתפתחה על רקע השמנת יתר, די יהיה בהפחתת משקל בשביל לגרום לשיפור ואף להחלמה מלאה. כמו כן, ניתן לעתים להיעזר במכשיר הנקרא CPAP, המונע את צניחת הרקמות במהלך השינה על ידי הזרמת אוויר.

אפשרות טיפול נוספת היא לדוגמה התקן לקידום הלסת, המורכב על השיניים לפני הכניסה למיטה בלילה, שתפקידו לדחוף קדימה את הלסת התחתונה. באופן זה הוא מוביל לדחיפה של בסיס הלשון ומגדיל את המרווח של הלוע על מנת לשפר את זרימת האוויר במהלך השינה. במקרים חמורים יותר, ניתן לשקול התערבות כירורגית. הכוונה היא לסוגים שונים של ניתוחים המיועדים לגרום לשיפור פרמננטי בזרימת האוויר.
במידה ומדובר בחולה בגיל מבוגר, כדאי להיזהר בפעולות העזרה בכדי לא לגרום לנזק שלא בכוונה.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.