forums

לחזק את הגוף בגיל השלישי

הגיל השלישי והמבוגר מאופיין ביכולת פיזית לא חזקה במיוחד, לכן על מנת וכדי למנוע נפילות יש לשמור על פעילות פיזית תקינה וכן תרגילים המאופיינים בשמירה איתנה על הגוף
 
 לחזק את הגוף בגיל השלישי

איך אפשר לשפר ולשמר את איכות החיים בגיל השלישי?

 

כולנו רוצים להישאר צעירים, אנרגטיים ובריאים. ממחקר שנערך על תוחלת החיים בעולם וכלל 188 מדינות ופורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי  Lancet.עולה כי תוחלת החיים עולה בהתמדה, כאשר תוחלת החיים הכוללת בישראל היא מהגבוהות בעולם! יחד עם זה אחד ברור כי חשובה לא פחות איכות החיים בגיל המבוגר, לעיתים אף יותר מאריכות ימים ויש כמובן גם קשר בין שני הדברים.

 

תכונות שיש לחזק בגיל השלישי

 

יכולות כמו קורדינציה, שיווי משקל וגמישות, הן תכונות שנעלמות או נחלשות במהלך החיים. יחד עם זאת מפתיע לגלות שברגע שמתחילים לתרגל, יכולות אלו חוזרות ומשתפרות במהירות מפתיעה.לעומת זאת כאשר לא מתרגלים באופן קבוע, היכולות הולכות ויורדות, הגוף הופך נוקשה, טווח התנועה מצטמצם ושיווי המשקל מתערער. ואז נבנית תופעה שאני מכנה אותה "ספירלה יורדת".

 

למה הכוונה? דוגמה: אדם מבוגר הולך ברחוב, נתקל במשהו ונופל. ללא קשר לרמת הפגיעה או החבלה התוצאה היא שבאופן מיידי, משהו בתוכו מתערער, הפחד וחוסר הביטחון גובר. בעקבות החוויה שעבר עולות מחשבות נוספות: אני מזדקן.. צריך להיזהר.. לצאת פחות... לזוז פחות..וכד'.

 

מה שמביא להסתגרות שמביאה לירידה ברמת הפעילות הפיזית. הבחירה לנוע פחות, לצאת פחות, ללכת פחות מהווה חוסר תרגול נוסף ובהכרח לירידה נוספת ביכולות, בשיווי המשקל ובקורדינציה בתפקוד וכן הלאה. הסיפור המוכר והמדכא הזה מוכר לכולנו.

 

הדרכים שישמרו על שיפור ואיכות חיי הגיל השלישי

 

אחת הדרכים לשמר ולשפר את איכות החיים בגיל השלישי, היא תירגול צ'י-קונג: צ'י-קונג הינו הענף התנועתי של הרפואה הסינית. באמצעות תנועות רכות ונעימות מזרימים את אנרגיית החיים בגוף ומשפרים יכולות כקורדינציה, גמישות ושיווי משקל. התרגול נעשה הן בקבוצות וכן כטיפול פרטני המאפשר להתאים את התרגילים באופן ספציפי למצבו של המטופל (התלמיד). בנוסף מביא התירגול לחיזוק פיזי ומנטאלי, לחיזוק המערכת החיסונית, לרוגע ושמחה.

 

סיפור מקרה של שרה

 

שרה (80) הגיעה אלי לפני שישה שבועות – אמרה שלמרות שהיתה רקדנית בילדותה ולאורך כל השנים טיפחה את הגוף ועסקה בספורט, בחמש השנים האחרונות מאז מות בעלה, בעקבות השבר הגדול שחוותה, לאחר יותר מחמישים שנה של זוגיות טובה, חשה חוסר ביטחון כללי שכלל גם התערערות הביטחון העצמי, ירידה בשיווי המשקל, כאבי ברכיים וגב תחתון וגם חולשה פיזית כללית בעיקר של שרירי הרגליים. כל אלו גרמו לה להפסיק אפילו לצאת להליכה יומית ממנה נהנתה לאורך שנים רבות מחשש לנפילות. התחלנו לתרגל ביחד צ'י קונג טיפולי : בתחילה תרגילים קלים ששילבו מוסיקה נעימה והנחיה מותאמת ליכולותיה. לאחר 3 מפגשים אישיים של צ'יקונג טיפולי, שרה התחזקה פיזית ומנטאלית, חל שיפור במצב השרירים, שיפור בשיווי המשקל והקורדינציה, כל אלו הביאו מיידית להשבת הביטחון העצמי וכמובן גם לשיפור במצב הרוח ושמחת החיים.

 

בתוך שבועות ספורים הגיעה שרה לשיפור יכולותיה עד כדי כך שהיא חשה נח להצטרף לאחת הקבוצות המתרגלות צ'י-קונג באופן קבוע, בהן מתרגלות נשים במגוון גילאים היא השתלבה בקבוצה בהצלחה ועתה היא זוכה גם באהדת המשתתפים הנוספים שהיא מהווה עבורם דוגמא אופטימית לזיקנה.

אופציה נוספת ללימוד ותירגול צ'יקונג היא באמצעות תקליטור שמאפשר לימוד ותרגול יומיומי. ניתן לבצע את התרגילים בהתחלה גם בישיבה ולאחר תקופה לעבור לביצועו  בעמידה.

 

הכותבת: רוני ויסמן MBA, מורה בכירה ומטפלת מוסמכת בצ'י-קונג מפתח החיים. בעלת השכלה ברפואה סינית ותואר שני במנהל עסקים. עובדת כיום כמנחת סדנאות לארגונים, מדריכת קבוצות צ'י-קונג ומטפלת פרטנית.

 

שיווי משקל היא יכולת שמשתפרת במהירות מפתיעה!



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.