forums

תכנון מטבח המותאם לבני הגיל השלישי

תכנון נכון של המטבח והתאמתו למצבם הפיזי של בני הגיל השלישי, עשויה להפוך את העבודה במטבח ממעיקה לנוחה ונעימה.
 
תכנון מטבח המותאם לבני הגיל השלישי

בגיל השלישי חלה ירידה בתפקוד הקוגנטיבי והפיזי

 

הזמן עושה את שלו ובאופן טבעי בגיל השלישי רמת התפקוד הגופני שלנו יורדת. הלכך, חשוב להכיר בכך ולהתכונן מראש בהתאמת אלמנטים שונים בבית למצבנו הגופני. אלמנט בסיסי הוא חדר המטבח, אזור בו אנו מקיימים פעילות רבה במהלך היום וכן מבצעים פעולות פיזיות שונות כמו חיתוך מזון, הרמה והורדה של כלים ועוד. תכנון מוקדם של החלל וחלקיו עשוי להקל באופן משמעותי על בני הגיל השלישי ולשפר את איכות החיים.

 

מטבח נגיש

 

ישנם מספר התאמות כלליות שניתן לבצע על מנת להפוך את המטבח לנגיש עבור בני הגיל השלישי. יחד עם זאת,  ישנם מבוגרים אשר סובלים ממוגבלויות שונות ולכן במקרים מסוימים יש להתאים את המטבח באופן אינדיביואלי בהתאם לבעיה הספציפית ממנה סובל הלקוח. לדוגמא: התאמת המטבח עבור אלו הסובלים ממצב קוגנטיבי ירוד, לבעלי לקויי ראיה או שמיעה ועוד.

 

לעבוד במטבח בצורה נוחה

 

חשוב להתאים משטחי עבודה נמוכים עבור אלה אשר יושבים על כסא גלגלים, כך שיהיה ניתן לעבוד במטבח גם במצב ישיבה. כמו כן, את כל הציוד והמכשירים המותקנים בהם נעשה שימוש תכוף חשוב למקם באזור נגיש ובגובה המתאים לדייר. חשוב אף להקפיד כי פתחי החלל יהיו רחבים דיים לשם כניסה עם כסא גלגלים וכמובן שטח הפנים צריך להיות רחב על מנת לאפשר מרחב תמרון גדול לשם עבודה בנקל.

 

התאמת מוצרי החשמל במטבח

 

מוצרי חשמל שונים עלולים להיות סכנה בטיחותית ומסובכים לשימוש במידה והם בנויים בצורה פשוטה וממוקמים באזורים לא נגישים. הלכך, יש להשתמש במוצרי חשמל פשוטים בעלי עיצוב אוניברסלי פשוט וכן בעלי אמצעי הגנה לשם מניעת נזקים גופניים למשתמש עקב שימוש לא נכון. כמו כמו כן יש למקדם מכשירים שונים, כגון: מדיח כלים ותנור אפייה בגובה מתאים על מנת למנוע צורך בהתכופפות או בעמידה. בנוסף, חשוב למקם את תקעי החשמל במקום נגיש ובגובה מתאים.

 

התאמת השיש והכיור

 

בכיור נעשה שימוש רב ולכן חשוב להנגיש אותו בצורה המיטבית לבני הגיל השלישי. רצוי כי המקום תחת הכיור יהיה פתוח על מנת להקל על אלה היושבים על כסא גלגלים. השיש הוא משטח העבודה הבסיסי ולכן, כאמור, יש להתאים את שטח העבודה מבחינת גובה, כך שיתאים בצורה האופטימלית עבור הדייר. מלבד זאת רצוי כי במטבח יהיה מקום ייעודי עבור אביזרי עזר שונים עגון: כסא קטן, שרפרף גבוה, עמידונים או כל אמצעי עזר היכול לסייע לדייר.

 

התאמת ארונות המטבח

 

כמו כל אמצעי במטבח יש להקל על נגישות הארונות באמצעות התאמת הגובה לדייר, ללא צורך בטיפוס על כסא או שרפרף. בנוסף חשוב כי המגירות יהיו נגישות מבחינת הפתיחה – כלומר שלא יהיו קשות מדי לפתיחה ושהידיות יאפשרו אחיזה טובה. כמו כן חשוב שמבנה המגירות לא יגרום לדייר לבצע כיפוף גדול מדי המקשה עליו פיזית ואף עלול לגרום לנפילה.

 

בחירת מקרר מתאים לבני הגיל השלישי

 

אלמנטים חשובים שיש להתייחס אליהם טרם רכישת מקרר עבור בני הגיל השלישי כוללים בין היתר: ידיות גדולות וארוכות המאפשרות אחיזה טובה, תאורה איכותית ושטח אחסון גדול להכנסת והוצאת כלים בצורה קלה. כמו כן עדיף כי המקפיא, כמו במרבית במקררים החדשים כיום, יהיה ממוקם בחלק התחתון של המקרר ולא באזור העליון. כמו כן מוטב כי לדייר יהיה מתקן מים מחוץ למקרר אשר יאפשר מזיגת מים בנקל. חשוב כי המתקן יהיה קל לתפעול עם לחצני ברורים של המים הקרים/חמים/רותחים.

 

אלמנטים נוספים

 

דברים נוספים שחשוב להקפיד עליהם הם אוורור איכותי, תאורה איכותית וטבעית כשאת מספקי התאורה יש למקם בגובה נמוך המאפשר לחיצה מגובה כסא הגלגלים. כמו כן חשוב כי המרצפות במטבח יהיו איכותיות ובטיחותיות, כך שהם ימנעו החלקה, סכנה גדולה אשר עלולה להתרחש בו יכולים להחליק על גבי מים ונוזלים שנשפכו ולא נוקו.

 

מטבח נגיש משפר את איכות החיים ואת תחושת העצמאות

 

מטבח אשר תוכנן בקפידה והונגש עבור בני הגיל השלישי עלול לשפר משמעותית את איכות החיים. מדובר באזור בו אנו עושים שימוש יומיומי והקלה על העבודה תהפוך את השהיה בו מנטל לחווייה חיובית ולכזאת שמחזקת את תחושת העצמאות. כך, גם בגיל השלישי נוכל ליהנות מהכנת אוכל ואירוח ולהכין מגוון מאכלים ותבשילים טעימים ולארח בשמחה חברים ובני משפחה לסעודות חגיגיות.

 

המאמר מוגש באדיבות – המטבח שלי



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ועד בית חיצוני לדיירים מבוגרים
אי אפשר להתעלם מהעובדה שככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מעוניינים לנצל את הזמן שלנו בתבונה לדברים אותם אנו אוהבים. אם בעבר, נהגנו להיות מעורבים בכל הקשור אל הבניין המשותף וועד הבית, כיום רוב המבוגרים מעדיפים לשכור את שירותיה של חברה חיצונית לניהול ועד הבית.
לקריאה
ציוד חירום שכדאי להחזיק בבית בגיל השלישי
אין זה סוד שבני הגיל השלישי חשופים יותר לסיכונים ומצבי חירום בריאותיים. הצטיידות מבעוד מועד בציוד חירום עשויה להתגלות כצעד מציל חיים. איזה ציוד חירום כדאי ומומלץ להחזיק בבית? לפניכם המדריך.
לקריאה
הכינו את ביתכם לקראת הפנסיה
עבור לא מעט אנשים, הפנסיה היא תקופה לא פשוטה. שנים שאותם אנשים יוצאים לעבוד מדי בוקר וחוזרים אחר הצהריים, מרגישים שהם עושים משהו חשוב, מרגישים רלוונטיים, והנה פתאום הם צריכים לחפש מה לעשות, כיצד למלא את הזמן.
לקריאה
בירוקרטית אשרת עבודה למטפלת סיעודית
מטפלת סיעודית תהיה הידיים והרגליים של היקירים שלכם והיא תוכל לספק להם את החיים שהם באמת צריכים. הזנה, הלבשה, רחצה וכל פעולה אחרת שהיקירים שלכם יזדקקו, מטפלת סיעודית תוכל להיות שם בשבילם ולבצע. הבעיה הכי גדולה היא דווקא ההליך הבירוקרטי שתצטרכו לעבור לקבלת האישור ועל כך נדבר במאמר זה.
לקריאה
המלצת טכנאי מזגנים לחימום וקירור הבית לבני גיל הזהב
תפעול יעיל של המזגן יכול להיות מאוד משמעותי בחיי היום יום. קבלו עצות של טכנאי מזגנים לבני גיל הזהב.
לקריאה
שיפוץ חדרי רחצה ושירותים בהתאמה לגיל השלישי
עצות וטיפים חיוניים לביצוע טרם שיפוץ חדר האמבטיה והשירותים של בני הגיל השלישי
לקריאה
התאמת מקרר לבני הגיל השלישי
שוב צריך טכנאי מקררים? האם יש חשיבות להתאמת המקרר לגיל השלישי?
לקריאה
שיפוץ המטבח בגיל השלישי
למרות קשיים פיזיים וגם ארגוניים, יש כמה דרכים לעבור את השיפוץ בהצלחה והתוצאות יכולות להיות שימושיות ויעילות במיוחד. מטבחי יוקרה לבני הגיל השלישי זה הדבר שיכול לשפר משמעותית את הבית כולו ויחד איתו, את כל איכות החיים.
לקריאה
פרויקט הניידת להצלת ראייה של קשישים
לקריאה
ביטוח אחסון תכולת דירה לגיל השלישי
ביטוח אחסון תכולת דירות מתייחס לכל הציוד החשוב שאותו בוחר הלקוח להעביר למחסן. הביטוח קריטי עבור מבוגרים בגיל השלישי כי יש לו יתרונות רבים וכדאי להתייעץ לגבי עם אנשי המקצוע הנבחרים.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.