forums

תזונה נכונה לחולי סוכרת בני הגיל השלישי

הסוכרת הינה מחלה נפוצה בקרב בני הגיל השלישי שחשוב לאתרה ולטפל בה בזמן. תזונה נכונה המותאמת לסוג אוכלוסייה זו היא כלי מפתח להצלחת הטיפול.
 
תזונה נכונה לחולי סוכרת בני הגיל השלישי
הסוכרת נחשבת ל"מגיפה" של המאה ה-21. מדובר במחלה ששכיחותה גדל באופן משמעותי לאורך העשורים האחרונים, כאשר כ-20% מבני הגיל השלישי מפתחים את המחלה עד גיל 75. מחלה זו היא למעשה הפרעה מטבולית שמקורה לרוב באורח חיים נטול פעילות גופנית ותזונה לא מאוזנת אשר מובילה להשמנה. גורמים נוספים שיכולים לגרום להתפתחות מחלה זו בקרב בני הגיל השלישי הם תת תזונה ושינויים של הגוף המזדקן, כמו צריכת קלוריות מופחתת ושינויים בהרכב הגוף.

 

סיבוכים של המחלה

 

ההשלכות של סיבוכי המחלה הן רבות ועלולות לגרום לנזקים רבים לגוף החולה. בין הנזקים – דכאון, דמנציה, נפילות בלתי רצויות ושברים, תת תזונה, סיכוי מחלה לבביים, ירידה במסת השריר ועוד. קשישים רבים אינם מודעים כלל לכך שהם חולים בסוכרת, אי לכך חשוב מאוד לבצע בדיקות ובמידה והממצאים מעלים כי הנבדק חולה בסכרת יש לטפל במחלה בהקדם ובצורה נכונה.

 

טיפול תרופתי רגיש

 

ההתמודדות עם מחלת הסוכרת כוללת שתי שיטות טיפול מרכזיות: טיפול תרופתי וטיפול תזונתי. הטיפול התרופתי כולל תרופות לאיזון האינסולין בדם וכאשר מדובר באוכלוסייה מבוגרת יש לנהוג בזהירות יתר. זאת, על מנת למנוע תגובת נגד בין תרופות אחרות אותן המטופל לוקח, דבר העלול להוביל לירידה חדה ברמת הסוכר (היפוגליקמיה) ולסכנת חיים ממשית של המטופל.

 

תזונה נכונה – אמצעי מפתח בהתמודדות עם סוכרת

 

טיפול תזונתי עבור קשישים חולי סוכרת חייב להיות מותאם לרגישויות של אוכלוסייה זו. ההמלצה הכללית עבור חולי סוכרת היא לעשות דיאטה הכוללת ירידה במשקל, אך כאשר מדובר באוכלוסיית בני הגיל השלישי ירידת משקל שאינה מפוקחת ומבוקרת באופן אישי למטופל עלולה לסכן את חייו. אי לכך, בקרב בני הגיל השלישי יש לבצע דיאטה מתונה הכוללת תזונה מאוזנת לצד פעילות גופנית.

 

עקרונות כלליים לשמירה על תזונה נכונה

 

עקרונות תזונה כלליים בקרב חולי סוכרת בגיל השלישי כוללים שמירה על אורח חיים בריא ובו הקפדה על תזונה נכונה – הקפדה על זמני ארוחות קבועים אך עם תפריט מגוון, שילוב מזון המכיל סוכר בצורה מבוקרת וכן תפריט לאיזון השומנים ולחץ הדם. זאת על ידי צריכת ארוחות באופן תכוף הכוללות צריכה מאוזנת של חלבונים, סיבים תזונתיים, אנרגיה, מיקרונוטרינטים וכן שתיית מים מרובה. המטרה הכללית לשמירה על עקרונות אלה היא לשמר בקרב הקשיש את המוטיבציה להמשיך את הטיפול לאורך זמן. כמו כן, קיימות מספר דיאטות לירידה במשקל, ביניהן:

 

דיאטת דלת שומן

 

דיאטה זו נחשבת ל"דיאטה המסורתית" והיא כוללת צמצום שומן רווי המגיע ממקורות מזון שונים, ביניהם: מוצרי חלב שמנים, כגון חמאה, שמנת, וכן הימנעות מבשר שמן. מנגד, צריכה מוגברת של שומן בלתי רווי המגיע מטחינה, שמן קנולה, שקדים, בוטנים ועוד. בנוסף, צמצום כמות כולסטרול וכן שומן טרנס עד לרמת מינימום.

 

דיאטה דלת פחמימות

 

ההמלצה היא לפזר את כמות הפחמימות לאורך כל הארוחות אך שהכמות הכללית תהיה פחותה מ-130 גרם ליום. זאת, ללא קשר לכמות השומן בתפריט זה. הדיאטה כוללת הפחתה בצריכה של מוצרי מזון עתירי פחמימות כגון: פסטה, מוצרי חיטה כמו לחם, לחמניות ופיתות. סוכרים ומתוקים, מזון מעובד ועוד. כן מומלץ לצרוך ירקות, פירות, אגוזים, שמן קוקוס וזית, דגי סלמון, מושט ועוד. חשוב להתאים את הדיאטה באופן אישי למטופל ולבצע בדיקות רפואיות שונות הכוללות בדיקת שומנים, חלבונים וכליות.

 

דיאטה ים תיכונית

 

דיאטה ים תיכונית מתאפיינת בצריכה גבוהה של שומן בלתי רווי ובה צריכה גבוהה של ירקות ופירות טריים, קטניות, שקדים, טחינה, דגנים מלאים, דגים וכן מוצרי חלב כמו גבינות עיזים, יוגורט ועוד. לעומת זאת, בדיאטה זו קיימת צריכה נמוכה יותר של מוצרי בשר. פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מדיאטה זו אשר נמצאה יעילה באיזון סוכרת בקרב חולי סוכרת.

 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.