forums

לימודים ומחשבים בגיל הזהב

מבוגרים מתקשים ללמוד טכנולוגיה שמשתנה בקצה מהיר, כמו מחשב.
 
לימודים ומחשבים בגיל הזהב
עם הגיל יורדת יכולת הלימודים והיכולת ללמוד מידע חדש, ולשלוף אותו מהזיכרון בשעת הצורך. מבוגרים גם מתקשים ללמוד טכנולוגיה שמשתנה בקצב כה מהיר. לדעת ד"ר גיתית קווה, מהמחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה ומכון הרצוג לחקר ההזדקנות והזקנה באוניברסיטת תל-אביב, אלה הן חלק מהסיבות שמרתיעות קשישים לגשת למחשב.

כתב ידיעות אחרונות, איתי שמושקוביץ, שסיקר לאחרונה יום עיון, שערכה האוניברסיטה הפתוחה, תחת הכותרת "שיבה דיגיטלית: טכנולוגיות בגיל השלישי‭,"‬ מדווח שהחשש של המבוגרים מהמחשב ניכר היטב בשטח. לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במשקי בית של מבוגרים אחוז הבעלות על מחשב ‭(27.3%)‬ ומנוי לאינטרנט ‭(20%)‬ נמוך באופן משמעותי מאשר בכלל האוכלוסייה ‭65.8%)‬ ו‭,54.6%-‬ בהתאמה‭.(‬ לעומת זאת, שיעור הבעלות על טלוויזיה ‭(96.4%)‬ ושיעור המנויים לטלוויזיה בכבלים ובלוויין ‭(79.5%)‬ - גבוה אצל מבוגרים לעומת הנתונים בקרב כלל האוכלוסייה.

ד"ר גתית קווה, מהמחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה ומכון הרצוג לחקר ההזדקנות והזקנה באוניברסיטת תל-אביב, שהרצתה בכנס, הסבירה שעם הגיל יורדת היכולת ללמוד מידע חדש. גם היכולת לשלוף את המידע מהזיכרון בשעת הצורך פוחתת. פרט לכך, רוב המבוגרים לא השתמשו בעבר במחשב, ולכן אין להם ניסיון רלוונטי להישען עליו. ואם זה לא מספיק, הטכנולוגיה משתנה כל הזמן בקצב כה מהיר, שמבוגרים מתקשים לעמוד בו. כתוצאה מכך, מבוגרים רבים מעדיפים להתרפק בחייהם על הניסיון המצטבר שרכשו ועל טכניקות שהם מכירים היטב.

עוד הוסיפה ד"ר קווה שלקשישים יש גם בעיה של חלוקת קשב, המקשה עליהם את הממשק עם אתרים שיש בהם פרסומות קופצות ומהבהבות. אולם היא הבהירה: "המחשב הוא כלי אישי - אם אדם מבוגר וחסר ניסיון משתמש בו, הוא יכול לעבוד בקצב שלו, כשהוא לא מעכב אף אחד‭."‬ לדבריה המחשב מציג יתרונות רבים לקשישים, ובעיקר לכאלה שסובלים מבעיות זיכרון. המחשב – הסבירה - תומך ביכולות הקוגניטיביות המושפעות לרעה מהגיל, ושומר וזוכר במקומנו, "חיפוש באינטרנט, למשל, יותר פשוט מחיפוש באנציקלופדיה מודפסת", אמרה והוסיפה שאדם מבוגר גם יכול לחסוך לעצמו סידורים שונים ובעזרת האינטרנט הוא יכול לערוך קניות, להתעדכן במצב חשבון הבנק ולבצע בו פעולות, להזמין חופשה או לקבוע תור לרופא.
"האינטרנט הוא גם פתרון מצוין לבדידות. אפשר לשחק ברידג‭,'‬ שחמט או כל משחק אחר עם גולשים אחרים או מול המחשב", פרטה ד"ר קווה. "אפשר לפתח היכרויות חדשות או לחדש ישנות, דרך רשת או פורומים שונים. במחשב ניתן למצוא גם פתרונות לבעיות שאין במדיה אחרת: אם האותיות בעיתון קטנות מדי - צריך לחפש זכוכית מגדלת. אבל אם הטקסט במחשב קטן מדי - אפשר פשוט להגדיל אותו בלחיצת כפתור.

סוגיה אחרת שחזרה ועלתה בכנס, נגעה למחיר המחשבים עצמם, לחיבור לאינטרנט ולקורסים להכרת המחשב, שמבוגרים רבים מבקשים לעבור. כל הוצאה כזו מכבידה, מרתיעה ומרחיקה משתמשים פוטנציאליים מהמחשב. מתברר שכיום אין גוף שיסבסד את מחירי המחשבים או חבילות הגלישה לקשישים. מצד שני, לא מעט גורמים מציעים קורסים להכרת המחשב במסגרות שונות - בחלק מהמקרים ללא תשלום, או תמורת תשלום סמלי.

בכל מקרה, למי שמחפשים מידע נוסף או רוצים ללמוד להכיר את המחשב, הנה כמה מספרי טלפון וכתובות אינטרנט של ארגונים מרכזיים שיוכלו לסייע:

ניתן ליצור קשר באמצעות הקישורים הבאים עם: צחי נבו - מנהל פורום אינטרנט ומחשבים באתר שלנו.

• אינטרנט לגיל השלישי באתר איגוד האינטרנט הישראלי ‭03-6114094
• פרויקט להב"ה ‭03-6345434
• תוכנית הקשר הרב-דורי של משרד החינוך 03-6896108‬
• עמותת תפוח ‭03-7453570 ‬



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  מאוד מעניין
סלי (27.10.09)
אולי יעניין אתכם גם :
אפשרויות לימוד תואר ראשון למבוגרים
אנשים מבוגרים שנשארים פעילים מנטלית עשויים לשמור על חדות המחשבה לאורך זמן רב ואף כל החיים. כשמדובר בכוח המוח, בדומה לשרירי הגוף, יש משפט שאומר ׳השתמשו בו או שתאבדו אותו׳.
לקריאה
עבודה בגיל השלישי – מהן זכויות גמלאים ועובדים מבוגרים?
לא מעט עובדים שמגיעים לגיל הפרישה, מעוניינים להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה או לעבוד במקום עבודה חדש, בו יש תנאי העסקה שמתאימים לגילם המתקדם
לקריאה
בחינות למבוגרים שרוצים ללמוד ולשלוט טוב באנגלית
לימודים אקדמיים הם חוויה מעשירה בכל גיל, ואף פעם לא מאוחר ללמוד תחום חדש ומעניין – אפילו אם מדובר בקרב בני הגיל השלישי. בחלק מהמסלולים המרתקים באמת ישנן דרישות סף ובפרט רמה מינימלית באנגלית.
לקריאה
קורס הכשרת גימלאים להוראה באנגלית
אנשים רבים, בייחוד לאחר היציאה לפנסיה ובגיל השלישי, מחפשים דרכים בהן יוכלו להשתלב בחיים הציבוריים וכן לתרום את חלקם לחברה בצורה כזו או אחרת.
לקריאה
יזמות בגיל השלישי - על השקעה בנדל"ן כבר חשבתם?
אחד מהיתרונות בגיל השלישי הוא שכל עיתותיכם נתונות בידיכם. לעיתים, את כל מה שרציתם לעשות לאורך כל השנים בהן עבדתם ולא היה לכם זמן לנשום, תוכלו להגשים עכשיו. על השקעה בנדל"ן, כבר חשבתם?
לקריאה
לא מפסיקים לגדול וללמוד גם בבתי הדיור המוגן
גם בבתי הדיור המוגן המבוגרים שבחבורה ממשיכים ללמוד ולהחכים במגוון נושאי הנדל"ן ועוד. היכנסו למאמר הבא והעשירו ידע רב איך גם בגיל השלישי אפשר ללמוד נדל"ן לבד.
לקריאה
קורס גינון לבני הגיל השלישי
מבוגרים בגיל הזהב מחפשים תעסוקה למילוי שעות הפנאי. אחד הפתרונות הטובים הוא קורס גינון אחת. את קורס הגינון ניתן לעבור בטווח רחב של גילאים ובמגוון מוסדות הפזורים ברחבי הארץ. הקורס לא דורש ידע קודם והוא מתאים לגברים ונשים כאחד.
לקריאה
לימודים בגיל הזהב– הסבת מקצוע לעבודה
לימודים אקדמאים או לימודי תעודה? בדרך כלל אנשים צעירים אשר סיימו צבא מתחבטים בסוגיה הזאת, אולם בשנים האחרונות אנו רואים כי ישנה היענות מרשימה מאוד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי ללימודים – הרחבת האופקים ומציאת עבודה גם בגיל הזהב.
לקריאה
אסקייפ רום - פעילות חברתית בגיל הזהב
אז נכון, מזמן עברתם את גיל עלילות הבלשים וסיפורי הרפתקה כאלה ואחרים לא תופסים נוכחות רבה על המדפים בספרייה האישית שלכם. אבל כשאתם בעצמכם מתמזגים עם העלילה והופכים לחלק בלתי נפרד ממנה, כשאתם נדרשים להפעיל את מיטב הכישורים במטרה להיחלץ מתסריט אימים כזה או אחר, וכשאתם נדרשים להיות הבלשים בכבודם ובעצמם – זה כבר סיפור אחר לגמרי.
לקריאה
תכניות בריאות בטלוויזיה עבור הגיל השלישי
ערוצי הטלוויזיה השונים מספקים כיום מגוון תכני בריאות. במסגרת תכנים אלו ניתן למצוא מגוו טיפים ומידע בריאותי חשוב עבור בני הגיל השלישי.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.