forums

קניות ואיכות חיים בגיל הזהב

חוקרים אמריקאיים מצאו כי קניות תכופות משפיעות באופן חיובי מאד על נשים מבוגרות. האומנם?
 
קניות ואיכות חיים בגיל הזהב
מירי בן-דוד ליוי

בעידן שבו יש קניון בכל חלקה טובה, לא קונים רק כי חסר לנכד גרביים או כי אין לנו מעיל. חוויית ה"שופינג" הפכה עם השנים לתרבות של ממש. אנשים רבים רואים ביציאה לקניות של בגדים ומתנות הזדמנות ליהנות, להתאוורר ואפילו לפצות את עצמם על יום עגום או על מצב רוח מדוכדך.

על הקשר בין הנאה לבין קניות

במחקר שנערך בארה"ב באוניברסיטת ג'ונס הופקינס התגלו ממצאים שעשויים לעודד קניות בקרב נשים מבוגרות: לפי המחקר, קניות תכופות עשויות לסייע להן לשמור על מצבן המנטאלי והחברתי, לקרוא ספרים ועיתונים, להיות חיוניות, ערניות ועסוקות יותר.

למרות ריבוי המחקרים המוצאים קשר בין הנאה וחיוניות לקניות, ד"ר מוטי רימור, מרצה בכיר לפסיכולוגיה בחוג למדעי ההתנהגות במכללה למנהל, חושב אחרת. לטענתו, התנהגות של קניות וצריכה היא גם תוצר ייחודי של התרבות החומרנית המערבית: "נזקיה הפסיכולוגיים של התנהגות כזו גדולים מתועלתה. אדם לא זקוק לכל כך הרבה חפצים כדי לנהל חיים מסודרים ומאושרים. מחקרים רבים מראים שרמת האושר של האדם אינה עולה ככל שרכושו עולה מעל מינימום מסוים. ריבוי חפצים הוא תוצר של ייצור מוגבר בחברה הצרכנית. החברות המייצרות דוחפות ולוחצות על הפרט לקנות את המוצרים. ללא הלחץ הזה החברות תתמוטטנה. אך הלחצים והצריכה המוגברים פוגעים באישיות הפרט. המרדף אחר החפצים מטה את הפרט מפיתוח אישי פנימי, לעבר מרוץ רגרסיבי אחרי חפצים מתוך תקווה שהם יוסיפו לאושרו".

ד"ר רימור גורס כי למפרסמים יש חלק בעניין, "מדובר בעולם שטוח וחד ממדי הצמוד לעולם הצרכנות. צריכה מוגברת לוחצת על הפרט לעבר תלם הקונפורמיות כדי להיות כמו כולם, וזהו לחץ חברתי בלתי נעים. עבור נשים הלחץ הוא אף יותר פוגע, כי הוא קשור לתוספת של רכישת ערכים של חברה גברית-קפיטליסטית, המבוססת על רגשות תחרות, שלמעשה אינם מתאימים לגישה השיתופית – קולקטיביסטית הטבעית לאופי הנשי".
ובכל זאת יש משהו מהנה, לפחות ברגע הקנייה ובחוויה שמסביב לה....

"קניות בפני עצמן הן אמנם מהנות באותם רגעים של קניה. זהו תהליך שקורה ככל פעולה שמגרה את מרכזי העונג שלנו, כמו ליקוק גלידה, או התעמלות אינטנסיבית. אך ידוע שהמנגנון הנאורולוגי של גירוי מרכזי עונג באופן אינטנסיבי מביא בעקבותיו סינדרום זמני של דיכאון, תהליך הדומה לזה הקורה לאחר סימום, והדורש להגביר את הגירוי לכמויות יותר ויותר גדולות, והתהליך נמשך כבור ללא תחתית. לכן, אם אנחנו פונים לכיוון הזה, יש לפעול באופן מבוקר, מסודר, ובלתי מתמכר: מה שמכונה 'כלכלת עונג' – צריכה מעטה, מפוזרת בזמן, של גירויים מאופי שונה".
ד"ר רימור מתייחס גם לעובדה שתמיד המחקרים מקשרים בין קניות לנשים. "קניות מכל הסוגים הן תופעה ייחודית להתנהגות האישה, וקשורה לדימוי עצמי של נשים. זאת, ראשית, בגלל שנשים מטבען נוטות להדגיש את חיצוניותן. שנית, קניין קשור לצורך ה"קינון" הטבעי יותר לנשים, עקב חשיבות גידול הילדים והמסגרת המשפחתית עבורן. שלישית, אולי אף מהסיבה הפסיכולוגית שנשים במבנה נפשן וגופן יותר 'מקבלות ומשמרות'".

דברים שלא ממש צריכים 

ד"ר אסף כספי, מנהל המרפאה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי "שיבא", אומר כי הוא מבין את ההיגיון שמאחורי המחקר, קודם כל כאדם אך גם כאיש מקצוע. "כולנו מכירים את חוויית הקניות, ואני לא מדבר רק על קניות במרכול, אם כי גם בקניית מזון קיימת חדוות קניה, עובדה שבדרך כלל קונים גם את מה שלא מתכננים מראש".

ד"ר כספי טוען כי הכלכלה העולמית כולה מבוססת על צריכה של דברים שלא ממש צריכים. "אם ניקח לדוגמא את קניית המכונית, הרי התפקיד שלה הוא לנייד אותנו ממקום למקום, אבל אנחנו תמיד נשאף ליותר ונרצה מכונית יותר נחשבת, יותר יקרה. כל הכלכלה הקפיטליסטית מבוססת על זה: כמה שיותר רכוש, כמה שיותר ביגוד. עניין הביגוד תופס יותר כשמדובר על החוויה והפיתוי כי כשאתה לובש משהו יפה שבחרת אתה נראה יותר טוב ומרגיש טוב יותר עם עצמך. בכל אופן אנחנו חיים בעידן של תרבות צריכה, כשהקהל זקוק לסיפוקים מידיים, קצרים וקלים". 

התחושות החיוביות המיידיות שמתקבלות בחוויית השופינג, מובנות ומוסכמות על ד"ר כספי, אך כשמדובר על תוצאות לטווח ארוך כפי שמתבקש מהמחקר, כמו קודמו, גם הוא מוצא פרשנויות חדשות: "זה נכון שנשים מבוגרות חיוניות, עסוקות, חברותיות וקוראות יותר ספרים כי הן קונות יותר. אך מדובר, לרוב, בנשים במצב סוציו-אקונומי גבוה יותר, עם תרבות פנאי עשירה ואיכותית, נשים משכילות שפנויות להשקיע בעצמן ובאיכות החיים שלהן. 

אני מסכים עם תוצאות המחקר לגבי קניות לטווח הקצר אך לא לטווח הארוך. יותר מדויק לומר שכמו כל דבר אימפולסיבי אחר – גם בשופינג יש משהו שבאופן מיידי גורם להרגשה טובה. עצם הכניסה לקניון מכניסה את המבקר בו לאווירה שיוצרת הנאה מרובה: ריחות, מוסיקה, מראה מחמיאה בצד הדרך, טמפרטורה, כל מיני אלמנטים שבאופן בהחלט לא מודע משפיעים על האדם ומעלים את מצב רוחו. אין בכך כל רע כל עוד ההרגשה הטובה של האדם לא תלויה אך ורק בקניות. זה עובד בשני הכיוונים - כשיש מצב רוח טוב קונים יותר, בן אדם מאד מדוכא ירוץ לקניות".

נשים קונות אחרת מגברים? 

"כשמדברים על קניות, בדרך כלל מייחסים את ההרגלים לנשים, אבל האמת היא שגם גברים אוהבים לקנות, אלא שאצלם הסחורה היא אחרת. אם נשים יותר נוטות לקנות בגדים ואביזרים לבית, הרי שהגברים יעדיפו מכשירים סלולאריים יקרים ומתוחכמים, נכסים, תיקי מניות וכיום אפשר לומר בהחלט שגם גברים מפיקים הנאה מקניית חליפות ואביזרי לבוש".


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
דרכי טיפול בדלילות שיער בגיל השלישי
נשירת שיער היא אחד מהמכשולים הקשים ביותר בדרך למראה טבעי ויפה. יכול להיות שהשיער שלכם דליל והוא יתחיל לנשור בקרוב ויכול להיות שאתם בעיצומה של הבעיה ובכל מקרה יש כמה פתרונות שאתם צריכים להכיר. זה הזמן לדבר עליהם ולהבין מה היתרונות של כל אחד מהם.
לקריאה
מתיחת פנים אחרי גיל 60 בהרדמה מקומית
העולם המודרני והטכנולוגיה המשובחת שרק הולכת ומשתפרת מציעים לנו שפע של ריגושים וחידושים גם לאחר גיל 60, בעבר היה נהוג לחשוב שמתיחת פנים בגיל השלישי היא מיותרת ועקב הטכנולוגיה המיושנת היא הייתה גם לא טבעית.
לקריאה
בגדי ספורט לגיל השלישי
בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות תופעה מאוד מעניינת וייחודית. יותר ויותר אנשים בגיל השלישי מצטרפים למעגל העוסקים בפעילות גופנית. אנחנו יכולים לראות אנשים בגיל זה, עוסקים לא מעט בריצה, הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה וכן משתתפים בחוגים שקשורים לפעילות גופנית מסוגים שונים.
לקריאה
מכשיר להצרת היקפים בגיל השלישי
טיפול הצרת היקפים יכול לסייע לבני הגיל השלישי ליהנות מאיכות חיים גבוהה ושיפור בתחושת הדימוי והביטחון העצמי. יש מגוון רחב של מכשירים בהם ניתן להשתמש על מנת לבצע הצרת היקפים וכדאי להתייעץ לגביהם עם אנשי מקצוע מוסמכים
לקריאה
שמלות ערב צנועות למבוגרות
נשים בגיל הזהב נותנות בדרך כלל עדיפות לשמלות ערב צנועות. שמלות מן הסוג הזה יכולות להתאים לנשים מבוגרות באירועים משפחתיים, באירועים חברתיים ועוד. את הצניעות של השמלות ניתן לראות במספר מישורים:
לקריאה
עיצוב גבות בגיל מבוגר
בעבור הזמן, הגיל וחוויות החיים משאירים בנו את סימניהם. אנשים רבים מעוניינים להשקיע במראה פניהם גם בגיל מבוגר. אחר מאמצעים אלו, המשפרים ומשנים את מבנה הפנים, הינו עיצוב גבות.
לקריאה
תוספות שיער לגיל השלישי
גיל המעבר מלווה בשלל תופעות לא נעימות. תופעות אלו כוללות ירידה במצב הרוח והחשק המיני, עליה במשקל, הופעת גלי חום ושינויים במצב הרוח. לא רבים יודעים, אך גיל העמידה משפיע גם על בריאות ומראה שיערנו.
לקריאה
פאות מעוצבות לגיל השלישי
בגיל השלישי הצורך בשיפור מראה השיער גדל. פאות מעוצבות המותאמות למבנה הקרקפת והמראה הכללי של אוכלוסיית הזהב מעל גיל 70 דורשות ידע מקצועי בטיפוח השיער ועיצוב הפאה הקלאסית.
לקריאה
הסיבות לשיעור יתר בגיל מבוגר
תהליך ההתבגרות הינו תהליך קשה עבור אנשים רבים. הגוף הצעיר והחסון שהכירו עד לא מזמן מתחיל להשתנות והשנים מתחילות לתת את אותותיהן. עם השינויים הגופניים, לעיתים קרובות ניתן להבחין בתופעת שיעור יתר בעיקר אצל נשים מבוגרות.
לקריאה
איפור קבוע בגיל השלישי
בגיל השלישי ישנו ביקוש עולה בתחום האיפור, והפתרון הרלוונטי והפרקטי ביותר הינו האיפור הקבוע אותו ניתן לבצע בצורה מקצועית ואמינה בקרב קוסמטיקאיות ומאפרות מקצועיות בכל רחבי הארץ.
לקריאה
 
1 2 3 4
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.