forums

האם אתה סובל מתסמונת גיל המעבר?

כמעט עשור חלף מאז שהתברר כי גם לגברים יש "גיל מעבר", ועדיין רק שליש מאלה שסובלים מהתופעות המאפיינות אותו פונים לטיפול
 
האם אתה סובל מתסמונת גיל המעבר?
כמעט עשור חלף מאז שהתברר כי גם לגברים יש "גיל מעבר", ועדיין רק שליש מאלה שסובלים מהתופעות המאפיינות אותו פונים לטיפול. כך שמעה לימור גל מד"ר נחמן אקשטיין, המנהל את המרכז לגיל המעבר במרכז הרפואי תל אביב, בראיון שהיא מפרסמת באתר הארץ . לדברי ד"ר אקשטיין, במרבית המקרים מדובר בתסמיני אנדרופאוזה - גיל המעבר הגברי, המקביל למנופאוזה אצל הנשים – אך לאחר קבלת טיפול הורמונאלי, הגבר חוזר לתפקד כבעבר.

המונח אנדרופאוזה החל לצבור תאוצה בעשור האחרון ובשנים האחרונות גופים שמטפלים בגיל המעבר אצל נשים - החלו להתייחס גם לגיל המעבר אצל גברים. אפילו האגודה הישראלית שעוסקת בנושא גיל המעבר, שלא התייחסה לגברים עם הקמתה, שינתה את שמה ל"אגודה הישראלית לגיל המעבר לנשים ולגברים".

לעומת נשים – אומר ד"ר אקשטיין - שאצלן מתבטאת תחילת גיל המעבר באופן ברור בסביבות גיל 50, עם הפסקת הווסת - אצל גברים אין תופעה ביולוגית ברורה שמסמנת שהגבר נכנס לגיל מעבר מבחינה הורמונאלית, אלא תהליך הדרגתי.

בתהליך זה הם עלולים לסבול מתופעות שונות, כמו שינויים במצב הרוח, חולשה, עייפות, נדודי שינה, ירידה במסת השרירים, דיכאון, ירידה באנרגיה וירידה בחשק המיני, איבוד שיער ברגליים, שנעשות חלקות, ולעתים אף גלי חום והזעות. 

הגורם שאחראי לתופעות אלה הוא הטסטוסטרון, ההורמון הזכרי שמופרש מהאשכים. הטסטוסטרון מגיע לרמת שיא עם סיום ההתבגרות, שומר על רמה מסוימת עד העשור הרביעי לחיים, ואז מתחיל בתהליך הדרגתי של ירידה. באופן כללי, מגיל 50 בכל שנה יורד אחוז מרמת הטסטוסטרון. לעתים הרמה של ההורמון לא יורדת, אך זמינותו בגוף פוחתת. הירידה הזאת ניתנת למדידה בבדיקות מעבדה, והטיפול פשוט למדי: מתן הורמון חלופי. בעבר ניתן ההורמון בזריקות או כדורים, שיעילותם לא הייתה מוחלטת. כיום הטיפול יעיל הרבה יותר וניתן בג'ל או במדבקות. אבל מדובר בטיפול המחייב פיקוח רפואי.

"אפילו לגברים עם בעיות זקפה שלא נפתרו לאחר טיפול בוויאגרה, מומלץ לעתים על מתן טסטוסטרון", אומר ד"ר בוקר, האחראי למרפאה לתפקוד מיני בהדסה הר הצופים ומרפאת הדסה אופטימל. "מחקר שנערך לאחרונה בדק גברים בני 70-40, שסבלו מבעיות של גיל המעבר הגברי ובעיות זקפה ולא הגיבו לטיפול בוויאגרה. במסגרת המחקר, מחצית מהגברים קיבלו טיפול משולב של ויאגרה וטסטוסטרון, וחלקם קיבלו טסטוסטרון בלבד. לאחר הטיפול, שתי הקבוצות הראו שיפור בתפקוד המיני".

ואילו הסקסולוג ד"ר ירון בוקר, אומר שיש בעיות בתפקוד המיני שקשורות לשינויים ברמות ההורמון, אך יש גם תופעות שקשורות פשוט לעלייה בגיל. בעיות בזקפה קשורות לרוב לגיל ולשינויים במעגל החיים ולא בהכרח לשינויים ברמות ההורמון. בכל מקרה, גם אם הבעיה המינית קשורה לגיל המעבר אצל הגבר –אומר ד"ר בוקר – יש להזמין את שני בני הזוג לטיפול משום ש"הטיפול הזוגי משמעותי מאוד בתחום הזה".

ד"ר מיקי בלוך, מנהל המרפאה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי תל אביב, אומר שלעתים יש שילוב בין המצב הגופני והנפשי, ולעתים יש השפעה הדדית ביניהם. "גברים ששומעים שהקשיים שהם חווים נובעים משינויים הורמונאליים - מרגישים לרוב הקלה, אבל לעתים הם מפרשים זאת כפגיעה בגבריות". שאלון אישי קצר, יכול לתת הערכה מסוימת, בשאלה: האם אתה סובל מתסמונת גיל המעבר. תשובה חיובית על יותר משבע שאלות, יכולה להעיד על תסמונת גיל המעבר:

1. האם יש לך ירידה בכוח הגופני וברמת הסבולת?
2. האם אתה חש חסר אנרגיה?
3. האם אתה סובל מירידה בחשק המיני?
4. האם אתה מרגיש מדוכדך מהרגיל וסובל ממצבי רוח?
5. האם איבדת גובה?
6. האם שמת לב לירידה בשמחת החיים?
7. האם שמת לב לירידה בכושר הספורטיבי?
8. האם הרגשת בירידה בכושר בעבודה?
9. האם הרגשת שהזקפה שלך נמשכת פחות זמן וחזקה פחות?
10. האם אתה נרדם אחרי ארוחת הערב?


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.