forums

הכרה בזקנה עוזרת להתמודד איתה

הכחשת ההזדקנות היא מכשול בפני למידה ויישום השיטות שיכולות לעזור בהתמודדות רציונאלית ואפקטיבית עם השינויים הפיזיים, הקוגטיביים והנפשיים שמופיעים בצורה טבעית עם הגיל
 
הכרה בזקנה עוזרת להתמודד איתה
הכחשת ההזדקנות היא מכשול בפני למידה ויישום השיטות שיכולות לעזור בהתמודדות רציונאלית ואפקטיבית עם השינויים הפיזיים, הקוגניטיביים והנפשיים שמופיעים בצורה טבעית עם הגיל. כך גורס ד"ר גיל וינבאום, במאמר שהוא מפרסם באתר רידר. 

על פי ד"ר וינבאום, כל חוויה שלילית שאנו חווים - משפיעה על הנפש ומשאירה את חותמה גם על הגוף. כתוצאה מכך נוצרת ירידה בתפקוד הפיזי והמנטאלי של האדם. בין הקשיים שעמם מתמודד האדם המבוגר יש להזכיר גם את הצניחה במעמדו של הזקן בעולם המערבי המודרני, כחלק מתרבות הצריכה המשדרת לו מסרים שהוא "מיותר". פעמים רבות הזקן עצמו אינו מוצא דרך להרגיש "שייך" ו"רלוונטי".

בני אדם שונים נבדלים בצורה ניכרת ביכולתם להפיק את המיטב מגיל הזקנה, אומר ד"ר וינבאום. אנשים שהגיעו בימי חייהם לסיפוק ומימוש עצמי בתחום המקצועי והאישי, יכולים לנצל תקופה זו כדי ליהנות מפירות עמלם, להשלים משאלות וציפיות שלא הספיקו ב"מרוץ החיים" ולערוך סיכומים. לעומתם, אנשים אחרים, שלא מיצו את האפשרויות השונות לאורך חייהם, גיל הזקנה יעמוד בסימן של מרירות, קינאה ותחושת החמצה קשה.

למבנה האישיות הייחודי של כל אדם יש תפקיד משמעותי בקביעת יכולתו להתרגל לזקנה ולתפקד במסגרתה, מה גם שתכונות אופי רבות מתחדדות עוד יותר בגיל זה: אנשים חברותיים הופכים לחברותיים יותר, אנשים עקשנים הופכים לעקשנים יותר, אנשים עצבניים הופכים לנרגנים יותר.

למרות שהזקנה היא תהליך טבעי, כאשר אדם (ולא משנה מה גילו) חושב על המושג זקנה בדרך כלל עולות במוחו רק אסוציאציות שליליות, ולא אסוציאציות חיוביות. ד"ר וינבאום מביא תוצאות מחקר שנערך ב-2008 בדנמרק ושבו נתבקשו 500 אנשים מן הישוב לכתוב מה האסוציאציה שמעוררת בהם המילה "זקן". על פי התמונה העגומה שהתקבלה, התברר שזקן מעורר אסוציאציות של נבול, שחוק, עייף, מיושן, תשוש, מקומט, מנוון, סנילי, ישיש, עבר זמנו.

לכן אין זה מפתיע – אומר ד"ר וינבאום - שרבים מנסים להתכחש לזקנה ורוב האנשים (אם להיות קצת יותר מדויק, בעיקר נשים...) עושים זאת בשתי דרכים עיקריות: תכשירים קוסמטיים- בשימוש קבוע בתכשירים קוסמטיים וסרומים המבטיחים להעלים את קמטי הגיל מהפנים והגוף. ניתוחים פלסטיים- מתיחות פנים, הרמת עפעפיים (כפי שעברו לא מזמן הנשיא וראש הממשלה שלנו), שאיבות שומן, מתיחות בטן, הזרקות קולגן והזרקות של בוטוקס.

"יש בעיות אמיתיות שמופיעות עם התבגרות הגוף כמו: ירידה ביכולת המוטורית, פגיעה בצלילות החושים, מחושים וכאבים", קובע ד"ר וינבאום. "יש גם בעיות פסיכולוגיות כמו ירידה בזיכרון, בידוד חברתי ואובדן של אנשים הקרובים לליבנו. אולם הכחשת ההזדקנות היא מכשול בפני למידה ויישום השיטות שיכולות לעזור להתמודד בצורה רציונאלית ואפקטיבית עם השינויים הפיזיים, הקוגניטיביים והנפשיים שמופיעים בצורה טבעית עם הגיל".


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  הרמת חזה
היי לכולן אני רוצה להגיד ולחזק את הכתולב במאמר זה! אני כבת 55 ואני לא מתכחשת לגלי אך גם לא נכנעת! ולמעשה אני כבר לאחר מתיחת פנים אחת, הרמת חזה, בוטוקס בשפתיים ולפני שאיבת שומן קלה, כמו כן אני צועדת בכל יום ואוכלת בריא וזה שאנחנו מזדקנים לא צריך לגרום לנו להפסיק להיראות יפים!
לאה (27.8.12)
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.