forums

בריאות נפשית חיובית היא האתגר שבהזדקנות

ההגדרה הרווחת כיום לבריאות נפשית, היא התמודדות עם המציאות המשתנה. מחקרים מצביעים על כך שהיכולת להתמודד עם משברים, אבדנים ומחלות — מושפעת רבות מהחוסן הנפשי.
 
בריאות נפשית חיובית היא האתגר שבהזדקנות
פסיכולוגים ומומחים נוספים מתחום בריאות הנפש, עוסקים מזה שנים רבות בניסיון לאתר את הגורמים התורמים להסתגלות טובה ולבריאות נפשית בזקנה. בריאות, על פי המודלים הרפואיים, מוגדרת באופן שלילי כ"היעדר מחלה פיזית". לבריאות במובן החיובי יש נוכחות מינימאלית במודלים אלה והיכולת לקדם אותה מוגבלת. העניין המוגבר בשמירה על בריאות פיזית ובעיכוב תהליכי ההזדקנות — הוא ללא ספק חשוב. אנו רואים היום לא מעט מבוגרים שעוסקים כבר בשלבים מוקדמים של חייהם, בתחזוקה של הגוף באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית מבוקרת. אך נשאלת השאלה: האם מושם דגש מספיק גם על הבריאות הנפשית?

מאחר שקיים קשר הדוק ובלתי נפרד בין המצב הגופני למצב הרגשי, חשוב לבחון ולטפל לא רק בחולי בזקנה ושמירה על הבריאות הפיזית — אלא גם במצב הרגשי ובבריאות הנפשית.

מחקרים מצביעים על כך שהיכולת להתמודד עם משברים, אבדנים ומחלות — מושפעת רבות מהחוסן הנפשי. היחלשות המערכת החיסונית הרגשית, משפיעה על המערכת הפיזית ולהיפך. נמצא גם קשר חזק בין בדידות חברתית ותוחלת חיים. בידוד חברתי מעלה את הסיכוי למוות. בשנים האחרונות מצביעים מחקרים על קשר בין החלמה ממחלה לבין קשרים רגשיים, תמיכה חברתית, תכונות אישיות, אמונה דתית ועוד.
אין ספק שמי שמתחזק ומשמר היטב את גופו, משפר גם את בריאותו הנפשית. אך כדי לתחזק ולהשקיע בגוף צריך מוטיבציה, כוחות, ענייו ומטרה — ואלו מושפעים מהבריאות הנפשית. שמירה על הבריאות הכוללת, היא משימה מורכבת ולעתים קשה. לזקנים היא קשה עוד יותר מאחר שאבדנים בתחומי חיים שונים מאיימים על התפקוד היומיומי בזקנה ודורשים הרבה כוחות כדי להסתגל. כוחות אלו הם המרכיבים של הבריאות הנפשית.

התמודדות עם מציאות משתנה - תהליך ההזדקנות מציב בפני האדם אתגרים רבים
ההגדרה הרווחת כיום לבריאות נפשית היא, אם כן: התמודדות עם המציאות המשתנה. הכוונה לתהליך דינאמי משתנה כשלמעשה אין הבחנה בין זקנים לצעירים. אם הצעירים מתמודדים עם כניסה לבית ספר, שינויים רבים בגיל ההתבגרות, מעבר מילדות לבגרות, מחיי רווקות לזוגיות, להורות, ועוד, הרי שבמהלך ההזדקנות צפויים שינויים רבים נוספים בחיי האדם: יציאה לגמלאות, ירידה במצב בריאות, אבדן בן או בת זוג, הסתגלות לחיים ללא בן זוג, מעבר לבית אבות ועוד. כל אלה דורשים הסתגלות למציאות חיים שהשתנתה. כשהאיום המרחף מעל הוא אבדן הזהות והעצמאות הפיזית והרגשית.

תפקוד אפקטיבי בחיי יומיום הוא לכן משימה התפתחותית במהלך ההזדקנות ובזקנה, שמטרתה השגת אוטונומיה וחיים עצמאים.
בשנים האחרונות נעשה ניסיון לקשר בין הבריאות הפיזית לבריאות הנפשית על מרכיביהם השונים. 
תפיסה אינטגרטיבית זו הולידה את המונח "בריאות חיובית"  שהוא שילוב של בריאות פיזית ונפשית. מונח זה הוצע על ידי קרול ריף  positive health. ריף היא פסיכולוגית ומנהלת המוסד לחקר ההזדקנות באוניברסיטת ויסקונסין שעוסקת כבר שנים רבות בהזדקנות מוצלחת, ועל ידי ברטון סינגר רופא מומחה לבריאות הציבור מאוניברסיטת פרינסטון שבארצות הברית, שחברו יחד לעריכת מחקרים משותפים ולבניית תכניות לקידום הבריאות הפיזית והנפשית בקהילה.

ריף וסינגר קוראים לקהילה המדעית והטיפולית להתייחס לבריאות החיובית כאל האתגר של המילניום החדש. להערכתם, הבריאות החיובית מבוססת על אינטראקציה של מרכיבים פיזיים ופסיכו-חברתיים שתורמים למעורבות האדם בחיים. מעורבות זו באה לידי ביטוי בשימוש נרחב ביכולות של האדם — אינטלקטואליות, רגשיות, חברתיות ופיזיות — והיא מהווה אינדיקציה לבריאות החיובית.
תפקוד זה, לדעת ריף וסינגר, כולל שמונה קטגוריות: 
דאגה לעצמי, מטלות סביב תפקוד יום-יומי בבית, פעילות פנאי פיזית, פעילות פנאי אינטלקטואלית-תרבותית, צפייה בטלוויזיה, פעילות חברתית המערבת קשר עם אחרים, מנוחה ושינה. 

ריף וסינגר מציעים שכדי לקבל מידע מפורט על בריאותו הפיזית והנפשית של האדם יש לשאול (מעבר לשגרת הבדיקות הרפואיות ובדיקות תפקוד עצמאי) את האדם הזקן שאלות הנוגעות לאיכות חייו:
— מה עשית היום שהיה משמעותי או מספק?
— האם אתה מרגיש שחייך הם מכובדים ויש בהם כיוון?
— האם אתה חש שדואגים ואוהבים אותך?
— האם אתה אוהב ודואג לאחרים?
מידע זה יכול לסייע במציאת הזדמנויות לחיים מספקים ומלאים.

ברוך הוא בן 82 . מצב בריאותו טוב, הוא עצמאי לחלוטין בתפקודו, מצבו הקוגניטיבי מצוין. הזיכרון שלו היה תמיד מעולה וגם היום, בגיל 82 , הוא מרגיש שהראש שלו עובד עדיין טוב. במקצועו הוא מהנדס ופנסיונר של התעשייה הצבאית. הוא מקפיד על אורח חיים בריא. עושה כל בוקר פעילות גופנית שכוללת 50 דקות הליכה בבית וכפיפות בטן. הוא מקפיד על אכילה מסודרת עם מעט שומנים. ברוך נראה מצוין וללא ספק צעיר מכפי
גילו.

אשתו, לעומת זאת, היא אישה חולה שסובלת מאסטמה קשה המלווה בהתקפים תכופים של קוצר נשימה. היא גם סובלת מעודף משקל ובשנה האחרונה מתקשה לקום מהמיטה.
ברוך מטפל בה במסירות רבה וחייו למעשה מוקדשים לה. בהיותו רוב הזמן בבית, הוא צופה בטלוויזיה וקורא עיתונים.
ברוך הוא אכן איש בריא. הבריאות הפיזית שלו טובה מאוד. אך מה לגבי בריאותו הנפשית? האם ניתן להגדיר את בריאותו כחיובית? לכאורה מצבו הנפשי של ברוך טוב.
הוא אינו בדיכאון ולמרות שחייו מצומצמים ומוגבלים לטיפול באשתו, הוא אינו מתוסכל וממורמר " .זה התפקיד שלי."  כמו חייל אני מבצע כל מה שנדרש ממני. הבריאות של אשתי יותר חשובה מהכל. מה אני יכול לעשות? זה הגורל שלי". כך הוא אומר בהכנעה ובהשלמה מעוררת פליאה.

אך בחינה מדוקדקת של ברוך מגלה שהמעורבות הרגשית שלו, מעבר לדאגה האוטומטית לאשתו, מוגבלת. האפקט שלו שטוח. הוא אינו מתלהב כשם שאינו כועס. הוא גם אינו משתמש ביכולות הקוגניטיביות הטובות שלו, ואינו מרשה לעצמו להשקיע ולו מעט בתחביב או עניין אישי. הוא פועל ומתפקד בכל התחומים היטב, אך חסרים המעורבות, העניין והסיפוק בעשייה ובחיים שלו.

נראה שהשאלונים שבודקים בריאות פיזית ורגשית לא היו מסווגים את ברוך כסובל מבעיות בריאות או הפרעה רגשית.  אך אין ספק שבריאיון קליני מעמיק ואישי ניתן היה לאתר את הקשיים הרגשיים שלו ובוודאי שלא היינו מגדירים את בריאותו כחיובית. לכן חשוב לשאול ולחקור יותר לעומק את עולמם של האנשים, גם כאלו שמצבם הכללי, יחסית לגילם הכרונולוגי הגבוה, נראה מצוין.

מימדים שהם קריטריונים:
ריף וסינגר מצאו במחקריהם שישה ממדים, כשכל מימד כולל מספר משפטים שמתארים או מאפיינים אותו. מימדים אלו יכולים לשמש כקריטריונים שקובעים קיומה של בריאות חיובית:

1.  קבלה עצמית וקבלת העבר שלי.
2.  קשר חיובי משמעותי עם לפחות אדם אחד.
3.  תחושה של אוטונומיה בקבלת החלטות וניהול חיים.
4.  שליטה אופטימאלית בסביבה לשם מימוש רצונות ותכניות.
5.  מטרות ברורות בחיים.
6. תחושה מתמדת של התפתחות.

בכל גיל ובכל מצב חשוב שלאדם יהיו מטרות בחיים, סיבה לקום בבוקר או להתחיל שבוע חדש:
קבלה עצמית — מוגדרת כמרכיב מרכזי של הבריאות הנפשית וכן כמאפיין של הגשמה עצמית, תפקוד אופטימלי ובשלות. כשמדובר באוכלוסייה המבוגרת אפשר לדבר גם על קבלה של העבר כחלק מתהליך של סקירת העבר ואינטגרציה. היכולת לבחון את החיים גם אם היו מלווים בהתנסויות כואבות ובאבדנים, כמכלול שבו הרווחים וההישגים מפצים או מקטינים את עצמת האבדנים, היא מרכיב חשוב בבריאות הנפשית של האדם הזקן.
קבלה עצמית היא נקודת המוצא בהתייחסות האדם אל עצמו ואל העולם. אדם עם קבלה עצמית ודימוי עצמי חיובי יתייחס אל ההישגים ואל החלקים החיוביים והמוצלחים באישיותו ובחייו. זה אותו אדם שיסתכל על חצי הכוס המלאה בתיאור עצמו, משפחתו וחייו.

יחסים טובים עם אחרים — מרכיב חשוב נוסף הכרחי לבריאות חיובית היא מערכת יחסים יציבה ומבוססת עם לפחות אדם אחד משמעותי בחיים. אדם זה יכול להיות בן משפחה, חבר, שכן או אדם משמעותי אחר. האדם הוא יצור חברתי שנולד להתקשר. הצורך בהתקשרות הוא אינהרנטי והכרחי להתפתחות נפשית תקינה. היכולת לאהוב נחשבת לכן מרכיב חשוב בבריאות הנפשית. אנשים שהגיעו להגשמה עצמית, מתוארים בדרך
כלל ככאלה שיש להם רגשות חזקים של אמפתיה וקבלה של בני אדם וכאלה שמסוגלים לאהבה גדולה יותר.
אוטונומיה — היא למעשה הגדרה עצמית. הכוונה היא לעצמאות הרגשית של האדם. היכולת לכוון את התנהגותו מבפנים. היכולת לעמוד בפני לחצים. אדם שיש לו תחושה פנימית של אוטונומיה הוא זה שיש לו יכולת פנימית להעריך את עצמו ואין הוא זקוק לאישור הסביבה. בגיל מבוגר כשמערכת החיזוקים והתמיכה החיצונית נחלשים ונעלמים  — הופכת היכולת להערכה עצמית אינדיווידואלית, תוך פנייה פנימה ושחרור מנורמות חיצוניות, לחשובה ביותר.

שליטה בסביבה — זו היכולת של האדם ליצור או לבחור סביבה שמתאימה למצבו הנפשי, הפיזי והחברתי, שמאפשרת לו לקחת חלק בפעילויות משמעותיות, לשמור על מעורבות בחיים על ידי עיסוקים מנטאליים ופיזיים. זה מתבטא ביכולת לנצל הזדמנויות שונות בסביבה למרות מגבלות אפשריות בגיל מבוגר. לא מעט אנשים מבוגרים מסוגלים לקבל החלטות, להעריך ולשפוט מה מתאים להם ואיך הם רוצים לנהל את חייהם, באופן בלתי תלוי בלחצים המופעלים עליהם לא פעם על ידי הסביבה.

מטרות בחיים — בכל גיל ובכל מצב חשוב שלאדם יהיו מטרות בחיים, סיבה לקום בבוקר או להתחיל שבוע חדש. זאת האמונה שיש משמעות ומטרה לחיים. בגיל מבוגר המטרות הן לטווח קצר וממוקדות יותר. כדי שלאדם תהיה תחושה של סיפוק חשוב שמטרותיו יהיו ברורות ושבחלקן לפחות יהיו לצורך סיפוק צרכים שלו ולא רק של אחרים.

המונח "בריאות חיובית"  (positive health) הוא שילוב של בריאות פיזית ונפשית.

התפתחות אישית — חשוב שבכל שלב בחיים, גם בשלבים האחרונים כשהאדם זקן ומוגבל, עדיין תהיה לו תחושה של התפתחות. זו היכולת להמשיך ולהתפתח ולממש יכולות ופוטנציאלים.
זו הפתיחות לחוויות כשתמיד ובכל גיל יש מקום לשינוי ולהמשך גדילה והגשמה עצמית. תחושה של
התפתחות יכולה להיות גם דרך ילדים, נכדים ואף נינים, שמתפתחים ומגיעים להישגים או עוברים
שלבים משמעותיים בחיים כמו נישואים, סיום לימודים, שחרור מהצבא ועוד. לכל ששת הקריטריונים של בריאות חיובית נודעת חשיבות רבה לגבי יכולת האדם המבוגר לצאת ממשבר. הם משמשים גורמים מגינים.
קשיים בבריאות החיובית מתבטאים ברגשות של אשמה ובושה, קושי לקבל עזרה, קושי להביע רגשות ורצונות, קושי לשתף אחרים במצוקה או בבעיות.

ריף וסינגר מראים במחקרים איך רגשות חיוביים ויחסים חיוביים, כמו גם אמונה דתית חזקה ומדיטציה, מרחיקים מהאדם את האיום על בריאותו, יוצרים החלמה ספונטאנית מסרטן ומאריכים החיים. נמצא גם קשר חזק בין בדידות חברתית ותוחלת חיים. בידוד חברתי מגביר את הסיכוי למוות. מחקרים אחרים הצביעו על קשר בין בידוד חברתי ומחלה מוקדמת או מוות. ההגנות הבוגרות זוית מעט שונה להערכת הבריאות הנפשית של האדם המבוגר הוצעה על ידי וליאנט והיא מבוססת על הערכת "ההגנות הבוגרות של האדם" שמהוות מרכיב חשוב ביכולת ההתמודדות שלו במהלך ההזדקנות ובזיקנה.


הגנות אלה הן למשל:
אלטרואיזם — היכולת לתת לאחרים מה שהיינו רוצים לקבל. יכולת זו מוצאת את ביטויה במשפחה, בהורות או בסבאות. בגאווה, בסיפוק ובהנאה שחשים ההורים כשילדיהם או נכדיהם מצליחים או משיגים דברים שהם אולי לא זכו להשיג. אלטרואיזם מתבטא גם ביכולת של האדם המבוגר להדריך, ללמד ולשאוב סיפוק מנתינה לצעירים במסגרת העבודה ובכך להימנע מהאיום שבתחושת הקיבעון שעלולה להתעורר בשלב שבו האדם
כבר מיצה את יכולתו להתקדם ולהתפתח והוא מפנה בזקנה את האנרגיה שלו לקידום הצעירים שהוא אחראי להם.

סובלימציה — מציאת פיתרון יצירתי וקונסטרוקטיבי לקונפליקטים. הדחקה — סטואיות, סבלנות, ראיית הצד החיובי, היכולת לשכוח, לטשטש רגשות.

הומור — לא להתייחס לעצמנו ברצינות רבה מדי. היכולת לדחות סיפוקים וחשיבה לעתיד.

תהליך ההזדקנות משלב מרכיבים ביולוגים, פסיכולוגים, חברתיים והיסטוריים, שמשפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה.
ההגנות הבוגרות הן ביטוי לתפקוד רגשי בוגר שבו יש חשיבות ליצירתיות ולפתרונות פרואקטיביים, בניגוד לתפיסה ששמה דגש על העבר ורואה את האדם כקרבן של נסיבות חיים.
רות בת ה 89- מייצגת היטב את השימוש בהגנות בוגרות. "אני אף פעם לא הייתי אצל פסיכולוג" היא מכריזה. "אני בסדר, אבל הבן שלי רצה שאבוא - אז אני מכבדת אותו ובאה..."
בנה הצעיר של רות חשב שאמו זקוקה לשיחות עם פסיכולוגית כדי לגבש החלטה משלה אם לעבור לדיור מוגן, או להישאר בבית ולשפץ אותו, כדי שיוכל להכיל מטפלת עם לינה. הוא רצה גם לשוחח עם הפסיכולוגית על המשקעים שהותירו החיים הקשים שעברה, עליהם אינה מדברת עם המשפחה. הפגישה עם הפסיכולוגית התקיימה בשעת מאוחרת — 9 בערב — שעה שבדרך כלל מרבית בני ה 90- כבר ספונים בביתם. לרות זו שעה נוחה כי רק אז היא מתפנה מעיסוקיה הרבים. רות פעילה בארגוני התנדבות רבים, מסייעת לקשישים חולים ועד התקופה האחרונה עבדה גם בהתנדבות בבית חולים.
"כל החיים אימצתי גישה חיובית, למרות הקשיים הרבים, ניסיתי להיאחז בטוב ובעיקר להיות עסוקה בעזרה בקהילה במקום לריב ולכעוס", היא מספרת  "מהיום שבעלי נפטר, אני עסוקה כל הזמן. אני מעודדת אחרים ותומכת במי שאפשר וזה הסיפוק הגדול שלי.

את העבר אני 'קוברת' עמוק. התחלתי לחיות בגיל 80 אחרי שבעלי נפטר ואני נהנית מכל רגע. אבל בזמן האחרון אני יותר עייפה. הגוף מזדקן, הנשמה לא". רות היא אכן אישה מלאת אנרגיות, עם פנים מאירות וחיוך רחב, מתבלת את דבריה בהומור רב למרות שההיסטוריה האישית שלה לא קלה. ברור היה שהיא צודקת בכך
שאינה זקוקה לדבר על משקעים מהעבר עם פסיכולוג, למרות רצונם הטוב של ילדיה.
היא מתמודדת היטב עם חיי היומיום בגישה חיובית ובהגנות בוגרות ויעילות של הדחקה, סובלימציה, נתינה יצירתית והומור.
תהליך ההזדקנות מציב בפני האדם אתגרים רבים. ההתמודדות עם שינויים, אבדנים, פרידות, ירידה בתפקודים, יחד עם הצורך המתגבר בתלות ובקבלת עזרה מהסביבה — תלויים במידה רבה במשאבים השונים שברשותו. הבריאות הנפשית היא מרכיב חשוב ביכולת ההסתגלות לזיקנה והיא חלק בלתי נפרד מהבריאות הכללית.

בניגוד למגמה שהייתה קיימת בעבר לפיה דיסיפלינות שונות עסקו בחקר ההזדקנות ללא קשר ביניהם, היום ברור לחלוטין שתהליך ההזדקנות משלב בתוכו מרכיבים שונים ביולוגים, פסיכולוגים, חברתיים, והיסטוריים שמשפיעים ומושפעים זה על זה וזה מזה.
ולכן לא ניתן לעשות הערכה מלאה של תפקודו של האדם הזקן ללא התייחסות לכל התהליכים והמרכיבים השונים הפועלים בהזדקנות.
הדגש הרב שמושם בחברה המערבית על הבריאות הפיזית, הוא חשוב ביותר. אך מקומה של הבריאות הנפשית חשוב לא פחות ויש מקום להשקיע משאבים גדולים הרבה יותר בפיתוח שירותים ומסגרות שונות, שבהן יוכל הזקן הבריא פיזית להמשיך ולשמר גם את בריאותו הנפשית.

 כתבה: דר' ליאורה בר-טור
דר' ליאורה בר-טור היא פסיכולוגית קלינית מומחית, מדריכה בפסיכותרפיה ומומחית לטיפול באוכלוסיה המבוגרת ובמשפחה הרב-דורית. היא מדריכה ומייעצת למנהלים ולצוותים שעובדים עם זקנים, מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב ומנהלת שותפה ב"צמתים" — מכון ייעוץ לאוכלוסיה המבוגרת ולמשפחה הרב-דורית בקניון רמת-אביב. היא חיברה את הספר "האתגר שבהזדקנות — בריאות נפשית הערכה וטיפול", בהוצאת אשל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ייבוא אישי של תרופות מצילות חיים
תרופות אינן משמשות אותנו רק בעת קירור קל, כאב ראש או צינון. לעיתים התרופות הן הדרך היחידה שלנו להישאר בחיים. אך מה עושים כשהתרופות הדרושות אינן זמינות לרכישה בארץ? כאן שיטת הייבוא האישי נלחצת לעזרתנו ומאפשרת לנו להזמין ארצה תרופות מצילות חיים במחירים שפויים ואף זולים יותר.
לקריאה
חקירות אישות בגיל השלישי
אנשים רבים בני הגיל השלישי מעוניינים להתגרש, או חושדים בהצטרפותה של צלע שלישית למערכת היחסים שלהם. במאמר הבא נפרט כל מה שאתם צריכים לדעת בטרם ביצוע חקירות אישות בגיל השלישי.
לקריאה
כיצד הטכנולוגיה מקלה על החיים בגיל השלישי?
רובנו יודעים כי בהלוך הזמן, החיים עלולים שלא להקל עלינו כלל, בדגש על בהגיעו של האדם לגיל השלישי.
לקריאה
תחושת בדידות מוגברת בקשישים
קשישים שסובלים מירידה בשמיעה, בראייה או מבעיות הליכה ושיווי משקל מדווחים על תחושת בדידות מוגברת
לקריאה
המזרונים הטובים ביותר לבעיות בגב
בעיות גב הינן שכיחות בקרב האוכלוסייה ובכל הגילאים. מי שסובל מבעיות אלו, יודע עד כמה קשה היא השינה בלילות ועוד יותר מכך, הקימה בבוקר שהופכת להיות בלתי נסבלת עם כאבים נוראיים שאף מורגשים לאורך כל היום.
לקריאה
כמה טיפים בטיפול בהרטבת לילה
הרטבת לילה היא סיטואציה רפואית ופסיכולוגית לא נעימה כלל וכלל, אבל ברת טיפול
לקריאה
טיפול באלצהיימר באמצעות בובות
פרויקט חדש שמפעילה לאחרונה עמותת עמדא לחולי אלצהיימר בשלבים מתקדמים של המחלה
לקריאה
יום השואה הבינלאומי: על פוסט טראומה של ניצולי השואה
יום השואה הבינלאומי חל היום, זהו זמן טוב לנסות ולהבין את ההתמודדות של הניצולים עם החוויה הטראומתית שבשואה
לקריאה
התמודדות עם הבדידות בעקבות פטירת בן / בת הזוג
לקריאה
מלחמת כלות בחמות
במערכת היחסים בין כלות לחמות, טמונים מוקשים רבים. אולם את רובם ניתן לנטרל אם מבינים את המצבים שיוצרים אותם.
לקריאה
 
1 2 3
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.