forums

מחלקה סיעודית במאה ה 21

גידול במספר המאושפזים במוסדות סיעודיים, נובע מתוך שתי מגמות משמעותיות שקרו במהלך מחצית המאה העשרים: המחלקה הסעודית של שנות ה 2000- , צריכה להיות מרווחת, קרובה לריאה ירוקה, כוללת חדרים מרווחים, מוארים ומצוידים במיטב הציוד והמחשוב, ומספקת מענה לצרכים הרגשיים.
 
מחלקה סיעודית במאה ה 21
העלייה הכללית בתוחלת החיים, העלתה גם את מספר הזקנים החולים והמוגבלים בתפקודם. הרפואה המודרנית, שהביאה לירידה משמעותית במחלות זיהומיות שהיו הסיבה העיקרית לתמותה, פתחה פתח להתהוות מחלות כרוניות, שהטיפול בהן ארוך, מורכב ובהקשר של זקנים, גם מצריך אשפוז במסגרות סעודיות כגון: בית אבות סיעודי, מרכז גריאטרי או בית חולים גריאטרי.

מטרת המחקר הרפואי ומסגרות התמיכה והטיפול, היא לא רק להאריך חיים, אלא גם להבטיח איכות חיים בזקנה. אם עד היום מחלקה סעודית אופיינה רק במתן סיעוד ותמיכה לזקן החולה והמוגבל פיזית או קוגניטיבית, הרי שהיום נכנסו לתמונה הדגשים על שיקום וקידום בריאות.


קושי בישום התפיסה

על פי אמנת קידום הבריאות, כפי שנוסחה בכנס היסוד של הוועדה הבינלאומית הראשונה לנושא קידום בריאות (קנדה 1986) מדובר בתהליך שמסייע לאדם לבקר את מצב בריאותו באופן מתמיד ולפעול לשיפורו.  לשם כך עלינו לדעת לזהות צרכים ולהביאם לידי ביטוי, ובהתאם לשנות ולהתמודד עם תהליכי השינוי. זהו אתגר שמצריך שילוב תחומים כדי לפתח ידע מדעי בתחומי המניעה, השיקום, שיפור דפוסי ההתנהגות הבריאותית וקידומה. כל העוסקים בתחומי בריאות היום, מכירים בחשיבות הקשר בין בריאות, דפוסי התנהגות, דפוסי צריכה ואורחות חיים, ומודעים ליעילות ההתערבות בתחומי מניעה, קידום בריאות וחינוך לבריאות.


הקושי הוא ביישום תפיסה זו בשטח ובעיקר בקרב אוכלוסיית הזקנים, שהיא מורכבת במיוחד בשל המאפיינים הייחודיים לה. הגידול הרב של אוכלוסייה זו, דורש למרות כל הקשיים, התגייסות רב מקצועית, במטרה לבחון היבטים שונים כמו קשר בין הזקן לדפוסי התנהגותו ולמצב בריאותו.
עם התקדמות חקר הזקנה מתברר שתופעות ההזדקנות שנחשבו בעבר כבלתי נמנעות, ניתנות היום למיתון ואפילו למניעה. המסגרות לטיפול הסעודי בזקן נחשבו כמוסדיות, כוללניות וטוטליות. דימוי שלילי זה לא תרם לדימוי הזקן בכלל והזקן הסעודי בפרט. אך בשנים האחרונות חלה התפתחות חיובית בתפיסת המוסדות הללו והחלו לראות בהם עוד חלק חיוני ברצף השירותים הניתנים לאוכלוסייה המבוגרת, ופחות כ"תחנה אחרונה".


היום, כשאנו מדברים על מערכת מוסדית טובה, אנו מצפים שהמערכת תספק לזקן מענה לצרכיו בדרך שתאפשר לו שליטה מירבית בחייו. אחד המאפיינים של מאושפז ובני משפחה בעידן שלנו הוא גלובליזציה של המידע — חשיפה למידע דרך המדיה (טלוויזיה, כתבי עת מקצועיים, אינטרנט ועוד) מגדילה את המידע ומגוון האופציות לטיפול בכל מצב כולל מצב סעודי. הזקן הסעודי, בשל גילו ומגבלותיו, אולי פחות חשוף למידע זה, אולם בני המשפחה בהחלט מהווים ציר תחליפי.

החשיפה למידע יחד עם המודעות ההולכת וגוברת בקרב הצוות המטפל על — זכות החולה לדעת משנה את ההיררכיה שהייתה קימת עד לשנים האחרונות במשולש — חולה מטפל ומשפחה או במקרה של החולה הסעודי — משפחה, צוות מטפל והנהלת המוסד, משולש שסבל מחוסר סימטריה שבו הייתה עליונות הרופא מול פגיעות החולה ונטייה רווחת להאשים את המשפחה בחוסר מידע וחוסר אובייקטיביות.


תיאום של צפיות
המעבר לשיטות טיפול של צוות רב מקצועי הוא מורכב ומעמיד בקשיים ואתגרים חדשים את הטיפול שהוא רב משתתפים מתחומי התמחויות שונים. הנושא נעשה אפילו יותר מורכב כשבמחלקה הסעודית תופסים את מקום החולה מול הצוות המטפל — קרובי משפחתו. מחקרים מדווחים על יחסים מורכבים בין בני משפחה לבין הצוות המטפל שנגרמים בגלל הבדלי תפיסות התפקיד.

הסוד בבניית מערכת יחסי גומלין טובה ואמינה טמון במערך נכון של תאום צפיות שמתבססת על מידע באשר למצב החולה. מעורבות המשפחה ככל שהיא חשובה, חייבת להתבסס על הכרות עם הבעיות הרפואיות והתפקודיות של המאושפז. פיתוח מערכת יחסים כזו מבטיחה מערכת יחסים משופרת ומונעת אי הבנות בין המשפחה לצוות המטפל. בניגוד לדפוסי התנהגות שהיו נהוגים בעבר, היום, כל השיח בין מטפל, חולה ומשפחה, עבר שינוי ומתקיים מתוך הבנה משותפת של הרופא והחולה את משמעות מצבו הבריאותי, הנפשי והפיזי ואת אופציות הטיפול הקיימות עבורו. לאחר שהושגה ההבנה וההסכמה שכולם רוצים את טובת החולה, יעשו ההתארגנות הנכונה והבחירות המתאימות.

אחד המאפיינים של הטיפול בחולה הסעודי הוא היותו, במקרים רבים, ממושך. טיפול סעודי ממושך חייב לשקף את צרכי הזקן, העדפותיו והעדפות משפחתו — זאת כדי לשפר את איכות הטיפול. הגדרת צרכי הזקן היא בעלת פנים רבות והיא משתנה על פי מצב בריאותי, גיל, מגדר, רקע ותרבות. הרבה מחקרים נעשו במטרה לכמת ולהעריך מהם הצרכים החשובים ביותר לזקן, למשפחה ולצוות ולא תמיד חלה הלימה בין הרצונות.
עבור הזקן הצורך החשוב ביותר הוא האמון בצוות המטפל ובערוצי תקשורת נאותה.

חשוב להם לקבל מידע מדויק באשר למצבם, שלא תופר זכותם לפרטיות ושיהיו עצמאים להחליט על גופם ועתידם. עבור בני המשפחה החשוב ביותר לקבל את מלוא המידע בהקשר ליקירם והיחס האישי. עבור הצוות המטפל הצורך החשוב ביותר הוא היכולת לספק טיפול פיזי מיומן ותמיכה רגשית מספקת.
אם נביט קדימה על דמותה של המחלקה הסעודית של שנות ה 2000- , נמצא שעליה להיות מרווחת, קרובה לריאה ירוקה, כוללת חדרים מרווחים, מוארים ומצוידים במיטב הציוד והמחשוב, מספקת מענה לצרכים הרגשיים כמו הקשבה ופעילות עשירה, מגוונת ורב תחומית.


כותבת: מיכל שויקי, גרונטולוגית קלינית ומנהלת השיווק ב"בית ברמת השרון"

 

 


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
השפעות הקורונה על הבדידות בבתי-אבות
הדרך להתמודד עם השפעות הבדידות בבתי אבות היא לייצר פעילויות עבור קשישים בגילאים שונים ובעיקר להיות קשובים לצרכים שלהם. גם כיום שהתחלנו לחזור לשגרה, עדיין יש לשמור על כללי הבטיחות.
לקריאה
איך מקבלים טיפול פליאטיבי בבית?
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות מתן טיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על ההתמודדות של המטופל והקרובים לו עם מחלה מסכנת חיים תוך דגש על הפחתת התסמינים שקשורים למחלה ולטיפולים שניתנים לחולים אלה. הטיפול הינו הוליסטי ומשלב טיפול סיעודי, רפואי ורגשי כדי לסייע למטופל ולבני משפחתו בהתמודדות עם המחלה.
לקריאה
מהם הסימנים לירידה בשמיעה אצל מבוגרים?
ירידה בשמיעה היא תופעה שכיחה בקרב בני ובנות הגיל השלישי, ופוגעת ב-30% מן המבוגרים לאחר גיל 65. הסיבות לירידה בשמיעה הן רבות ומגוונות, החל מסיבות גנטיות, סביבתיות דוגמת חשיפה ממושכת לרעשים חזקים, בריאותיות- עקב מחלה או פגיעה, כתוצאה מטיפול תרופתי מתמשך וסיבות נוספות.
לקריאה
איך להתמגן מווירוס הקורונה בגיל מבוגר?
וירוס הקורונה תקף את כולנו בחודשים האחרונים, אם בבידוד, בהשבתת העסק ועוד – אך כיצד לשמור על סבא וסבתא או כיצד להתמגן מפניו בגיל מבוגר רבים מאיתנו עוד שואלים.
לקריאה
בית אבות סיעודי
בתי אבות סיעודיים יכולים לשנות את איכות חייו של אהוב לבכם. אם אתם כבר לא מצליחים לעזור לו ויש גורמים רפואיים שממליצים לו להיות בבית אבות סיעודי כדאי לשקול זאת היטב. זה בדיוק הזמן להבין מהו, כיצד אפשר לבחור אותו נכון ולמה הוא כל כך חשוב לאיכות חיי המבוגר.
לקריאה
התנדבות בסיעוד לגיל השלישי
אם אתם נמצאים במצב שבו אתם מחפשים כיצד אפשר לתרום ולתת מעצמכם אז התנדבות לשירותי סיעוד לגיל השלישי יתאימו לכם, התנדבות כזו לגיל השלישי יאפשרו למטופלים לנהל את החיים בצורה הרבה יותר טובה, אז יהיה כדאי לכם לחשוב היטב על הבחירה שלכם ולשים לב שאתם עושים כל מה שאתם יכולים.
לקריאה
סימנים לסרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס הוא שם גולל לגידולים במעי הגס, ברקטום או בתוספתן. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם והשני בשכיחותו בישראל כשבכל שנה מתגלים בארץ כ-3500 חולים חדשים. במאמר הבא ננסה להבין את גורמי הסיכון והסימנים לזיהוי מוקדם שלו.
לקריאה
תכנית הסיעוד החדשה
חוק הסיעוד האחרון, אשר נחקק ב-2018 הביא עמו בשורה של ממש עבור האוכלוסייה הקשישה המדינה. הרפורמה כוללת שורה של תקנות שנועדו להיטיב עם אוכלוסייה זו הן מבחינת גובה הקצבאות והן מבחינת הגדלת מספר שעות הטיפולים הסיעודיים.
לקריאה
העסקת עובד סיעודי ישראלי או זר
כאשר אתם או בני משפחתכם זקוקים לטיפול סיעודי, ואתם זכאים לסיוע לפי חוק הסיעוד, אתם צריכים לבחור בין מטפל ישראלי למטפל זר. ההבדלים ביניהם גדולים מאוד, הן במחיר והן במאפיינים של המטפל, ובמאמר זה ננסה להציג כמה שיותר מידע שיעזור לכם לבחור בין העסקתם.
לקריאה
אפוטרופוס – על הכשרות המשפטית והליך המינוי
אנשים בקרב האוכלוסייה המבוגרת שבינינו, מבוגרים, קשישים, סיעודיים ואחרים עם מוגבלויות פיזיות ו/או נפשיות שונות נדרשים במרבית המקרים לקבל עזרה ותמיכה צמודה שתסייע להם בהתנהלות יומיומית השוטפת.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.