forums

טיפול פסיכולוגי בגיל 60 +

מפגש ראשון עם אדם מבוגר, כמוהו ככניסה לחלק האחרון של סרט. מה כבר ניתן להבין במערכה האחרונה, אם לא צפינו בסרט מראשיתו? גם דר' ליאורה בר-טור, פסיכולוגית קלינית, סבורה שכדי להבין את הפרק האחרון— חייבים לראות את הסרט מההתחלה
 
טיפול פסיכולוגי בגיל 60 +
קיים הבדל מהותי בין ביקור של אדם מבוגר אצל הרופא, לבין מפגש של אותו אדם עם הפסיכולוג. כשהאדם מגיע לרופא, הציפייה שלו היא שהרופא ימצא מה לא בסדר אצלו. הוא לחלוטין פסיבי וחסר אונים. הרופא הוא האקטיבי, בידיו הידע ומכאן השליטה. בחלוק הלבן יכול הרופא למלא תפקיד חשוב בפנטזיה של כל חולה, תפקיד "הקוסם" בגלימה הלבנה. חלק מהרופאים אכן נכנס לתפקיד בקלות ונוהג כך. הרופא נותן ל"חולה" משהו קונקרטי ביד: טופס לבדיקות, מרשם לתרופות, אבחון מהיר ראשוני של הסימפטומים שהוא מציג בפניו. לרופא יש הרבה כוח.

"הצרה היא שחלק מהרופאים כלל אינו רואה את החולה כאדם שלם, אלא מתמקד באיבר או באותו חלק חולה בגוף",  אומרת דר' ליאורה בר-טור, פסיכולוגית קלינית ומנהלת "צמתים", מכון יעוץ לאוכלוסייה המבוגרת ולמשפחה הרב - דורית  "יש גם רופאים שמסיבות לא ברורות אינם יוצרים קשר עין עם החולים. הזמן שלהם קצוב, מכסת החולים בשירות הציבורי היא גדולה, ההתייחסות שלהם היא עניינית ולעתים טכנית ומנוכרת.
"רופאים לא מעטים שהמטופלים הזקנים שלהם מגיעים למרפאה עם בני משפחה צעירים, נוטים לדבר עם הצעירים, שוכחים או מתעלמים מהעובדה שהמטופל הזקן אמנם חולה ואולי לא שומע טוב, קצת מבולבל ומפוחד — אך מקשיב, מבין וזקוק לתמיכה ועידוד".

המפגש עם הפסיכולוג שונה לחלוטין. הפסיכולוג מנהל שיחה עם המטופל, שואב ממנו את המידע וביחד אתו מנסה לעשות הערכה של תפקודו. גם אם המטופל מגיע בליווי וביזמת בן משפחה, הפניה הראשונית והעיקרית היא אליו והשיחה עם בני המשפחה הצעירים היא משנית. תפקידו של הפסיכולוג, בשונה מהרופא, הוא לעזור למטופל למצוא מה כן בסדר אצלו ולא מה לא בסדר אצלו. לגלות את הכוחות, את הרזרבות והמשאבים של האדם ולעזור לו להשתמש בהם באופן נכון.


מפקידים מחשבות כמוסות
הייעוץ "תפור" לפי בקשת הפונה. מסבירה דר' בר-טור: "יש מי שמעוניינים להתמקד בשאלה אחת בלבד, כמו, למשל, האם לעבור לדיור מוגן או לבית אבות? איך לשמור על קשר טוב עם הנכדים כשההורים-הילדים  מסוכסכים ביניהם ו/או עומדים בפני גירושים? איך מתמודדים עם חילוקי דעות במשפחה, עם תחושות קיפוח של ילדים, עם בדידות ואכזבה מילדים ונכדים שאינם שומרים על קשר תכוף מספיק? איך מתמודדים עם בקשות של ילדים לכספים, שרותי בייביסיטר שלא תואמים את רצונות ואפשרויות ההורים ועוד.

"יש לא מעט מבוגרים שמגיעים בחשש רב למפגש יחיד, אך נשארים לטיפול קצר מועד או ארוך יותר שבו על פי רוב עוסקים ברצון לשפר את איכות החיים ואת שביעות הרצון בזיקנה. ביניהם ניתן למצוא גברים שיצאו לגמלאות ומתקשים להשלים עם המציאות החדשה ולמצוא תכנים מספקים, כאלו שמתקשים מאוד להתמודד עם בן/בת זוג חולים או מוגבלים, אלמנים ואלמנות בשלבים שונים של תהליך האבל ועוד".

לדבריה היא משתדלת לבנות תכנית הכוללת 12-8 מפגשים בהם היא עוסקת עם המטופל בהערכה ובניהול זמן חיים, ובהערכה בתכנון של יעדים לשינוי בתחומי החיים השונים במסגרת מובנית כשכל מפגש עוסק בנושא אחר. "ישנם כאלה שזקוקים למפגשים כדי לדבר על העבר, לדבר על דברים שצפים ועולים בזיקנה כשיש יותר זמן, ופחות הדחקות ולעיתים האדם מרגיש שהוא מוצף בזיכרונות שחשוב לעבד. אחרים זקוקים לתמיכה ועידוד בשלב של חייהם, שבו הם מרגישים לעיתים חסרי כיוון ומטרה, עם זהות לא ברורה, או תסכולים שונים", מפרטת דר' בר-טור. "ישנם גם כאלו שנושאים איתם שנים רבות חוויות מרגשות ומסתפקים בכך שהם מספרים לי את ספור חייהם, מפקידים אצלי את הסיפור הפרטי, את המחשבות הכמוסות ולעיתים אף סודות שאינם יכולים לחלוק עם בני משפחה. לאלו אין ציפייה לשנוי גדול — אלא יותר לאוזן קשבת, עידוד ותמיכה".

לדעתה, דווקא בגיל מבוגר ניתן בסיוע הפסיכולוג, לגלות זווית חדשה ושונה לאירועים או מצבים שונים בסיפור החיים, שבעבר התקשו אנשים להבין או להשלים עימם. שחזור וניתוח האירועים הללו בפרספקטיבה של שנות חיים, ניסיון וחוכמה הינה התנסות משמעותית ביותר. "הטיפול הפסיכולוגי הוא אולי ההזדמנות האחרונה למפגש אינטימי של הזקן עם זולתו ועם עצמו. אפשרות לדיאלוג אמיתי, שבו חוזר הזקן ומתחבר לעצמי
המשוחרר מכבלי הגיל והשנים. בשונה מאדם צעיר, הזקן בטיפול נע על טווח זמנים רחב ביותר שיכול להכיל בתוכו גם שבעים, שמונים שנות היסטוריה אישית, חברתית והסיפור שהוא מספר יכול להיות מרתק", היא מעידה מתוך ניסיונה המקצועי.

לאור השונות הרבה במצבם של הזקנים מטרות הטיפול יהיו שונות ותלויות באדם ובנסיבות המיוחדות של חייו אומרת דר' בר-טור : הצבת המטרות צריכה להתפתח במהלך הקשר עם הזקן, תוך התאמת ציפיות ובהירות לגבי המצופה במהלך השיחות. חשוב גם מה המטפל מאמין שניתן להשיג בקשר הטיפולי. אם הוא אופטימי אך ריאלי בהצבת היעדים — הוא יעודד גם את המטופל ויחזק את המוטיבציה שלו לעבור תהליך של שנוי. אם הוא פסימי ואינו מאמין שיכול לחול שנוי — הדבר ישפיע על המטרות ואופן השגתן. חשוב גם שלא יהיה גם יותר מדי אופטימי ויציב יעדים לא ריאלים שיגרמו אחר כך לתסכול ואכזבה לו ולמטופל.


יש לאפשר למטופל לקחת שליטה על הטיפול, ולהחליט מתי וכמה פגישות לקיים:
"השאלה הנשאלת לא פעם היא: מה יכולת האדם הזקן להשתנות?  מסבירה דר' בר- טור. "כי בשונה מטיפול פסיכולוגי עם צעירים, החשש הוא שמאוחר מדי לעבור שנוי משמעותי. יחד עם זאת יש לאדם הזקן ניסיון וחכמת חיים שמאפשרים לו לראות דברים בצורה מפוכחת יותר ולהשלים, אולי בקלות יחסית לצעירים, עם מציאות מגבילה ומתסכלת. זהו משאב חשוב שיכול לסייע בתהליך הטיפולי. ידע אינו מספיק כל מטפל באוכלוסיה המבוגרת חייב להיות בעל ידע ומומחיות בטיפול פסיכולוגי ובידע בפסיכולוגיה של הזיקנה ו/או פסיכוגריאטריה — קובעת דר' בר-טור, אך מוסיפה באותה נשימה שהידע הוא הכרחי — אולם אינו מספיק. "מה שחשוב יותר מכל, זה יכולות בסיסיות של המטפל לגלות עניין אמיתי בזקן ובעיקר להיות אמפתי וחם כלפיו", היא מסבירה. "היכולת להבין את הזקן, להסתכל על העולם דרך העיניים שלו מתבקשת בעיקר כשקיימת שונות גדולה ברקע ופער תרבותי וגילאי בין המטפל למטופל. האמפתיה יכולה לגשר על פערים אלו ולתת למטופל את התחושה שמבינים אותו, בניגוד לתחושה הכללית שקיימת אצל לא מעט זקנים במצוקה שלא מבינים או לא מנסים להבין אותם באמת. "היכולת להעניק חום והרגשה של קירבה אף היא חשובה ביותר בטיפול באוכלוסיה שסובלת מבדידות וחוסר באהבה. לא פעם מטופל זקן מבטא עמדות שמרניות ונוקשות שאינן מקובלות על המטפל הצעיר. חשוב שהמטפל יקבל את הדעות האלה — גם אם הן מנוגדות לשלו וימנע מעמדה שיפוטית וביקורתית כלפי המטופל הזקן". המטפל חייב להפגין גם סובלנות וסבלנות. הקצב של הזקן איטי יותר. הוא יכול לדבר לאט, עם הפסקות בין המילים. יכול לקחת לו יותר זמן ויותר מילים להביע או לבטא רעיון או מחשבה כלשהי. לכן יש לתת לזקנים יותר זמן להגיד מה שהם רוצים להגיד. 

"חשוב בתחילה להקשיב להם מבלי לכוון אותם, כדי לתת להם להתבטא ללא איום וכן כדי ללמוד על אופן התפקוד שלהם. כאשר נוצר קשר והמטופל מרגיש בטוח יותר, ניתן לכוון או להסיט את נושא השיחה כשהוא סוטה מהעיקר", מסבירה דר' בר-טור. עוד היא ממליצה לאפשר למטופל לקחת שליטה על הטיפול, ולהחליט מתי וכמה פגישות לקיים. מטופלים זקנים נוטים אחרי מספר פגישות שבועיות להוריד את תדירות המפגשים והסיבות יכולות להיות שונות — היא מפרטת. החל מקשיים פיזיים וכלכליים לבוא לטיפול, ועד שמירה על אנרגיות או חשש מהתקשרות ותלות במטפל. לעיתים דווקא הפגישות הלא סדירות הן אפקטיביות יותר. כשהמטופל מגיע אחת לכמה זמן הוא ממוקד ועשה כבר "שעורי בית" לפני שהגיע לפגישה.

כותבת המאמר דר' ליאורה בר-טור - פסיכולוגית קלינית מומחית, מדריכה בפסיכותרפיה ומומחית לטיפול באוכלוסיה המבוגרת ובמשפחה הרב-דורית. היא מדריכה ומייעצת למנהלים ולצוותים שעובדים עם זקנים, מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב ומנהלת שותפה ב"צמתים" — מכון ייעוץ לאוכלוסיה המבוגרת ולמשפחה הרב-דורית בקניון רמת-אביב. היא חיברה את הספר "האתגר שבהזדקנות — בריאות נפשית הערכה וטיפול", בהוצאת אשל.

 



 


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.