forums

בעיית שמיעה

לראות נכון את בעיית השמיעה - חוש השמיעה הוא אחד מחמשת החושים שנדרשים לקיום חיים נורמאליים. רובנו נולדים עם יכולת שמיעה תקינה, שמאפשרת לנו להתפתח, ללמוד, לצבור ידע, להחליט החלטות, להתפרנס, ליצור קשרים חברתיים ולתפקד באופן רגיל בחוג המשפחה. שמיעה מהווה עבורנו ערוץ לתקשורת תקינה ולהנאה מקולות הסביבה.
 
בעיית שמיעה
לקבלת ייעוץ בנושא שמיעה אתם מוזמנים לפנות לפורום שלנו בנושא שמיעה ומכשירי שמיעה.

השמיעה גם מאפשרת לנו לשפוט את המציאות בצורה נכונה ולהגיב לסכנות, כשהן קורות. שמיעה משרתת אותנו באין ספור מצבים, מבלי שנהיה מודעים לכך. רק כאשר מתרחשת ירידה ביכולת השמיע,ה אנו מתחילים להיות מודעים לתרומתה בחיי היומיום שלנו. אנשים רבים, בני ארבעים או חמישים, חווים קושי להבין דיבור על רקע רעש, למרות ששמיעתם עדיין מוגדרת כתקינה. זהו, למעשה, השלב הראשון בהזדקנות מערכת השמיעה. השלב הזה הוא אולי המתסכל ביותר. מצד אחד — שמיעתנו תקינה, אך מצד שני איננו יכולים להנות כמו בעבר, משיחה במפגש חברתי רב משתתפים, במסעדה, ברכב כשהרדיו פתוח, ברחוב סואן או בבית, שאינו שקט לחלוטין.

המציאות הזאת מאלצת אותנו ליצור אסטרטגיות שיתרמו לתפקוד שמיעתי טוב יותר, כגון הנמכת רעשי רקע כמו טלוויזיה או רדיו, קשר עין עם בן שיחנו שיאפשר להיעזר בתנועות השפתיים שלו, תאורה טובה יותר והתרחקות לפינה יותר שקטה, לצורך המשך השיחה.

אסטרטגיות אלו עובדות עבורנו טוב כל עוד שמיעתנו תקינה. אך כאשר מתחילה להיווצר גם ירידה בעוצמת השמיעה — הן מפסיקות להיות מספיקות.עוצמתם של קולות מסוימים בסביבה, או צלילי דיבור מסוימים — היא חלשה והם נעלמים בתוך רעשי הרקע.  הדבר עשוי לגרום מתח, שמתחיל ללוות אותנו בכל מצב תקשורתי: הבנתי נכון, או לא?  עניתי לעניין, או לא? אם טעיתי, האם יחשבו שאינני מבין מה אומרים לי, כי אני טיפש או סנילי?

אני לא טיפש!  הזדקנתי אז זכותי לא לשמוע טוב! שידברו יותר ברור, יותר חזק, שיתאמצו עבורי! מגיע לי. אלה סוגי הגנות שרבים מאיתנו מפעילים על מנת להצדיק את קיום המגבלה השמיעתית, המתרחשת בזקנה. נכון שזכותנו "לזייף" בתחומים שונים במהלך ההזדקנות אך האם זכותנו התכחש לתהליך ולדרוש מהסביבה לספק לנו את הפתרונות, במקום לפתור את הבעיה בעצמנו?

אין כמעט אדם שמסרב להרכיב משקפי קריאה ועם השנים משקפיים הפכו לאבזר נפוץ ואופנתי. אבל כאשר מתרחשת ירידה בכושר השמיעה, אנו נתקלים ב 90%-מהמקרים בהכחשה. מכשיר שמיעה משדרג את איכות החיים. 


שמיעה כראיה:
   
בואו נשווה את המצב לירידה בכושר הראיה. אין כמעט אדם שמסרב להרכיב משקפי קריאה. עם השנים משקפיים הפכו לאבזר נפוץ ואופנתי ולא מעוררים תמיהה בסביבה, או הרגשת בושה אצל המשתמש. אנו מרגישים גם חופשיים מאד לדבר על נושא הראיה — גם אם במקום משקפיים אנו מרכיבים עדשות מגע בלתי נראות.  שימוש במשקפיים הפך נורמטיבי בכל הגילאים ובמיוחד בגיל המבוגר. לעומת זאת, כאשר מתרחשת ירידה בכושר השמיעה, אנו נתקלים ב 90%-  מהמקרים בהכחשה. בודדים מבין הסובלים מליקוי בשמיעתם, המקשה עליהם בתפקוד יומיומי במידה מסוימת, מוכנים ישר לגשת לפתרון הזמין והיעיל: מכשירי שמיעה. לפי הסטטיסטיקה העולמית נדרשת תקופה של 7 עד 10 שנים לצורך השלמה עם המגבלה, התגברות על הסטיגמה השלילית והבושה עד לרכישת מכשירי השמיעה. האם לא חבל על השנים הללו ? בואו נחשוב כמה הנאות הפסדנו וכמה מתח ותסכול חווינו עקב אותן עכבות, שמונעות מאיתנו איכות חיים טובה?


מדובר באיכות חיים יומיומית במשפחה, בפגישה עם חברים, באוטובוס, סופרמרקט, מרפאה, בנק, דואר, וגם בהרצאות, במופעים, בהצגות ובקונצרטים. איכות החיים שלנו נמדדת ביכולתנו להשתלב בכל מצב ולהפיק מכך הנאה ותועלת מרבית. לכן אין כל סיבה שבעולם שיכולה להצדיק את ההחלטה לדחות שיקום שמיעתי בעזרת מכשירי שמיעה. כולנו מסכימים, שזקנה הינה חלק ממעגל החיים. כולנו מסכימים גם שזקנה גורמת לנו להפסיד מיכולות שונות בגופינו. גם הזדקנות השמיעה היא טבעית ולכן אין סיבה בעולם שננסה להסתיר אותה ונתכחש לה. ככל שנקדים להכיר בקיום הליקוי בשמיעתנו, כך נזכה לשיקום מוצלח יותר. הרכבת מכשירי שמיעה אינה מרפאה את הליקוי בשמיעה כפי שהרכבת משקפיים אינה מרפאה את הליקוי בראיה. אך ככל שנקדים להרכיב מכשירי שמיעה, הסתגלותנו אליהם תהיה קלה ומהירה יותר ותרומתם למערכת השמיעתית תהיה גדולה יותר לאורך השנים. לפני עשרות שנים, מכשירי השמיעה היו מגושמים ובסיסיים ביותר. הם סיפקו הגברה פשוטה, שגרמה לאי נוחות רבה למשתמשים. בנוסף, צורתם החיצונית הייתה רחוקה מאד מלהיות אסטטית. לאורך השנים מתנהל מחקר מקיף לצורך הכרת מערכת השמיעה וכתוצאה מכך פותחו מכשירי שמיעה שמאפשרים למשתמשים בהם ליהנות משמיעה טובה ונוחה גם במצבי שמיעה קשים.

לפי הסטטיסטיקה העולמית נדרשת תקופה של 7 עד 10 שנים להשלמה עם מגבלת השמיעה, התגברות על הסטיגמה השלילית ועד לרכישת מכשירי השמיעה. תעשיית מכשירי השמיעה הכירה במהלך הזמן בצורך להפוך את מכשירי השמיעה לאביזרים אסתטיים. מזעור החלקים הפנימיים של מכשירי השמיעה החדישים, מאפשר היום לספק מכשירי שמיעה קטנים ונסתרים מן העין. אם בשנות ה 90- של המאה הקודמת המגמה השלטת הייתה להכניס את הטכנולוגיה לתוך האוזן, היום קיימת חזרה מאסיבית למכשירים מאחורי האוזן. אבל בניגוד לעבר המכשירים של היום הינם כל כך קטנים, שקשה מאד להבחין בהם גם אצל גברים עם תספורת קצרה. הסיבה לחזרה למיקום המכשירים מאחורי האוזן טמונה ביתרונות טכנולוגיים אותם ניתן ליישם טוב יותר בדרך זו. 

מכשירי השמיעה של היום מתמקדים בשתי מטרות עיקריות מבחינה טכנולוגית, האחת: לאפשר הבנת דיבור מרבית גם במצבי שמיעה קשים.
השנייה: להוריד את רמת הרעש הסביבתי לנוחה, גם כשמדובר ברעשים פתאומיים וחזקים. בנוסף: מכשירי השמיעה של היום מציעים מגוון פתרונות אוטומטיים, המותאמים אישית לכל משתמש.  אין עוד צורך להתעסק כל הזמן במכשיר השמיעה. פשוט מרכיבים אותו על האוזן ויוצאים לחיי היומיום המשתנים מרגע לרגע. בזכות תחכומם הרב, מכשירי השמיעה המודרניים יתאימו את עצמם לסביבה המשתנה. יחד עם זאת, מכשירי השמיעה מאפשרים ליצור פתרונות ייחודיים למצבים מוגדרים מאד וזאת בנוסף לפעילות האוטומטית שלהם.

היום פותחו מכשירי שמיעה מהפכניים, שלומדים בעצמם את השינויים שאותם מבצע המשתמש במהלך היומיום שלו מכשיר שמיעה חדש המשלב את טכנולוגיית Bluetooth אחת הבעיות המוכרות לאנשים שמרכיבים מכשירי שמיעה, היא הקושי להאזין באמצעותם לטלפון, למחשב, לנגן דיגיטאלי משלב עתה את טכנולוגית ,EPOQ , וכדומה. מכשיר שמיעה חדש ומאפשר מענה לשיחת טלפון במכשיר הסלולארי, BLUETOOTH ואפילו למחשב. החיבור נעשה באמצעות MP3  התחברות לנגן ונתלה על צוואר המשתמש. MP3 אבזר שדומה במראהו למכשיר קופות החולים משתתפות ברכישת המכשיר.

אימוני שמיעה
בשנים האחרונות מדברים רבות על קוגניציה ושימורה בעזרת תוכנות מחשב שונות '', שיוצרות "חדר כושר" למוח. מחקרים רבים מראים שתרגול היכולת הקוגניטיבית, מעכב תהליכי זקנה בתחומים רבים כמו חשיבה, פתרון בעיות, זיכרון ומהירות תגובה לגירויים סביבתיים. לאורך השנים קלינאי תקשורת מודעים לצורך באימוני השמיעה כחלק בלתי נפרד משיקום השמיעה. אנשים רבים שלוקים בשמיעתם, סובלים במהלך השנים מחסך משמעותי של גירויים שמיעתיים. ברגע הרכבת מכשיר השמיעה, חל שיפור מהותי ביכולתם לשמוע, אך אין ביכולת המוח שלנו להתגבר על החסך שנוצר עם הזמן. לכן, על מנת למצות את תהליך שיקום השמיעה — מומלץ לעבור סידרה של אימוני שמיעה, שבמהלכם ילמדו אתכם להפיק את המרב מחוש השמיעה המשוקם.

אימוני שמיעה מבוצעים על ידי קלינאי תקשורת במסגרת יחידנית או קבוצתית ודורשים, כמו בכל תהליך לימודי, מעט השקעה בבית מצד המטופל. מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין שיקום שמיעתי שכולל אימוני שמיעה — לבין שיפור בתפקוד הקוגניטיבי הכללי. לכן, מי שחפץ באיכות חיים טובה — חייב להשקיע קצת מאמץ בהשגת התוצאות הטובות ביותר.
מכשירי

כותבת: ענת כוכבא,  קלינאית תקשורת ומנכ"ל רשת מכוני הדים.

 

 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  פתרון לכבדי שמיעה
ישנו מכשיר טלפון המצויד בכפתור מצוקה.מתאים במיוחד לכבדי שמיעה ולכבדי ראיה.לאמא שלי יש כזה.מומלץ בחום!!! לפרטים נוספים 054-8008251 חגית
חגית (31.5.10)
2.  מכשירי שמיעה
כתבה מאוד מעניינת. אני רוצה להוסיף, שללא מכשירי שמיעה של הדים לא הייתי יכולה לקיים חיים נורמאליים. ניסיתי מספר רב של מכשירי שמיעה, אך מהיום שהגעתי למכשירי שמיעה של הדים אני מאושרת שיפרתי לעצמי את איכות החיים לגמרי. היכנסו לקבלת פרטים נוספים על מכשירי שמיעה של הדים:http://www.hedim.co.il/?CategoryID=130
דוביק (12.12.13)
3.  מכשיר שמיעה
לפני כמה ימים הייתי בארוחה משפחתית, אחד האורחים סובל מבעיית שמיעה. לאחר ששמעתי את סיפורו הקשה, רציתי לשתף אתכם בפתרון שהציל את חייו ושינה אותו מקצה לקצה. מכשיר שמיעה Quantum 12 - של הדים, הצליח להחזיר לו את החוש השמיעה ולקיים חיים נורמליים כאדם נורמטיבי. ממליצה בחום
לימור (27.4.14)
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.