forums

סוכרת המגפה של המאה ה-21

סקר חדש קובע כי הציבור בישראל טומן את ראשו בחול ביחס לסוכרת. 37% מהישראלים לא עושים פעילות ספורטיבית כלל, 70% חושבים שהם לא סובלים מהשמנה, כ - 13% מהישראלים הודו כי, גורם רפואי כבר קבע להם רמות סוכר גבוהות.
 
סוכרת המגפה של המאה ה-21
המועצה הלאומית לסוכרת יזמה סקר חדש, לקראת אירוע הנקרא "סוכרת המגפה של המאה ה-21 - ניתן לעצור את זה" שיערך ב – 22 בנובמבר 2010 בגני התערוכה. על השאלון הטלפוני ענו 500 גברים ונשים. לכנס הוזמנו שרים, חברי כנסת, קובעי מדיניות וראשי ערים מכל רחבי הארץ מתוך ראייה כי מדינת ישראל חייבת להצטרף למגמה העולמית על מנת ליצור שינוי ממשי בהתפשטות המגיפה החדשה של המאה ה- 21 שהיא: עודף משקל, חוסר פעילות גופנית ותזונה לא בריאה. בניגוד למחלות חמורות אחרות, שינוי בסגנון החיים הכולל תזונה בריאה וביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע יצליח למנוע את המחלות. 

הסקר חושף נתונים מדאיגים על עמדתו של הציבור הישראלי כלפי מחלת הסוכרת. מהסקר 
עולה כי הציבור בישראל מודע במידה מסוימת לגורמים למחלת הסוכרת אך טומן את הראש בחול, לא מקפיד על אורח חיים ספורטיבי ועל משקל תקין. יתרה מכך רוב הישראלים מכירים בעצמם אנשים החולים בסוכרת או שאובחנו כבעלי רמות סוכר גבוהות וגם מבינים את ההשלכות הבריאותיות הקשות של המחלה, החל מעיוורון וכלה בקטיעת איברים. 

יתכן כי ההסבר נעוץ בעובדה כי למרות המודעות, רוב הציבור טועה ואינו תופס את מחלת הסוכרת כגורם מוות עיקרי בישראל ולא מבין שבניגוד למחלות חמורות אחרות, שינוי בסגנון החיים יכול למנוע את המחלה. הסקר נערך לפני מספר ימים, בהשתתפות כ - 500 מרואיינים ומרואיינות בסקר טלפוני לקראת האירוע בגני התערוכה בתל אביב.

להבדיל מכנסים ואירועים אחרים בתחום הסוכרת שנערכו עד היום בהשתתפות אנשי רפואה בעיקר, ישתתפו באירוע הזה שרים, חברי כנסת, קובעי מדיניות ואף ראשי ערים מכל רחבי הארץ אשר יצטרפו לפרויקט מניעת סוכרת באמצעות תוכנית מוניציפאלית להגברת המודעות בכל עיר.
 


נתוני הסקר: 
 

כ – 70% מהישראלים חושבים שהם אינם סובלים מהשמנה. כ – 28% הודו שהם סובלים מעודף משקל כאשר נשאלו האם הם סובלים לדעתם מהשמנת יתר או עודף משקל.
 


עישון
כרבע מהישראלים (25%) הצהירו על עצמה כמעשנים. כחמישית מהאוכלוסייה (20%) מעשנים בקביעות. כרבע מאוכלוסיית המעשנים הם גברים (24%) בהשוואה לנשים (16%). כרבע מהמעשנים הם תושבי אזור תל אביב והמרכז (24% ) בהשוואה לתושבי אזור חיפה והצפון(14%). 5% מהאוכלוסייה הצהירה על עצמה כמעשנים מידי פעם.
 


פעילות ספורטיבית
19% מצהירים כי הם עושים פעילות ספורטיבית על בסיס יומיומי. 36% אמרו שהם עושים פעם עד פעמיים בשבוע. מעל שליש (37%) הצהירו כי הם לא עושים פעילות ספורטיבית כלל. שיעור זה בולט בקרב נשים (42%) ובקרב המעשנים באופן קבוע (51%).  


לא מבינים שאפשר למות מסוכרת
כשנשאלו מה גורם למקרי המוות הרבים ביותר בישראל? 

32.8% מהציבור ענו כי תאונות דרכים הן הגורם העיקרי למקרי מוות בישראל. 27.1% חשבו שמחלות לב וכלי דם גורמים למקרי המוות הרבים ביותר. 27% האמינו שמחלת הסרטן גורמת לעיקר מקרי המוות בישראל . רק 4.8% הצביעו על סוכרת כגורם מוות עיקרי.
2.1% חשבו ששבץ מוחי גורם להכי הרבה מקרי מוות. 6.1% לא ידעו או לא השיבו.

כשנתבקשו להעריך את שיעור הסובלים ממחלת הסוכרת בישראל?

כמעט מחצית (47%) ציינו שיעור של 5% עד 15% ,בעיקר ציינו זאת גילאי 18-44 (52%). מעל לשליש (39%) ציינו שיעור של 30%מהאוכלוסייה הסובלים מסוכרת בישראל. 


לא חושבים שהם שמנים
יותר מרבע מהישראלים  (28%) חושבים שהם סובלים מעודף משקל. שיעור בולט בקרב כשליש מהנשים (33%) לעומת קצת פחות מרבע מהגברים (23%). גילאי 30-60 (36%) ובקרב אלו שלא עושים פעילות ספורטיבית או עושים לעיתים רחוקות בלבד (34%).
 

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת מסר בעקבות נתוני הסקר כי:

סוכרת היא מחלה כרונית ומתמשכת. הגורמת לנטל כבד לחולה, למשפחתו ולמערכת הבריאות. המחלה גורמת לפגיעה בכלי דם קטנים ובאברי גוף חיוניים כגון לב, מוח, רגליים, כליות ועיניים. שיתוף פעולה בין גורמי שינוי בישראל לצד שינוי בסגנון החיים יכולים לעצור ולמנוע את המגיפה. אם הציבור ישנה את סגנון החיים שלו נוכל למנוע אותה ואם ימשיך ויטמון את ראשו בחול ולא יעשה דבר נמשיך לאבד כ – 2,500 אזרחים מדי שנה.
 

חוסר ידע לגבי סוכרת הניתנת למניעה
עוד עלה מהסקר כי הציבור אינו מבין כלל את ההבדלים בין סוכרת נעורים מולדת לבין סוכרת מבוגרים אשר ניתנת למניעה. שכן כאשר נשאלו האם קיימים הבדלים בין סוכרת נעורים (סוג 1) לסוכרת מבוגרים (סוג 2) 28% כלל לא ידעו להשיב על השאלה, 10% ציינו כי אין כלל הבדלים.  כ-60% ציינו כי יש הבדלים ומתוכם 20% ידעו לציין כי סוכרת נעורים היא מחלה מולדת לעומת סוכרת מבוגרים שהיא מחלה נרכשת בעקבות השמנת יתר, עישון וחוסר בפעילות גופנית.
 

לא מודעים שסוכרת גורמת למחלות אחרות
כשנשאלו על המחלות העלולות להיגרם בעקבות מחלת הסוכרת, כ-2/3 מהאוכלוסייה ציינו כי סוכרת יכולה לגרום לבעיית ראייה עד כדי עיוורון, כמחצית ציינו שסוכרת יכולה לגרום לבעיות גפיים עד לכדי קטיעת איברים, בין 30% ל-40% בלבד ציינו כי סוכרת יכולה לגרום למחלת כליות ולמחלות לב ורק כרבע מודעים לכך שהיא עלולה לגרום לאימפוטנציה ולשבץ מוחי. 17% מהאוכלוסייה לא מודעים כלל לאף לא אחת מהמחלות היכולות להיגרם בעקבות הסוכרת.  
 

כ-16% מהישראלים לא יודעים שניתן למנוע סוכרת 
כ-60% מהאוכלוסייה יודעים כי ניתן למנוע את מחלת הסוכרת של המבוגרים (סוג 2). כ-16% חושבים שהיא בלתי ניתנת למניעה. העדויות המדעיות הן הפוכות שכן סוכרת ניתנת למניעה בעזרת פעילות גופנית, הקפדה על משקל תקין ותזונה בריאה. שיעור זה בולט בקרב תושבי אזור השרון (25%) בהשוואה לתושבי אזור חיפה והצפון (12%). רוב האוכלוסייה (77%) מודעת לכך שהשמנה היא גורם המהווה סיכון לחלות בסוכרת מבוגרים (סוג 2). מעל למחצית (56%) מודעים לסיכון שבחוסר פעילות ספורטיבית בעיקר נשים (61%) .
כשליש (35%) מודעים לכך שעישון יכול להוות גורם סיכון למחלה.
רוב האוכלוסייה (כ-70%) ציינה כי מחלת סוכרת מבוגרים (סוג 2) נמשכת כל החיים. בעוד המחקרים הרפואיים מוכיחים כי ניתן לשפר את מצבה על ידי הורדת גורמי הסיכון.  


כ - 13
% מהישראלים הודו כי גורם רפואי כבר קבע להם רמות סוכר גבוהות
13% מהאוכלוסייה ציינו כי נאמר להם מגורם רפואי שיש להם רמות סוכר גבוהות. שיעור זה עולה עם הגיל ומגיע ל20%-25% בגילאי 45 ומעלה. כשני שליש מהאוכלוסייה ציינו כי יש להם חבר או קרוב משפחה עם רמות סוכר גבוהות. כ-5% מהאוכלוסייה הצהירו כי הם חולים בסוכרת סוג 2 ,שיעור זה בולט בקרב גילאי 60+ (12%). כמחצית (53%) ציינו כי חבר או קרוב משפחה שלהם חולה במחלה, שיעור זה בולט בקרב נשים (59%). 13% ציינו כי הם מכירים מישהו שחולה במחלה.  
 
 


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  עישון אחת הסכנות להדרדרות המחלה
אזרחים רבים החולים במחלת הסכרת אינם יודעים שבעזרת הפסקת עישון הם יכולים לצמצם את הדרדרות המחלה ,כמובן שצריך גם לשמור על נטילת תרופות ודיאטה נכונה אבל הסיגריות ידרדרו אתכם גם אם תקפידו על כל אלו.
טלי אליצור (10.6.12)
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.