forums

על ההתפתחות של מוסדות מיוחדים לטיפול יומיומי שוטף בקשישים הקרוי – בית אבות.

כיצד התפתח המוסד של בית אבות?
 
על ההתפתחות של מוסדות מיוחדים לטיפול יומיומי שוטף בקשישים הקרוי – בית אבות.

רובנו מסתכלים על בתי האבות השונים, ורואים אותם בתור משהו מובן מאליו. אנחנו חשים בטוחים בידיעה שגם אם קרובי המשפחה שלנו מזדקנים - נוכל להפנות אותם אל בית אבות, שבו יהיו אנשי מקצוע שיוכלו לטפל בהם. יתרה מזאת - אתם יודעים שכאשר תזדקנו, תוכלו אולי אף לפנות בעצמכם לבית אבות מתאים, שבו תוכלו לקבל את הטיפול הטוב ביותר. 

חשבתם פעם מהיכן התפתח בכלל המוסד של בית האבות? איך ומתי החברה החלה להבין, כי עליה לדאוג גם לאזרחים המבוגרים שלה ולא רק לצעירים? כמו שתראו מיד, מדובר על תהליכים היסטוריים מפתיעים למדי.

העלייה של בתי האבות לתודעה
לא תמיד בהיסטוריה האנושית, היו קיימים בתי אבות או מוסדות מובילים כלשהם שנועדו לשרת אנשים מבוגרים. הסיבה לכך היא שלאורך השנים תוחלת החיים הייתה קצרה יחסית.
היא הייתה נמוכה משתי סיבות מרכזיות - הן מכיוון שבעבר מלחמות היו נפוצות הרבה יותר, וחלק ניכר מהגברים מתו צעירים, והן בגלל שאיכות החיים הייתה נמוכה יותר וכללה מחלות שבעטיין נפטרו רבים. על כן, אנשים שהצליחו להגיע לגיל המופלג של יותר מ - 60 ממילא היו אנשים שנהנו מאיכות חיים גבוהה הרבה יותר מהממוצע. האנשים המבוגרים מהעת העתיקה ועד לעת החדשה המוקדמת היו לרוב אנשים שהיו מקורבים לחצרות המלוכה ולשלטון, ובעצמם חיו חיי עושר. לכן, הם גם זכו להזדקן בכבוד, וממילא באזור שבו הם חיו, היו להם גם משרתים אישיים שדאגו לסעוד אותם כשהגיעו לגיל מופלג, ללא צורך לעזוב את המיקום הגיאוגרפי הספציפי שלהם ואת הנוחות המוכרת של ביתם.


המוסד של בית אבות החל להתפתח עם זאת רק לקראת סוף המאה ה - 19 ותחילת המאה ה - 20. במצב שנוצר, גם מעמד הביניים החל להגיע לגיל מופלג יותר, ולא רק המעמדות הגבוהים. כך נוצר מצב פרדוכסלי - מצד אחד, יותר ויותר אנשים הגיעו לגיל מופלג – ומן הצד השני הם לא היו בני עשירים, כך שהם לא יכלו לדאוג למשרת אישי שיטפל בהם. על כן החלו להתפתח המוסדות של בתי האבות, אשר נקראו בעבר מושבי זקנים. מושבי הזקנים היו ממומנים בשתי צורות אפשריות:

1. בדגם הפרטי - הם מונו ע"י קרובי המשפחה של האנשים אשר שהו במוסד.
2. בדגם הציבורי - הקהילה כולה מימנה אותם.

וכיצד דברים השתנו?
קשה מאד להשוות בין בתי האבות של תחילת המאה ה - 20, לבתי האבות שיש כיום בישראל ובמדינות אחרות בעולם המערבי. מושבי הזקנים בעבר היו פשוט המקום שאליו שולחים אנשים מבוגרים, והטיפול שאליו הם זכו היה ברמה נמוכה למדי. פעמים רבות הזקנים גם היו אנשים חולניים, ונטו להתייחס אליהם כמעט כמשוגעים. בית אבות שכזה ראה לעצמו הישג רק בעצם יכולתו להאכיל את כל הפיות הרעבים ותו לא. לא הייתה כל התייחסות רצינית לחיי הנפש של הקשיש, רצונותיו, שאיפותיו, הטיפול הרפואי בו וכו'.
לאורך המאה ה- 20 התפתחה תפישה הומניסטית מעשית, שנתנה הרבה יותר כבוד לאנשים המבוגרים, וכיום בתי האבות כוללים את המטפלים הסיעודיים הטובים ביותר שיש, ולכל אדם מעניקים יחס אישי, חם ואוהב תוך התייחסות מעמיקה לחיי הנפש, בילוי פנאי, חיי חברה וכיוצא באלה.


ללא ספק, בתי אבות עברו מהפכה של ממש בישראל מאז שנות ה - 90, כאשר יותר ויותר מוסדות פרטיים החלו להיכנס לתחום והוא הפך להיות תחת פיקוח צמוד ונתון לשינויים דינאמיים וכוחות שוק, אשר ברובם מספקים היום שירות מעולה לקשישים ולקרובי משפחתם.

המאמר בחסות בית טובי העיר – דיור מוגן
בית טובי העיר בגוגל פלוס



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
השפעות הקורונה על הבדידות בבתי-אבות
הדרך להתמודד עם השפעות הבדידות בבתי אבות היא לייצר פעילויות עבור קשישים בגילאים שונים ובעיקר להיות קשובים לצרכים שלהם. גם כיום שהתחלנו לחזור לשגרה, עדיין יש לשמור על כללי הבטיחות.
לקריאה
איך מקבלים טיפול פליאטיבי בבית?
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות מתן טיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על ההתמודדות של המטופל והקרובים לו עם מחלה מסכנת חיים תוך דגש על הפחתת התסמינים שקשורים למחלה ולטיפולים שניתנים לחולים אלה. הטיפול הינו הוליסטי ומשלב טיפול סיעודי, רפואי ורגשי כדי לסייע למטופל ולבני משפחתו בהתמודדות עם המחלה.
לקריאה
מהם הסימנים לירידה בשמיעה אצל מבוגרים?
ירידה בשמיעה היא תופעה שכיחה בקרב בני ובנות הגיל השלישי, ופוגעת ב-30% מן המבוגרים לאחר גיל 65. הסיבות לירידה בשמיעה הן רבות ומגוונות, החל מסיבות גנטיות, סביבתיות דוגמת חשיפה ממושכת לרעשים חזקים, בריאותיות- עקב מחלה או פגיעה, כתוצאה מטיפול תרופתי מתמשך וסיבות נוספות.
לקריאה
איך להתמגן מווירוס הקורונה בגיל מבוגר?
וירוס הקורונה תקף את כולנו בחודשים האחרונים, אם בבידוד, בהשבתת העסק ועוד – אך כיצד לשמור על סבא וסבתא או כיצד להתמגן מפניו בגיל מבוגר רבים מאיתנו עוד שואלים.
לקריאה
בית אבות סיעודי
בתי אבות סיעודיים יכולים לשנות את איכות חייו של אהוב לבכם. אם אתם כבר לא מצליחים לעזור לו ויש גורמים רפואיים שממליצים לו להיות בבית אבות סיעודי כדאי לשקול זאת היטב. זה בדיוק הזמן להבין מהו, כיצד אפשר לבחור אותו נכון ולמה הוא כל כך חשוב לאיכות חיי המבוגר.
לקריאה
התנדבות בסיעוד לגיל השלישי
אם אתם נמצאים במצב שבו אתם מחפשים כיצד אפשר לתרום ולתת מעצמכם אז התנדבות לשירותי סיעוד לגיל השלישי יתאימו לכם, התנדבות כזו לגיל השלישי יאפשרו למטופלים לנהל את החיים בצורה הרבה יותר טובה, אז יהיה כדאי לכם לחשוב היטב על הבחירה שלכם ולשים לב שאתם עושים כל מה שאתם יכולים.
לקריאה
סימנים לסרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס הוא שם גולל לגידולים במעי הגס, ברקטום או בתוספתן. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם והשני בשכיחותו בישראל כשבכל שנה מתגלים בארץ כ-3500 חולים חדשים. במאמר הבא ננסה להבין את גורמי הסיכון והסימנים לזיהוי מוקדם שלו.
לקריאה
תכנית הסיעוד החדשה
חוק הסיעוד האחרון, אשר נחקק ב-2018 הביא עמו בשורה של ממש עבור האוכלוסייה הקשישה המדינה. הרפורמה כוללת שורה של תקנות שנועדו להיטיב עם אוכלוסייה זו הן מבחינת גובה הקצבאות והן מבחינת הגדלת מספר שעות הטיפולים הסיעודיים.
לקריאה
העסקת עובד סיעודי ישראלי או זר
כאשר אתם או בני משפחתכם זקוקים לטיפול סיעודי, ואתם זכאים לסיוע לפי חוק הסיעוד, אתם צריכים לבחור בין מטפל ישראלי למטפל זר. ההבדלים ביניהם גדולים מאוד, הן במחיר והן במאפיינים של המטפל, ובמאמר זה ננסה להציג כמה שיותר מידע שיעזור לכם לבחור בין העסקתם.
לקריאה
אפוטרופוס – על הכשרות המשפטית והליך המינוי
אנשים בקרב האוכלוסייה המבוגרת שבינינו, מבוגרים, קשישים, סיעודיים ואחרים עם מוגבלויות פיזיות ו/או נפשיות שונות נדרשים במרבית המקרים לקבל עזרה ותמיכה צמודה שתסייע להם בהתנהלות יומיומית השוטפת.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.