forums

קניות ואיכות חיים בגיל הזהב

חוקרים אמריקאיים מצאו כי קניות תכופות משפיעות באופן חיובי מאד על נשים מבוגרות. האומנם?
 
קניות ואיכות חיים בגיל הזהב
מירי בן-דוד ליוי

בעידן שבו יש קניון בכל חלקה טובה, לא קונים רק כי חסר לנכד גרביים או כי אין לנו מעיל. חוויית ה"שופינג" הפכה עם השנים לתרבות של ממש. אנשים רבים רואים ביציאה לקניות של בגדים ומתנות הזדמנות ליהנות, להתאוורר ואפילו לפצות את עצמם על יום עגום או על מצב רוח מדוכדך.

על הקשר בין הנאה לבין קניות

במחקר שנערך בארה"ב באוניברסיטת ג'ונס הופקינס התגלו ממצאים שעשויים לעודד קניות בקרב נשים מבוגרות: לפי המחקר, קניות תכופות עשויות לסייע להן לשמור על מצבן המנטאלי והחברתי, לקרוא ספרים ועיתונים, להיות חיוניות, ערניות ועסוקות יותר.

למרות ריבוי המחקרים המוצאים קשר בין הנאה וחיוניות לקניות, ד"ר מוטי רימור, מרצה בכיר לפסיכולוגיה בחוג למדעי ההתנהגות במכללה למנהל, חושב אחרת. לטענתו, התנהגות של קניות וצריכה היא גם תוצר ייחודי של התרבות החומרנית המערבית: "נזקיה הפסיכולוגיים של התנהגות כזו גדולים מתועלתה. אדם לא זקוק לכל כך הרבה חפצים כדי לנהל חיים מסודרים ומאושרים. מחקרים רבים מראים שרמת האושר של האדם אינה עולה ככל שרכושו עולה מעל מינימום מסוים. ריבוי חפצים הוא תוצר של ייצור מוגבר בחברה הצרכנית. החברות המייצרות דוחפות ולוחצות על הפרט לקנות את המוצרים. ללא הלחץ הזה החברות תתמוטטנה. אך הלחצים והצריכה המוגברים פוגעים באישיות הפרט. המרדף אחר החפצים מטה את הפרט מפיתוח אישי פנימי, לעבר מרוץ רגרסיבי אחרי חפצים מתוך תקווה שהם יוסיפו לאושרו".

ד"ר רימור גורס כי למפרסמים יש חלק בעניין, "מדובר בעולם שטוח וחד ממדי הצמוד לעולם הצרכנות. צריכה מוגברת לוחצת על הפרט לעבר תלם הקונפורמיות כדי להיות כמו כולם, וזהו לחץ חברתי בלתי נעים. עבור נשים הלחץ הוא אף יותר פוגע, כי הוא קשור לתוספת של רכישת ערכים של חברה גברית-קפיטליסטית, המבוססת על רגשות תחרות, שלמעשה אינם מתאימים לגישה השיתופית – קולקטיביסטית הטבעית לאופי הנשי".
ובכל זאת יש משהו מהנה, לפחות ברגע הקנייה ובחוויה שמסביב לה....

"קניות בפני עצמן הן אמנם מהנות באותם רגעים של קניה. זהו תהליך שקורה ככל פעולה שמגרה את מרכזי העונג שלנו, כמו ליקוק גלידה, או התעמלות אינטנסיבית. אך ידוע שהמנגנון הנאורולוגי של גירוי מרכזי עונג באופן אינטנסיבי מביא בעקבותיו סינדרום זמני של דיכאון, תהליך הדומה לזה הקורה לאחר סימום, והדורש להגביר את הגירוי לכמויות יותר ויותר גדולות, והתהליך נמשך כבור ללא תחתית. לכן, אם אנחנו פונים לכיוון הזה, יש לפעול באופן מבוקר, מסודר, ובלתי מתמכר: מה שמכונה 'כלכלת עונג' – צריכה מעטה, מפוזרת בזמן, של גירויים מאופי שונה".
ד"ר רימור מתייחס גם לעובדה שתמיד המחקרים מקשרים בין קניות לנשים. "קניות מכל הסוגים הן תופעה ייחודית להתנהגות האישה, וקשורה לדימוי עצמי של נשים. זאת, ראשית, בגלל שנשים מטבען נוטות להדגיש את חיצוניותן. שנית, קניין קשור לצורך ה"קינון" הטבעי יותר לנשים, עקב חשיבות גידול הילדים והמסגרת המשפחתית עבורן. שלישית, אולי אף מהסיבה הפסיכולוגית שנשים במבנה נפשן וגופן יותר 'מקבלות ומשמרות'".

דברים שלא ממש צריכים 

ד"ר אסף כספי, מנהל המרפאה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי "שיבא", אומר כי הוא מבין את ההיגיון שמאחורי המחקר, קודם כל כאדם אך גם כאיש מקצוע. "כולנו מכירים את חוויית הקניות, ואני לא מדבר רק על קניות במרכול, אם כי גם בקניית מזון קיימת חדוות קניה, עובדה שבדרך כלל קונים גם את מה שלא מתכננים מראש".

ד"ר כספי טוען כי הכלכלה העולמית כולה מבוססת על צריכה של דברים שלא ממש צריכים. "אם ניקח לדוגמא את קניית המכונית, הרי התפקיד שלה הוא לנייד אותנו ממקום למקום, אבל אנחנו תמיד נשאף ליותר ונרצה מכונית יותר נחשבת, יותר יקרה. כל הכלכלה הקפיטליסטית מבוססת על זה: כמה שיותר רכוש, כמה שיותר ביגוד. עניין הביגוד תופס יותר כשמדובר על החוויה והפיתוי כי כשאתה לובש משהו יפה שבחרת אתה נראה יותר טוב ומרגיש טוב יותר עם עצמך. בכל אופן אנחנו חיים בעידן של תרבות צריכה, כשהקהל זקוק לסיפוקים מידיים, קצרים וקלים". 

התחושות החיוביות המיידיות שמתקבלות בחוויית השופינג, מובנות ומוסכמות על ד"ר כספי, אך כשמדובר על תוצאות לטווח ארוך כפי שמתבקש מהמחקר, כמו קודמו, גם הוא מוצא פרשנויות חדשות: "זה נכון שנשים מבוגרות חיוניות, עסוקות, חברותיות וקוראות יותר ספרים כי הן קונות יותר. אך מדובר, לרוב, בנשים במצב סוציו-אקונומי גבוה יותר, עם תרבות פנאי עשירה ואיכותית, נשים משכילות שפנויות להשקיע בעצמן ובאיכות החיים שלהן. 

אני מסכים עם תוצאות המחקר לגבי קניות לטווח הקצר אך לא לטווח הארוך. יותר מדויק לומר שכמו כל דבר אימפולסיבי אחר – גם בשופינג יש משהו שבאופן מיידי גורם להרגשה טובה. עצם הכניסה לקניון מכניסה את המבקר בו לאווירה שיוצרת הנאה מרובה: ריחות, מוסיקה, מראה מחמיאה בצד הדרך, טמפרטורה, כל מיני אלמנטים שבאופן בהחלט לא מודע משפיעים על האדם ומעלים את מצב רוחו. אין בכך כל רע כל עוד ההרגשה הטובה של האדם לא תלויה אך ורק בקניות. זה עובד בשני הכיוונים - כשיש מצב רוח טוב קונים יותר, בן אדם מאד מדוכא ירוץ לקניות".

נשים קונות אחרת מגברים? 

"כשמדברים על קניות, בדרך כלל מייחסים את ההרגלים לנשים, אבל האמת היא שגם גברים אוהבים לקנות, אלא שאצלם הסחורה היא אחרת. אם נשים יותר נוטות לקנות בגדים ואביזרים לבית, הרי שהגברים יעדיפו מכשירים סלולאריים יקרים ומתוחכמים, נכסים, תיקי מניות וכיום אפשר לומר בהחלט שגם גברים מפיקים הנאה מקניית חליפות ואביזרי לבוש".


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
הומואים על הבמה
בתל אביב התאספה קבוצת פנסיונרים הומואים כדי להרים הצגה על חייהם.
לקריאה
מי יבנה, יבנה לי קבר
גימלאי רוסי בנה לעצמה חלקת קבר עם מצבה בעודו בחייו, והוא מטפח אותה יומיום, כדי שלא "יגנבו" לו את הקרקע.
לקריאה
לימודים לזקני חבד
תפארת זקנים היא מסגרת לימודית וחברתית של חבד לקשישים וקשישות, שהוקמה על-פי הוראתו של הרבי, הגורס כי דווקא בגיל הזקנה יש לאדם את ישוב הדעת לעסוק במעיינות הנצח של העם היהודי.
לקריאה
" יידישפיל " - תיאטרון ישראלי צומח
תיאטרון “יידישפיל” חוגג יום הולדת 20, ובכך הוא מעיד על הצורך של מבוגרים, בני דור הביניים והנכדים בני העשרה והעשרים - להכיר ולהוקיר את שפת היידיש, שנכחדה כמעט מן העולם
לקריאה
קשישים בעולם וירטואלי
בקורס של המשרד לענייני גימלאים בחיפה, מכשירים קשישים להפנים שעכבר הוא לא רק אורח במזווה, שהדואר היום לא בא רק באוטו האדום ושאפשר לפתוח חלון גם מבלי שייכנס הביתה קור
לקריאה
דרושות עמותות חדשות לטיפול בגמלאים
גדלה הדרישה לעמותות חדשות שיתנו מענה טיפולי לגמלאים בארץ
לקריאה
ערבים בישראל מטפלים בקשישים בבית
קשישים ערבים מטופלים לרוב על ידי המשפחה בבית.
לקריאה
ספר הדרכה לסבים וסבתות
כתיבת ספר הדרכה לסבים וסבתות נראית כמהלך טבעי לד"ר מרים סטופארד הבריטית, שדורות של אמהות התחנכו על ספרה "הטיפול בתינוק ובילד". "הסבים הם סלע היסוד שעליו מבוססת המשפחה", היא אומרת למישל הנסון, סופרת הגארדין הבריטי
לקריאה
צפרות והאכלת ציפורי בר מרגיעה
לצפרות ולהאכלת ציפורי בר יש השפעות מיטיבות בהיבט הפיזי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי, בעיקר על אנשים מבוגרים ונכים
לקריאה
גמלאים למען תיירות ואיכות הסביבה
גמלאים דוברי שפות מתנדבים למען התיירות ואיכות הסביבה בעיר העתיקה בירושלים, בסיוע לתיירים והתראה על מפגעים.
לקריאה
 
1 2 3 4 5
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.