forums

דפוס פעילות הפנאי של קשישים בישראל

יותר ויותר קשישים מקדישים מזמנם הפנוי להתנדבות, נופש ופעילות פנאי אחרת
 
דפוס פעילות הפנאי של קשישים בישראל
תופעה שאנו עדים לה בשנים האחרונות היא ירידה בהשתתפות הקשישים בכוח העבודה. אחת הסיבות לכך: יותר ויותר קשישים מקדישים מזמנם הפנוי להתנדבות, נופש ופעילות פנאי אחרת. כך כותב שמואל באר, באתר התנדבות ישראל. 

לפי ד"ר נורית וינבלט , ראש החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב, הגדרה מסכמת וממצה של פנאי היא: "הזמן העומד לרשות האדם כשהוא פנוי מעבודה ומפעולות אחרות הנדרשות לצורכי קיום, הוא מלווה בתחושת חופש וקשור לערכי תרבות". 

אחת מפעילויות הפנאי המקובלות בקרב קשישים היא התנדבות. שיעור ההתנדבות בקרב קשישים בישראל עומד על 12% והוא נמוך רק במקצת מהשיעור המקביל בכלל האוכלוסייה שהוא 15%. קשישים בני 74-65 נוטים יותר להתנדב מהמבוגרים מהם (14% לעומת 9%). 

אגב, שיעור ההתנדבות בקרב הגברים בכל קבוצות הגיל - גבוה מזה שבקרב הנשים ואצל הקשישים ההבדל בולט במיוחד 15% מהגברים לעומת 9% מהנשים.

בבחינת דפוסי ההתנדבות עולה כי קשישים נוטים להתנדב יותר שעות מאשר מתנדבים צעירים יותר. למעלה ממחצית המתנדבים הקשישים (54%) מתנדבים לפחות 10 שעות בחודש. בהשוואה לכשליש (36%) מכלל המתנדבים באוכלוסייה. 37% מהמתנדבים הקשישים פועלים במסגרת פרטית כמחצית (48%) במסגרת ארגונית ו-15% עוסקים בהתנדבות הן במסגרת ארגונית והן במסגרת פרטית. אין הבדלים משמעותיים לגבי מסגרת ההתנדבות בין הקשישים לכלל האוכלוסייה.

אחד מכל חמישה קשישים השתתף בחוגים בשנה שקדמה לראיון - ביניהם ספורט, מחשבים, שפות ומלאכת יד. שיעור המשתתפים בחוגים בקרב כלל האוכלוסייה כמעט זהה ואין הבדל בין קבוצות הגיל. בניגוד לתחומי פנאי אחרים, יותר נשים קשישות משתתפות בחוגים (22%) מאשר גברים קשישים (18%) וכפי שניתן לצפות, הקשישים היותר מבוגרים (בני 75+) נוטים מעט פחות להשתתף בחוגים (17%) יחסית לקשישים הצעירים יותר (בני 65 עד 74 22%).

בהשוואה לכלל האוכלוסייה, הקשישים יוצאים פחות לנופש - 57% לעומת 37% בהתאמה - יצאו לנופש בשנה שקדמה לראיון. גם כאן השיעורים בקרב הקשישים המבוגרים יותר (בני 75+) נמוכים יותר: 31% מהם נופשים, לעומת 41% מהקשישים הצעירים. שיעור הגברים הקשישים שיצאו לנופש עמד על 42% בהשוואה ל 33% מהנשים הקשישות. 

דפוסי הנופש של הקשישים שונים במקצת מאלה של האוכלוסייה הכללית. מסתבר שהקשישים נוטים פחות לנפוש בארץ (72% מהנופשים) מאשר האוכלוסייה הכללית (84%) ויותר לנפוש בחו"ל (60% מהנופשים הקשישים לעומת חצי מכלל הנופשים). ארבעים אחוזים מהנופשים נפשו בשנת המחקר רק בארץ (50% באוכלוסייה הכללית). שיעור אלה שנפשו רק בחו"ל היה 28% (16% באוכלוסיה הכללית). כשליש מהקשישים ומכלל האוכלוסייה נפשו גם בארץ וגם בחו"ל.

 אחד העיסוקים היותר נפוצים בקרב קשישים בשני העשורים האחרונים הוא השימוש במחשב, וזאת למטרות מגוונות. כמחצית (52%) האוכלוסייה הכללית שנבדקה בסקר השתמשה במחשב בחודש שקדם לראיון. בנושא השימוש במחשב נמצאו הבדלים מאוד ברורים בין קבוצות הגיל : 69% מבני 20 עד 34, 58% מבני 49-35, 42% מבני 64-50 ורק 12% מבני 65+ השתמשו במחשב. סביר מאוד להניח שעם השנים יגדל שיעורי השימוש במחשב בכל קבוצות הגיל. 

מהנתונים עולה עוד כי גברים נוטים יותר מנשים להשתמש במחשב, כשגלישה באינטרנט היא הפופולארית ביותר (69% מהקשישים ו81% מהאוכלוסייה הכללית). זאת בעיקר לאיתור מידע (90% מהקשישים ו94% מכלל האוכלוסייה), דואר אלקטרוני (83% ו 79%) קניות (23% ו-21%) וקבוצות דיון (16% ו-24%). שימושים נוספים במחשב הם משחקים (41% ו-43%), עבודה (37% ו-64%) ולימודים (22% ו-35%). עובדה מעניינת: ל-10% מהקשישים שהשתמשו במחשב - אין מחשב בבית (השיעור בקרב כלל האוכלוסייה כמעט זהה.)

מעבר לניתוח של כל תחום פנאי בנפרד, יש עניין להסתכל גם על המכלול, הבוחן במקביל את דפוסי הפנאי ביחס לכל ארבעת תחומי הפנאי שנבדקו: התנדבות, השתתפות בחוגים, יציאה לנופש ושימוש במחשב. 

מתברר שיותר ממחצית הקשישים (52%) אינם עוסקים באף אחת מארבע הפעילויות שנזכרו. בקרב כלל האוכלוסייה עומד שיעור זה על מחצית מכך – 26%. הדפוס השני בשכיחותו בקרב הקשישים הוא יציאה לנופש בלבד (18%) ובקרב כלל האוכלוסייה הוא יציאה לנופש ושימוש במחשב (22%). הדפוס הבא לפי סדר השכיחויות אצל קשישים הוא השתתפות בחוגים ויציאה לנופש (6%) ואצל כלל האוכלוסייה דפוס זה מתייחס לנופש בלבד (12%). נתון מעניין נוסף הוא שיעור העוסקים בכל ארבע הפעילויות שנזכרו: 2% מהקשישים ו- 3% מכלל האוכלוסייה. 
 


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
הומואים על הבמה
בתל אביב התאספה קבוצת פנסיונרים הומואים כדי להרים הצגה על חייהם.
לקריאה
מי יבנה, יבנה לי קבר
גימלאי רוסי בנה לעצמה חלקת קבר עם מצבה בעודו בחייו, והוא מטפח אותה יומיום, כדי שלא "יגנבו" לו את הקרקע.
לקריאה
לימודים לזקני חבד
תפארת זקנים היא מסגרת לימודית וחברתית של חבד לקשישים וקשישות, שהוקמה על-פי הוראתו של הרבי, הגורס כי דווקא בגיל הזקנה יש לאדם את ישוב הדעת לעסוק במעיינות הנצח של העם היהודי.
לקריאה
" יידישפיל " - תיאטרון ישראלי צומח
תיאטרון “יידישפיל” חוגג יום הולדת 20, ובכך הוא מעיד על הצורך של מבוגרים, בני דור הביניים והנכדים בני העשרה והעשרים - להכיר ולהוקיר את שפת היידיש, שנכחדה כמעט מן העולם
לקריאה
קשישים בעולם וירטואלי
בקורס של המשרד לענייני גימלאים בחיפה, מכשירים קשישים להפנים שעכבר הוא לא רק אורח במזווה, שהדואר היום לא בא רק באוטו האדום ושאפשר לפתוח חלון גם מבלי שייכנס הביתה קור
לקריאה
דרושות עמותות חדשות לטיפול בגמלאים
גדלה הדרישה לעמותות חדשות שיתנו מענה טיפולי לגמלאים בארץ
לקריאה
ערבים בישראל מטפלים בקשישים בבית
קשישים ערבים מטופלים לרוב על ידי המשפחה בבית.
לקריאה
ספר הדרכה לסבים וסבתות
כתיבת ספר הדרכה לסבים וסבתות נראית כמהלך טבעי לד"ר מרים סטופארד הבריטית, שדורות של אמהות התחנכו על ספרה "הטיפול בתינוק ובילד". "הסבים הם סלע היסוד שעליו מבוססת המשפחה", היא אומרת למישל הנסון, סופרת הגארדין הבריטי
לקריאה
צפרות והאכלת ציפורי בר מרגיעה
לצפרות ולהאכלת ציפורי בר יש השפעות מיטיבות בהיבט הפיזי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי, בעיקר על אנשים מבוגרים ונכים
לקריאה
גמלאים למען תיירות ואיכות הסביבה
גמלאים דוברי שפות מתנדבים למען התיירות ואיכות הסביבה בעיר העתיקה בירושלים, בסיוע לתיירים והתראה על מפגעים.
לקריאה
 
1 2 3 4 5
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.