forums

תיעוד סיפורי חיים של ניצולי שואה

פרויקט מרגש בין סטודנטים לדיירי משען בתי אבות, שנשא את הכותרת "אמץ ניצול ולוחם", שבמסגרתו נפגשו סטודנטים עם ניצולי שואה ותיעדו את סיפור חייהם, הגיע לשיאו במפגש שהתקיים בין דיירי "בית ברמת אביב", מרשת בתי הדיור המוגן של משען.
 
תיעוד סיפורי חיים של ניצולי שואה
במסגרת הפרויקט נפגשו סטודנטים ממכללת סמינר הקיבוצים במשך חודשים ארוכים עם שבעה מדיירי "בית ברמת אביב" מרשת משען. לאורך מפגשים אלה נוצר קשר חם בין הדיירים לסטודנטים ובזכות הקרבה שנוצרה נפתחו הדיירים רגשית וחשפו בפני הסטודנטים באופן אותנטי את חוויות הילדות, הפחדים, הלחימה, הבדידות, מאמצי ההישרדות, העלייה ארצה וההתאקלמות שלהם בארץ ישראל.

הסטודנטית ורד דולב, למשל, הודתה במסגרת המפגש שוב ושוב לדיירת טובה גרין, על שחלקה עמה את סיפור חייה, למרות הקושי בסיפורו וחווייתו מחדש. "כל פרט בסיפור חייה של טובה גרם לי להרגיש כמו שריטה בלב", אמרה דולב בהתרגשות. "אני מחבקת את השריטות הללו כי הן גרמו לי להיות אדם טוב, ערכי ושלם יותר. ללא התיעוד הדורות הבאים יהיו פחות טובים משום שלא יכירו את ההיסטוריה של העם היהודי". יוסף זלצר, דייר "בית רמת אביב", אמר שבמפגש הראשון עם הסטודנטים היה ספקן ולא האמין שניתן יהיה להסביר ולספר את כל ההיסטוריה, משום שהשואה היא נושא כואב, גדול, מורכב וקשה לעיכול. אך עם הזמן נוכח לדעת כי לפרויקט משמעות נעלה וכי הסטודנטים כמהים לספוג היסטוריה. זלצר הודה על יוזמה זו והביע משאלה שבמכללת סמינר הקיבוצים ימשך פרויקט זה גם בעתיד. 

בני משפחות הדיירים ציינו שבזכות הפרויקט נחשפו בני הדור השני, שקודם לכן התקשו לדבר עם הוריהם על ימי השואה, לתיעוד הילדות של הוריהם ולפרטים בהיסטוריה שלעולם לא הכירו. ד"ר תמר קטקו, רכזת התכנית אמרה: "גדלתי בבית של ניצולי שואה שסיפרו ושיתפו אותנו בהיסטוריה שלהם. הבטחתי להורי שאקדיש את חיי לתיעוד והקשבה. מאחורי כל אדם ישנו סיפור ואנו צריכים ללמוד להקשיב לו ולהעביר הלאה את ההיסטוריה שלנו, אחרת הדורות הבאים לא ידעו מהי." 

הדסה טרון, מרכזת היחידה למעורבות חברתית במכללה סיפרה שהיחידה למעורבות חברתית במכללת סמינר הקיבוצים, הוקמה כדי לאפשר לסטודנטים לאגור חוויות והתנסויות החורגות מההכשרה הקונבנציונלית. "ראשי המכללה סברו שכמוסד המכשיר מורים, חשוב לצייד את הסטודנטים גם ברגישות אנושית וחברתית, לא רק בהתמחות דיציפלינרית", אמרה. 

שמעון סבג מנהל "בית רמת אביב", הודה לסטודנטים על היוזמה ואמר שישמח להמשיך ולשתף פעולה בתיעוד סיפורי חיים של דיירים נוספים בבית.


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
הומואים על הבמה
בתל אביב התאספה קבוצת פנסיונרים הומואים כדי להרים הצגה על חייהם.
לקריאה
מי יבנה, יבנה לי קבר
גימלאי רוסי בנה לעצמה חלקת קבר עם מצבה בעודו בחייו, והוא מטפח אותה יומיום, כדי שלא "יגנבו" לו את הקרקע.
לקריאה
לימודים לזקני חבד
תפארת זקנים היא מסגרת לימודית וחברתית של חבד לקשישים וקשישות, שהוקמה על-פי הוראתו של הרבי, הגורס כי דווקא בגיל הזקנה יש לאדם את ישוב הדעת לעסוק במעיינות הנצח של העם היהודי.
לקריאה
" יידישפיל " - תיאטרון ישראלי צומח
תיאטרון “יידישפיל” חוגג יום הולדת 20, ובכך הוא מעיד על הצורך של מבוגרים, בני דור הביניים והנכדים בני העשרה והעשרים - להכיר ולהוקיר את שפת היידיש, שנכחדה כמעט מן העולם
לקריאה
קשישים בעולם וירטואלי
בקורס של המשרד לענייני גימלאים בחיפה, מכשירים קשישים להפנים שעכבר הוא לא רק אורח במזווה, שהדואר היום לא בא רק באוטו האדום ושאפשר לפתוח חלון גם מבלי שייכנס הביתה קור
לקריאה
דרושות עמותות חדשות לטיפול בגמלאים
גדלה הדרישה לעמותות חדשות שיתנו מענה טיפולי לגמלאים בארץ
לקריאה
ערבים בישראל מטפלים בקשישים בבית
קשישים ערבים מטופלים לרוב על ידי המשפחה בבית.
לקריאה
ספר הדרכה לסבים וסבתות
כתיבת ספר הדרכה לסבים וסבתות נראית כמהלך טבעי לד"ר מרים סטופארד הבריטית, שדורות של אמהות התחנכו על ספרה "הטיפול בתינוק ובילד". "הסבים הם סלע היסוד שעליו מבוססת המשפחה", היא אומרת למישל הנסון, סופרת הגארדין הבריטי
לקריאה
צפרות והאכלת ציפורי בר מרגיעה
לצפרות ולהאכלת ציפורי בר יש השפעות מיטיבות בהיבט הפיזי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי, בעיקר על אנשים מבוגרים ונכים
לקריאה
גמלאים למען תיירות ואיכות הסביבה
גמלאים דוברי שפות מתנדבים למען התיירות ואיכות הסביבה בעיר העתיקה בירושלים, בסיוע לתיירים והתראה על מפגעים.
לקריאה
 
1 2 3 4 5
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.