forums

" יידישפיל " - תיאטרון ישראלי צומח

תיאטרון “יידישפיל” חוגג יום הולדת 20, ובכך הוא מעיד על הצורך של מבוגרים, בני דור הביניים והנכדים בני העשרה והעשרים - להכיר ולהוקיר את שפת היידיש, שנכחדה כמעט מן העולם
 
“יידישפיל” הוא אחד התיאטראות הצומחים ביותר בישראל . כן, זו לא אגדה. לפני 20 שנה, כשהתיאטרון יצא לדרך, זה אפילו לא היה חלום רחוק. אז הגיעו להצגות “יידישפיל” כ- 3,500 איש בשנה. מספרי ההצגות והצופים בתל אביב ובפריפריה גדלו מאז בשיעורים חסרי תקדים. קרוב ל- 100,000 צופים באים כל שנה לתיאטרון, כדי לשמוע מילה ביידיש, שיר במאמע לשון, לצחוק ולדמוע בדרמה או בקומדיה יהודית טובה. כ- 30-45 אחוזים מהקהל הם מתחת לגיל 60, תלוי בהצגה ובמקום ההופעה.

לכן אין פלא שאיש העסקים מוטי זיסר, שיידיש ותיאטרון ”יידישפיל” קרובים לליבו, הסכים לרכוש את מתקני להקת בת דור בלונדון מיניסטור בתל אביב, כדי שישמשו בית לתיאטרון ומרכז לתרבות יהודית. כל זה יקרה בגמר השיפוצים וההתאמות של הנכס לצרכים אלה. "יידישפיל" גם שינה הסלוגן שלו לקראת שנת ה-20 שלו, והוא עתה "תיאטרון צעיר ביידיש". זאת משום שהתיאטרון אכן צעיר לא רק בגילו, אלא גם בגיל שחקניו: כיום יותר ממחצית מהם הם בני פחות מ-35.

גם לוח ההופעות בחו"ל מרשים: “יידישפיל” השתתף כבר ב- 25 פסטיבלים חשובים בעולם. בקיץ 2006 נטל חלק ב- 3 פסטיבלים בפולין, ביניהם הפסטיבל היהודי המפורסם בקרקוב, והעלה עד כה 60 הפקות חדשות, באלפי הצגות ומופעים.

גאוותו הגדולה של התיאטרון היא על מאות ההופעות הייחודיות שמתקיימות בשנים האחרונות בבתי אבות (סל תרבות בסיוע וועידת התביעות). בכל הצגה קאמרית כזאת משתתפים 2-6 שחקני “יידישפיל” וותיקים עם חדשים, ומעניקים "שעת חסד" תרבותית ורגשית לקשישים ולתשושים בבתי אבות ומוסדות גריאטריים, בכל פינה בארץ, כולל במקלטי הצפון במלחמת לבנון השנייה.

מספר תלמידי התיכון הרואים לפחות הצגה אחת ביידיש במהלך לימודיהם, עולה משנה לשנה, אם כחלק מסיור שורשים לפולין ואם כחלק מהחינוך התרבותי-ערכי בבית הספר. תלמידים במגמות יידיש לבגרות הם צופים קבועים בהצגות, עם בני משפחותיהם. בשנים האחרונות רואים את ההצגות ביידיש בבתי הספר כ- 15,000 תלמידים בשנה (במיוחד "געבירטיג" של יהושע סובול, בכיכובם של גדי יגיל ויעקב בודו, בגרסה עברית-יידיש מיוחדת).

תיאטרון ידישפיל זכה בכמה פרסי תיאטרון ובכל שנה הוא זוכה במועמדויות לפרס התיאטרון בקטגוריות שונות. כמו כן זכה התיאטרון וזכו שחקניו ויוצריו במספר פרסים תרבותיים חשובים מטעם קרנות שונות.

התיאטרון מקיים זה ארבע שנים עתודת שחקנים ויוצרים ביידיש, כדי להבטיח המשכיות ולשמור על "שרשרת הזהב". הלהקה הצעירה מורכבת היום מ-20 שחקנים מקצועיים בגילאי העשרים והשלושים שלהם, שלומדים את שפת היידיש ואת תרבותה באוניברסיטאות ובתיאטרון עצמו, ומופיעים בהצגותיו. חלקם כבר מככבים בתפקידים ראשיים בקלאסיקות יהודיות וישראליות ידועות שמעלה התיאטרון.

כמה מחשובי היוצרים בעברית כתבו במיוחד לתיאטרון “יידישפיל”. ביניהם: יהושע סובול, אהרון מגד, יוסף בר יוסף, אפרים קישון, ואחרים. גם להיטים עולמיים זכו ב”יידישפיל” לגרסה ביידיש, ביניהם "נערי הזהב" של ניל סיימון (פרס "קומדיית השנה 2001" של התיאטרון הישראלי).

ב”יידישפיל” יכולים הצופים לפגוש, לעיתים בפעם הראשונה בחייהם, את יצירות ש"י עגנון, יצחק בשביס-זינגר, שלום עליכם, איציק מאנגער, שלום אש, ועוד.

יומולדת 20
תיאטרון “יידישפיל” יחגוג בשנת 2008 יום הולדת 20, ומשנה לשנה ברור יותר ויותר הצורך של מבוגרים, בני דור הביניים והנכדים בני העשרה והעשרים, להכיר ולהוקיר את אוצר העושר והעוצמה של שפת האם המיוחדת יידיש, שנכחדה כמעט מן העולם בשואה.

גם תיירים בני כל הגילאים שמגיעים לישראל מאירופה, ארה"ב, אוסטרליה ודרום אפריקה, מתקשרים לתיאטרון בתקווה שבעת שהותם בארץ יספיקו לראות הצגה ב”יידישפיל”. יוצאי ארצות ערב באים עם בני זוגם ולומדים להכיר את מתיקותה, חריפותה ועושרה של התרבות ביידיש. התרגום בכתוביות ובאוזניות לעברית ולרוסית בכל ההצגות, מקל על כל מי שלא דיבר בבית את השפה.

“יידישפיל” הוא תיאטרון היידיש היחיד הפועל בארץ היהודים, שזו הייתה שפתם משך יותר מ- 1000 שנים, ברבות מארצות הגולה (אגב, על פי האנציקלופדיה יודיאיקה, לפני מלחמת העולם השנייה היו 92% מיהודי העולם ממוצא אשכנזי). שדולה בכנסת החלה לפעול כדי להפוך את “יידישפיל” לתיאטרון הלאומי הבינלאומי של העם היהודי וכל עזרה בהגשמת משימה זו תתקבל בשמחה. "“יידישפיל” הוא חלק מתפריט הבמה הישראלית המגוונת והעשירה, ומייצג את התרבות היהודית והישראלית בעולם, בגאווה ובהצלחה", מסכם, המנהל האמנותי והמנכ"ל של “יידישפיל”, שמואל עצמון-וירצר.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.