forums

מהפך שנות ה- 60

מחקרים מראים כי בכל גיל יכול האדם להשפיע על בריאותו באופן דרמטי בעזרת גישה נכונה לגופו, העלאת מודעות והסתכלות פנימה.
 
מהפך שנות ה- 60
תפיסת הגיל בחברה המערבית עוברת מהפך. כך סבורה פרופ' מרתה דירנפלד,  לדבריה, חלוקת הגיל  השרירותית, לפיה התנהלו החיים שלנו במאה הקודמת תשתנה בקצב מהיר כבר בדורנו והיא תיראה באופן שונה על ידי הדור הבא.

פרופ' דירנפלד, הדוגלת בתפיסה ההוליסטית של הגיל השלישי, אומרת שממחקרים שנעשו על ידי חברות עסקיות ובנקים באירופה, עולה שהשינוי בתפיסה יתרחש לאורך כל הגילים, אך יהיה הדרמטי ביותר בשנות הששים של כל אדם.

"תוחלת חיים ארוכה יותר, זמינות מידע ושינוי במושגי התקשורת מייצרים הזדמנויות חדשות ושינוי בדרך שבה אנחנו מגדירים את הזמנים ואת התקופות בחיינו", היא מפרטת ומוסיפה שכבר היום יש פער גדול יותר בין הגיל הכרונולוגי לגיל הביולוגי והפסיכולוגי.

פרופ' דירנפלד — שבימים אלה חוגגת 25 שנים כרופאת נשים מודה שהמבט לקראת הגיל השלישי, ממלא אותה בציפייה ובהתרגשות. "אם בעבר 60 נחשב לגיל הפנסיה,  הרי שהיום אנשים עובדים למשך זמן ארוך יותר ואנו מתחילים להכיר בשפע האפשרויות שעומדות בפנינו, כולל מודעות לפער הקיים אצל כל אדם בין גילו הביולוגי לתחושתו האישית", היא אומרת.

קבוצת חוקרים הגדירה לאחרונה כמה מושגים שיכולים לעזור לנו להבין נקודה זו: הגיל הכרונולוגי שמחושב לפי פרמטר אחד של תאריך הלידה, הגיל הביולוגי שמשקף את התפקוד האישי ביחס לממוצע התפקוד של הגיל הכרונולוגי בכלל האוכלוסיה, והגיל הפסיכולוגי שמבטא את תחושתנו הסובייקטיבית. כך לדוגמא, אנשים רבים בני 60 מתפקדים ומרגישים כאילו הם בני 40 וגם להיפך הכל בהתאם למצב המודעות שלנו, בריאות הגוף ורמת האנרגיה והכושר שאנחנו חשים. 

חשוב להקדיש זמן לנושא, כדי לאפשר לנו למצות וליהנות מהאפשרויות החדשות שנפתחות לנו בעשור החדש מבחינת קריירה, משפחה ושעות הפנאי  אומרת פרופ' דירנפלד ומציעה לקחת כדוגמא את תפיסתו של דר' דיפק צ'ופרה ההודי שטוען כי הפחד, כולל פחד ממוות, יכול לזרז את תהליכי ההזדקנות ולהפיג את המודעות שלנו לפוטנציאל הטמון בנו. תפיסה זו, שלפני עשור נשמעה מופרכת למדי, הופכת היום ליותר ויותר רלוונטית, כאשר בעקבות מחקרים והבנתנו את תהליכי הזיקנה אנו מגלים כי חופש הבחירה שלנו אכן גדול ממה שחשבנו.

 אנו מתחילים להכיר בשפע האפשרויות שעומדות בפנינו, כולל מודעות לפער הקיים אצל כל אדם בין גילו הביולוגי לתחושתו האישית הכותבת היא מומחית לרפואת נשים, מנהלת היחידה לפריון והפריה חוץ-גופית  מרכז הרפואי כרמל בחיפה ובעלת קליניקה פרטית לרפואת נשים בחיפה.

לפי הגדרת הרפואה המערבית, ההזדקנות הביולוגית היא למעשה אינטראקציה בין הקוד הגנטי של כל אחד מאיתנו עם סביבתנו החיצונית והפנימית  מסבירה פרופ' דירנפלד ומוסיפה שמחקרים מראים כי בכל גיל יכול האדם להשפיע על בריאותו באופן דרמטי בעזרת גישה נכונה לגופו, העלאת מודעות והסתכלות פנימה.

"פרספקטיבה זו פותחת בפנינו שאלות רבות לקראת הגיל השלישי, כאשר מצד אחד סימני הזקנה כבר מתחילים לתת אותותיהם, כמו האפרת השיער, ירידה בשמיעה ובראיה, הופעת קמטים בעור ותופעות נוספות", אומרת פרופ' דירנפלד. "אך מאידך גיסא קיימת גם אפשרות "להצערה של הנפש והגוף, על ידי המשך לימוד ושיפור הכושר באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית". לפי משנתו של דר' דיפק צ'ופרה — ניתן לשפר את הגיל הפסיכולוגי, למרות העובדה שגילנו הכרונולוגי הולך וגדל עם השנים.  


לצורך זה מציע דר' צ'ופרה תוכנית בת  20 שלבים, ופרופ' דירנפלד מציינת מתוכה 3 שלבים חשובים במיוחד: פעילות גופנית בת 30 דקות ביום יכולה לעשות פלאים ברמת הכושר והאנרגיה שאנו חשים. חשוב להקפיד על פעילות גופנית שמתאימה לנו, ללא מאמץ מוגזם ללב, ולהתמיד בשגרת הכושר החדשה, על מנת להזרים את הדם טוב יותר בגופינו ובדרך לנצל את שעות הפנאי שאולי נמצאות בגיל זה יותר בשפע. העשרה עצמית ומחשבות חיוביות, מעלים את תחושת הערך העצמי ומשדרים זאת גם לסביבה החיצונית. מדיטציה.20 דקות של מדיטציה בבוקר ובערב תורמים לשיפור במערכות הפיזיולוגיות והביוכימיות, ולפעולתה של מערכת החיסון. גם מחקרים שהתקיימו ברפואה המערבית מאשרים טענה זו.
בין השלבים הנוספים שמזכיר דר' צ'ופר: ה גם תרגילי גמישות, ארגון ושליטה בזמן, תזונה, שינה, עיסוי יומי במשך 10-5 דקות, טיפוח יכולת בחירה, החלטה וביצוע, הימנעות מרעלים סביבנו, תמיכה מחברים ומשפחה, יציבות כלכלית, שגרה טובה, תוכנית עבודה מובנית, שפת הגוף ונוחות, יחסים בריאים עם המשפחה, חברים ומכרים, התמודדות טובה עם אגו ומעקב רפואי".

"במחשבה שנייה", אומרת פרופ' דירנפלד,  "נראה ששלבים אלו נכונים לכל עשורי החיים, אך אולי בגיל 60 , כשסוף כל סוף מתפנה לנו זמן גם לעצמנו, ראוי יותר ליישם את חוכמת החיים העתיקה".

הכותבת היא מומחית לרפואת נשים, מנהלת היחידה לפריון והפריה חוץ-גופית  מרכז הרפואי כרמל בחיפה ובעלת קליניקה פרטית לרפואת נשים בחיפה.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.