forums

בגיל הזהב יש זכות לשלם פחות

בני גיל הזהב יכולים ליהנות ממגוון של זכויות והנחות, בתחומים שונים.
 
בגיל הזהב יש זכות לשלם פחות
בני גיל הזהב יכולים ליהנות ממגוון של זכויות והנחות, בתחומים שונים. זכויות אלה  מוקנות לקשישים בשתי צורות עיקריות: באמצעות יוזמה פרטנית של גופים שונים, ובאמצעות חוקי המדינה, כמו חוקי הביטוח הלאומי, חוק האזרחים הותיקים ועוד.

כמובן שהנחות המוצעות על ידי גופים פרטיים, אינן ניתנות לפרוט מראש, משום שהן מוגדרות "אד הוק" על ידי המציע. אולם תחומי ההנחות על פי חוק האזרחים הוותיקים, הם כתובים, ברורים ותקפים תמיד. ואלה הם:

אגרת טלוויזיה 
אזרח שהגיע לגיל הוותיק עד 30 ביוני של שנת כספים מסויימת, זכאי להנחה בשיעור של 50% מתשלומי מלוא האגרה בעד החזקת מקלט טלוויזיה לפי חוק רשות השידור. אם הגיע לגיל הקובע אחרי 30 ביוני של שנת כספים מסוימת, יהיה זכאי להנחה בשיעור האמור, באותה השנה, רק לגבי חצית האגרה. ההנחה לפי סעיף זה תינתן גם כאשר רק אחד מבני הזוג, המתגוררים באותה יחידת דיור שבה נמצא מקלט הטלוויזיה, הוא אזרח ותיק.


תשלומי ארנונה
אזרח ותיק זכאי להנחה בתשלומי ארנונה שחלים על הדירה המשמשת למגוריו, עבור 100 מ"ר משטח הדירה. ההנחה תינתן לאזרח ותיק בשיעור של 30% ואם משתלמת לו גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה — בשיעור של 100% . ההנחה תינתן לאותו אזרח ותיק בעד דירת מגורים אחת בלבד ורק לאזרח ותיק אחד, אף אם גרים בדירה יותר מזכאי אחד. ההנחה תינתן גם כאשר רק אחד מבני הזוג המתגוררים באותה דירת מגורים הוא אזרח ותיק. זאת ועוד: ההנחה תינתן רק לאזרח ותיק שסך כל הכנסותיו, מכל מקור שהוא, אינו עולה על השכר הממוצע כפי שפורסם לאחרונה לפני הגשת הבקשה להנחה. אם גרים בדירה יותר מאזרח ותיק אחד, תינתן ההנחה רק אם סך כל הכנסות המתגוררים באותה דירה, מכל מקור שהוא, אינו עולה על 150% מהשכר הממוצע. ההנחה תינתן על פי בקשה בכתב חתומה בידי המבקש, שכוללת את הפרטים והמסמכים הנדרשים ע"י הרשות המקומית, שבתחומה נמצאת דירת המגורים שבה מתגורר המבקש.


תחבורה ציבורית 
אזרח ותיק זכאי להנחה בשיעור של 50% מדמי הנסיעה בתחבורה הציבורית, הן העירונית והן הבין-עירונית, והיא תינתן על כל סוגי הכרטיסים הקיימים בתחבורה הציבורית. כל פנסיונר מודע לזכותו לנסוע בתחבורה הציבורית בחצי מחיר. אולי גם סיפרו לו על ההנחה שמגיעה לו בתשלומי ארנונה. אולם כמה קשישים יודעים, למשל, על זכותם לפטור מסוים ממס על דמי שכירות מנכס ששימש להם כעסק יחיד, או על פטור ממס על תקבולי ביטוח סוציאלי ממדינה זרה?

גנים ואתרים
אזרח ותיק זכאי להנחה בשיעור של 50% מדמי כניסה לגנים ולאתרים.

כניסה למופעים 
אזרח ותיק זכאי להנחה בשיעור של 50% מדמי כניסה למופעים, או לסוגי מופעים, לפי כללים, מבחנים ותנאים שיקבע שר הפנים בהתייעצות עם שר החינוך התרבות והספורט, ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

רכישת תרופות 
אזרח ותיק שמשתלמת לו גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה, זכאי להנחה בשיעור של 50% מהמחיר שנקבע לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי בעד תרופות הכלולות בסל שירותי הבריאות, בין אם רכש את התרופה בבית מרקחת של קופת חולים, ובין אם רכש אותה בבית מרקחת אחר על פי מרשם רפואי שניתן לו על ידי קופת חולים ובהתאם לנהליה. עוד זכאים קשישים להנחות ולהטבות מס שונות, לפי פקודת מס הכנסה, ובהן פטורים וניכויים. בין השאר:

קצבת זקנה 
פטור ממס על קצבאות זקנה של המוסד לביטוח לאומי.

רווחים מקופות גמל
פטור ממס על רווחים מקופת גמל עד לתקרת הפקדה מרבית של 19,940 שקל בשנה ובלבד שתקופת החיסכון היא 15 שנים לפחות, או חמש שנים, אם התשלום הראשון נעשה לאחר גיל הזכאות.

שכר דירה
פטור ממס על חלק משכר הדירה שמקבל קשיש (מעל גיל 65 ) שמתגורר בבית-אבות על דירתו הקודמת. הפטור הוא עד מחצית התשלום השנתי ששולם לבית- האבות.

קצבה מקופת גמל
פטור ממס על 35% מהקצבה שמקבל קשיש שהגיע לגיל הפרישה ממעביד או מקופת גמל עד לתקרה שנתית של 28,728 שקל (הפטור חל גם בגין פרישה מוקדמת עקב נכות).

קצבה אחרת 
פטור ממס על 35% מקצבה אחרת, שאינה ממעביד או מקופת גמל (כמו תשלומים שוטפים מכוח פסיקה של בית-משפט על כספי עיזבון).

דמי שכירות 
פטור ממס בשיעור 35% על דמי שכירות מהשכרת נכס ששימש עסק ליחיד או לבן-זוגו, שהגיעו לגיל הפרישה (עד לתקרת שיעור הזכאות).

קצבה ממדינה זרה 
פטור ממס על תקבולי ביטוח סוציאלי ממדינה זרה, כל עוד הם פטורים ממס על-פי החוק באותה מדינה.

הכנסה מריבית
פטור ממס על הכנסה מריבית בסך 7,800 שקל בשנת המס ליחיד או לבן-זוגו שהגיעו לגיל פרישת חובה. קיים פטור נוסף, בשיעור 35% , על ריבית ליחיד או לבן-זוגו שהגיעו לגיל פרישה, ובלבד שמלאו להם במועד הקובע 55 שנים. תקרת הפטור ל 11,700- שקל לשנת מס.

מכירת דירה
פטור ממס שבח מקרקעין במכירת דירה לצורך רכישת זכות בבית-אבות למי שמלאו לו או לבן-זוגו 60 שנה.

כתב: בן אחיטל



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.