forums

האם אתה סובל מתסמונת גיל המעבר?

כמעט עשור חלף מאז שהתברר כי גם לגברים יש "גיל מעבר", ועדיין רק שליש מאלה שסובלים מהתופעות המאפיינות אותו פונים לטיפול
 
האם אתה סובל מתסמונת גיל המעבר?
כמעט עשור חלף מאז שהתברר כי גם לגברים יש "גיל מעבר", ועדיין רק שליש מאלה שסובלים מהתופעות המאפיינות אותו פונים לטיפול. כך שמעה לימור גל מד"ר נחמן אקשטיין, המנהל את המרכז לגיל המעבר במרכז הרפואי תל אביב, בראיון שהיא מפרסמת באתר הארץ . לדברי ד"ר אקשטיין, במרבית המקרים מדובר בתסמיני אנדרופאוזה - גיל המעבר הגברי, המקביל למנופאוזה אצל הנשים – אך לאחר קבלת טיפול הורמונאלי, הגבר חוזר לתפקד כבעבר.

המונח אנדרופאוזה החל לצבור תאוצה בעשור האחרון ובשנים האחרונות גופים שמטפלים בגיל המעבר אצל נשים - החלו להתייחס גם לגיל המעבר אצל גברים. אפילו האגודה הישראלית שעוסקת בנושא גיל המעבר, שלא התייחסה לגברים עם הקמתה, שינתה את שמה ל"אגודה הישראלית לגיל המעבר לנשים ולגברים".

לעומת נשים – אומר ד"ר אקשטיין - שאצלן מתבטאת תחילת גיל המעבר באופן ברור בסביבות גיל 50, עם הפסקת הווסת - אצל גברים אין תופעה ביולוגית ברורה שמסמנת שהגבר נכנס לגיל מעבר מבחינה הורמונאלית, אלא תהליך הדרגתי.

בתהליך זה הם עלולים לסבול מתופעות שונות, כמו שינויים במצב הרוח, חולשה, עייפות, נדודי שינה, ירידה במסת השרירים, דיכאון, ירידה באנרגיה וירידה בחשק המיני, איבוד שיער ברגליים, שנעשות חלקות, ולעתים אף גלי חום והזעות. 

הגורם שאחראי לתופעות אלה הוא הטסטוסטרון, ההורמון הזכרי שמופרש מהאשכים. הטסטוסטרון מגיע לרמת שיא עם סיום ההתבגרות, שומר על רמה מסוימת עד העשור הרביעי לחיים, ואז מתחיל בתהליך הדרגתי של ירידה. באופן כללי, מגיל 50 בכל שנה יורד אחוז מרמת הטסטוסטרון. לעתים הרמה של ההורמון לא יורדת, אך זמינותו בגוף פוחתת. הירידה הזאת ניתנת למדידה בבדיקות מעבדה, והטיפול פשוט למדי: מתן הורמון חלופי. בעבר ניתן ההורמון בזריקות או כדורים, שיעילותם לא הייתה מוחלטת. כיום הטיפול יעיל הרבה יותר וניתן בג'ל או במדבקות. אבל מדובר בטיפול המחייב פיקוח רפואי.

"אפילו לגברים עם בעיות זקפה שלא נפתרו לאחר טיפול בוויאגרה, מומלץ לעתים על מתן טסטוסטרון", אומר ד"ר בוקר, האחראי למרפאה לתפקוד מיני בהדסה הר הצופים ומרפאת הדסה אופטימל. "מחקר שנערך לאחרונה בדק גברים בני 70-40, שסבלו מבעיות של גיל המעבר הגברי ובעיות זקפה ולא הגיבו לטיפול בוויאגרה. במסגרת המחקר, מחצית מהגברים קיבלו טיפול משולב של ויאגרה וטסטוסטרון, וחלקם קיבלו טסטוסטרון בלבד. לאחר הטיפול, שתי הקבוצות הראו שיפור בתפקוד המיני".

ואילו הסקסולוג ד"ר ירון בוקר, אומר שיש בעיות בתפקוד המיני שקשורות לשינויים ברמות ההורמון, אך יש גם תופעות שקשורות פשוט לעלייה בגיל. בעיות בזקפה קשורות לרוב לגיל ולשינויים במעגל החיים ולא בהכרח לשינויים ברמות ההורמון. בכל מקרה, גם אם הבעיה המינית קשורה לגיל המעבר אצל הגבר –אומר ד"ר בוקר – יש להזמין את שני בני הזוג לטיפול משום ש"הטיפול הזוגי משמעותי מאוד בתחום הזה".

ד"ר מיקי בלוך, מנהל המרפאה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי תל אביב, אומר שלעתים יש שילוב בין המצב הגופני והנפשי, ולעתים יש השפעה הדדית ביניהם. "גברים ששומעים שהקשיים שהם חווים נובעים משינויים הורמונאליים - מרגישים לרוב הקלה, אבל לעתים הם מפרשים זאת כפגיעה בגבריות". שאלון אישי קצר, יכול לתת הערכה מסוימת, בשאלה: האם אתה סובל מתסמונת גיל המעבר. תשובה חיובית על יותר משבע שאלות, יכולה להעיד על תסמונת גיל המעבר:

1. האם יש לך ירידה בכוח הגופני וברמת הסבולת?
2. האם אתה חש חסר אנרגיה?
3. האם אתה סובל מירידה בחשק המיני?
4. האם אתה מרגיש מדוכדך מהרגיל וסובל ממצבי רוח?
5. האם איבדת גובה?
6. האם שמת לב לירידה בשמחת החיים?
7. האם שמת לב לירידה בכושר הספורטיבי?
8. האם הרגשת בירידה בכושר בעבודה?
9. האם הרגשת שהזקפה שלך נמשכת פחות זמן וחזקה פחות?
10. האם אתה נרדם אחרי ארוחת הערב?


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
איך לסייע לקשיש לעבור את החורף בשלום
חיסונים בזמן, בית מחומם, בגדים מתאימים, תזונה נכונה, חשיפה לאור יום ועוד ישמרו על הקשישים בחורף
לקריאה
פרישה מוקדמת מאריכה חיים
מחקר מצביע על עובדה מפתיעה: ככל שעובדים פרשו בגיל מאוחר יותר, כך הם חיו פחות שנים
לקריאה
תת תזונה בגיל מבוגר
יש להכין תכניות התערבות תזונתית ברמה קהילתית, לשם העלאת המודעות לחשיבות התזונה בגיל המבוגר
לקריאה
B12 מונע הצטמקות המוח
ויטמין B12 יכול להגן מפני איבוד נפח מוח בקרב קשישים
לקריאה
גן לאריכות ימים - האמנם?
מדענים החוקרים את נושא ההזדקנות, טוענים שגילו גן הקשור לאריכות ימים וחיים בריאים
לקריאה
מחלות לב אצל נשים מאובחנות מאוחר יותר מגברים
בשנים האחרונות תועדו סדרות מחקר שמהן אפשר ללמוד שקיימת נטייה לאבחן באיחור מחלות לב בנשים לעומת גברים
לקריאה
חיתול למבוגרים
עצות לבחירת חיתול טוב למבוגרים
לקריאה
יוגה על כסא
יוגה על כיסא, המשלבת גוף ונפש, היא גישה זמינה להשגת רווחה מקסימאלית ומומלצת מאוד לאנשים מבוגרים
לקריאה
לא יתעמל לפני שיתרוקן - הרמב"ם
כיצד ישמרו קשישים על בריאותם לפי הלכות הרמב"ם?
לקריאה
האם משככי כאבים בונים שרירים?
אצל קשישים שהתאמנו ובנוסף צרכו נוגדי דלקת וכאב עלתה מסת השריר במידה ניכרת
לקריאה
 
1 2 3 4
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.