forums

בני גיל הזהב כיעד צרכני

האוכלוסייה המתבגרת אינה אפיזודה חולפת, אלא נושא שיש לטפל בו ברצינות ובמהירות בכל המישורים
 
בני גיל הזהב כיעד צרכני
האוכלוסייה המזדקנת אינה אפיזודה חולפת, אלא נושא שיש לטפל בו ברצינות ובמהירות בכל המישורים. בנושא זה ראוי שהעסקים הפרטיים יקדימו את הפוליטיקאים, אם הם רוצים לעשות לעסקיהם. כך כותב העיתונאי צבי גיל, באתרו "זרקור" . "עכשיו הקשישים בישראל עדיין עומדים בפתח, אך לא ירחק היום והם ייכנסו למעגל הצרכנות במספרים הולכים וגדלים", הוא מנבא.

גיל מזכיר שעשרה אחוזים מתושבי המדינה הם בני 65 ומעלה ובעוד 15 שנה מספרם יעלה על מיליון. לדעתו, הממסד והציבור הרחב טרם הפנימו התפתחות זאת, שתהיה לה השפעה הולכת וגדלה בכל מישורי החברה: הצרכים הבסיסיים של האוכלוסייה, הצרכים התרבותיים, החברתיים ותחומים אחרים של שעות הפנאי שהמשק, תעשיית הצריכה וענפי השירותים יצטרכו להתמודד איתם. "העולם המערבי עוסק בכך, אך בישראל זה עדיין לא נצרב בתודעה", כותב גיל.

לדבריו, לחבורה של אנשי אגף התקציבים של האוצר אין מושג ירוק בנושא החשוב ביותר בכל חברה - איכות החיים של אנשיה. "הם מכירים יפה את המאקרו, אך במיקרו, בנושא הפרט, שעומד במרכז ההוויה הדמוקראטית, העניין שהם מגלים, שואף לאפס. מדובר באנשים שקולם לא נשמע, ששריריהם רפו וידיהם כשלו. הם לא יכולים לדפוק על השולחנות, ואין להם שאלטרים לסגור, כמו קשישים בכלל וניצולי שואה בפרט. הפקידות המאובנת הזאת, ולא רק החשב הכללי, מסרבת להסתכל במראה המציאות..."

 לדברי גיל, המספרים אינם חדשים, אולם נראה שלא הופנמו - לא על ידי הממסד, ואף לא על ידי הציבור הרחב. חוקרים בעולם צופים שבשנת 2050, אחד מכל חמישה בני אדם בעולם יהיה בן 60 או יותר. התחזית בישראל: מספרם של בני 65 ומעלה בישראל יהיה גדול ממיליון בשנת 2020, ויתקרב למיליון ומאתיים אלף בשנת 2025 שיהיו אז כ-31% מכלל האוכלוסייה. נתונים סטטיסטיים נוספים: שיעור בני 65 ומעלה באוכלוסייה היהודית (%12), גדול פי ארבעה מזה שבאוכלוסייה הערבית (%3).

נשים מהוות קצת יותר ממחצית (%50.6) מכלל התושבים בישראל, אך ככל שעולים בגיל, חלקן גדל. מכלל בני 65 ומעלה, יותר מ-75% הן נשים. ראוי לציין שחלקם של עולי בריה"מ לשעבר באוכלוסיית הקשישים – גבוה: %22 מבני 65 ומעלה הם בני העלייה של שנות התשעים.

תוחלת החיים הגבוהה, גם בארץ וגם בעולם המערבי, סבור צבי גיל - היא ברכה ב"עירבון מוגבל". שכן, למשל, הוצאות הבריאות של משק בית של מבוגרים בישראל עולות על אלה של כלל האוכלוסייה. מבוגר שחי לבד מוציא על בריאות 9.1 אחוז מכלל הוצאותיו, ומשק בית של זוג מבוגרים - %8.7 מסך ההוצאות. זאת לעומת 4.7 באוכלוסייה כולה. בסקר החברתי בשנת 2003 השיבו 13% מבני 65 ומעלה, כי ויתרו בשנה האחרונה על אוכל בגלל קשיים כלכליים. ל-93% מהקשישים אין ביטוח בריאות משלים ויותר ממחציתם ויתרו עליו בגלל בעיות כלכליות.

"ההשלכות של היבט זה חלות בעיקר על הממשלה והכנסת שחייבות להתחשב בצרכים של קבוצה נכבדה באוכלוסיה ישראלית, שתרמה רבות למדינה" מכריז גיל. "השאלה היא האם התופעה הזאת, אשר תלך ותגבר עם השנים, מוצאת ביטוי בהקדשת תשומת לב לאומית ראויה לצפוי מעבר לצרכים הבסיסיים. הכוונה היא לתחומי החברה,התרבות והאומנות, שעות הפנאי ודומה".



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  בקשה לצרף 2 גברים לחבורה קיימת
אנחנו קבוצה חברתית הפועלת 5 שנים נפגשים פעם בחודש בבתיהחברים הערב הוא תרבותי עם שירה בציבור נושא דיון מפגש של שיחות וטעימות מהכנת כיבודים של החברים. נפגשים בימי שישי כל פעם אצל חבר אחר. מעוניינים להוסיף 2 גברים בגיל 65 עד 75 לקבוצת טלפון 0773400907 חני אם לא תפסתם אותי אנא השאירו הודעה ואחזור אליכם.
קבוצת אור על ידי חני טל0773400907 (29.7.13)
אולי יעניין אתכם גם :
איך לסייע לקשיש לעבור את החורף בשלום
חיסונים בזמן, בית מחומם, בגדים מתאימים, תזונה נכונה, חשיפה לאור יום ועוד ישמרו על הקשישים בחורף
לקריאה
פרישה מוקדמת מאריכה חיים
מחקר מצביע על עובדה מפתיעה: ככל שעובדים פרשו בגיל מאוחר יותר, כך הם חיו פחות שנים
לקריאה
תת תזונה בגיל מבוגר
יש להכין תכניות התערבות תזונתית ברמה קהילתית, לשם העלאת המודעות לחשיבות התזונה בגיל המבוגר
לקריאה
B12 מונע הצטמקות המוח
ויטמין B12 יכול להגן מפני איבוד נפח מוח בקרב קשישים
לקריאה
גן לאריכות ימים - האמנם?
מדענים החוקרים את נושא ההזדקנות, טוענים שגילו גן הקשור לאריכות ימים וחיים בריאים
לקריאה
מחלות לב אצל נשים מאובחנות מאוחר יותר מגברים
בשנים האחרונות תועדו סדרות מחקר שמהן אפשר ללמוד שקיימת נטייה לאבחן באיחור מחלות לב בנשים לעומת גברים
לקריאה
חיתול למבוגרים
עצות לבחירת חיתול טוב למבוגרים
לקריאה
יוגה על כסא
יוגה על כיסא, המשלבת גוף ונפש, היא גישה זמינה להשגת רווחה מקסימאלית ומומלצת מאוד לאנשים מבוגרים
לקריאה
לא יתעמל לפני שיתרוקן - הרמב"ם
כיצד ישמרו קשישים על בריאותם לפי הלכות הרמב"ם?
לקריאה
האם משככי כאבים בונים שרירים?
אצל קשישים שהתאמנו ובנוסף צרכו נוגדי דלקת וכאב עלתה מסת השריר במידה ניכרת
לקריאה
 
1 2 3 4
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.