forums

תחושת בדידות מוגברת בקשישים

קשישים שסובלים מירידה בשמיעה, בראייה או מבעיות הליכה ושיווי משקל מדווחים על תחושת בדידות מוגברת
 
תחושת בדידות מוגברת בקשישים
מאת: ד"ר רון בן יצחק

מחקר שנערך בארה"ב בקרב בני 75 ומעלה ובחן את רמת הבדידות שהם מרגישים, מגלה כ-28% מהם דיווחו על בדידות קשה ו-27% על בדידות מתונה. תקופת החגים מאופיינת בהעצמת תחושת הבדידות בקרב קשישים.  על ההבדל בין תחושת לבדות לבדידות ומה ניתן לעשות על מנת למנוע תחושת בדידות בחגים.

מחקר שנערך בנושא תחושת בדידות בקרב קשישים ותוצאותיו פורסמו במאי 2015 במגזין Gerontology and Geriatric Medicine,   מגלה כי 28% מהקשישים סובלים מבדידות קשה ו-27% מבדידות המוגדרת כ"מתונה". המחקר נערך בארה"ב בקרב כ-4000 זקנים אשר דווחו על בעיות בריאות שונות, רובם מעל גיל 75 עם הכנסות מעל הממוצע אשר השתתפו בתוכנית ניהול הבריאות המותאמת לגיל. רוב הנבדקים סבלו מבעיות הליכה או שיווי משקל ושליש מהם נפלו בשנה שקדמה למחקר. בין המשתתפים נמדדו שיעור הבדידות ומידת שביעות הרצון מאיכות החיים. במחקר נמצא כי בריאות גופנית ומנטלית כחלק מאיכות החיים של הנבדקים נפגעו משמעותית כתוצאה מבדידות. נמצא כי הבדידות השפיעה לא רק על שביעות הרצון מהחיים אלא גם על שביעות הרצון מהשירותים הרפואיים אותם קיבלו.

ההבדל בין לבד לבדידות

רמת האינטראקציה בין הזקן לסביבתו הולכת ופוחתת עם השנים ויחד עם השינוי במבנה המשפחה והיעדר השבטיות שאפיינה אותה בעבר. בני המשפחה עסוקים בענייני היום יום וטרודים בפרנסה וסיוע לדור הצעיר כך שהזקנים לא תמיד מקבלים תשומת לב מספקת. בישראל של היום יש גם זקנים סיעודיים רבים, המרותקים לבית,  אשר כמעט ואינם יוצאים מהבית וחלקם מבלה 24 שעות עם מטפל זר אשר לעיתים אין יכולת לתקשר עמו מעבר לשיח בסיסי סביב המטלות הטיפוליות. גם אצל זקנים שאינם מוגבלים שלהם מסגרת חברתית המעניקה פעילות ותמיכה, יש קושי בגיל המבוגר  ליצור קשר קבוע ומתמשך האחד עם השני, מעבר לפעילות. כך שלעיתים עשוי גם הזקן הפעיל לכאורה לחוות בדידות חברתית, למרות היותו במסגרת.

יש להבדיל בין להיות לבד לבין הרגשת בדידות. "להיות לבד" משמעו שאין סביבך אנשים. לעומת זאת, להיות בודד זו הרגשה פנימית, אישית, שעשויה להיות קשורה לסביבה החיצונית, אך לא בהכרח. יש זקנים הנמצאים בחברה, ובכל זאת מרגישים בודדים מאד. הסיטואציה ההפוכה היא נדירה יותר, אך גם היא קיימת, של זקנים שחיים בגפם, אולם אינם חשים בדידות.

בדידות היא הרגשה סובייקטיבית, אבל היא בהחלט תלויה בסביבה. היא אינה תלויה במספר האנשים שבחברתם נמצאים אלא לאיכות הקשרים ביניהם. אנשים החשים בדידות מדווחים על תחושה כי אין להם נפש קרובה ואינטימית ושבה הם יכולים לתת אמון. כאשר יש מישהו קרוב הרי שגם אם הוא לא קרוב פיזית הזקן מרגיש ביטחון, אהוב ורוצה בטובתו.

מי מדווח יותר על בדידות קשה?

נשים זקנות מדווחות יותר מגברים, זקנים הסובלים מדכאון, זקנים החווים ירידה בראייה/שמיעה בעיות הליכה ובעיות ביציבה שיווי משקל, זקנים שבריאותם ירודה ואוכלוסייה עירונית. משתתפים בתוכניות ביטוח יקרות (דבר המעיד על רמת הכנסה גבוהה יותר) דווחו פחות על בדידות. ירידה בראייה שמיעה וביכולת הניידות (אשר לעיתים קרובות משפיעים על יכולת הנהיגה) פוגעים באינטראקציות החברתיות.

בעוד שלמצבים כרוניים אחרים הנפוצים בזקנים יש פתרונות רפואיים, קשה לאפיין ולאבחן בדידות ולספק לה פתרונות. עם הבדידות עולה שיעור הדכאון אשר מטופל באמצעים בדרך כלל תרופתיים. הבדידות כתופעה לא מקבלת תשומת לב מעטה ממומחים בתחום הרפואי והנפשי.  מפתיע לגלות עד כמה חסרה הרפואה והקהילה כלים במניעת בדידות בפרט אצל זקנים בסיכון גבוה. בהתחשב בפוטנציאל לשפר את שביעות הרצון אצל זקנים הסובלים מבדידות, איתור זקנים בודדים ועיצוב פתרונות כתמיכה נפשית, לימוד אסטרטגיות התמודדות ותרפיות שונות הכרחיים ליישום.

החגים מעצימים את תחושת הבדידות

בחגים, כאשר כל עם ישראל מתקבץ במשפחתיות סביב שולחן החג, לעיתים קיים קונפליקט  בין כמות האנשים המקיפים את הזקן לבין מידת הקרבה שהוא חש כלפיהם ואז מתעוררת תחושת בדידות. אז מה ניתן לעשות בכדי לא לגרום לזקנים שביננו להרגיש בודדים דווקא בתקופה זו של השנה? להזמין אותם להתארח, להתעקש שיענו להזמנה ולא יישארו בגפם בערב החג. דאגו לזקנים להגעה נוחה למקום האירוע, הושיבו אותם בשולחן ליד מישהו שנעים להם במחיצתו ושיש לו סבלנות. הימנעו מנושאי שיחה שגורמים אי נוחות והעלו נושאים שעליהם ירגישו בנוח לשוחח.

זה הזמן לזיכרונות משפחתיים והיסטוריה מרתקת. כדאי לתכנן את חופשות החגים באופן כזה, שישלב אירועים חברתיים או משפחתיים במינון סביר ולא להיסחף למרתון של אירוח וטלטול הזקן ממקום למקום, או לחילופין לוותר על יציאה מהבית לכל אורך החג. האיזון הוא חשוב. אם בני המשפחה נוסעים  לחופשה, ראוי לחלק את זמן הנסיעה ביניהם כך שיהיה קרוב משפחה פעיל שדואג לזקן בכל עת.

החגים הם זמן להתקרבות ותיקון. רבים מאיתנו לומדים את הזקנים בקרבנו מחדש בתקופה זו, שמחים לקרבתם אך גם למדים על השינויים הפיזיולוגיים והמנטליים שהזמן והבדידות מחוללים בהם.

ד"ר רון בן יצחק הוא מומחה בגריאטריה ופסיכו-גריאטר, המנהל הרפואי של מרכז "בשיבה בריאה" המציע מגוון שירותים רפואיים ופרה-רפואיים למבוגרים http://www.healthyaging.co.il/



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ייבוא אישי של תרופות מצילות חיים
תרופות אינן משמשות אותנו רק בעת קירור קל, כאב ראש או צינון. לעיתים התרופות הן הדרך היחידה שלנו להישאר בחיים. אך מה עושים כשהתרופות הדרושות אינן זמינות לרכישה בארץ? כאן שיטת הייבוא האישי נלחצת לעזרתנו ומאפשרת לנו להזמין ארצה תרופות מצילות חיים במחירים שפויים ואף זולים יותר.
לקריאה
חקירות אישות בגיל השלישי
אנשים רבים בני הגיל השלישי מעוניינים להתגרש, או חושדים בהצטרפותה של צלע שלישית למערכת היחסים שלהם. במאמר הבא נפרט כל מה שאתם צריכים לדעת בטרם ביצוע חקירות אישות בגיל השלישי.
לקריאה
כיצד הטכנולוגיה מקלה על החיים בגיל השלישי?
רובנו יודעים כי בהלוך הזמן, החיים עלולים שלא להקל עלינו כלל, בדגש על בהגיעו של האדם לגיל השלישי.
לקריאה
תחושת בדידות מוגברת בקשישים
קשישים שסובלים מירידה בשמיעה, בראייה או מבעיות הליכה ושיווי משקל מדווחים על תחושת בדידות מוגברת
לקריאה
המזרונים הטובים ביותר לבעיות בגב
בעיות גב הינן שכיחות בקרב האוכלוסייה ובכל הגילאים. מי שסובל מבעיות אלו, יודע עד כמה קשה היא השינה בלילות ועוד יותר מכך, הקימה בבוקר שהופכת להיות בלתי נסבלת עם כאבים נוראיים שאף מורגשים לאורך כל היום.
לקריאה
כמה טיפים בטיפול בהרטבת לילה
הרטבת לילה היא סיטואציה רפואית ופסיכולוגית לא נעימה כלל וכלל, אבל ברת טיפול
לקריאה
טיפול באלצהיימר באמצעות בובות
פרויקט חדש שמפעילה לאחרונה עמותת עמדא לחולי אלצהיימר בשלבים מתקדמים של המחלה
לקריאה
יום השואה הבינלאומי: על פוסט טראומה של ניצולי השואה
יום השואה הבינלאומי חל היום, זהו זמן טוב לנסות ולהבין את ההתמודדות של הניצולים עם החוויה הטראומתית שבשואה
לקריאה
התמודדות עם הבדידות בעקבות פטירת בן / בת הזוג
לקריאה
מלחמת כלות בחמות
במערכת היחסים בין כלות לחמות, טמונים מוקשים רבים. אולם את רובם ניתן לנטרל אם מבינים את המצבים שיוצרים אותם.
לקריאה
 
1 2 3
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.