forums

מבוגרים לומדים בכל גיל

מרגישים שהזיכרון שלכם כבר לא מה שהיה פעם? כמו רוב אברי הגוף, גם המוח צריך אימון - בכל גיל.
 
מבוגרים לומדים בכל גיל
כתבה: הדר גורן

בכנס של האיגוד האמריקאי לנוירולוגיה שהתקיים בפברואר 2009 הוצגו ממצאי מחקר שבדק אנשים בגיל השלישי הסובלים מאובדן זיכרון, ואנשים באותם גילאים שאינם סובלים מאובדן זיכרון. נמצא שקריאת ספרים, משחקים, שימוש במחשב ומלאכות יד כמו קדרות ואריגה הובילו להפחתה של 30 עד 50 אחוז בסיכון לפתח אובדן זיכרון. אנשים שמשתתפים בפעילויות חברתיות וקוראים כתבי עת בגיל העמידה היו בעלי סיכון של 40 אחוז פחות לפתח אובדן זיכרון בהשוואה לאלה שלא עסקו בפעילות כזאת. זוהי דוגמה אחת מני רבות למחקרים שמראים עד כמה חשובה פעילות מנטלית בכל גיל.

חדר הכושר של המוח
הפעלה של המוח דומה לאימון גופני – היא מתחזקת את האבר, שומרת על תפקודו ועוזרת בצמצום הסיכון למחלות דמנטיות. אך בקורסים למבוגרים ולימודי העשרה  או אפילו לימודים אקדמאים למבוגרים יש ערך מוסף מעבר להבט הבריאותי – הם הזדמנות למפגש חברתי, שבירת שגרה ועוד סיבה לקום בבוקר ולהמשיך לצמוח גם בגיל שבו לכאורה "עברתם כבר הכל". הלימודים יכולים להתקיים בכל מסגרת: למידה עצמית, למידה מקוונת באמצעות האינטרנט (כמו במסגרת קמפוס הגיל השלישי  שמציע שירותים למי שמתקשים בהתניידות), חוגים ולימודים כסטודנטים לכל דבר במוסדות אקדמיים. במקרים רבים מוצעת הנחה לגמלאים, אבל אין שום הכרח לפנות לתוכניות שמיועדות במיוחד לגיל השלישי – אין סיבה להימנע מישיבה כתף אל כתף עם אנשים בשנות ה-20 שלהם. להפך, אם לא תצמצמו את החיפוש לתוכניות שמיועדות לבני הגיל שלכם, יפתחו בפניכם יותר אפשרויות.

אוניברסיטה
גם אם אתם מצוידים כבר בתואר אקדמי וגם אם לא, אין סיבה לעצור את הלימודים בגיל מבוגר. האוניברסיטה הפתוחה  היא מסגרת שמתאימה מאוד למי שמעוניין בתואר אקדמי ולא יכול, מסיבות של לוח זמנים או תנאי קבלה, ללמוד באוניברסיטה אחרת. לאוניברסיטה הפתוחה אין תנאי קבלה, הסטודנט פשוט צריך לעבור בהצלחה את הקורסים שרמתם לא נופלת מזו של כל אוניברסיטה אחרת. החומר מגיע לבית התלמיד, מפגשי הנחיה מתקיימים פעם בשבוע-שבועיים ובאתר האינטרנט ישנן קבוצות דיון לכל קורס. אפשר להירתם ללימודי תואר, או לבחור קורסים שמעניינים אתכם ופשוט ללמוד בשביל ההנאה שבדבר. מי שיכול ומעוניין במסגרת יותר חובקת, יכול להירשם לתוכניות של האוניברסיטה הפתוחה במכללות שפזורות ברחבי הארץ, אבל בדרך כלל התשלום יהיה גבוה יותר. לא תוכלו ללמוד שם רפואה או משפטים, אבל היצע הקורסים במדעי הטבע והחברה הוא אינסופי כמעט.
תוכנית ברוקדייל  של אוניברסיטת בר אילן מיועדת לאנשים בני 50 ומעלה ומציעה להם אפשרות ליהנות מקורסים אקדמיים כמאזינים חופשיים או להשתתף בקורסי העשרה שנבנו במיוחד לגיל השלישי. התוכנית אינה מעניקה תואר אקדמי.
מכון מגיד  של האוניברסיטה העברית בירושלים מציע לימוד תרבות (לא לתואר) לבני 40 ומעלה. הקורסים מתקיימים במספר מקומות בארץ.

לימודי פנאי
באתר ilimudim.co.il תוכלו למצוא מידע מרוכז על לימודים אקדמיים, לימודי תעודה וכן על חוגים ולימודי פנאי (תחת הקטגוריה "חוגים וקורסים"). תחומי הלימוד מגוונים ביותר: מעיצוב שיער ואיפור, דרך קדרות ויוגה ועד ליזמות עסקית וגרפיקה. באתר יש מידע על העלויות, משך הקורסים, נושאי הלימוד וגופים שמציעים את הקורסים. לא מדובר בקורסים שמיועדים לגמלאים ולכן רבים מהם מספקים למעשה הכשרה מקצועית ולא רק העשרה והם משתנים ביניהם ברמת ההעמקה ובדרישות.
אתר חוגל הוא מנוע חיפוש שמאפשר לכם למצוא חוגים וקורסים על פי הגדרותיכם: נושא, מקום בארץ וגיל. גם שם יש כמעט כל מה שתוכלו להעלות על הדעת – מחוגי ספורט ותנועה, דרך סדנאות לפיתוח יחסים זוגיים ובינאישיים, ועד טיולים בארץ ולימודים בדגש אקדמי.

אם אין לכם כוח להתרוצץ, תמיד אפשר להישאר בבית ולפתוח ספר.

קישורים נוספים:
קתדרה רמת אביב תל אביב



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
אפשרויות לימוד תואר ראשון למבוגרים
אנשים מבוגרים שנשארים פעילים מנטלית עשויים לשמור על חדות המחשבה לאורך זמן רב ואף כל החיים. כשמדובר בכוח המוח, בדומה לשרירי הגוף, יש משפט שאומר ׳השתמשו בו או שתאבדו אותו׳.
לקריאה
עבודה בגיל השלישי – מהן זכויות גמלאים ועובדים מבוגרים?
לא מעט עובדים שמגיעים לגיל הפרישה, מעוניינים להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה או לעבוד במקום עבודה חדש, בו יש תנאי העסקה שמתאימים לגילם המתקדם
לקריאה
בחינות למבוגרים שרוצים ללמוד ולשלוט טוב באנגלית
לימודים אקדמיים הם חוויה מעשירה בכל גיל, ואף פעם לא מאוחר ללמוד תחום חדש ומעניין – אפילו אם מדובר בקרב בני הגיל השלישי. בחלק מהמסלולים המרתקים באמת ישנן דרישות סף ובפרט רמה מינימלית באנגלית.
לקריאה
קורס הכשרת גימלאים להוראה באנגלית
אנשים רבים, בייחוד לאחר היציאה לפנסיה ובגיל השלישי, מחפשים דרכים בהן יוכלו להשתלב בחיים הציבוריים וכן לתרום את חלקם לחברה בצורה כזו או אחרת.
לקריאה
יזמות בגיל השלישי - על השקעה בנדל"ן כבר חשבתם?
אחד מהיתרונות בגיל השלישי הוא שכל עיתותיכם נתונות בידיכם. לעיתים, את כל מה שרציתם לעשות לאורך כל השנים בהן עבדתם ולא היה לכם זמן לנשום, תוכלו להגשים עכשיו. על השקעה בנדל"ן, כבר חשבתם?
לקריאה
לא מפסיקים לגדול וללמוד גם בבתי הדיור המוגן
גם בבתי הדיור המוגן המבוגרים שבחבורה ממשיכים ללמוד ולהחכים במגוון נושאי הנדל"ן ועוד. היכנסו למאמר הבא והעשירו ידע רב איך גם בגיל השלישי אפשר ללמוד נדל"ן לבד.
לקריאה
קורס גינון לבני הגיל השלישי
מבוגרים בגיל הזהב מחפשים תעסוקה למילוי שעות הפנאי. אחד הפתרונות הטובים הוא קורס גינון אחת. את קורס הגינון ניתן לעבור בטווח רחב של גילאים ובמגוון מוסדות הפזורים ברחבי הארץ. הקורס לא דורש ידע קודם והוא מתאים לגברים ונשים כאחד.
לקריאה
לימודים בגיל הזהב– הסבת מקצוע לעבודה
לימודים אקדמאים או לימודי תעודה? בדרך כלל אנשים צעירים אשר סיימו צבא מתחבטים בסוגיה הזאת, אולם בשנים האחרונות אנו רואים כי ישנה היענות מרשימה מאוד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי ללימודים – הרחבת האופקים ומציאת עבודה גם בגיל הזהב.
לקריאה
אסקייפ רום - פעילות חברתית בגיל הזהב
אז נכון, מזמן עברתם את גיל עלילות הבלשים וסיפורי הרפתקה כאלה ואחרים לא תופסים נוכחות רבה על המדפים בספרייה האישית שלכם. אבל כשאתם בעצמכם מתמזגים עם העלילה והופכים לחלק בלתי נפרד ממנה, כשאתם נדרשים להפעיל את מיטב הכישורים במטרה להיחלץ מתסריט אימים כזה או אחר, וכשאתם נדרשים להיות הבלשים בכבודם ובעצמם – זה כבר סיפור אחר לגמרי.
לקריאה
תכניות בריאות בטלוויזיה עבור הגיל השלישי
ערוצי הטלוויזיה השונים מספקים כיום מגוון תכני בריאות. במסגרת תכנים אלו ניתן למצוא מגוו טיפים ומידע בריאותי חשוב עבור בני הגיל השלישי.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.