forums

פתרונות למצבים תפקודיים אצל הקשיש

מתוך כ-700,000 קשישים החיים במדינת ישראל, כ-115,000 נזקקים לסיעוד ועזרה בפעילויות היום-יום: ADL , Activities of Daily Living. בפעילויות יומיום אלו נכללות הפעולות שאדם מבצע כחלק משגרת יומו על מנת לקיים אורח חיים תקין והן כוללות: הלבשה, אכילה, רחצה, ניידות וטיפול בהפרשות גוף.
 
פתרונות למצבים תפקודיים אצל הקשיש
כאשר אנו מתבגרים, לעיתים אנו זקוקים לסיוע בפעילויות היומיום, ויכולתנו לבצע אותן הוא גם המפתח על פיו קובעות הרשויות את מידת הסיוע שתנתן, על פי המצב התפקודי שבו נמצא כל קשיש. ההגדרות המקובלות במסגרות הטיפול בקשיש הן אחידות, ומטרתן לאפשר שפה משותפת של כל העוסקים בתחום. נהוג להבחין בין מספר מצבים תפקודיים עיקריים: 

עצמאי
מי שאינו זקוק לעזרה כלל בפעילויות היום-יום. מי שמתפקד בכוחות עצמו ובצורה מיטבית בכל אחת ואחת מהפעילויות ואינו נזקק לעזרה של אדם או מכשיר (כגון הליכון וכד') לקיים את אורח חייו. אנשים עצמאיים חיים ללא קושי בקרב הקהילה בה הם חיים, או אם הם בחרו לעשות כן במסגרת של דיור מוגן.


תשוש, או תשוש גוף
כאשר רמת התפקוד יורדת ונפגעת היכולת לתפקד עצמאית בפעילויות היום-יום, המצב התפקודי החדש נקרא תשוש, או תשוש גוף.  במצב זה הקשיש כבר אינו מתפקד עצמאית לחלוטין, נזקק לעיתים לסיוע של הליכון לצורך ניידות, עזרה ברחצה וכד'. תשוש או תשוש גוף הוא מי שנזקק לעזרה ב 2-3 פעולות מפעולות ADL. הגדרה של תשוש היא הגדרה רחבה ויכולה להימשך זמן רב.


סיעודי
כאשר הקשיש אינו מסוגל לתפקד וזקוק לעזרה מלאה במרבית פעולות ADL הוא מוגדר סיעודי. כלומר כאשר הוא מרותק לכסא גלגלים, אינו שולט על הסוגרים ונזקק לשימוש בסופגנים, זקוק לעזרה מלאה ברחצה והלבשה אזי הוא מוגדר מבחינת הרשויות כסיעודי. חשוב לציין כי אין קשר בין המצב הגופני למצב הנפשי-קוגנטיבי וקשיש יכול ליהיות סיעודי וגם צלול לחלוטין.


סיעודי זמני
לעיתים קשיש הופך סיעודי עקב פעילות רפואית (לדוגמא ניתוח), אך הינו בעל יכולות שיקומיות, כלומר לאחר הפעילות הרפואית ובעזרת הדרכה ואימון נכונים במוסד שיקומי הוא עשוי לשוב לרמת תפקוד גבוהה יותר. הגדרת מצב תפקודי זה היא סיעודי זמני, בד"כ מטופלים במחלקות החלמה או שיקום המיועדות לכך.


תשוש נפש
הגדרה של תשושי נפש אינה נוגעת כלל למצבו הגופני של הקשיש אלא למידת צלילותו. כאשר רמת הדמנציה של הקשיש עולה ומידת התמצאותו בזמן במרחב ובמקום יורדת במידה כזו שהוא נזקק להשגחה מתמדת, הוא מאובחן כתשוש נפש. חשוב לציין כי תשוש נפש אינו חולה נפש אלא מי שבעקבות מחלות הקשורות לזקנה (אלצהיימר לדוגמא) רמתו הקוגניטיבית נפגעת. למרות שמבחנים שונים לבדיקת צלילותו של קשיש (מיני מנטל לדוגמא) נערכים ע"י גורמים שונים, אבחנה מוסמכת ומקובלת על הרשויות של תשוש נפש ניתנת ע"י פסיכיאטר שהתמחה בגריאטריה בלבד.


סיעודי מורכב
חולים אשר הינם סיעודיים על פי תפקודם ובנוסף לכך יש צורך בטיפול רפואי מיוחד בעבורם, דוגמת עירויים, דיאליזה, מחלת סרטן פעילה, פצע לחץ דרגה 3 ומעלה ועוד, מוגדרים סיעודי מורכב.

המצבים התפקודיים השונים מצריכים היערכות שונה של הקשיש ובני משפחתו על מנת להמשיך בשגרת החיים כמידת האפשר ולאפשר את הטיפול הטוב ביותר והמתאים ביותר עבור כל קשיש.


פתרונות סיוע לקשיש

גמלת סיעוד
בטוח לאומי מסייע לקשישים הנזקקים לעזרה על פי חוק הסיעוד ובאמצעות גמלת סיעוד חדשית. הגמלה ניתנת ע"י מתן זכאות לשעות סיוע שבועיות הניתנות ע"י חברות סיעוד. 

הקריטריונים על פיהם המוסד לביטוח לאומי בודק את הזכאות לגמלת סיעוד לקשיש ולקבלת הסיוע הם: 
מגורים בבית או בדיור מוגן בלבד
גיל פרישה
מבחן הכנסות 
מבחן תלות הקובע את רמת התפקוד של הקשיש - מידת תלותו בזולת בפעולות ADL

הזכאות  מתבטאת בשעות סיוע ונעה בין 9.75 שעות שבועיות  ועד ל-18 שעות שבועיות על פי רמות התפקוד. הסיוע ניתן ע"י מטפלים/מטפלות אך ניתן גם להמיר את שעות הסיוע לשרותים נוספים כגון: אספקת חיתולים, טיפול במרכזי יום לקשיש, שרותי כביסה והתקנת משדר מצוקה. 
עד לקבלת הזכאות מביטוח לאומי ניתן לעיתים לקבל את השירות מחברות הסיעוד במחיר מופחת או במקרי הצורך בסבסוד מלא כשירות ע"י חברות הסיעוד.


מרכזי יום לקשיש
מרכזי יום לקשיש מיועדים לקשישים הזקוקים להשגחה מספר שעות במהלך היום ובמסגרת זו ניתן שירות הכולל הסעות, ארוחות,פעילויות וטיפולים שונים.מרכזי היום מפוזרים בפריסה ארצית.


עובדים זרים
היתרים להעסקת עובדים זרים ניתנים ע"י משרד התמ"ת ובאמצעות חברות המספקות שירות סיעודי וחברות ייעודיות על בסיס מבחן גיל ומבחן תלות בלבד לקשישים הנמצאים בקהילה (בביתם), או במסגרת דיור מוגן בלבד. ניתן להמיר את גמלת הסיעוד הניתנת מביטוח לאומי להשתתפות בשכר העובד הזר.


דיור מוגן
דיור מוגן היא מסגרת המיועדת לעצמאים בלבד ובה הקשיש ממשיך לחיות את חייו כרצונו אך במסגרת בית משותף המספק סל שירותים פיזיים חברתיים ואישיים. במסגרת זו ניתן לבחור את סוג הדיור (גודל יחידת הדיור,מספר החדרים וכד') ואת כמות השירותים מתוך הסל המוצע בכל בית (רופא, ארוחות, כביסה, פיזיותרפיה, תעסוקה, מספרה, ריפוי בעסוק, שירות סוציאלי, מספרה, קפיטריה, בית כנסת, חדר כושר, בריכה וכו'. דיור מוגן מהווה בית משותף, ואינו זקוק לרישיון מוסדי, אינו מפוקח ע"י משרד או רשות ממשלתית ואין בו סיוע למימון ע"י הרשויות.


בית אבות
בית אבות מיועד לעצמאיים ותשושים עם מגבלות קלות ועזרה חלקית. בית אבות נחשב כמעון , כפוף לחוק הפיקוח על המעונות ומצריך רישוי ופיקוח של משרד הרווחה. ניתן להיקלט בו באמצעות מימון עצמי או באמצעות סיוע של גורמי הרווחה העירוניים הניתנים על בסיס מבחן גיל, תפקוד והכנסות של הקשיש ושל בני משפחתו. סל השירותים בבית אבות קבוע ואין אפשרות בחירה לדייר מתוך הסל. סל השירותים אינו אחיד ומשתנה בין בית לבית על פי אופי האוכלוסייה המתגוררת בו ולכן יש חשיבות רבה להתאמת המוסד לקשיש על פי סל השירותים המוצע בו.


בית חולים סיעודי מורכב
בית חולים סיעודי מורכב מיועד אך ורק לחולים שהוגדרו כסיעודי מורכב, ופועל ברישיון ובפיקוח של משרד הבריאות. הפניית החולים ומימון האשפוז נעשה באמצעות קופות החולים וזכות הבחירה לקשיש ומשפחתו מצומצמת.


בית חולים סיעודי/גריאטרי
בית חולים סיעודי/גריאטרי או מרכז גריאטרי מיועד אך ורק לחולים המוגדרים כסיעודיים ומחייב רישיון להפעלת בית חולים ממשרד הבריאות אשר מפקח ע"י אגף הגריאטריה באופן שוטף על הפעלתו . המצאות רישיון זה הכרחית בכל מוסד סיעודי וחסרונו פירושו כי המוסד אינו פועל חוקית.
זכות הבחירה לקשיש ומשפחתו רחבה וניתן לבחור בין מגוון מוסדות רחב המופעלים על בסיס תקני מינימום אחידים של משרד הבריאות.
בתי החולים נבדלים זה מזה הן בשירותים נוספים הניתנים לקשישים והן במיקומם וברמת המלונאות שלהם. ניתן להיקלט במוסד באמצעות מימון פרטי או באמצעות סיוע ממשרד הבריאות לזכאים על בסיס הגדרה רפואית ומבחני יכולת כלכלית לקשיש ובני משפחתו בהליך הנקרא הנפקת "קוד" אשפוז. קוד האשפוז מאפשר אשפוז בחלק ניכר מהמוסדות הסיעודיים אך לא בכולם.


מחלקה לתשושי נפש בבית חולים סיעודי/גריאטרי
מחלקה לתשושי נפש בבית חולים סיעודי/גריאטרי מיועדת אך ורק לחולים המוגדרים כתשושי נפש מתהלכים. המחלקה חייבת רישיון להפעלת בית חולים ממשרד הבריאות אשר מפקח ע"י אגף הגריאטריה באופן שוטף על הפעלתה . המצאות רישיון זה הכרחית בכל מחלקה לתשושי נפש וחסרונו פירושו כי המוסד אינו פועל חוקית. מחלקה לתשושי נפש נקראת לעיתים גם מחלקה מוגנת עקב העובדה שהדיירים המתהלכים מוגנים בה באופן שיכול לוודא את הישארותם באזור מוגן, ע"י דלת סגורה.
זכות הבחירה לקשיש ומשפחתו רחבה וניתן לבחור בין מגוון מחלקות רחב המופעלות על בסיס תקני מינימום אחידים של משרד הבריאות אך נבדלים זה מזה הן בשירותים נוספים הניתנים לקשישים והן במיקומם וברמת המלונאות שלהם. 
ניתן להיקלט במחלקה לתשושי נפש באמצעות מימון פרטי או באמצעות סיוע ממשרד הבריאות לזכאים על בסיס הגדרה רפואית ומבחני יכולת כלכלית לקשיש ובני משפחתו בהליך הנקרא הנפקת "קוד" אשפוז. קוד האשפוז מאפשר אשפוז בחלק ניכר מהמחלקות לתשושי נפש אך לא בכולם.

בחירת הפתרון המתאים בהתאמה אישית לקשיש
כאשר מתעורר הצורך למתן סיוע טיפולי לקשיש כדאי לבחור את הטיפול הנכון על פי סדר:
1. יש להבין את המצב התפקודי של הקשיש
2. לבדוק מה הפתרונות האפשריים למצב התפקודי הנתון
3. יש להשוות באופן נכון ועניני בין פתרונות שונים (לדוגמא מהם היתרונות והחסרונות של עובד זר למול בית אבות או בית חולים סיעודי ).

איזה שיקולים כדאי להפעיל בבחירת מוסד? 
1. מחלקה מתאימה
2. מענה לצרכים רפואיים מיוחדים
3. מיקום גיאוגרפי
4. צרכים חברתיים ותרבותיים
5. פעילויות מועדפות
6. תנאים פיזיים מתאימים
7. תחבורה למבקרים
8. אפשרויות מימון ועוד
9. כדאי מאד לראות מספר מוסדות אפשריים להשוות ולבחור

ניתן ורצוי להיעזר ביעוץ לבחירת בית אבות מקצועי הניתן בדרך כלל ללא תשלום על ידי חברות יעוץ והכוונה לקבלת מירב המידע העדכני והמקצועי .

מאת: מתי שיק מנהל שיווק רשת בתי אבות ביחד: 
בית הורים ביחד בני ברק
שבעה כוכבים הרצליה
ביחד - עטרת אבות בבני ברק
ביחד - עטרת רימונים בבני ברק
הדסים - מרכז גריאטרי בבית שאן
ביחד - מוסד ותיקים בני ברק
ומנהל את חברת נופר בע"מ, יעוץ לקשיש ובני משפחתו.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
השפעות הקורונה על הבדידות בבתי-אבות
הדרך להתמודד עם השפעות הבדידות בבתי אבות היא לייצר פעילויות עבור קשישים בגילאים שונים ובעיקר להיות קשובים לצרכים שלהם. גם כיום שהתחלנו לחזור לשגרה, עדיין יש לשמור על כללי הבטיחות.
לקריאה
איך מקבלים טיפול פליאטיבי בבית?
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות מתן טיפול פליאטיבי שמטרתו להקל על ההתמודדות של המטופל והקרובים לו עם מחלה מסכנת חיים תוך דגש על הפחתת התסמינים שקשורים למחלה ולטיפולים שניתנים לחולים אלה. הטיפול הינו הוליסטי ומשלב טיפול סיעודי, רפואי ורגשי כדי לסייע למטופל ולבני משפחתו בהתמודדות עם המחלה.
לקריאה
מהם הסימנים לירידה בשמיעה אצל מבוגרים?
ירידה בשמיעה היא תופעה שכיחה בקרב בני ובנות הגיל השלישי, ופוגעת ב-30% מן המבוגרים לאחר גיל 65. הסיבות לירידה בשמיעה הן רבות ומגוונות, החל מסיבות גנטיות, סביבתיות דוגמת חשיפה ממושכת לרעשים חזקים, בריאותיות- עקב מחלה או פגיעה, כתוצאה מטיפול תרופתי מתמשך וסיבות נוספות.
לקריאה
איך להתמגן מווירוס הקורונה בגיל מבוגר?
וירוס הקורונה תקף את כולנו בחודשים האחרונים, אם בבידוד, בהשבתת העסק ועוד – אך כיצד לשמור על סבא וסבתא או כיצד להתמגן מפניו בגיל מבוגר רבים מאיתנו עוד שואלים.
לקריאה
בית אבות סיעודי
בתי אבות סיעודיים יכולים לשנות את איכות חייו של אהוב לבכם. אם אתם כבר לא מצליחים לעזור לו ויש גורמים רפואיים שממליצים לו להיות בבית אבות סיעודי כדאי לשקול זאת היטב. זה בדיוק הזמן להבין מהו, כיצד אפשר לבחור אותו נכון ולמה הוא כל כך חשוב לאיכות חיי המבוגר.
לקריאה
התנדבות בסיעוד לגיל השלישי
אם אתם נמצאים במצב שבו אתם מחפשים כיצד אפשר לתרום ולתת מעצמכם אז התנדבות לשירותי סיעוד לגיל השלישי יתאימו לכם, התנדבות כזו לגיל השלישי יאפשרו למטופלים לנהל את החיים בצורה הרבה יותר טובה, אז יהיה כדאי לכם לחשוב היטב על הבחירה שלכם ולשים לב שאתם עושים כל מה שאתם יכולים.
לקריאה
סימנים לסרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס הוא שם גולל לגידולים במעי הגס, ברקטום או בתוספתן. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם והשני בשכיחותו בישראל כשבכל שנה מתגלים בארץ כ-3500 חולים חדשים. במאמר הבא ננסה להבין את גורמי הסיכון והסימנים לזיהוי מוקדם שלו.
לקריאה
תכנית הסיעוד החדשה
חוק הסיעוד האחרון, אשר נחקק ב-2018 הביא עמו בשורה של ממש עבור האוכלוסייה הקשישה המדינה. הרפורמה כוללת שורה של תקנות שנועדו להיטיב עם אוכלוסייה זו הן מבחינת גובה הקצבאות והן מבחינת הגדלת מספר שעות הטיפולים הסיעודיים.
לקריאה
העסקת עובד סיעודי ישראלי או זר
כאשר אתם או בני משפחתכם זקוקים לטיפול סיעודי, ואתם זכאים לסיוע לפי חוק הסיעוד, אתם צריכים לבחור בין מטפל ישראלי למטפל זר. ההבדלים ביניהם גדולים מאוד, הן במחיר והן במאפיינים של המטפל, ובמאמר זה ננסה להציג כמה שיותר מידע שיעזור לכם לבחור בין העסקתם.
לקריאה
אפוטרופוס – על הכשרות המשפטית והליך המינוי
אנשים בקרב האוכלוסייה המבוגרת שבינינו, מבוגרים, קשישים, סיעודיים ואחרים עם מוגבלויות פיזיות ו/או נפשיות שונות נדרשים במרבית המקרים לקבל עזרה ותמיכה צמודה שתסייע להם בהתנהלות יומיומית השוטפת.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.