forums

חוק סיעוד - למי זה טוב ?

חוק סיעוד נועד לתת מענה הולם לקשישים הבוחרים להישאר בביתם וזקוקים לסיוע. נחקק בשנות ה 80, והוא אחד החוקים החשובים ביותר הנוגעים לטיפול בקשישים בארץ.
 
חוק סיעוד - למי זה טוב ?
במדינת ישראל חיים כיום כ 700,000- קשישים. 95%  מתוכם ממשיכים לגור בבתיהם ובקהילה אליה הם רגילים ורק 5%מתוכם עוזבים את בתיהם ועוברים לגור בדיורים מוגנים או מוסדות סיעודיים. חוק הסיעוד, שנועד לתת מענה הולם לקשישים הבוחרים להישאר בביתם וזקוקים לסיוע — נחקק בשנות ה 80- , והוא

אחד החוקים החשובים ביותר הנוגעים לטיפול בקשישים בארץ. חוק הסיעוד נועד לספק טיפול לקשישים שמתגוררים בביתם, מתקשים בתפקוד היומיומי וזקוקים להשגחה ולעזרה בביצוע פעולות היומיום. החוק מאפשר לקשישים אלה לקבל גמלת סיעוד, שהיא גמלת שירותים במימון הביטוח הלאומי, וכך להישאר בקהילה זמן רב ככל האפשר, באיכות חיים גבוהה ביחס למצבם התפקודי.  125,000 קשישים בישראל זכאים כיום לגמלת סיעוד. המוסד לביטוח לאומי מפעיל את חוק ביטוח הסיעוד בשיתוף עם משרד הרווחה ועם קופות החולים, באמצעות עמותות וחברות סיעוד.

התנאים לקבלת גמלת סיעוד
המעוניין לקבל גמלת סיעוד, צריך לעמוד בתנאים הבאים:
1. להיות תושב ישראל ולהיות בגיל שמזכה בקבלת הגמלה.
2. על מבקש גמלת הסיעוד להתגורר בקהילה. כלומר, מי שמתגורר במוסד סיעודי או בבית אבות, וכן מי שמאושפז בבית חולים, 
     אינו זכאי לגמלת סיעוד.
3. זכאי לגמלת סיעוד הוא מי שזקוק במידה רבה לעזרתו של אדם אחר בביצוען של פעולות היום יום כגון הלבשה, רחצה, אכילה וכדומה, או שהוא
     זקוק להשגחה בבית, למען בטיחותו ובטיחות הסובבים אותו.
4. היקף הכנסותיו של הקשיש הוא גורם נוסף שמשפיע על הזכאות לגמלה ועל היקפה.
5. הזכאות לגמלת סיעוד מותנית בכך שהקשיש איננו מקבל קצבת שירותים אחרת מהמוסד לביטוח לאומי (קצבה לנכה עבודה או לנכה כללי) וכן,  
     איננו מקבל גמלה מאוצר המדינה לטיפול אישי או להשגחה.

לאחר שאושרה גמלת סיעוד, היקפה נקבע לפי מידת התלות של הזכאי.

רמה א': מי שנמצא בעקבות הבדיקה תלוי במידה רבה בעזרת הזולת ברוב פעולות היומיום וכן מי שנמצא זקוק להשגחה — זכאי לקבל גמלה של שירותי סיעוד בהיקף של 9.75 שעות טיפול שבועיות, או 5.5 שעות טיפול שבועיות לבעלי הכנסה גבוהה.

רמה ב': מי שנמצא בעקבות הבדיקה תלוי במידה רבה מאוד בעזרת הזולת ברוב פעולות היומיום ברוב שעות היממה — זכאי לקבל גמלה של שירותי סיעוד בהיקף של 16 שעות טיפול שבועיות או 8 שעות טיפול שבועיות לבעלי הכנסה גבוהה.

רמה ג': מי שנמצא תלוי לחלוטין בעזרת הזולת בכל פעולות היומיום בכל שעות היממה, וכן מי שנמצא זקוק להשגחה מתמדת — זכאי לגמלה של שירותי סיעוד בהיקף של 18 שעות טיפול שבועיות או 9 שעות טיפול שבועיות לבעלי הכנסה גבוהה.

את רמת התלות של הקשיש המבקש גמלת סיעוד וכן, את מידת ההשגחה לה הוא זקוק, קובע המוסד לביטוח לאומי. לצורך קביעה זו, מסתמך המוסד לביטוח לאומי על בדיקה של איש מקצוע שהוסמך לכך: אחות, פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק. הבדיקה הנה אובייקטיבית ואחידה ומתקיימת
בבית הקשיש. בהתאם לתוצאת הבדיקה, נקבע אם הקשיש זכאי לגמלת סיעוד ובאיזה היקף עליה להיות. לעתים, כאשר קיימת מגבלת תפקוד זמנית, נקבעת זכאות זמנית לגמלת שירותי סיעוד.

השירותים הניתנים
קשישים שנמצאים זכאים לגמלת סיעוד, מקבלים שירותי עזרה בביצוע פעולות היומיום ובניהול משק הבית. השירותים ניתנים על ידי מטפל או מטפלת, שמגיעים אל בית הקשיש על מנת לסייע לו. מסגרת הטיפול כוללת שירותי רחצה, האכלה, הלבשה, ועזרה בניהול משק בית כמו ניקיון קל, כביסה, קניות, בישול וכדומה.
בנוסף קיימת אפשרות לקבל טיפול במרכזי יום לקשישים — אם קיים מרכז כזה באזור מגוריו של הקשיש — לקבל אספקה של מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה ו/או שירותי מכבסה.
את סוגי השירותים השונים של חוק הסיעוד, ניתן לקבל במשולב לפי תוכנית טיפול הנקבעת על ידי ועדת חוק הסיעוד. לדוגמא: שילוב של טיפול בבית וביקור במרכז יום.
טפסים להגשת בקשה נמצאים בסניפי הביטוח הלאומי ומגיש אותם הקשיש, או אדם המייצג אותו — כמו בן משפחה, עובדת סוציאלית, אחות וכדומה. זאת לאחר חתימת הקשיש עצמו על הטפסים.

השירות יינתן לזכאי לגמלה בתוך 60 יום מאז ה 1- בחודש שלאחר הגשת הבקשה לעזרה סיעודית.
קשיש שהגיש בקשה לגמלת סיעוד ונמצא על ידי הביטוח הלאומי כלא זכאי, רשאי להגיש ערעור לוועדת ערר של הביטוח הלאומי.
את השירות הסיעודי מספקות עמותות וחברות שהוכרו על ידי הביטוח הלאומי כספקיות שירותי סיעוד. הקשיש, או בא כוחו, זכאים לבחור לקבל את השירות הסיעודי מאחת מבין העמותות והחברות הפועלות באזור המגורים שלו. את רשימת העמותות וחברות הפועלות ברחבי הארץ ניתן לקבל בסניפי הביטוח הלאומי. לחילופין, ניתן לפנות ישירות לארגונים אלה באזור מגוריו של הקשיש.

עמותות למען הקשיש וחברות הנותנות שירות סיעודי מקיימות הכשרות וקורסים למטפלות בתחומי הטיפול באדם הקשיש. בארגוני הסיעוד מועסקים עובדים מקצועיים שמתמחים בטיפול באדם הקשיש ושתפקידם ללוות ולהדריך את המטפלות החל משלב הכניסה לבית — ולאורך כל תקופת מתן השירות.

קידום איכות הטיפול השקומי
יוזמה חדשה לקידום איכות הטיפול וזמינותו לקשיש ברחבי הארץ, עלתה בימים אלה במסגרת ועדת היגוי בין משרדית המשותפת לשר הבריאות, יעקב בן יזרי, ולשר לענייני גמלאים, רפי איתן. היוזמה נועדה להחזיר אנשים מבוגרים לתפקוד מלא בחברה, ולמנוע התדרדרות במצבם הרפואי ואשפוזם במוסדות רפואיים.
על פי יוזמה זו הטיפול השיקומי יכול להינתן במסגרת מחלקה ייעודית לשיקום עד 3 חודשים עם אפשרות הארכה, על ידי אשפוז במכון או במרכז ייעודי לשיקום בקהילה או על ידי שיקום בבית המטופל.

כתבה: רחל מלנקי - מנכלי"ת עמותת מטב לשירותי סיעוד ורווחה
 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ועד בית חיצוני לדיירים מבוגרים
אי אפשר להתעלם מהעובדה שככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מעוניינים לנצל את הזמן שלנו בתבונה לדברים אותם אנו אוהבים. אם בעבר, נהגנו להיות מעורבים בכל הקשור אל הבניין המשותף וועד הבית, כיום רוב המבוגרים מעדיפים לשכור את שירותיה של חברה חיצונית לניהול ועד הבית.
לקריאה
ציוד חירום שכדאי להחזיק בבית בגיל השלישי
אין זה סוד שבני הגיל השלישי חשופים יותר לסיכונים ומצבי חירום בריאותיים. הצטיידות מבעוד מועד בציוד חירום עשויה להתגלות כצעד מציל חיים. איזה ציוד חירום כדאי ומומלץ להחזיק בבית? לפניכם המדריך.
לקריאה
הכינו את ביתכם לקראת הפנסיה
עבור לא מעט אנשים, הפנסיה היא תקופה לא פשוטה. שנים שאותם אנשים יוצאים לעבוד מדי בוקר וחוזרים אחר הצהריים, מרגישים שהם עושים משהו חשוב, מרגישים רלוונטיים, והנה פתאום הם צריכים לחפש מה לעשות, כיצד למלא את הזמן.
לקריאה
בירוקרטית אשרת עבודה למטפלת סיעודית
מטפלת סיעודית תהיה הידיים והרגליים של היקירים שלכם והיא תוכל לספק להם את החיים שהם באמת צריכים. הזנה, הלבשה, רחצה וכל פעולה אחרת שהיקירים שלכם יזדקקו, מטפלת סיעודית תוכל להיות שם בשבילם ולבצע. הבעיה הכי גדולה היא דווקא ההליך הבירוקרטי שתצטרכו לעבור לקבלת האישור ועל כך נדבר במאמר זה.
לקריאה
המלצת טכנאי מזגנים לחימום וקירור הבית לבני גיל הזהב
תפעול יעיל של המזגן יכול להיות מאוד משמעותי בחיי היום יום. קבלו עצות של טכנאי מזגנים לבני גיל הזהב.
לקריאה
שיפוץ חדרי רחצה ושירותים בהתאמה לגיל השלישי
עצות וטיפים חיוניים לביצוע טרם שיפוץ חדר האמבטיה והשירותים של בני הגיל השלישי
לקריאה
התאמת מקרר לבני הגיל השלישי
שוב צריך טכנאי מקררים? האם יש חשיבות להתאמת המקרר לגיל השלישי?
לקריאה
שיפוץ המטבח בגיל השלישי
למרות קשיים פיזיים וגם ארגוניים, יש כמה דרכים לעבור את השיפוץ בהצלחה והתוצאות יכולות להיות שימושיות ויעילות במיוחד. מטבחי יוקרה לבני הגיל השלישי זה הדבר שיכול לשפר משמעותית את הבית כולו ויחד איתו, את כל איכות החיים.
לקריאה
פרויקט הניידת להצלת ראייה של קשישים
לקריאה
ביטוח אחסון תכולת דירה לגיל השלישי
ביטוח אחסון תכולת דירות מתייחס לכל הציוד החשוב שאותו בוחר הלקוח להעביר למחסן. הביטוח קריטי עבור מבוגרים בגיל השלישי כי יש לו יתרונות רבים וכדאי להתייעץ לגבי עם אנשי המקצוע הנבחרים.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.