forums

גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי

צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
 
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי

 

מה זה צניחת רחם?

 

צניחת רחם זהו מצב בו הרחם יורד ממקומות הטבעי מעל רצפת האגן לתוך חלל הנרתיק, כאשר במקרים חמורים ומסובכים יותר הוא עלול לבצבץ ולהיראות מחוץ לנרתיק. צניחת רחם הינה תופעה בעלת מספר דרגות חומרה ורק בכ- 10% מהמקרים היא תלווה בתסמינים. שכיחות התופעה הינה גבוהה יחסית וכ- 16% מהנשים מעל גיל 40 עלולות לסבול ממנה.

 

צניחת רחם – למה זה קורה?

 

אחד האיברים הייחודיים בגופה של האישה הוא הרחם. הרחם נחשב לאחד מהאיברים העיקריים שנמצאים באגן האישה, מלבד היותו האיבר המשמש להתפתחותו וגדילתו של העובר. הרחם נשען בעיקר על אזור רצפת האגן בדומה לרקטום ולשלפוחית השתן. הוא מקובע לאגן על ידי רקמות חיבור ורצועות שרירים אשר נמתחות ונחלשות עם השנים וכן כתוצאה מהרמת חפצים כבדים לאורך זמן ומהריונות מרובים. כאשר רצועות השרירים והרקמות נחלשות ונמתחות, נוצר מצב בו הרחם נתמך רק ברצפת האגן. רצפת האגן אינו מהווה מקור תמיכה מספק עבור משקלו של הרחם ולכן הוא צונח אל המקום היחיד אליו הוא יכול לצנוח והוא הנרתיק.

 

סיבות עיקריות וגורמי סיכון לצניחת רחם

 

הסיבה לצניחת רחם היא כאמור היחלשות של השרירים והרקמות שתומכים בו, אך ישנם מספר סיבות מדוע זה קורה. חלקם אומנם עלולים לגרום לתופעה להופיע גם בגיל צעיר, אך בעיקר מדובר בתוצאות שמופיעות עם השנים – הריונות מרובים ולידות נרתיק (במיוחד לידות של תינוקות גדולים או לידות מכשירניות), חוסר בהורמון בשם אסטרוגן אשר מתגבר בעיקר בגיל הבלות, הרמת משאות כבדים במהלך השנים, השמנת יתר ועצירות כרונית, ברונכיטיס ושיעול כרוני וגורמים תורשתיים.

 

מקרה חירום

 

במרבית המקרים אינה מהווה צניחת הרחם מקרה חירום, אך מכיוון שזה עלול להידרדר ככל שעובר הזמן, מומלץ מאוד לפנות ליעוץ רפואי בשלב מוקדם ככל האפשר ומיד עם הופעת התסמינים הראשונים.

 

מהם הסימפטומים לצניחת רחם?

 

חשוב לציין, כי צניחת רחם אינה תופעה שמתרחשת מהיום למחר ולכן, חשוב מאוד לדעת לזהות את הסימנים המוקדמים שעלולים להעיד על תחילת צניחה ולמנוע את הידרדרות המצב. התיאור הנפוץ ביותר לתיאור צניחת רחם הינו תחושת לחץ. הרחם לוחץ על דפנות הנרתיק בצורה שבהחלט יכולה לעורר חשד מכיוון שזה לא משהו שהגוף מכיר במצב תקין. ניתן לתאר את התחושה גם כתחושת כובד או תחושה של מעין גוש ש"יושב" בתוך הנרתיק. במקרים קיצוניים וחמורים יותר, בהם הרחם נמצא כבר ממש בתוך הנרתיק, ניתן לחוש כמו ישיבה על כדור קטן ומעיק.

 

מה עושים במקרים של צניחת רחם?

 

כדאי לזכור כי כמו כל תופעה רפואית, גם צניחת הרחם פוגעת באיכות החיים ועלולה אף להוות בעיה בריאותית ממשית. צניחת רחם אומנם נחשבת למצב רפואי כרוני שאין אפשרות לפתור לחלוטין, אך באמצעות טיפול מתאים ועקבי ניתן למנוע פגיעה באיכות החיים של האישה המטופלת.

 

אמצעי הטיפול

 

אמצעי הטיפול בצניחת רחם משתנים בהתאם למידת הצניחה. במצב קל, אין צורך בטיפול אלא רק במעקב. אך במידה ומדובר במצב בינוני וקשה, יש צורך לנקוט באמצעים רפואיים על מנת למנוע פגיעה בתפקוד היום יומי. לרוב מדובר בשינוי אורח החיים לבריא יותר, החדרת תומך נרתיק שמרים את הרחם ובמקרים קשים יותר, יהיה צורך לבצע ניתוח להרמת הרחם או אפילו לכריתתו.

 

המאמר נכתב על ידי

 

פרופ' דוד סוריאנו הינו מומחה למיילדות, גינקולוגיה ופוריות. ייסד ומנהל את המרכז לטיפול באנדומטריוזיס. המרכז, שהוקם ב-2005 ומשלב מומחים מתחומים שונים, הוא הראשון בישראל ומוביל בתחומו. במסגרת המרכז מבוצעים ניתוחים מורכבים, הדורשים ניסיון כירורגי רב. עד כה בוצעו בו יותר מ-1,500 ניתוחי אנדומטריוזיס מתקדמים. פרופ' סוריאנו מומחה בעיקר בטיפול צניחת רחם וכירורגיה גינקולוגית: לפרוסקופיה, היסטרוסקופיה וטיפול ניתוחי באנדומטריוזיס מפושט.
בוגר בית-הספר לרפואה, אונ' בן-גוריון ואונ' באר שבע, בעל התמחות ברפואת נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר. ערך השתלמות בכירורגיה גינקולוגית ואנדוסקופית במרכזים מובילים בצרפת, בבלגיה ובארצות הברית.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.