forums

דיור מוגן למתחילים

דיור מוגן נתפס כמענה הוליסטי המתייחס למכלול של סוגיות. בדיור המוגן אוכלוסיית גיל הזהב נהנית מכל העולמות. כל עוד המצב הבריאותי תקין והקשישים עצמאים יש באפשרותם לשמור על רמת חיים גבוהה ויציבה, יש נגישות מלאה לחיי חברה ותרבות עשירים, ולהיות עצמאיים.
 
דיור מוגן למתחילים
הדיור המוגן מציע שירותים המקלים על ההתנהלות היומיומית, השירותים נמצאים בדרך כלל במקום או בנגישות נוחה כגון: הסעדה בלי הצורך לערוך קניות, לבשל וכו'. הם נהנים מסביבה בטוחה ומוגנת, המעניקה להם מערכת של אבטחה, דואר, שירותי בנק, שירותי בריאות, סיעוד ושירותים נוספים העונים על צרכיהם, וכל זאת בתוך הבית ובסביבה המוכרת. 

בישראל, יש היצע נרחב של פתרונות דיור המיועדים לבני גיל הזהב. ולא אחת עודף ההיצע מקשה ואף מבלבל על תהליך הבחירה בפתרון דיור מוגן מתאים. אחת הבעיות שנתקלים בה, היא שהאוכלוסיה אינה מעוניינת לקבל מידע מוקדם, כסוג של הכחשה או מגננה. וכאשר מתקבלת החלטה שפע המידע והאינפורמציה בהחלט עשויים לבלבל ואף גורמים להשהיית ההחלטה משום שמדובר בהליך משמעותי הן מהבחינה הרגשית, פיזית וכמובן כלכלית. ננסה להבהיר את השוני בין דיור מוגן אחד לשני, וננסה להעניק כמה כלים בסיסיים על מנת לעזור לכם לבחור נכון את הסביבה המתאימה לכם ביותר במעבר לדיור מוגן


כדאי להבין שדיור מוגן הוא מוצר צריכה כלכלי העונה על צורך ככל מוצר צריכה אחר. המוצר התפתח מאוד בעשור האחרון על מנת לענות על הביקוש הגובר של חתך האוכלוסיה של בני 65 ומעלה, ובשנים האחרונות גיל ההצטרפות הולך ועולה. אוכלוסיית הדיירים המחפשת פיתרון בדיור המוגן מבקשת לשדרג את חיי היומיום ולשפר את איכות החיים, בריאות והנאה. כאשר המהות של רעיון הדיור מוגן, היא שימור איכות חייהם של בני גיל הזהב.


כאשר מגיע הרגע בו הבית כבר לא מתפקד כמקום המגורים האופטימאלי, עולה האפשרות של מעבר לדיור מוגן כפיתרון מגורים איכותי. לעיתים הרעיון למעבר נובע מתוך מודעות עצמית ורצון או צורך לבצע שינוי, ולעיתים הרעיון עולה מתוך דאגת המשפחה הקרובה לרווחת ההורים. 
הדיור המוגן במהותו נותן מענה ומשדרג לבני גיל הזהב את רמת החיים מאפשר נוחות, וחיי חברה עשירים בעיסוקים לשעות הפנאי, פינוק וטיפוח. וכמובן השגחה בריאותית ובמידת הצורך השגחה וטיפול רפואי.


ההחלטה לעבור לדיור מוגן מבלבלת ביחס להיצע הרחב. וויש קושי לעיתים בקבלת ההחלטה. ניתן להפיג את הבילבול אם מתייחסים לבחירה באופן מושכל ומשאירים את המרכיב הריגשי להיבנות בהדרגה. לנוחותכם כמה כללי אצבע לבחירת דיור מוגן:

1. המעבר לדיור המוגן אינו תהליך בלתי הפיך, ובתים רבים מאפשרים כניסת התנסות על מנת לבדוק את מידת ההתאמה והמוכנות למגורים בסגנון  חיים זה. עדיף לבצע את המעבר כאשר נמצאים במצב בריאותי תקין, כדי שתוכלו להינות מחיי חברה שופעים ופעילות חוגים והעשרה, שלא תמיד    אנו מקיימים בבית. זו הזדמנות טובה להשתחרר מקבעונות והרגלים ישנים שלעיתים ההיצמדות אליהם מקנה אשליה של ביטחון אך למעשה עשוייה להכביד לעיתים. 

 2.   כדאי לבחון מספר פרמטרים המשליכים על איכות החיים:
א. מיקום - האם רוצים להישאר בסביבת המגורים המוכרת או לעבור לקרבת אחד מבני המשפחה הקרובים.
ב. סיגנון - מהו סיגנון המגורים העדיף? סביבה עירונית או כפרית. 
ג. מבנה פיזי - של הדירה או יחידת הדיור: גודל הדירה, ריהוט, איבזור, מפרט טכני.
ד. שירותים הכלולים בתשלום השוטף - לכל בית יש מערך שירותים שוטף הכלול בתשלום החודשי השוטף, יש לוודא מהו ולדאוג שיופיע בחוזה.
ה. שירותים הכרוכים בתשלום נוסף - לבדוק אילו שירותים משלימים הבית מציע בנוסף: שיורתימלונאות והסעדה, שירותים רפואיים, הסעות, וכו'
ו. חיי חברה ותרבות - לבדוק את מגוון הפעילויות שהבית מציע וכמה מתוכם מדברים אליכם, ישנם בתים המנהלים דיאלוג פעיל עם הדיירים ואף    משנים את אופי הפעילות בהתאם לביקוש הדיירים.
ז. מערך הבטיחות וההגנה המקיפה שמנוהלת מטעם הבית.
ח. רמת העצמאות שבה הדיירים מנהלים את חייהם, יש לוודא שתוכלו לנהל חיים עצמאיים בדיוק כמו בבית, אך לוודא שהנהלים הקיימים במקום אינם נוגדים באופן מהותי את אופי חייכם, תוך שימת דגש על רמת חופש הפרט שלכם.


 3. הסדר כספי מתאים
אחד הפרמטרים העקרוניים בעת בחירת פתרון דיור מוגן הולם, הוא ההבט הכלכלי, בתחילתו ובסופו של דבר המרכיב הכלכלי דהיינו התקציב יקבע את רמת ואיכות החיים ומגוון השירותים שיעמדו לרשות הדיירים. ישנם שלושה מסלולי תשלום עיקריים של דיור מוגן:

מסלול פיקדון 
במסלול זה הדייר קונה זכות מגורים בדיור המוגן תמורת תשלום חד פעמי, הנשחק באחוז מסוים בכל שנה למשך כמה שנים (לרוב לא יותר מ- 30%). בנוסף לפיקדון החד פעמי, קיים תשלום חודשי שוטף או דמי אחזקה. גם הפיקדון וגם התשלום השוטף משתנים מבית לבית ונתונים לשינוי במו"מ עם הנהלת הבית. כשמרכיב התפוסה יכול לשחק לטובתכם במידה ויש דירות פנויות או לרעתכם כשהתפוסה מלאה. לפי כל כללי ההיצע והביקוש באותה תקופה.


מסלול שכירות חודשית
מסלול זה מאפשר גמישות מירבית לדייר. במסלול זה אין דמי כניסה או פיקדון ואין מחויבות. החוזה הוא על בסיס דמי שכירות מידי חודש.



מסלול פיקדון מופחת
במסלול זה יש ניסיון לאזן בין מסלול הפיקדון למסלול השכירות החודשית. סכום הפיקדון קטן יותר אך דמי אחזקה גבוהים יותר. יש מקום ליצירתיות על ידי שני הצדדים ביצירת נוסחה שתתאים לכולם.


טיפים לבחירת דיור מוגן
 
כשאנו באים לבדוק את הדיור מוגן, עלינו לבחון האם פתרון המגורים הספציפי עונה על הציפיות שלנו ממנו. כדאי ורצוי להציף את הציפיות שלנו כבר במפגש הראשון עם נציגי הבית על מנת לצמצם פערים בין הרצוי למצוי. לא לשכוח כי לא רק התנאים הפיזיים חשובים אלא גם האווירה במקום, וההרכב האנושי, האווירה שמשדרים הבית ודייריו. רושם ראשוני חיובי או שלילי עשוי להיות מכריע במרכיב הבחירה, ורק לאחריו נעבור לשלב הבא של בדיקת מכלול המערכות והשירותים המוצעים לדיירים כגון:

שירותים מלונאיים
מבנה הבית 
שטחים ציבוריים ושטחים פתוחים
נגישות אל המקום ונגישות בתוך המקום
איכות הדירה, ואיכות הגימורים
מסעדת הבית, טיב האוכל וטיב השירות
שירותים רפואיים
שירות סיעודי 
נוכחות של רפואה מקצועית 
בית מרקחת
מידת הסיוע למקרה של ירידה בתפקוד
מוניטין הבית
הנהלת הבית 
הצוות המקצועי
לשוחח עם דיירים ובני משפחותיהם ולשאול על הנושאים הנ"ל


מעבר לדיור מוגן דורש תכנון, מחשבה, השקעה וסבלנות, זהו תהליך שעשוי לקחת חודשים ספורים עד מספר שנים.
באתר בגילנו תוכלו להעזר באינדקס מקיף לבחינת בתי דיור מוגן, להעזר בשירותי ייעוץ לבחירה והכוונה של דיור מוגן או בתי אבות

קישורים נוספים:

אורים - ייעוץ לקשיש ולמשפחתו 

דיור מוגן בחיפה: דור כרמל , מגדלי אלישע, בית אילדן.

דיור מוגן בצפון: דור טבעון

דיור מוגן במרכז: אחוזות נווה חוף, אחוזת צהלה, בית בלב רמת השרון, תל אביב הקטנה

דיור מוגן בירושלים: בית בלב ירושלים, אחוזת בית הכרם, נוה עמית רמת אשכול, נוה עמית מוצא עילית.




 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
1.  דיור מוגן
אפשר להתרשם מעוד מקומות כאן: http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=718601
סבתא שלי הייתה בדיור מוגן (25.10.10)
אולי יעניין אתכם גם :
התקנת מעקות ברזל בדיור מוגן
מעקה חייב להיות חלק בלתי נפרד מחלל הפנים והחוץ בכל סוג של מוסד דיור מוגן. במאמר הבא נסביר איך בוחרים את המעקה המתאים.
לקריאה
מערכות לחימום מים בדיור מוגן
מוסדות דיור מוגן מחייבים התאמה רלוונטית של פתרונות זמינים לחימום מים לכל אורך השנה. במאמר הבא נסביר מה ההבדל בין המערכות, כיצד בוחרים את הדוד המתאים ומה נדרש כדי לחבר אותו לבניין
לקריאה
היערכות למצב חירום בדיור מוגן
מאות בתי דיור מוגן פועלים ברחבי הארץ ומספקים איכות חיים לבני גיל הזהב. אלא שמעבר לשגרת הפעילויות היום-יומית, על המבנים הללו להיות ערוכים לשעת חירום, עם דגש מרכזי על אירועי שריפה. כיצד ניתן להיות ערוכים מבעוד מועד לכל צרה שלא תבוא? על כך בכתבה הבאה.
לקריאה
חידושים אחרונים בתחום הקלנועיות
הקלנועית הינה כלי רכב אשר נמצא לרוב בשימוש של בני הגיל השלישי. היא מקלה את החיים של אוכלוסייה זו ומאפשרת נסיעה נוחה למרחקים קצרים. המאמר הבא מציג את החידושים האחרונים בתחום הקלנועיות אותם מוטב שתכירו טרם רכישת קלנועית חדשה.
לקריאה
נוהל הפעלת מצב חירום בבתי אבות
מצב חירום בבית אבות יכול להיות מלחיץ במיוחד. מדובר במקום גדול מאוד שיש בו מאות דיירים כאשר המצב הפיזי שלהם לא מאפשר להם להגן על עצמם. מה עושים במצב כזה?
לקריאה
מערכות אוורור בבית אבות
אי אפשר לזלזל בבחירה שלהם כי הם יהיו שם לצדנו בקיצים הכי חמים, וגם בבית אבות צריך לדעת לבחור אותם נכון. אלו אפשרויות יש ולמה צריך לשים לב? לאווירה נעימה ביותר יש כמה דברים שכדאי לדעת.
לקריאה
הובלת תכולת דירה לאחסנה כשעוברים לדיור מוגן
כשעוברים לדיור מוגן בגיל השלישי יש קושי רב בהשארת הציוד שנשאר מאחור, חשוב למצוא את הפתרונות הנכונים למצב העדין. אחסון חלק מתכולת הדירה זהו רעיון טוב שיכול להיות הפתרון.
לקריאה
טיפול בהצפות בבתי אבות
כשאנחנו עוברים לבית אבות, מדוע אנחנו עושים זאת? בסופו של דבר, עבור רבים מאתנו לא מדובר במעבר פשוט כל כך – אך בכל זאת המעבר הזה הוא מתבקש משום שרק כך ניתן להבטיח את איכות החיים הגבוהה ביותר בגיל השלישי.
לקריאה
מקרים חריגים בבתי אבות
גם ככה מאוד קשה לשלוח את ההורים האהובים שלנו לבית אבות, כך שגילוי מקרים חריגים בהתנהגות כלפי אותם מבוגרים יכולה להיות הקש שישבור את גב הגמל ולזרז אותנו להוציא אותם משם. מקרים חריגים כאלו תועדו במצלמות אבטחה מספר פעמים והם מגוונים, נוראיים ומדאיגים.
לקריאה
טיפים לבחירת דירה בדיור מוגן
עוברים לדיור מוגן? הנה מספר טיפים אשר יסייעו לכם לבחור דירה מתאימה, שתענה על צרכי בני הגיל השלישי בצורה האופטימלית.
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.