forums

עניינים שבלב: 10 סימפטומים שיעזרו לנו לזהות התקף לב בשלב מוקדם

 
עניינים שבלב: 10 סימפטומים שיעזרו לנו לזהות התקף לב בשלב מוקדם
מחקרים מראים, כי ככל שגילנו עולה, גדל הסיכוי שלנו ללקות בהתקף לב. עם זאת, יש גם חדשות טובות: ברוב המקרים לפני ההתקף עצמו, מופיעים סימנים מסוימים, היכולים לעזור לנו לזהות כי ההתקף עומד להתרחש ולפעול במהירות. כמובן, שככל שמזהים את ההתקף מוקדם יותר ומספקים טיפול הולם כמה שיותר מהר – הסיכון להתרחשותו של ההתקף עצמו פוחתת. 

לכן, תמיד, ובמיוחד בגיל השלישי, חשוב להכיר את אותם סימפטומים להתקף לב, שיעזרו לזיהוי מוקדם ולקבלת טיפול כמה שיותר מהיר. לצורך כך אנו מביאים לכם את רשימת התסמינים המבשרים על היתכנותו של התקף כזה. יש להיות כל הזמן עם היד על הדופק בגיל השלישי, ולעקוב באופן מיוחד אחרי מי שכבר חווה אירוע לבבי בעבר, על מנת להגדיל את סיכויי הצלתו והחלמתו אם הוא עומד בפני התקף נוסף.

1. כאבים בחזה

ברוב המקרים כאבים בחזה אינם נובעים מבעיות לב, אולם במקרה של מחלת לב, שגורמת להפרעה בזרימה של הדם בעורקי הכליליים, היא בהחלט יכולה לגרום לכאבים. זאת משום שההפרעה בזרימת הדם גורמת להיווצרות פער בין דרישת החמצן של הלב ליכולת של העורקים לספק אותו, והתחושה הפיזית תהיה של מעין "שריפה" באזור החזה ולפעמים גם בקיבה ובלסת. אם ישנה הפרעה קיצונית באספקת הדם ללב , זה קורה כשקריש דם חוסם את אחד העורקים הכליליים. במצב זה עלול להיגרם מה שמכונה בשפה הרפואית "התקף לב" או "אוטם שריר הלב". לאור כל זאת, יש לשים לב ולפנות לייעוץ רפואי במקרים של כאבים בחזה שנמשכים למעלה מ-15 דקות, בעיקר אם הם מתפשטים לאזורים נוספים בגוף כמו הזרועות והכתפיים. סימנים אלה יכולים להופיע גם שבועות וימים לפני התרחשות ההתקף עצמו, ולכן יש חשיבות רבה לביצוע הבדיקות כמה שיותר מהר. אם חושדים שזה אכן התקף לב ואם חדר המיון או המוקד רחוקים, מומלץ לקחת כדור אספירין שיכול להמס את קריש הדם ולמנוע את ההתקף. 

2. קוצר נשימה

יש הרבה גורמים לקוצר נשימה, ובעיה בלב היא אחד מהם. כאשר ישנה אי ספיקת לב שמאלי או בעיה במסתם, הדבר מתבטא בקוצר נשימה שיכול להופיע גם ללא כאבים בחזה. לכן, אם ישנן תופעות חוזרות של קוצר נשימה, חשוב לבצע בדיקה לבבית. 

3. קצב לב מהיר
לא תמיד הוא מעיד, כמובן, על התקף לב, אבל הוא בהחלט יכול. דופק מהיר עלול לנבוע מהפרעה מסוימת בקצב הלב, ואז היא מתבטאת בצורה פתאומית וכך גם נעלמת (שלא כמו התקפי חרדה, אז קצב הלב המהיר מופיע בהדרגה ונעלם בהדרגה). לכן, אם מרגישים עלייה פתאומית בקצב הלב – מומלץ מאוד לגשת לבדיקות. 

4. התעלפויות
מקרי עילפון חוזרים עלולים להעיד על הפרעת קצב, על הולכה חשמלית לא תקינה של הלב, על היצרות של המסתם האורטלי וגם על מחלה חריפה של שריר הלב עצמו. לכן, במקרים של התעלפויות חוזרות יש לגשת לרופא ולבצע בדיקות מקיפות.

5. תסחיף
מצבים בהם נוצר קריש דם בצדו השמאלי של הלב, בדרך כלל בגלל הפרעת קצב, נסחף לאזור אחר בגוף וחוסם את המעבר התקין של הדם. במצב זה עלול להתרחש אירוע מוחי כתוצאה מאי אספקת דם למוח, ויכול גם לפגוע בבטן או בגפיים. 

6. בצקות
מצבים של בצקת בגפיים התחתונות יכולים להיגרם בגלל חוסר ספיקה של ורידי הגפיים. מצב זה יכול להיגרם ברגל אחת בלבד ובמקרים של בצקת היקפית גם בשתיהן, ועלול להיות מלווה בקוצר נשימה. בכל מקרה כזה חשוב לגשת לרופא ולבצע בדיקות לבביות.

7. ליחה דמית
אמנם פליטה של ליחה דמית מעידה, בדרך כלל, על בעיות בדרכי הנשימה, אולם במצבים מסוימים היא יכולה להעיד גם על נזק ללב שנגרם בעקבות עלייה בלחץ הוורידי בריאה. מצבים אלה הם אי ספיקת לב שמאלית, היצרות המסתם המיטרלי ותסחיף של קריש דם בריאות. לכן, אם יש מצב של פליטת ליחה דמית – יש לגשת לרופא ולבחון, בין היתר, את תפקוד הלב. 

8. עייפות כרונית
עייפות שהינה תופעה חדשה ולא מוכרת, אשר מחריפה במהלך היום ומגיעה למצב של תשישות ממשית, עלולה להעיד על תפוקת לב נמוכה ועל התקף לב מתקרב. לכן, במקרים כאלה יש לפנות לרופא, לדווח על התופעה ולבצע את כל הבדיקות הנדרשות.  

9. בעיות בקיבה
לרוב בעיות בקיבה מעידות על בעיות בתהליכי העיכול, אולם לפעמים הם יכולים להעיד גם על התקף לב. זאת משום שכאשר ישנה עווית בעורקים הכליליים הדבר יכול להתבטא בכאבים באזור הקיבה, ואם המצב לא מטופל תוך זמן קצר יכול להתרחש התקף לב פתאומי. לכן, אם יש מיחושים בקיבה וגורמים רפואיים שוללים בעיות במערכת העיכול, חשוב לבצע א.ק.ג ולבדוק את מצב הלב.

10. כיחלון פנימי
מצבים של הכחלת החלקים הפנימיים של השפתיים, הלחיים והלשון יכולים להעיד על כך שריכוז ההמוגלובין הלא מחומצן בגוף עלה, והדבר יכול להעיד על מחלה ריאתית או לבבית. במקרים אלה חשוב לפנות לרופא ולבצע את כל הבדיקות על מנת לדעת אם מדובר, חלילה, במצב של טרום התקף לב.

סימפטומים להתקף לב – סיכום 

כל אחד מעשרת הסימנים הללו עלול להעיד על התקף לב שמתקרב, ולכן מחייב פנייה לבירור אצל הרופא. במקרים חמורים כגון התעלפויות, כאבים חדים בחזה וקצב לב מהיר שאינו נובע מחרדה – יש לפנות מיידית לחדר מיון. במקרים אחרים אפשר לגשת לרופא בהקדם האפשרי ולפעול על פי הנחיותיו. בכל מקרה, אם אתם נמצאים לבד, חשים ברע ומרגישים כי מתקרב התקף, אל תיקחו סיכון והתקשרו מייד להזמין אמבולנס.

טיפול חירום במקרה של התקף

במקרה שאדם נמצא במצב של התקף יש לנסות להרגיע אותו, שכן חרדה מגבירה את קצב הלב, להושיב אותו במידת האפשר ואם יש אפשרות – לספק לו חמצן. אם האדם מתעלף – יש לבצע בו החייאה עד להגעת הצוות הרפואי.
בכל מקרה, חשוב לזכור, שאף פעם אי אפשר לדעת אם ומתי יתרחש מצב של התקף לב. לכן, חשוב להיות עם היד על הדופק, תרתי משמע, ובכל מקרה של הרגשה לא רגילה שנמנית עם הסימפטומים המוזכרים כאן – לא להזניח ולגשת להיבדק כמה שיותר מהר. האבחון המוקדם יכול להציל חיים. 

רק בריאות!







 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.