forums

פיזיותרפיה לכאבי בירכיים – תרגילים להקלה

כמה עובדות על כאבי בירכיים:
 
פיזיותרפיה לכאבי בירכיים – תרגילים להקלה
  • זוהי בעיה נפוצה שנגרמת מגורמים שונים, החל מפציעות קשות וכלה במצבים רפואיים.
  • הכאבים יכולים להיות מקומיים או מפוזרים ברחבי הברך.
  • לעיתים הכאב מלווה בהגבלה פיזית.
  • בדיקה גופנית יסודית תוכל לאבחן את הגורם לכאב.
  • הטיפול בכאבי הברכיים תלוי בגורם הבסיסי לכאב.
  • הפרוגנוזה של כאבי ברכיים היא בדרך כלל טובה ולפעמים יש צורך בניתוח או בהתערבות כלשהי כמו טיפול יסודי במסגרת מכון פיזיותרפיה.

מהם כאבי ברכיים?

כאבי ברכיים הם תופעה נפוצה שיכולה להתחיל בכל אחד מהמבנים הגרמיים שמרכיבים את מפרק הברך (עצם הירך, שוקה, שוקית), פיקת הברך או הרצועות והסחוס (מניסקוס) של הברך. כאבי הברכיים יכולים להשפיע על אנשים בכל גיל ולפעמים התרופות הביתיות יכולות להועיל, אלא אם כן הכאבים נעשים מאוד קשים.

סימפטומים וסימנים לכאב ברכיים

מיקום כאב הברכיים תלוי במבנה שמעורב בכאב. דלקת תגרום לנפיחות ולכאב בכול הברך ומיניסקוס או שבר בעצם יגרמו לסימפטומים במקום ספציפי. חומרת הכאב יכולה להשתנות מכאב קל לכאב חזק ועד לאי יכולת להניע את הרגל.

גורמי הסיכון לכאבי ברכיים

ביומכניקה – מפרק הברך הוא מנגנון מסובך וכול שינוי בתנועת המפרק עלול לגרום לשינויים עדינים שיגרמו לכאב ולפציעה.

עודף משקל – הלחץ על מפרק הברך גדל ככול שהמשקל עולה. השמנת יתר מגבירה את הסיכון לדלקת מפרקים ניוונית כי הסחוס מתפרק במהירות רבה יותר.

שימוש יתר בתנועות חוזרות כמו פעילות ספורטיבית (ריצה וסקי), או תנאי עבודה (כריעה על הברך זמן ממושך) – יכול לגרום להתמוטטות הסחוס ולכאב.

בני הגיל השלישי – כאבי ברכיים הם בעיה נפוצה ושכיחה בקרב את בני הגיל השלישי, לרוב בגלל שחיקת הסחוס לאורך השנים.
 

ארבעה תרגילים להקלה על כאבי ברכיים

טיפול פיזיותראפי יכול לעזור להפחית את הכאב, הנפיחות והנוקשות של הברך ולשפר את תפקוד מפרקי הברכיים.

הנה כמה תרגילים ביתיים שיכולים להקל על כאבי הברכיים:

  1. עלייה במדרגות – הניחו את רגל שמאל על המדרגה ואת היד על הקיר לשיווי משקל. אט אט דרכו על הרגל השמאלית עד שתעמדו זקופים על המדרגה על הרגל כשהרגל הימנית באוויר. החזיקו שניה ואז צעדו לאחור על הרגל הימנית כשהשמאלית באוויר. חזרו על התרגיל 6 פעמים. במידת הצורך נוחו בין התרגילים.
     
  2. לשבת לקום – שבו על כיסא יציב חסר משענות כשהרגליים על הרצפה והזרועות שלובות או רפויות לצדי הגוף, מה שנוח לכם. קומו באטיות מהכיסא תוך שליטה מכוונת בתנועה עד שתגיעו לעמידה מלאה. החזיקו מספר שניות ואז התיישבו באטיות. חזרו על התרגיל כדקה. בזמן הקימה והישיבה הברכיים מכוונות למעלה ולמטה ולא קדימה מעבר לאצבעות הרגליים.
     
  3. מתיחת רגליים – שבו על הרצפה כשהרגליים מתוחות וצמודות לפניכם. את הידיים הניחו על הרצפה מאחור, לתמיכה. כופפו לאט את הברך הימנית תוך כדי החלקת העקב לאורך הרצפה כלפי הגוף עד שתרגישו מתיחה עדינה בשרירי הירך. החזיקו כחמש שניות, החליקו את הרגל קדימה וישרו אותה. נוחו כמה שניות. עשו את התרגיל 10 פעמים והחליפו רגל.
     
  4. גלגול ברכיים – שכבו על הגב. כופפו את הברכיים כך שכפות הרגליים יהיו שטוחות על הרצפה. שימו את הידיים לצדי הגוף והביטו בתקרה. כופפו באטיות את שתי הברכיים לצד ימין – שמרו עליהן צמודות – עד שתרגישו מתיחה עדינה בירכיים ובגב התחתון. החזיקו את המתיחה במשך 5 שניות ואז הרימו לאט את הברכיים חזרה למרכז. עשו אותו דבר לצד שמאל. חזרו על התרגיל 10 פעמים בכל צד עם הפסקות קצרות ביניהם.


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.