forums

רפואת כאב לגיל השלישי

מדוע מרפאת כאב מצליחה במקום בו מומחים אחרים לא מוצאים את הפתרון? רפואת כאב היא ענף של רפואת המומחים שהוא ייחודי במהותו. בעוד שאורתופדיה, נוירוכירורגיה ואף-אוזן-גרון הנם מקצועות ניתוחיים, רפואת כאב לא רק שאינה ניתוחית אלא לרוב מצליחה למנוע ניתוחים.
 
רפואת כאב לגיל השלישי

רפואת כאב ביחס לרפואה השלמה

 

בשנים האחרונות ישנן יותר ויותר מרפאות כאב לגיל השלישי המאוישות במומחים לרפואת משפחה, שבנוסף גם התמחו בתחום הכאב. בעבר רופאים מרדימים היוו את רוב הרופאים שעסקו בתחום זה. רוב המומחים שהרקע שלהם מומחיות ברפואת המשפחה, הוכשרו בגישת הרפואה השלמה. רפואה שלמה היא רפואה עתיקה – חדשה. עוד בתקופת הרמב"ם ולפניו, האמינו שהגוף והנפש כמו גם המשפחה, קשורים אחד לשני בקשרים עבותים. לא יתכן שהגוף יסבול ולא תהיה מעורבות רגשית של פחד, מצב רוח ירוד, חוסר תקווה ותחושת נחיתות ותמיד גם המשפחה הדואגת מעורבת. בגישת הרפואה השלמה המודרנית, "מושתלים" בתוך קדמת הרפואה המשוכללת, כלי אבחון וטיפול מתחומי מדעי ההתנהגות והחברה. בנוסף, בשנים האחרונות הצטבר ברפואת הכאב ידע רב בנושא רפואת שריר-שלד. ידע זה מאפשר לטפל בכאבים שמקורם בעיקר בשרירים וברקמות חיבור שבהם רבים תאי החישה והכאב. בנוסף, פגיעת תפקוד בשרירים גורמת לירידה באספקת הדם באופן אזורי הגורמת להפרשת חומצה לקטית וחומרים מעוררי כאב אחרים. שריר הנמצא במצב של חוסר תפקוד, גורם לעיתים קרובות ללחץ על עצב שעובר בתוך השריר וכתוצאה מכך נגרם כאב נוירופתי – כאב ממקור עצבי. הטיפול בכאבים ממקור שרירים ורקמת חיבור הוא פשוט, קל ומיידי וללא סיבוכים. השיפור בהפחתת הכאב הוא מיידי וכמוהו גם בטווחי התנועה.

 

כיצד מתמודדים עם הכאב במרפאת כאב?

 

צבי, גבר מלא חיים בן 75 שמילא בעבר תפקידים בכירים בתעשייה, הביא את אשתו יפה בת ה – 68 למרפאת הכאב. יפה נפלה על כתפה לפני כשנתיים ומאז סובלת מכאבים קשים המטרידים אותה יומם ולילה. הכאב לא מאפשר לה פעולות פשוטות כמו לבישת חולצה וחזייה, הכנת אוכל ואפילו הרחצה במקלחת מלווה בסבל רב. היא פנתה למספר מומחים – לאורתופד, ראומטולוג ועוד. כולם הציעו טיפולים שונים שלא השפיעו משמעותית. אחת המצוקות הקשות ביותר – תחושת המוגבלות והתלות הרבה בסובבים אותה ובעיקר בצבי שמרגיש חסר אונים אל מול סבלה הבלתי נגמר. כאשר הגיעו למרפאת הכאב, היא נבדקה באופן יסודי ומקצועי וכבר באותה פגישה טופלה ע"י הרופא המומחה המנוסה בסוג כזה של כאבים. מיד בתום הטיפול הראשון חשה בשינוי. טווח תנועות ה"כתף הקפואה" גדל בצורה מרשימה והכאב המוכר פחת משמעותית. היא חזרה לתפקוד מלא והחיוך חזר לפניה.

 

סיפור זה אינו נדיר. במרפאת הכאב מכירים סיפורי סבל דומים של אנשים מבוגרים. לעיתים הם פונים ולעיתים קרוביהם – בעיקר ילדיהם המיואשים מחוסר האונים אל מול כאבי יקירם.

 

למרבית הצער, גופי הידע הגדולים הקשורים לגישת הרפואה השלמה ורפואת שריר שלד, אינם נלמדים במסגרת לימודי הרפואה ואפילו לא במסגרת ההתמחות באורטופדיה, ראומטולוגיה, נוירולוגיה ונוירוכירורגיה. מומחים רבים מפנים לצילומים רגילים או לצילומי CT ול MRI בחפשם אחר מקור הכאבים הכרוניים. בעיות פיזיולוגיות בתחום השריר ורקמת החיבור לרוב אינם מודגמים בצילום ולכן אין התייחסות אליהם באבחנה של הכאב.

 

התוצאה העגומה היא שפעמים רבות מופנים אנשים מהגיל השלישי לניתוחים או התערבויות פולשניות אחרות כמו הזרקה תחת שיקוף שבמקרה הטוב אינם עוזרים ובמקרה הרע גורמים לנזק ממושך המצטרף לכאב הקודם.

 

המומחה בגישת הרפואה השלמה המטפל במסגרת מרפאת כאב מצליח לחקור ולהבין את המכלול של הכאב והסבל, לצרף אליהם את הידע שצבר ברפואת כאב ולהתאים לכל אדם את הטיפול שיקל עליו באופן מידי וגם ימנע את חזרת הכאב והסבל. הטיפול לא מסתיים במרפאה. המומחה נשאר בקשר עם המבוגר שטופל ועם בני משפחתו כדי להבטיח שהשיפור יימשך ואיכות החיים תישמר באופן מיטבי. 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.